Toppic
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Huhtikuu 20, 2018, 06:17:13 ap

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Haku:     Tarkempi haku
Foorumin säännöt- Muista rekisteröityä omalla nimelläsi, nimimerkkirekisteröinnit hylätään.
177767 viestiä 13110 aihetta kirjoittanut 7989 jäsentä
Uusin jäsen: Jarkko J Karhu
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Mopopalsta  |  Aihe: Tunturin kampiakseli
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tunturin kampiakseli  (Luettu 366 kertaa)
Janne Vakkuri
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 1

« : Huhtikuu 16, 2018, 21:27:40 ip »

Tervehdys kaikille.Kaipaisin pientä"ohjeistusta"seuraavanlaiseen probleemaan.Hyppysiini kulkeutui vm-75 käsivaihteinen tunturi pappa,joka oli ollut pari(tai vähän useammankin)talvea ja kesää ulkosalla varaston takana kyljellään ilman mitään sateensuojaa.No,kuten arvata saattaa kone oli tietenkin"niin maan perusteellisen"jumissa kuin vain olla saattaa.Parinviikon liotus hoitokaan ei saanut konetta inahtamaan mihinkään suuntaan,ja niinpä sylinteri saatiin pois vasta lievää väkivaltaa käyttäen.Kampiakseli,kiertokanki ja mäntä tietenkin suosiolla heti vaihtoon,sylinteri kunnostettiin ja loput moottorista saatiin kuitenkin pelastettua.Sitten uuden kunnostetun kampiakseli/kiertokanki paketin hankittuani,ja tietenkin muiden remontissa tarvittavien tykötarpeiden kanssa koneen kimppuun,ja sitä läjään lyömään.Kaikki sujui hyvin siihen asti KUNNES,alettiin liittään lohkoja yhteen..Täh,eipä mene lohkot kiinni toisiinsa vaan väliin jää noin 10mm rako.Tästä kun yritti koneen ruuveja kiristää,niin heti jysähti kampiakseli jumiin.Purettiin ja tarkistettiin että kaikki on niinkuin pitää eikä kasausvirhettä ole tapahtunut,mutta ei,sama homma.Tämä toistettiin puolenkymmentä kertaa,eikä syytä ongelmaan löytynyt.Kaverini joka on kasannut moponkoneita huomattavasti paljon enemmän kuin minä,oli äimänkäkenä.No syytä alettiin tietenkin etsimään kampiakselista,eikä suotta..En TIETENKÄÄN älynnyt uutta kampiakselia hankkiessani ottaa mittoja vanhasta akselista,vaan hommasin Puch VS 50 LF:n uudet osat jollainen koneen piti olla.Pariviikkoa tämän episodin jälkeen päästiin sitten erään mopediharrastajan talliin tutkimaan Tunturin kampiakseleita,eikä löydetty yhtään samanlaista vaikka verrokkeja oli heti paljon.Tutkiskelu paljasti että akselissa on samaa kuin tässä puhallinkoneen akselissa kuuluukin olla,mutta myös samaa kuin,olikohan nyt Supersportin akselissa.Yritän liittää pari kuvaa liitteenä tähän mukaan,mutta tämän mysteeriakselin molemmissa päissä on 10mm kierre,limpun leveys on 34mm,koko akselin mitta on 160mm.Heräsi epäilys että voisiko kyseessä olla viimeisimpien pappatuntureiden,Classicien jälkeenpäin tähän -75 pappaan vaihdettu kone? Koneen sarjanumeroa ei juuri nyt tässä ole,mutta voisiko oireet viitata tähän. Kiitos vastauksesta jo etukäteen:)


* 2018-04-16 07.35.56pappa74.jpg (65.37 kilotavua, 410x308 - tarkasteltu 24 kertaa.)

* 2018-04-16 07.40.24pappa74.jpg (50.46 kilotavua, 231x308 - tarkasteltu 12 kertaa.)
Kirjattu
Jarmo.Peltola
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 682

« Vastaa #1 : Huhtikuu 16, 2018, 22:22:48 ip »

Onko sekoitettu eri merkkisten runkolaakerien L17 osia
Kirjattu
Jarkko Sjölund
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 392

« Vastaa #2 : Huhtikuu 17, 2018, 16:01:51 ip »

Viimeiset classisc -papat tais olla mustalla kytkinkopalla joka tuli -84 vuonna super sport ja tiger malleihin ja tuos mallis on 3-levyinen kytkin jonka takia tuo musta kytkinkoppa olis kuulemma hieman syvempi, ainakin sen kohdistusholkit lohkoon on eri kokoiset eli ei suoraan pitäis sopia vanhempaan lohkoon.
Myös kiertokangen alatappi olis kuulemma paksumpi kuin vanhemmas mallis, 14mm.

Nämä on kuulojuttuja, mulla on tuolla 3 mustaposkikonetta odottamassa remonttia mutta en ole noiden tunturien koneiden sielunelämään perehtynyt.

Tarvikekampuroita on myös tullu joskus viallisia.......
Kirjattu
jarkko heikkilä
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 311

« Vastaa #3 : Huhtikuu 17, 2018, 16:28:11 ip »

Voi olla myös väärä kasausjärjestys, jonka takia L17 laakerikuulat kampiakselilla kiilautuu väliin.

Vaihteisto kasataan magneetonpuoleiseen lohkoon.
Kampiakseli asennetaan kytkinpuoleiseen lohkoon.  Eli, kampiakseli roikkuu kytkinpuoleiosessa lohkossa jota pidetään käsin kiinni, ettei putoa.
Kevyesti paina lohkot yhteen ja samalla pyörittele kampiakselia jotta kuulat menevät kerralla oikein.

Ei tarvi väkivaltaa vaan se loksahtaa itsestään kiinni, kun kaikki on kohdallaan. 
Kirjattu
Sivuja: [1] Siirry ylös Tulostusversio 
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Mopopalsta  |  Aihe: Tunturin kampiakseli « edellinen seuraava »
 

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi SMF 2.0.12 | SMF © 2011, Simple Machines
Veteraanimoottoripyöräklubi ry.
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.262 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.