Kirjoittaja Aihe: Hitachi akkuporat  (Luettu 15616 kertaa)

Toukokuu 26, 2018, 20:18:13 ip
Vastaus #15

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2411
Moro

En tunne hirveästi sähkömoottoreita mutta ainakin enämpi polttomoottoreita ja olen kyllä asiasta eri mieltä.
No ajatellaampa oikosulkumoottoria, joka on sähkömoottereista ykisi pisimmälle kehitetty: hyötysuhde liikku 95% hujakoilla!
Invertterikäyttöisenä myös käynnistysmomentti sama, kuin täydellä nopeudella.
Juniakaan ei enää tehdä polttomoottorikäyttöisenä, paitsi Saudi- Arabian läpi kulkeva.
Siellä kun öljy on halpaa ja ympäristöstä viis.
Polttomoottorin hyötysuhde  on viimeisen 100 vuoden aikana kehittynyt ehkä tuplaksi.
Lienee jotain 20% tasolla?

Toukokuu 26, 2018, 21:46:37 ip
Vastaus #16

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4395
Moro

Joo mä luovutan heti alkuunsa jos mittariksi otetaan pelkästään η ,en tiedä mikä sähvömoottorin η  on ollut 100 vuotta sitten mutta ei polttomoottorin mahda kovin hyvä ollut silloin ja on parantunut varmaan aikalailla,ovatko olleet silloin luulisin prosenttien luokkaa.
Polttomoottoreiden painot ovat pudonneet dramaattisesti tehoon nähden,kuutiotilavuudet samoin ja moottorin ohjaukset kuten sytytyksetkin ovat nykyään aivan huippuluokkaa no ne ovat muuttuneet -80 luvulta lähtien eli me kaikki muistamme vielä huonosti toimineet kaasarit ja sytytyksen kärkivehkeet jotka kummatkaan eivät olleet kohdillaan juurikaan pidempään kun takavalot näkyivät.
No sähkömoottorit eivät varmaankaan ole juurikaan koskaan tarvinneet huoltoa ja siihen huollon tarpeettomuuteen on otto ja diesel moottoreissa myös nykyään päästy.
Henkilöautojen moottorit tarvitsevat pientä huoltoa silloin tällöin mutta raskaan kaluston moottoreilla päästellään useita kymmeniä tuhansia ilman huollon tarvetta.
Koneistus tarkkuudet kun ovat parantuneet ja öljyt niin ne kuplan 2500 km:n öljynvaihtovälit ovat yli kymmen kertaistuneet ja veikkaan että kun moottoreiden osissa aletaan enemmän käyttämään pinnoitteita joilla kitka saadaan pienemmäksi pitenevät huoltovälit vielä lisää,kenenkä pokka kestää kun henkilöauton öljynvaito väliksi luvataan 100 tonnia neljän litran öljytilavuudella.

Olisiko nyky ottomoottorin η n.35 % ja dieselin reilu 40.

Voiko η:n arvoon vaikuttaa voimalähteen paino tai kuinka käsitellään tilannetta jossa ollaan autiolla saarella jos on tarvetta voimalle ja mukana on ottomoottori oikosulkumoottori ja bensaa?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Toukokuu 26, 2018, 21:49:42 ip
Vastaus #17

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
Moro

En tunne hirveästi sähkömoottoreita mutta ainakin enämpi polttomoottoreita ja olen kyllä asiasta eri mieltä.
No ajatellaampa oikosulkumoottoria, joka on sähkömoottereista ykisi pisimmälle kehitetty: hyötysuhde liikku 95% hujakoilla!
Invertterikäyttöisenä myös käynnistysmomentti sama, kuin täydellä nopeudella.
Juniakaan ei enää tehdä polttomoottorikäyttöisenä, paitsi Saudi- Arabian läpi kulkeva.
Siellä kun öljy on halpaa ja ympäristöstä viis.
Polttomoottorin hyötysuhde  on viimeisen 100 vuoden aikana kehittynyt ehkä tuplaksi.
Lienee jotain 20% tasolla?
Tällä fysiikan tiedolla: kyllä se on täysi 100%. Mm. Liike energiaa, lämpöä, yms. Eihän energia mihinkään katoa kun se energia muuttaa vaan olomuotoa?
 Sen takia saudeissa on niin lämmintä kun junat puksuttaa fossiilista. Loppuu meiltäkin kylmät kun laitetaan tankkiin bensaa ja ajetaan vaan isoilla moottoreilla, eikä millään hypridihömpällä tai patteriautoilla. ::)
Just sen takia kävin ihan varta vasten leimaamassa vanhan jakuvaarin että tämä intiaanikesä jatkuisi pidempään.

Toukokuu 26, 2018, 22:03:13 ip
Vastaus #18

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2411
Totta.
Mullakin jaguvaari liikkui tänään pitkät matkat, mutta sähkömoottori pyöri vaan itseskeen autotallissa.

Toukokuu 26, 2018, 22:24:14 ip
Vastaus #19

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
Totta.
Mullakin jaguvaari liikkui tänään pitkät matkat, mutta sähkömoottori pyöri vaan itseskeen autotallissa.
Kyllä tämä autoilun nykyinen ekovalkopesu on pelkkää pakkasella housuun kusemista, ihan niinkuin tuo meidän uudemmankin jakuvaarin "päästöt". Oli muka markkinoiden pienikulutuksisin ja päästöttömin diisseliauto kokoluokassaan. No käytännössä siinä on ihan vakiovarusteena eberi mikä alkaa automaattisesti lämmitetään moottoria heti alle +4 asteen, kun sen oma moottori ei tuota riittävää lämpöä puhtaaseen palamiseen.  :)
 Se eberikö on nyt sitä puhdasta liike-energian tuottoa?

 Ynnä nämä muut päästö huijaukset, saati niiden patteriautojen koko elinkaaren, alusta loppuun saastutus.

Toukokuu 27, 2018, 08:08:22 ap
Vastaus #20

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2287
  • Kukkahattusetä
Sähkömoottorin kehityksessä on tapahtunu aikalailla samat asiat, kö mitä Juusela kerto tapahtunneen polttomoottorissa.

Jos vertaillaan huollon tarvetta, nii voitas ottaa verrokiksi nykyaikainen tiisseli pitkällä huoltovälillä. Mää oon rallatellu kolomella viimesellä autolla 30-35 tkm ölijynvaihtojen välillä, joka tekkee maantiepainotteisella ajolla semmoset 600 tuntia. Ölijyä on lurruuteltu huollossa 5-8 litraa riippuen autosta.

Vähän tavallista isompi oikosulukumoottori, jossa on rasvanipat, käydään huoltamassa ylleensä kerran kuussa. Käyttötunteja on kertyny siinä vaihessa n. 700 ja rasvaa laitettaan 5 grammaa.

Maantieajossa ollut tiisseli alakaa olla valamis sulattoon, kö käyttötunnit on 8 000 tunnin hujakoilla ja pätkäajossa voidaan puolittaa tuo lukema. Oikosulukumoottori pyörii vuodessa semmoset 8 500 tuntia, jos tehtaan prosesseissa ei oo kovin montaa katkosta. Säännöllisellä huollolla se saattaa rallatella 10 vuotta ja tänä aikana siihen on puristeltu kolome pötköä rasvaa. Eikä sen moottorin elämä lopu tuohon, vaan laakerit vaihtamalla se jatkuu taas 10 vuotta.

Polttomoottori on aika antiikkinen keksintö, kö verrataan oikosulukumoottoriin.
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 27, 2018, 09:40:13 ap
Vastaus #21

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11385
Näin se varmaankin on,kuten Ossi mainitsi.

Mutta autoilun aion hoitaa polttomoottoritekniikalla
loppuun asti,mikäli touhua ei kokonaan
kielletä tai veroteta mahdottomaksi-vaan ruuvit väännän toki mieluusti
akkukoneella-tätänykyä Makitalla.Siinä puuhassa akku on mainio keksintö.

t. Markku

Toukokuu 27, 2018, 10:16:09 ap
Vastaus #22

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4395
Moro

Jos kuorma-auton koneella ajetaan 1 miljuuna km joka on sen moottorin sisäänajo niin siinä on kulunut aikaa n. 20 000 tuntia ja samassa ajassa on vaihdettu pari lämmityslaitteen sähkömoottoria että niin kestäviä ne sähkömoottorit ovat.

Noi esimerkit tuolla edellä ovat teollisuus sähkömoottori versus harraste eli henkilöauton polttomoottori.

Asiasta voisi kinastella ja todistella loputtomiin mutta loppujen lopuksi olen sitä mieltä että kummatkin voimakone lajit ovat paikallaan niiden omassa käyttötarkoituksessaan ja MB on paras automerkki  :)
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Toukokuu 27, 2018, 10:19:01 ap
Vastaus #23

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2411
Muinoin kun olin vielä hyödyllinen kansalainen jouduin usein vastaamaan asiakkaiden kysymykseen siitä,  miksi junavaunujen valot maksavat moninkertaisesti piltemien ja motonettien led- valoihin verrattuna.
Tähän oli helppo vastata tekemällä pieni käyttöikälaskelma.
Laskin auton Xenon- ja Led-lamppujen käyttöiän seuraavasti.
Elinikä: n 150.000 km
Keskinopeus: 50 km/ h ( kaupunkiajoa tms)
Käyttötunnit: 3000 h

Tai vaihtoehtoisesti 100km/ h nopeudella 1500 tuntia
Henkilöautojen tekniikka ei siis ole kovin pitkäikäistä!

Vertailuna  bussien sisävaloile laskennallinen käyttöikävaatimus minimissään 150.000 tuntia ja turistibusseille 23.000 tuntia ( MB) ja junavaloille  500.000 tuntia (Amtrac USA).
Joten sitä saa litä pyytää.
Tuolla sain asiakkaat lopettamaan  hintakeskustelun.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2018, 11:26:47 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Toukokuu 27, 2018, 11:01:02 ap
Vastaus #24

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2287
  • Kukkahattusetä
Lämppärin moottori on liukulaakeroitu ja kestovoideltu hiiliharjamoottori sen vuoks, ku tasasähkö ei pyöritä oikosulukumoottoria. Tasasähkö on antiikkista verrattuna vaihtosähköön.

Ja paras automerkki on Sitikka.  :-*
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 27, 2018, 11:29:19 ap
Vastaus #25

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2411
Lämppärin moottori on liukulaakeroitu ja kestovoideltu hiiliharjamoottori sen vuoks, ku tasasähkö ei pyöritä oikosulukumoottoria. Tasasähkö on antiikkista verrattuna vaihtosähköön.

Ja paras automerkki on Sitikka.  :-*
Rahalla saa kyllä myös kestomagneettimoottereita.
Ja noiden sähkömoottoreiden suurimmat pyörintänopeudet yltävät jo 200.000 rpmään.

Toukokuu 27, 2018, 11:39:44 ap
Vastaus #26

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
Kyllä patteriauto on ihan ok, siis sitten kun niillä pääsee sen 700 km, kelissä kuin kelissä, ja yhdellä latauksella. Mutta kun ne maksaa nyt sen 80,000 euroa, ja talvipakkasella pääsee yhdellä 3 tunnin latauksella sen 100 km, latauspisteitä on missä on. Optimaalisessa kesäkelissä voi päästä sen 300 km. Niin eipä sovellu minun käyttöön.
 Eikä noilla ominaisuuksilla ne sovellu kovin monen muunkaan käyttöön, varsinkin kun itsellänikin sen auton pitäisi olla kokoluokkaa paku, moniin työajoihin, 30-300 km/pv., eikä niitä lataus venttatunteja voi tietenkään laskuttaa asiakkailta? Ja äkkilähtöjä on aikas paljon. Eikä oikein joutais niiden pattereiden lataukseen aina ennen lähtöä. Eli en oo valtion enkä kunnan hommissa.  :)

 Toivottavasti kehittyvät tuosta. Noilla ostohinnoilla ja toimintasäteillä niitä ei ota kukaan työkseen liikkuva riesakseen. Jollekin kehä kolmosen sisäpuolella asuvalle jeesustelijalle ne on ehkä ihan ok pelejä, noilla nykyominaisuuksillaan?

Toukokuu 27, 2018, 11:44:05 ap
Vastaus #27

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2411
Että sähkösutojen hyötysuhdevertailu saataisiin laajemmalle yhteiskunnallselle tasolle, pitää tarkastella myös miten sähkö tuotetaan.
Perinteinen voimalaitos, joka toimii fossiilisilla polttoaineilla, hukkaa valtavasti energiaa.
Suomessa hukkaenergia vodaan käyttää kaukolämmöksi.
Mutta Keskieuroopassa ei juuri tarvita kaukolämpöä, joten lauhdutus tapahtuu suurissa vesitorneissa.
Siis hukataan.
Joten tässä kuviossa sähköauton hyvä hyötysuhde hävitetään.

Toukokuu 27, 2018, 12:41:20 ip
Vastaus #28

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4395
Moro

Hiukan vielä pitää kehittää sähkömoottoria että sen hyötysuhdetta saadaan parannettua jotta sillä kannattaa käyttää laturia.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Toukokuu 27, 2018, 12:47:54 ip
Vastaus #29

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Meillä rouva ajaa Anttolasta Mikkeliin töihin; 25 km sivu.  Jos on työmaalla mahollisuus ladata auto, tuohon säännölliseen käyttöön taitais jo nykysähköauto olla sopiva.  Muussa käytössä meillä aika ussein tarvii hakea tuolta Mikkelistä vaikka rautakaupasta tai motonetistä jotain, ja sillon pittää vielä päästä samoilla lämpimillä takasin.  50 km, ja pitäs mennä talvipakkasellakin ja kabiini lämpimänä, eli aletaan jo olemaan siinä ja siinä nykyvehkeillä.  Ja sitäpaitsi tuo rouvan töissäkäyntikin loppuu kohtsiltään.

Siis oikeesti, esimerkiks entinen kiija - tiiseli - meni tankillisella tuhatkin kilsaa, tai aika lähelle ainakin.  Tankkaaminen kestää pari minuuttia, ja taas matka jatkuu.  Polttoaineen jakelupaikkoja on vieläkin melko hyvin tien varsilla.  Lämmintä tullee kabiiniin suunnilleen sivutuotteena, kulutusta lisäämättä, kylmän tekeminen kesällä vähän lissää kulutusta.  No, nykysellä bensapelillä jääp 700 - 800 km:in tankkausvälit, vaan vielä sekkii lyöp tään päivän sähköautot ällikällä.

Kustannuserosta suuren osan tekkee verotus, mikä voip yhellä päätöksellä olla jottain ihan muuta ko nyt; tietysti mihin hyvänsä suuntaan.  Mutta aika paljon pittää tekniikan tai hintasuhteitten muuttua, ennenko pelkkä sähkö houkuttais.  Nykyhybridiä pitäsin jopa harkitsemisen arvoisena, sen näennäisestä järjettömyydestä huolimatta.  Nää pohinnat siis puhtaasti oman talouden kannalta, miettimättä hitustakkaan mittään viherpiiperrystä ja sitä millä se sähkö tehhään.  Siis töpselistähän se tulee, mutta siihen töpseliin se pittää jostakin ens syöttää, mitä ei aina oikein tunnuta ymmärtävän, niiko tuossa jo Jouko pohti.

Mutta käsin veivattavaan drillikkaan tai polttomoottorikäyttöseen poraan siirtymistä en oo ees harkinnu, kyllä Makita on hyvä.  Jos voimat hupenee, ettei talven takkapuut synny pokasahalla, vois siihenkin olla Makitan akkukäyttönen sähkösaha aika kova juttu, ei tarviais johon kanssa turata; toinen mahollisuus on ostaa ne pari mottia vuodessa kylän halkokauppiaalta sahattuna, pilkottuna ja liiteriin pinottuna...  Siimaleikkuri jo on Makita, ja samoilla akuilla kaikki; pora, mainittu ruohikon viimeistelijä ja kulmahiomakone (pit kerran muutama naula katkasta semmosesta paikasta mihin ois pitäny olla mahottoman pitkä roikka...).  Trialmoottoripyöriäkin saap jo ihan kyvykkäitä sähkömoottorilla; niillä vois ajaa talvella hallissa eikä vaatteet haisis kakstahille, vaan sellasta ei taija enää tarvita.

Eli kyllä akkukäyttösille laitteillekin paikkansa on, ja luultavasti tulevaisuuvessa entistä enemmän.  Ei kannata Kovasiininkaan kovasti vannoa, voip olla se päivä vielä eessä?

jv