Toppic
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Toukokuu 21, 2018, 21:20:45 ip

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Haku:     Tarkempi haku
Foorumin säännöt- Muista rekisteröityä omalla nimelläsi, nimimerkkirekisteröinnit hylätään.
178816 viestiä 13189 aihetta kirjoittanut 8021 jäsentä
Uusin jäsen: Kim Polamo
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Vanhat moottoripyörät  |  Aihe: Triumph T120 -66, Satunnainen kolina koneesta
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Triumph T120 -66, Satunnainen kolina koneesta  (Luettu 1476 kertaa)
Ville Into
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 14

« : Toukokuu 15, 2018, 12:47:08 ip »

Terve,
Olisiko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Eli koneesta tai vaihdelaatikosta kuuluu aivan satunnaisesti kovaa hetken kestävää kolinaa. "klonk klonk klonk". Kolina kuulostaa siltä kuin kampikammiossa olisi peukalonpään kokoinen kuulalaakerinkuula vapaana. Ääni on kova todella häisritsevä. se voi tulla yht'äkkisesti vaikka ajaisit tasakaasulla 80 km/h. Viimeksi se tuli kun rasitin konetta kiihdyttämällä nelosvaihteella kuudestakympistä kahdeksaan kymppiin.
Roottorin tarkistin ja se on tiukasti akselissa ja mutteri kiinni. Ensiövedonketjun kiristin ja hetken jo luulin että vika korjaantui sillä, kunnes sitten taas kolisikin.
Kolina ei tunnu vaikuttavan vetoon eikä käyntiin millään tavalla. Olisiko täällä kenelläkään heittää ehdotusta mitä tutkia, ennen kun leväytän koko motin auki?

Kiittäen,

Ville



* trumppa.jpg (116.1 kilotavua, 960x554 - tarkasteltu 92 kertaa.)
Kirjattu
Taito Nuutinen
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 277


Triumph T100ss,Vespa GL 150

« Vastaa #1 : Toukokuu 15, 2018, 16:44:10 ip »

tuolla jotain keskustelua triumphin äänistä=http://www.britbike.com/ubb/bin/ultimatebb.cgi?ubb=next_topic;f=13;t=008668;go=newer

siellä mm.neuvotaan paikallistamaan pitkää ruuvaria käyttämällä(stetoskooppina)paikallistamaan mistä ääni tulee..
Kirjattu
Risto Saastamoinen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 2248


« Vastaa #2 : Toukokuu 15, 2018, 20:58:38 ip »

Meisseli on hyvä stetoskooppi mutta kyllä oikea stetoskooppi kuitenkin hakkaa sen mennen tullen.
Menneenä viikonloppuna kuunneltiin varsin huolestuneena kaverin Uralin koneesta hetkittäin kuuluvaa "rähinää" jolle ei oikein osoitetta tuntunut löytyvän, aina se kuului jostain muualta mitä äsken korvan sijainnista riippuen. Ajelin tallille ja laitoin stetoskoopin korville ja vikahan löytyi muutamassa sekunnissa: keskipakosäätimen painot siellä resonoivat venyneistä jousista ja tappeihin tulleista välyksistä johtuen. Vika ei ollut iso mutta ääni pani huolestumaan.
Kirjattu
Ville Into
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 14

« Vastaa #3 : Toukokuu 16, 2018, 08:47:57 ap »

Kiitos vastauksista,
Tässä ei paljoa stetoskoopit lämmitä, kun vika tulee aina vain ajaessa. Mutta tuossa Britbike:n keskustelussa oli senkaltaista juttua, että taidanpa ihan varulta alkaa purkamaan konetta.
Voin laittaa tänne tietoa jos/kun vika löytyy.

Kiittäen,

Ville Into
Kirjattu
Pekka Puoskari
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 1787


naavaparta

« Vastaa #4 : Toukokuu 16, 2018, 10:00:20 ap »

Katoppa ensin ensin purkamalla kytkin.
Se on helposti ja nopeasti tehty.

Tuo kone näyttää olevan uudempi, esim. 1970 TR6R koska enskaketju huohottaa ulos.
Kirjattu
Ville Into
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 14

« Vastaa #5 : Toukokuu 16, 2018, 10:11:09 ap »

Katoppa ensin ensin purkamalla kytkin.
Se on helposti ja nopeasti tehty.

Tuo kone näyttää olevan uudempi, esim. 1970 TR6R koska enskaketju huohottaa ulos.


Sitäkin mietin joo. Mietin myös, että millasta kolinaa tulee jos eturatas on päässy löysälle?
Mutta kyllä tuo on 1966 T120 kone. Ja huohotusta ensiökopassa ei ole. Kuvassa näkyy harmaa kampikammion huohotusletku.
Kirjattu
Pekka Puoskari
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 1787


naavaparta

« Vastaa #6 : Toukokuu 16, 2018, 10:46:37 ap »

Kun purat kytkimen niin siinä samalla näet etulätkän kiinnityksen.
Jos on ollut löysällä niin toivotaan että ei olis tehnyt vetoakseliin vaurioita.
Kirjattu
Kari Pääkkönen
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 1011


« Vastaa #7 : Toukokuu 16, 2018, 16:41:23 ip »

Mulla oli BSA A65 pakoputken sylinteriin kiinnityksessä vuoto. Kun isolla vaihteella antoi kaasua, kuulosti pauke aivan raudan kolinalta  ??? Teflonteipillä asia korjaantui kun oli puristesovitus. Trumpassahan on erilainen juuriputken kiinnitys.     
Kirjattu
H-D XLH 1000 Ironhead -79
M-B W210 E200 1998 Avantgarde
Ville Into
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 14

« Vastaa #8 : Toukokuu 16, 2018, 23:43:44 ip »

Ihan mielenkiintonen juttu toi pakoputken vuotohomma. Tää on kuitenkin niin mekaaninen ääni, että en jaksa uskoa sen olevan kyseessä.
Yks mitä mietin, on sen enskaketjun kiristäjä. Voiko se hajota ja miten? Ketju on kuitenkin pysynyt hyvässä tiukkuudessa. En vielä ehtinyt purkamaan mitään, menee varmaan viikonloppuun. Britbiken jutun myötä pelottaa, että kampikammiossa todellakin on jotain ylimääräistä, mutta toisaalta sumpun öljyn mukana ei havaittavia alumiinin/teräksen kappaleita valunut ulos. Koitan kurkata vielä sieltä valutusreiästä endoskoopilla ennenkuin puran pytyn irti.
Sen verran vielä siitä kolinasta, että kone on aina ollut kuuma ja mielestäni aina nelosvaihteella, kun mekastanut.
Kirjattu
Leo Eiranen
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 593


« Vastaa #9 : Toukokuu 17, 2018, 01:28:44 ap »

Eihän laturin magneettipyörijästä vaan ole keskiö ja ulkokuori erillään. Ota se pyörijä irti ja laita vaikka palikoiden väliin ruustukkiin kunnolla kiinni, että pysyy. Sen jälkeen jollakin sopivalla kapineella väännät vaikka kiilaurasta tukien keskiosaa molempiin suuntiin niin voimakkaasti, että alkaa ruustukin välistä lipsumaan. Jos keskiosa liikkuu, ennen kuin lipsuu, on palikka kaput. Näitä löytyy. Kokemusta on.
Kirjattu
Eläkesopuli
Ville Into
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 14

« Vastaa #10 : Toukokuu 17, 2018, 08:58:35 ap »

Eihän laturin magneettipyörijästä vaan ole keskiö ja ulkokuori erillään. Ota se pyörijä irti ja laita vaikka palikoiden väliin ruustukkiin kunnolla kiinni, että pysyy. Sen jälkeen jollakin sopivalla kapineella väännät vaikka kiilaurasta tukien keskiosaa molempiin suuntiin niin voimakkaasti, että alkaa ruustukin välistä lipsumaan. Jos keskiosa liikkuu, ennen kuin lipsuu, on palikka kaput. Näitä löytyy. Kokemusta on.

Kiitos, tämä oli hyvä vinkki! Enpä tajunnut tuota kokeilla kun oli roottori irti. Täytyy vielä tarkistaa tuo ennenkuin tekee muuta. Puran samalla sen kytkimen ja vaihdan uuden ensiöketjun, kun mulla sellanenkin on.
Kirjattu
Ville Into
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 14

« Vastaa #11 : Toukokuu 17, 2018, 20:59:54 ip »

No nyt löyty ainakin jotain! Enskaketju on päässy rajusti ottamaan laturin pinnapulttiin. Eiköhän tuo selitä kolinat. Pitää vaihtaa se ketju ja tutkia kiristäjää, että pystyykö se jotenkin reistaamaan. Tuo selittäisi senkin, miksi kuulosti siltä kuin ääni tulisi kampikammiosta.


* IMG_0348.JPG (107.67 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 38 kertaa.)
Kirjattu
Ilkka Elasmaa
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 38

« Vastaa #12 : Toukokuu 18, 2018, 08:24:32 ap »

Kuten edelläkin ehdoteltiin minä hakisin vikaa löysästä roottorista ja kytkimen keskiön vaimenninkumeista.
Kirjattu
Sivuja: [1] Siirry ylös Tulostusversio 
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Vanhat moottoripyörät  |  Aihe: Triumph T120 -66, Satunnainen kolina koneesta « edellinen seuraava »
 

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi SMF 2.0.12 | SMF © 2011, Simple Machines
Veteraanimoottoripyöräklubi ry.
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.487 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.