Toppic
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Joulukuu 18, 2017, 16:39:39 ip

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Haku:     Tarkempi haku
Foorumin säännöt- Muista rekisteröityä omalla nimelläsi, nimimerkkirekisteröinnit hylätään.
170688 viestiä 12636 aihetta kirjoittanut 7884 jäsentä
Uusin jäsen: Lauri Ollikainen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Kilvanajo  |  Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia.
« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 ... 12 Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia.  (Luettu 35600 kertaa)
Juha Mattila
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 175

« Vastaa #60 : Tammikuu 18, 2016, 19:41:37 ip »

Eerolle taas kiitos kuvista!

Tuossa aiemmassa kuvassa on ilmeisesti se eka Suomeen tuotu PE, joka oli myös näyttelyssä.
Siis kuvassa olevat pyörät ovat vamaankin Bensowin pyöriä, kun taustalla häämöttää myös uusi MZ.
Vuonna 1977 Bensowin enskakuskeilla oli vielä kolme tehdas-Miziä (MZ).  MZ-kuskit olivat Suni, Tallgren ja Tuomi.

Kun vertailee Sunin nelisatkua vuodelta 1980 ja sitä ekaa B-mallia, voi huomata kuinka bensatankki on kovin samanlainen.  Vain teippaukset poikkeaa.  Siis sen nelisatkun tankkihan ei ole alkuperäinen, koska materiaali näyttää kuvassa olevan alumiinia (huom. kulunut kohta satulan tuntumassa).

Minne sitten se eka B-malli olisi päätynyt?  Olisiko se voitu palauttaa tehtaalle?  Vai menikö osien luovutukseen, kuten ehkä tankki...

Niistä sivukilvistä muistin väärin.  Taitavat olla alunperin samanlaiset C- ja N-mallissa.
Kuitenkin vuoden 1979 kansallisten sääntöjen mukaan piti sivunumerokilpien sijaita vähintään 20 cm jalkatappien takapuolella.

Kaverillani Leolla oli vuonna 1979 uusi N-mallin PE.
Hän huomasi, että hänen pyöränsä runkonumero oli sama kuin ohjekirjan runkonumero, josta alkaen mallisarja alkoi!
Kuulema siinä saattoi olla syy sille, että vaihteisto hajosi kolme kertaa?  Käyttäjästä se tuskin johtui, koska Leo oli itse rauhallisuus.  R.I.P. Leo S.

Päitsin voitoista vielä: Helminenkin voitti kisan PE:llä vielä vuonna 1981 (olikohan malliversio X?).  Edellisenä vuonna hän oli voittanut Hussella.




Kirjattu
Kai Kivekäs
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 97

« Vastaa #61 : Tammikuu 24, 2016, 18:13:26 ip »

"Pikkupyörät" Suomen Enskapoluilla?

Tänään pohdiskelin moista aihetta. Ja mieleen tuli, että tästä ketjusta voisi löytyä tietoa. Eli mitä pienikuutioisia vehkeitä on aikojen saatossa Päitsillä ja muilla kisapoluilla nähty? Hämärästi muistan, että joku yritti joskus Päitsin ympäri ihan vakiomopollakin (en muista onnistuiko).

"Pikkupyörillä" tarkoitan tässä yhteydessä nyt 50-100 cc kevytmoottoripyöriä. Aikoinaan mm. eurooppalaisilla valmistajilla oli 50 cc täysiverisiä mantsapyöriä ja myöhemmin 80 cc. Japanilaisilla valmistajilla oli kaikenmoisia katuenduroita haarukassa 50 cc - 100 cc. Omalta aktiiviajalta en muista Suomen kisoista ainuttakaan "pikkupyörää" kisoissa. Muistaako joku muu?
Kirjattu
MC1B '75
KX125 '76
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/
Antti Mäki-Paavola
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 258


Yamahamaha

« Vastaa #62 : Tammikuu 24, 2016, 20:56:26 ip »

Arwidsonin/Konekeskon ukot joskus vuosituhannen taitteen nurkilla kuulemma kiersivät Yamaha DT50R mopolla Päitsin. Tästä ei meikäläisellä ole enempää tietoa, juttua olen moisesta episodista kuullut ja nähnyt ajokin osalaatikon Konekeskon huoltohallin hyllyllä.

Aiheesta lisätietoa etsiessäni törmäsin tähän sivuun:
http://www.kolumbus.fi/janne.tervola/mp-uutiset/paijanneajo.html
Näköjään 50cc Gilerallakin on 16v. takaperin kierretty.
Kirjattu
Yamahat DT200WR '94, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Tunturit Sport '73 ja Super Sport '81
Lusifer-Suzuki S Supermotard
Eero Nikkanen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 2684

« Vastaa #63 : Tammikuu 24, 2016, 22:04:02 ip »

 Mopoluokkaa Päitsillä ajettiin "männävvuosina", en muista milloin. Oisko SML valmennusguru Konttinen voittanut ainakin yhtenä vuonna.
 Jotenkin muista, että Silmannin Make ois kerran voittanu, mutta arvailuahan nämä taas...
 Pappatunskalla joku yritti, vaan ei enää Seutulan pätkälle lähtenyt, kun kura tukki lokarikotelon ja takapyörä noilla tehoilla jumittui...
 Olin turistina paikalla, kun hanskat lyötiin satulalle.  ;)
 Myös on hämärä muistikuva 80cc Jammusta, oisko joku AS 3 tms, peltirunkoinen ja pikkupyöräinen.

 Tännekin joskus kirjoittelevalla Kymäläisen Paavolla ois varmaan tietoa ja hän itse on ajanut 100 cc Zyndapilla kilpaa.

 Heinäahon Ilkka joskus taidokkaasti rakensi enskan 80 cc crossi Suzukista, jolla taisi ajaa EM sarjaa, josta ihan oma luokka löytyi.

 Olisi hienoa, jos herrat itse kertoisivat kokemuksiaan näistä pikkupyöristä.
Kirjattu
Jaakko Latvanen
-
*
Paikalla Paikalla

Viestejä: 1642

« Vastaa #64 : Tammikuu 24, 2016, 22:12:43 ip »

Miun muisti tarjoilis jo kuuskytluvulta kuvaa Moottoriurheilusta,  missä Arwidsonin tallin(?) kuskeina oisi mantsakisoissa ajettu 80-kuutioisesta peltirunkoisesta Yamahasta tehdyllä tykillä. Siinä muistikuvassa on toisena kuskina Jahnin Lasse? Lasse kait tätä palstaa seurailee, ehkä saamme vahvistuksen, käsiohjelmakopion ja tulokset? Miun muistikuvassa ei tosin oo mainintaa siitä, oltiinko Päitsillä mukana vai lyhyemmissä koitoksissa ainoastaan.

jaakkovaakko
Kirjattu
Hannu Ikäläinen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 66


« Vastaa #65 : Tammikuu 24, 2016, 22:59:35 ip »

Teuvo Vuorelan kokoamasta luettelosta "Päijänteen Ympäriajo 1949-1975" voi löytää tietoja pikkupyöristä Päitsillä noina vuosina.

1958 on lähtöluettelossa yksi Hopeasauma. Kyseessä ehkä ensimmäinen yritys mopolla Päitsin ympäri? Kierto ei onnistunut?

1962 on lähtöluettelossa yksi Vasama, 1963 viisi ja 1964 3 Vasamaa. Näitäkään ei löydy tuloksista. 75-kuutioisilla Vasamilla ajettiin kisoja aktiivisesti noina vuosina. Voi kai sanoa, että Helkamalla oli jonkinlainen "talli". Toiminnalla pyrittiin varmaan edistämään mopojen markkinointia. Kuskeina mm. Paavo Kanerva ja Matti Satukangas

1966 oli Päitsillä 80-kuutioisia Arwidsonin joukkueen Yamahoja, jotka oli rakennettu YGS-pyöristä mantsakäyttöön sopiviksi. Kuskeina tunnetut trial-miehet Pertti Luhtasuo, Eino Louhio ja Lars Jahn. 80-kuutioisille oli oma luokka. 1966 kaikki kolme sinistä Yamahaa pääsivät maaliin.

1967 oli 80-kuutioisten luokassa oli 6 Yamahaa ja 2 Suzukia. Maaliin asti pääsi kolme Yamahaa. Voittajina Matti Torkkel yleisessä ja Mikko Piirainen nuorten luokassa.

1968 tiedot ovat puutteelliset kuutiotilavuuksien ja luokkien osalta, mutta muistelisin Yamahoja ja Suzukeja olleen mukana tuolloinkin. Yamahojen joukossa 100-kuutioisia Trailmastereitakin. Muistaakseni Penttilän Maukka ajoi tuolloin keltaisella postipyörällä. Ihmetystä herätti pyörän sähköstartti!

1969 oli mukana 100-kuutioisten yleinen ja nuorten luokka. Suomeen tuotiin Zündappin 100-kuutioista GS-mallia ja pyörästä tuli varsin suosittu. Mukana oli 8 Zündappia, 12 Yamahaa sekä yksi Suzuki ja yksi Kawasaki. Maaliin pääsi 2 Zûndappia ja yksi Yamaha. Luokkavoittajana Pauli Ovaskainen Yamahalla. 100-kuutioisille oli noina vuosina oma luokka SM-sarjassa. Kait vuosina 1969-1972?

1970 100-kuutioisissa 16 Zündappia ja 13 Yamahaa. Maaliin asti 4 saksalaista ja yksi japanilainen pyörä. Olavi Vainio luokkavoittajana Zündapilla.

1971 100-kuutioisissa 14 Zündappia, joista puolet maaliin asti. Luokkavoittajat Tapio Lehtinen yleisessä ja Pekka Havo nuorten luokassa.

1972 100-kuutioisissa 3 KTM-pyörää, 12 Zündappia ja yksi Kawasaki, Raskaan kisan maaliin asti 2 Zündappia ja se ainoa Kawasaki. Luokkavoittajina Veijo Heilimo yleisessä ja Pekka Penttilä nuorissa.

1972 - 1975 ei 100-kuuioisille ollut enää omaa luokkaa. 125-kuutoisten joukossa on saattanut vielä olla ainakin 100-kuutioisia Zündappeja.

Tämä siis Päitsin osalta. Itse muistan 60-luvun kisoista - lähinnä Vesijärven ajosta - nuo Vasamat sekä Jarno Saarisen yhden esiintymisen 50-kuutioisella Tunturilla, joka taisi olla Turussa viritelty Puch. Pyörässä taisi olla kertojalla varustettu 8-vaihteinen laatikko.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2016, 23:04:31 ip kirjoittanut Hannu Ikäläinen » Kirjattu
Kai Kivekäs
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 97

« Vastaa #66 : Tammikuu 24, 2016, 23:04:27 ip »

Kiitoksia! Olipas mielenkiintoista lajihistoriaa. Ja paljon mulle uutta. En esim. tiennyt että joskus Suomessa on ajettu mantsassa alle 100 cc luokkaa.
Kirjattu
MC1B '75
KX125 '76
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/
sakari vesa
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 218

« Vastaa #67 : Tammikuu 25, 2016, 11:19:49 ap »

Tuliko tää Teuvon luettelo joskus kerholaisille bonuksena ? Kyllä se sitten tallessa on, pitää kaivella.
Mielikuva on että Heikkilän Esko täältä Orimattilasta ajoi myös 80 YGS:llä taisi jopa ajaa maaliin asti.
Kirjattu
Leo Eiranen
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 588


« Vastaa #68 : Tammikuu 25, 2016, 12:13:15 ip »

Eipä Esko maaliin asti päässyt, mutta muistaakseni pisimmälle OriMK:n porukasta. Eskon taival päättyi edelleen epävarman muistini mukaan Padasjoen Maakesken paikkeille. Asuin itse silloin jo Padasjoella, mutta olin edelleen mukana OriMK:n huoltojoukoissa kierroksella. Ja vuosi oli 1970.
Kirjattu
Eläkesopuli
Eero Nikkanen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 2684

« Vastaa #69 : Tammikuu 25, 2016, 15:10:51 ip »

 Jokaisella kunnon vanhalla enskapenalla on albumin lisäksi leikekirja, tai kaksi.  :)

 Toisesta löytyi tuollainen, saatetekstillä Matti Torkkel ja Yamaha Sport 75.
 Niinku joskus aiemmin tuolla kirjoitin, se -mantsa- oli siihen aikaa pitkälti ennemminkin selviytymistaistelua, kuin nykyisenlaista nopeuskilpailua.
 Voimasta, jäntevyydestä ja pitkistä kintuista oli ainakin joskus hyötyä.  ;)
ps. tommosella oon itsekin joskus koulumatkoja taittanut, mutta eihän siitä mitään tullut. Koulusta.
 Ajaminen ja laittaminen kiinnosti enemmän.  ::)
 Jammun elämä loppui kohdallani siihen, että kytkinkello hukkasi hampaansa ja uusi oli olosuhteisiin nähten liian kallis.
 Silloin 250 mk oli lähes ko. pyörän hinta. Sainkohan etupyörän myytyä ja loput vaan "hävis".  :(

psps. Omat ajot -71 ja pyörä ehkäpä -68, mutta tuo saattaa olla vanhempi, koska kiinni vielä etukilpi.  Millonkas sitä ei enää vaadittu ?

 Pikku-jammu suossa a`la Torkkel.


* Matti Torkkel.jpg (149.58 kilotavua, 716x627 - tarkasteltu 233 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2016, 15:17:27 ip kirjoittanut Eero Nikkanen » Kirjattu
Pauli Ylikoski
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 2258


« Vastaa #70 : Tammikuu 25, 2016, 15:40:39 ip »

Etukilpipakko poistui 10.9.1971
Kirjattu
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -
Kymäläinen_Paavo
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 214

« Vastaa #71 : Tammikuu 25, 2016, 20:33:04 ip »

Eero:
" Tännekin joskus kirjoittelevalla Kymäläisen Paavolla ois varmaan tietoa ja hän itse on ajanut 100 cc Zyndapilla kilpaa."
Ostin satkun Zynyn Penttilän Hessulta. Hessu oli jo tuolloin tunnettu ja arvostettu motukkarakentelija. Dappiin Hessu oli tehnyt moottorin alle menevän kehdon, joka stanu versioista puuttui. Keula oli vaihdettu, samoin satula ja ilmanputsarin teltta, ohjausiskarikin!!!, jne.
Laite oli loistava, sillä tuli saatua ainoat SM-pisteet aikanaan Porvoossa. (Off-topic; EMK maksoi tuolloin 5 markkaa sm-piste kuskeilleen. Eli sain kauden lopuksi kerholta 10 markkaa. Yksi elämäni suurimmista virheistä on/oli, että en laittanut tuota kymppiä raamiin ja seinälle. Olis voinu esittää tutuille, että kuinka kannattavaa motukkaurheilu on).
Zyny taisi mennä tutulle kaverille Laajalahteen.
Olen aina, no Jawa kauden jälkeen,  tykännyt ajaa pienikuutioisilla laitteilla. On hieno tunne vetää todellakin urkuauki.
Päitsillä olen käynyt vain kerran kisassa Suzuki Pe 175. 3M oli työnantajani. Silloin siellä naureskeltiin, että kopiokonehuoltoon pääsi vain ajamalla motukan takapyörällä toimitalon ympäri. Ajoimme 3M "sponssilla"; Veikko Nyberg, Pauli Hakala, meikä ja vierailevana tähtenä myyntipuolelta Jaakko Lehto.
100 cc Zundappin yksi isoimmista? ongelmista oli takahaarukan akseli tai sen toteutus. Akseli oli kiinteä haarukan toisen varren kanssa. Toinen varsi kiinnittyi polkupyörän kammen tyyppisellä kiilalla. Ajan myötä ilmeisesti kiila antoi periksi ja takapyörä ei ollut enää linjassa.
Kuvat ovat aina hienoja. Tässä Kempparilta ostamani piikin Zyny. Taisin löytää myös linkin vanhaan nettiosoitteeseen sitä koskien.
http://www.finntrial.fi/joulu_2009/zyny.html
Fantastinen motukka!!

Off-topic Heikki Penttilästä. Hessu oli pitkään Yamahan Euroopan päämajan hommissa erittäin menestyksekkäästi. Tietääkseni vastuussa aika monesta asiasta. Olisiko peri suomalainen kateus ajanut sitten kalatkin vedestä?
Löysin netistä pienen maininnan Hessusta: https://www.linkedin.com/in/heikki-penttila-0a029491
Sorry pitkästä seli seli selistä.


* zundapp_78_laajalahti_2.jpg (149.33 kilotavua, 632x474 - tarkasteltu 283 kertaa.)
Kirjattu
timo t.laine
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 567


« Vastaa #72 : Tammikuu 25, 2016, 20:42:36 ip »

..ja CZ:n ilmaiskarit tässäkin!
Kirjattu
Sweet dreams are made of cheese
Eero Nikkanen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 2684

« Vastaa #73 : Tammikuu 25, 2016, 21:15:04 ip »


 Ja vielä löyty himmeä kuva samaisesta pyörästä tosi toimissa by A J Kemppainen.

 


* Kemppi.jpg (113.48 kilotavua, 497x722 - tarkasteltu 196 kertaa.)
Kirjattu
Timo Salonen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 27

« Vastaa #74 : Tammikuu 25, 2016, 21:30:14 ip »

Moro,
tuli nuoruus mieleen Zündapp kuvista. Minulla oli samanlainen kiiltävätankkinen 125 Falk:n lokasuojilla.
Pikasalvallinen tankinkorkki teki pikku piristykset joskus....
Jos oikein muistan, niin Ilkka Heinäaho ajoi EM 80 sarjaa Accossatollakin.
Kirjattu
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 ... 12 Siirry ylös Tulostusversio 
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Kilvanajo  |  Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia. « edellinen seuraava »
 

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi SMF 2.0.12 | SMF © 2011, Simple Machines
Veteraanimoottoripyöräklubi ry.
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.477 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.