Toppic
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Marraskuu 22, 2017, 22:03:00 ip

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Haku:     Tarkempi haku
Foorumin säännöt- Muista rekisteröityä omalla nimelläsi, nimimerkkirekisteröinnit hylätään.
170464 viestiä 12577 aihetta kirjoittanut 7868 jäsentä
Uusin jäsen: Max_Ekqvist
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Kilvanajo  |  Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia.
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 11 Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia.  (Luettu 32117 kertaa)
Eero Nikkanen
-
*
Paikalla Paikalla

Viestejä: 2640

« : Tammikuu 06, 2016, 19:01:35 ip »

 
 Tämmönen käsilläseisonta kuvattu Karkkilan Alhovuoressa (muistaakseni) 1983.
 Rinnettä alas, näkyvän ojan ylitys ja tarkastus, palaako valot yhä.
 Kuski saattoi olla HyMK;n Manninen pikku varauksella. A-kuski kuitenkin. Tunteeko kukaan ?


* joku.jpg (130.84 kilotavua, 505x700 - tarkasteltu 272 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2016, 19:21:25 ip kirjoittanut Eero Nikkanen » Kirjattu
Juha Mattila
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 175

« Vastaa #1 : Tammikuu 06, 2016, 22:33:44 ip »

Ajoasun perusteella voisin veikata samaa henkilöä.  Happytimen enduro-takki ja Sinisalon crossihousut.
Pyöränä on Kotari vuodelta 1979.
Mainittu ajaja ajoi ainakin loppuvuodesta 1979 piikin Hussella?
Mutta on ajanut myös Kotarilla...
Täytyypä vähän tarkistella arkistoja.
Olisikohan kuva samasta kisasta kuin pari vuotta aiemmin julkaisemasi kuva Kuosasta Hussellaan?
Se kuva oli varmaankin vuodelta 1980.

Kiitos Eero jälleen kuvasta!
Kirjattu
Eero Nikkanen
-
*
Paikalla Paikalla

Viestejä: 2640

« Vastaa #2 : Tammikuu 07, 2016, 11:47:10 ap »


Olisikohan kuva samasta kisasta kuin pari vuotta aiemmin julkaisemasi kuva Kuosasta Hussellaan?
Se kuva oli varmaankin vuodelta 1980.


 Eri kisa. Se oli kahden päivän kevätajo, muistaakseni HMMK;n järjestämänä.
 Jossain Vihdin seudulla tämäkin oli. Hikinen suo ja jyrkkä metsänousu maaliin "keskellä kesää.   Huoh... ken on ajanut, tietää.
 Otan kuvia omalta koneelta ja ne poistuu 0,5 v jälkeen ja olen poistanut koko aiheen, kun ketjussa vain [YLLÄPITO POISTANUT KUVAN]
 Saishan ne johonkin pilveen, vaan en ole avannut tilejä....

 Niin ja Kuosa ei tuossa ajanut Can Am,lla, vaan Hussella. Niinhän se viimeks kateltiin.  ;)



* vk2pka.jpg (97.99 kilotavua, 499x740 - tarkasteltu 148 kertaa.)
Kirjattu
Eero Nikkanen
-
*
Paikalla Paikalla

Viestejä: 2640

« Vastaa #3 : Tammikuu 07, 2016, 11:53:53 ap »

Hikinen suo ja jyrkkä metsänousu maaliin "keskellä kesää.   Huoh... ken on ajanut, tietää.
 

 Silloin ajomestat oli hieman erilaisia, kuin nyt. Aika surutta ajettiin soilla ja saloilla, mikä nyt ei tule kuuloonkaan.
 Tuonkin ko. suon parin hehtaarin loppuosa oli reitillisesti valittavissa. Kunhan läpi pääsi ja harva nostelematta pääsi.
 Joskus oli 3-4 raavasta miestä nostohommissa töissä, että saatiin laite suonsilmästä. Revittiin, kammettiin ja seisottiin muniamyöden turpeessa.

 Kivaa se vaan oli ja kaveriakin jeesattiin ilman pelkoa omien saappaiden kastumisesta.   Mukavia muistoja....
Kirjattu
Jaakko Latvanen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 1593

« Vastaa #4 : Tammikuu 07, 2016, 12:20:21 ip »

Nyt tulvahti taas muistoja mieleen, pittää taas palstatillaa tukita. Ei oo pakko lukkee.

73 kevväällä olin vielä toipilaana kolarissa puolitoista vuotta aiemmin sattuneesta loukkaantumisesta, mutta kisoihin teki mieli. Yamaha DT1 oli tallissa, -69 vuosimalli ja siis kakspuolikas, käytettynä edellisvuonna M-Tuonnista ostettu. Ja endurosta ei mitään tietoa, eihän sitä Imatran seudulla tunnettu. Toukokuussa Suomusjärvellä kisa, olikohan Vihdin MM järjestäjänä? Yamahassa trials- rengas takana ja melko pitkät välitykset. Itellä kokemusta jääradalta, urheilukonemaaradalta ja crossista muutaman vuoden takaa. Mutta eihän tuollanen enduro, tai mantsaa se silloin oli, voi niin vaikeaa olla? Siis nuorten tai oliko se jo B luokkaan tietysti. Alkumatkasta oli polkua ja pientä kärrytietä. Nopeammilla osilla jopa ohittelin joitain kanssakilpailijoita, mutta sellaisten suo-ojien ylittämiseen ei oikein tekniikkaa ollut, meni nostelemiseksi helposti, ja porukkaa lappoi ohi. Tiesiirtymältä otin harkitusti etuaikapinnoja, kun epäilin kokonaismyöhätilannetta lopussa. No sitten oli joku kolmas tai neljäs metsäpätkä, ja toipilaskuntoinen ukko alkoi olla puhki. Ja sitten tuli se suon ylitys. Suo oli ollut vielä reittiä tehtäessä jäässä, ei ollut enää. Aluksi pyörä meni kakkosella painot takana huudattaen ihan mallikkaasti eteenpäin, mutta kun vino puunrunko tinttasi ukon päälleen suohon, alkoi tuska. Kypäräkin oli mutaa täynnä, pyörä akseleita myöten suossa, kun yritti nostaa, painuivat vain jalat suohon. Minulle onneksi viereen jäi kohta kisatoveri - muisti tarjoais samanlaista dtykköstä ja kaverilla joku tekniikkaongelma? Yhdessä raahasimme pyörät kovemmalle maalle. Ja minun kuntopohjalla totaalinen väsymys päällä, mutta vaikea hyväksyä sitä keskeyttämisen syyksi. Sitten katosi ketjusta liitin ja katkennut ketju vaurioitti jotain, olisiko jammussa kytkimen aukaisumekanismi lakannut toimimasta, ja siitä sain syyn kurvata isoa tietä auton luo ja saunaan. Ketjuliitin oli taskussa varalla, eli ihan ajamalla pääsin sinne kisakeskukseen.

Olen kuvannut tuota - ainoata - enskakokemusta, että tavoiteasetelma oli kolmivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa oli pyrkimys mennä mahdollisimman lujaa eteenpäin. Toisessa vaiheessa tavoite oli yleensä päästä eteenpäin. Kolmannessa vaiheessa tuntui, että kun pääsisi jollain konstilla kotiin, voisi sen pyörän jättää sinne suohon... Vitsinä tuota kerron, mutta juuri siltä silloin tuntui...

Pyysit tarinoita. Sitä saa, mitä tilaa...

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2016, 12:23:32 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen » Kirjattu
Eero Nikkanen
-
*
Paikalla Paikalla

Viestejä: 2640

« Vastaa #5 : Tammikuu 07, 2016, 14:24:45 ip »

No hyvän jutun Jaakko kerroit, just näin.

 Laitanpa minäkin omani.
 Elettiin vuotta -73, kun ostin ekan “oikean” enduropyörän Jawan jälkeen.
 Tenhusen Alpolta 175 Jammu, mallia -71.
 Kaverin kanssa kovasti reenattiin ja tähtäimenä kevään Päitsi.
 Onneks Ape sai meidät ymmärtämään Päitsin vaativuuden aloituskilpailuks ja viisaasti Alpon toimiessa ryhmyrinä siirrettiin tavoite kevään 2-päivän ajoon.

 Kaikki oli vierasta, mutta into kova. Investoin pyörään tiukan budjetin ahistamana jopa uuden Dunlopin taakse, sellasen traktorikuvioisen.
 Muuten kaikki oli vanhaa ja käytettyä, itse tienatuin rahoin hankittua. Tukea ei tullut edes vanhemmilta.
 
 Kisan lähtö oli Keimolan varikolla. Sieltä Klaukkalaan, Lopelle, Räyskälään ja ties minne. 2 kovaa, opettavaista päivää.
 Kerhojoukkueeseen ei Vepen (V-P Salo) kanssa päästy, mutta soolona vedettiin. Tää oli siis joukkue SM.
 Jo 1. ek otti miehestä mehut ja muiden vauhti tuli selväksi.
 Jossainvaiheessa jonkun nopeamman ajettua ohi, ajattelin, että kovempaa on ajettava ja yritin roikkua kaverin perässä.
 Jouheeta nopeaa polkua ja juuri kun tuumin, että nyt kulkee, lähti mopo käsistä. Näinhän se toimii vieläkin... fakta.
 Loiva kumpare nopealla polulla, jonka päällä matala maakivi, jonka etupyörä ohitti, mutta takapyörä ei. Armoton takakorkea, lento ja taju pois…..

 Makasin selälläni ja kuulin pyörän käyvän jossain lähelläni.
 Verta valui ja sattui n. jokapaikkaan. Kypärästä lippa katosi, pyörästä lamppu ja etulokari ja pakoputki vääntyi mittansaverran pakoaukon suulta.
 Kaulassa oli haava, otsassa ja nenässä ruhje, mutta muuten tuntui, että ainakin kontilleni pääsin.
 Vieressä kuului uuden pyörän ääni, jonka mukaan sain jonkinlaisen suuntiman olinpaikasta.
 Ylös, pyörä pystyyn, pakoputken vääntö/ murjominen, käyntiin ja nilkuttaen kohti arvioitua oikeata suuntaa. Saatto vartti mennä, en tiedä….
 Huollossa olivat kauhuissaan, mutta laastaria haavoihin ja pyörän oikomista, tankkaus ja matka jatkui.
 Päivä meni läpi, mutta vaikeeta oli. … Sanoin etten seuraavalle lähde.
 Ryhmyri sano, että se katotaan sitte aamulla.

 Aamulla saivat puhuttua himasta matkaan sillä verukkeella, että pyörä on kuitenkin haettava varikolta ja ajettava takasin.
 Senverran lihakset pehmeni, että päätin lähteä kokeilemaan ja siitä se taas eteni.
 Tuskainen 2. päivä sammuilevalla prätkällä. Tulppia meni ainakin 10, omat ja lainatut/ saadut.
Myöhemmin vasta selvis, ettei tulpissa vikaa ollut, vaan tulpanhatussa.
 Peltinen häiriönpoistaja meni lähes aina oikoseen, kun lokasuojattomalla pelillä ajo lätäkköön.

 Tuli se toinenkin päivä läpi, mutta kisan jälkeen ajoin pyörän silloiseen liiteriin, enkä koskenut siihen moneen viikkoon. Seuraavan kisankin ajoin vasta -77, sitten jo hieman paremmalla menestyksellä. Päitsiä en koskaan ajanut ja kun se vihdoin -05 oli toteutumassa, meni koipi rikki.
 Siihen loppu meitsin ajamiset, ihan pappaharrastetta  lukuun ottamatta.

 Kisan voitti Sunin Manu, Klinbergin raimo tais olla 2. ja Lankisen Lare 3..
 Minä olin luokassani B alle 175cc kunniakkaasti 3., mutta yleiskilpailun viimeinen.

 Jihaa !. Luki ken jaksoi ja kuuluuko tällaset horinat edes tälle palstalle, tai osiolle, mutta poistetaan jos jotakuta kirveltää.
 Jos joku kirjoittaa vastaavista kokemuksista, luen ainakin minä näitä mielelläni.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2016, 14:38:21 ip kirjoittanut Eero Nikkanen » Kirjattu
Pauli Ylikoski
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 2257


« Vastaa #6 : Tammikuu 07, 2016, 18:30:29 ip »

No jos nämä eivät ole mp-historiaa, niin sitte en tiiä.
Lukiessa viihtyy vaikkei kisatouhuista niin ymmärrräkään.
Toivottavasti ketju saa jatkoa – ja olisi muuten oivaa sisältöä Huimikseenkin!

Kirjattu
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -
Antti Törmälä
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 1117

« Vastaa #7 : Tammikuu 07, 2016, 21:45:41 ip »

kel tarinoita on, ei pidä niitä kätkemän !
Kirjattu
juha p salonen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 1075

« Vastaa #8 : Tammikuu 07, 2016, 23:10:09 ip »

itse kun en ole osallistunut niin pitää kertoa neljä vuotta nuoremman veljen osallistumisesta enskakilpailuun hämeenkoskella
Eirasen Leo oli Padasjoella ja sai veljen osallistumaan kilpailuun, aika haarukka jossain -70 luvun alussa
veljellä oli vihreä tankkinen Pentton sieltä M-tuonnista käytettynä vaihdettu 250 Hussella
ei ollut paljo reeniä veljellä enemmänkin pienten sorateiden kurvailua,Leksa varoitteli liian kovasta alkuvauhdista
mutta toiselle kierrokselle lähdettäessä oli naama kovin valkoinen ja ehdottelin jo keskeyttämään mutta sinne lähti ja aikanaan
tuli maaliin,jotenkin muistelen että peräpään valvojana oli nykyinen ratamestari Paul Laaksonen(toivottavasti nimi oikein)
Mauno Suni oli kaveri josta piti ottaa oppia tässäkin tapahtumassa,sielä oli kivikko osuus jossa olivat yhtaikaa
tämä jäi veljen ensimmäiseksi ja viimeiseksi,itsellä joskus poltellut osallistuminen mutta niin on jäänyt
Kirjattu
Leo Eiranen
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 582


« Vastaa #9 : Tammikuu 07, 2016, 23:18:15 ip »

Terve Juha,

Muistanpa tapauksen. Sama Penton oli mulla vähän aikaa, kun ostin sen Ossilta kun taisi olla lähdössä armeijaan.
Kirjattu
Eläkesopuli
Eero Nikkanen
-
*
Paikalla Paikalla

Viestejä: 2640

« Vastaa #10 : Tammikuu 08, 2016, 11:15:30 ap »

 Omaan 2-päivänajojuttuun lisään vielä senverran, että kisan päätös oli kaikille varsin "mielenkiintoinen".
 Vika EK oli nimittäin 5 kierroksen yhteislähtö keimolan moottoriradalla.
 Tiukoille meni joiltain,  mm. Sirenin Timon Kotari tais hyytyä vikalle kierrokselle.
 Oma Jammu tuli helisten maaliin, mutta tulipahan kuitenkin. Tais Suni vetää kierroksella ohi.

 Toinen hauska juttu oli tulosten julkaiseminen.  Paikanpäällä kisan jälkeen jaettiin jotain, mutta viralliset tulokset tuli ruskeassa kirjekuoressa jokaiselle osallistujalle n. 2 kk viiveellä. Kaikki käsin kirjoitettu EK aikoja myöden ruutupaperille.
 En tiedä oliko Valtosen Jarkko silloin jo kuvioissa, mutta senverran huolelliselta paperityö näytti, että näin voisi kuvitella.
 Myös se tasokilpailun lätkä tuli jälkijunassa, meitsille pronssinen tottakai.  ;)
 Kultaisen sai alle 10% voittajalle hävinnyt, hopeisen 10-20% ja läpiajaneille pronssinen.


Tosta vielä Alhovuoren alastulossa muuan tuleva suomenmestari ja päitsivoittaja.

 Men vem är han ?

 Ja PE 175.
 Legendaarisen päitsinkiertäjän Göran Grönqwistin poika Tom.  Yks sillosista treenikavereista Keravalta.
 Vuosi taitaa olla kuitenkin -82


* 103 Vihti.jpg (123.88 kilotavua, 482x700 - tarkasteltu 167 kertaa.)

* PE 175 -82.jpg (145.25 kilotavua, 524x680 - tarkasteltu 144 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2016, 11:36:05 ap kirjoittanut Eero Nikkanen » Kirjattu
Ismo Hakamäki
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 452


« Vastaa #11 : Tammikuu 08, 2016, 14:23:14 ip »

Tää on ainoo mitä mä siitä tiedän, mutta hauskaahan tuo näyttää olevan.

https://www.youtube.com/watch?v=0akGHQElpyw
Kirjattu
timo t.laine
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 567


« Vastaa #12 : Tammikuu 08, 2016, 20:46:55 ip »

Herra numero 103? Juhani Laaksonen.
Kirjattu
Sweet dreams are made of cheese
Eero Nikkanen
-
*
Paikalla Paikalla

Viestejä: 2640

« Vastaa #13 : Tammikuu 08, 2016, 21:35:05 ip »

 Laaksosen Jussipa hyvinnii.

 Laitanpa tuohon vielä Kuosan kaveriksi toisen mäen nousijan. Menestynyt hänkin. Ei vaikea arvailla; kuka ?

 Paitevei ja arporoo, miten sais kuvat liitettya samaan vastaukseen vierekkäin, eikä allekkain ?


* 99.jpg (138.02 kilotavua, 502x745 - tarkasteltu 151 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2016, 21:40:29 ip kirjoittanut Eero Nikkanen » Kirjattu
timo t.laine
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 567


« Vastaa #14 : Tammikuu 09, 2016, 09:20:39 ap »

Jukka Helminen?
Kirjattu
Sweet dreams are made of cheese
Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 11 Siirry ylös Tulostusversio 
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Kilvanajo  |  Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia. « edellinen seuraava »
 

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi SMF 2.0.12 | SMF © 2011, Simple Machines
Veteraanimoottoripyöräklubi ry.
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.374 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.