Toppic
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Huhtikuu 20, 2018, 06:15:25 ap

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Haku:     Tarkempi haku
Foorumin säännöt- Muista rekisteröityä omalla nimelläsi, nimimerkkirekisteröinnit hylätään.
177767 viestiä 13110 aihetta kirjoittanut 7989 jäsentä
Uusin jäsen: Jarkko J Karhu
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Entisöinti  |  Aihe: Neulalaakeri
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Neulalaakeri  (Luettu 5195 kertaa)
Frank Nylund
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 679

« : Joulukuu 16, 2017, 21:16:27 ip »

Moi,

Kiertokangen alapäähän olisi tarvista neulalaakerille (häkillä). Koko on vähän outo ja netti ei oikein tarjonnut mitään. Mitat ovat 29 x 37 x 12mm. Onko kellään mitään ideoita mistä tommosia kannattaisi lähteä metsästämään?

//Frank
Kirjattu
Pertti Rintamaki
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 299

« Vastaa #1 : Joulukuu 16, 2017, 22:07:21 ip »

www.vuorenmaa.fi
Vanha laakeriliike Lapualla ja siellä on melkein mitä vaan.
Kirjattu
Ismo Hakamäki
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 537


« Vastaa #2 : Joulukuu 17, 2017, 09:05:02 ap »

Noin kapeaa, 12mm ei ole enää varmaan missään. Neulat ovat ehkä 8-9 mm pitkät. Onko häkki terästä, pronssia vai alumiinia?
Onnistuisiko ns. täyslaakerointi, eli ilman häkkiä 22 neulaa kokonaisvälyksen jäädessä 3,04 mm laitetaan yksi 3mm neula pitämään asetelma ryhdissä? Tuo täyteneula ei osallistu varsinaiseen laakerointiin.

Kirjattu
markkukovasin
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 6659

« Vastaa #3 : Joulukuu 17, 2017, 09:12:12 ap »

Tein tuollaisen täyslaakeroinnin Albinin
500cc koneeseen vuonna -79 Lahdessa
opiskellessani "Pärekoppakoulussa"=Kotiteollisuuskoulu.

Moottorissa on Hussen 30-luvun kampiakseli-ilman häkkiä ja melko rotevilla
neuloilla. Ja hyvinhän se on kestänyt siitä asti-ja on sillä myllyllä
sentään ajettukin!

Joten eiköhän se kestä/toimi muissakin koneissa.

t. Markku
Kirjattu
Ilkka Eronen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 866


8 SPEED

« Vastaa #4 : Joulukuu 17, 2017, 10:46:12 ap »

Vuorenmaa Lapua, ei enää vanhoja varastoja.

Tarjosin heille huhtikuussa -17, 15 tonnia uusia SKF laakereita paketeissa, vanhaa varastoa 60-70 luvulta

Ei käynyt. ei kaupallista näkymää

Mutta Porin Laakeri voisi auttaa
Kirjattu
Pekka Lankinen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 848


« Vastaa #5 : Joulukuu 17, 2017, 11:27:26 ap »

Laakerinetillä on mun mielestä hyvät sivut, mistä hakee: https://www.laakerinetti.com
Ja on siellä tavaraakin ollu hyllyssä!
Kirjattu
Frank Nylund
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 679

« Vastaa #6 : Joulukuu 17, 2017, 12:39:56 ip »

Tervehdys,

Kiitos kaikille vastauksista!

Kyseessä on DKW NZ500:sen kone ja siinä oli oikean puolen kanki leikannut. Sinä oli pronssinen häkki joka oli tuhannen palasina. Kampiakselia on joskus rempattu, koska kiertokankien alapäät ovat helotettuja. Kangen alapää tosiaan tosi kapea, eli se 12mm ja rullat 4x8mm.

Purin sen toisenkin ehjän kangen ja siinä on tapista ja kiertokangen alasilmän helasta lohjennut pintaa irti pieneltä alueelta (aikalailla YKK:n kohdalta). Vaurio on hyvin paikallinen, eikä siinä tapissa ole nähtävissä semmosta isomman alueen kulumista, mitä normaali kulumisessa tulee ilmi.

Veikkaan että tuo on alunperin ollut täyslaakeroitu ja jonkun remontin yhteydessä sinne on laitettu häkilliset. Vähän epäilen, tuon toisen puolen alustavan vaurion perusteella että laakeripinta saattaa olla liian pieni noilla häkillisillä ja sen takia tuo on hajonnut. Olisi varmaan paras vaihtoehto tehdä tuo täyslaakeroinnilla niin varmaan kestäisi paremmin.

Alatappi on 29mm suora tappi tällä hetkellä ja kk alasilmä 37mm ja nyt kun tuohon pitää tehdä uudet alatapit ja kiertokanget helottaa uusiksi, niin nuo mitat voisi muuttaa niin että sinne menisi "sopiva määrä" rullia oikeilla välyksillä, esim suurentamalla, tai pienentämällä alatappeja laakeroinnin kohdalla.
Tuossa lojuu mulla pari vanhaa huonoa NZ500:sen kammentappia ja niissä se tappi on kavennettu rullien kohdalta, en tiedä onko alunperin ollut niin, vai onko jonkun rempan yhteydessä tehty.

Onko Ismolla kiinnostusta/aikaa korjata nuo kanget ja tehdä uudet tapit täyslaakeroinnille?


//Frank



* WP_20171216_15_53_46_Pro.jpg (136.75 kilotavua, 316x559 - tarkasteltu 124 kertaa.)
Kirjattu
Ismo Hakamäki
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 537


« Vastaa #7 : Joulukuu 17, 2017, 19:14:55 ip »

Kyllä se sopii, jos ei ihan tulipalokiire ole. Kevät 2018?

Ismo
Kirjattu
Frank Nylund
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 679

« Vastaa #8 : Joulukuu 17, 2017, 19:24:58 ip »

Moi,

Hyvä homma! Ei tuolla mitään kiirettä ole. Laitan sulle YV:tä.

//Frank
Kirjattu
Matti Kivistö
-
*
Paikalla Paikalla

Viestejä: 502

« Vastaa #9 : Joulukuu 17, 2017, 19:29:26 ip »

INA:lta löytyy peltikuorisena 30 x 37 x 12, HK 3012.
Kirjattu
Frank Nylund
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 679

« Vastaa #10 : Joulukuu 18, 2017, 22:46:13 ip »

Moi,

Kiitos tiedosta Matti! Laitan nuo veivit Ismolle, niin katellaan mikä ratkaisu tuohon keksitään.

//Frank
Kirjattu
Hannu Lepistö
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 42

« Vastaa #11 : Joulukuu 19, 2017, 08:13:50 ap »

Mielestäni mitään peltikuorista tai peltihäkillä olevaa neulalaakeria ei kannata kiertokangelle  asentaa - nimimerkillä "huonoja kokemuksia" ko.  aiheesta - ei vaan kestä niitä hyrrä yms. voimia, ne pellinpalaset löytyvät ajan oloon sieltä kampikammiosta ja sittenhän neuloilla ei ole sen jälkeen mitään "rotia". Kunnon messinki-, alumiini- tai muu vastaava tai sitten neulat peräkkäin ilman häkkiä niin kuin edellä kaverit on ajatellut. Itselläni on menossa vastaava homma NSU 201 ZDB:n alakerran kanssa, kunhan kerkiän.
Kirjattu
Hannu Lepistö
Lauri Puirola
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 3640


« Vastaa #12 : Joulukuu 19, 2017, 09:08:10 ap »

Jokainen kokeilee omalla vastuullaan. Minulla oli Jawa Sixissä typ.553 INA häkkilaakeri kammenkaulalla
kiertokangen alapäässä. Ajoin yli 10 000km ja aukaisin veivin, ei suurempaa kulumista ja häkkikin oli ehjä.
Strömbergin Rafu näitä laittoi aikoinaan, en tiedä onko muut kestäneet. Nyt niitä ei kannata konehtia Jawaan
kun laadukkaita kiertokankia häkkilaakerilla ja yläpään neulahäkillä saa alle viidelläkympillä.


L&K.
Kirjattu
Veli Tirkkonen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 51

« Vastaa #13 : Joulukuu 19, 2017, 11:48:06 ap »

INA:lla on erikoislaakerit kiertokangen ala- ja yläpäähän. Näissä häkki on vahvistettu kestämään oskilloivia, siis edestakaisen liikkeen aiheuttamia voimia. Tyypit ovat KZK alatapille ja KBK männäntapille. INA:lla ei ole sopivaa laakeria, lähimmäksi osuu KZK 30x37x16 joka on siis 16 mm leveä.
Nämä laakerityypit kestävät. Ne hajonneet teräshäkit ovat ns. yleislaakereita, tarkoitettu tasaiselle pyörivälle liikkeelle. Sellainen on myös se Matin ehdottama HK 3012, jota ei siis pidä käyttää.
Mutta ehdottomasti häkkilaakeri, jos vain mahdollista. Täysrullalaakereita käytettiin ennen vanhaan kun häkkien teko oli kallista ja tarkkuudet muutenkin vähän niin ja näin. Täysrullalaakerissa vierekkäiset rullat jarruttavat toisiaan keskipakovoimien vuoksi eivätkä pyöri herkästi.
Kirjattu
Hannu Lepistö
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 42

« Vastaa #14 : Joulukuu 21, 2017, 15:06:23 ip »

Kävin juuri Tampereen laakerikeskuksessa ja kysyin tuota kzk laakeria-  vastaus : Niitä ei saa hankittua inalta ainakaan pieniä määriä. Mistä niitä sitten saisi ??
Kirjattu
Hannu Lepistö
Sivuja: [1] 2 Siirry ylös Tulostusversio 
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Entisöinti  |  Aihe: Neulalaakeri « edellinen seuraava »
 

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi SMF 2.0.12 | SMF © 2011, Simple Machines
Veteraanimoottoripyöräklubi ry.
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.354 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.