Toppic
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Kesäkuu 20, 2018, 14:43:48 ip

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Haku:     Tarkempi haku
Foorumin säännöt- Muista rekisteröityä omalla nimelläsi, nimimerkkirekisteröinnit hylätään.
179721 viestiä 13271 aihetta kirjoittanut 8064 jäsentä
Uusin jäsen: Henri Nerg
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Vanhat moottoripyörät  |  Aihe: BMW R75/5 kulutus
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: BMW R75/5 kulutus  (Luettu 3105 kertaa)
Risto Nurmi
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 868

« : Toukokuu 17, 2018, 14:08:59 ip »

Tuosta Jawan polttoaineenkulutuskeskustelusta inspiroituneena ajattelin kysellä mielipiteitä Bemarin vastaavasta. Minun vuoden 1970 BMW R75/5 (nelivaihteinen) toimii periaatteessa kuin unelma. Käynnistyy nöyrästi, käy todella tasaisesti niin tyhjää kuin ajoakin. Kone vastaa kaasuun niin pehmeän varmasti kuin muuttuvakurkkuisilla kuuluukin, vetoja on hyvin ja tulpat on hyvän väriset (ehkä aavistuksen tumman puolella kuitenkin). Bensaa kuitenkin palaa mielestäni kummallisen paljon. Viime kesänä mittailin, että matka-ajossa menee 8l/100km ja pientä kaupunkipöristelyä ei kympillä selviä. Edellinen omistaja on huoltanut ja säätänyt kaasarit. Sisällä on uudet neulaventtiilit ja ryyppyjen korjaussarjat, eli sieltä ei pitäisi vuotaa. Pääsuuttimet on vakiokokoiset (140). En ole avannut kaasareita, joten en tiedä neulasuuttimen kokoa enkä neulan asentoa. Ilmanputsari ja kurkut on myös vasta vaihdettu. Ja niin, Lämpimänä käynnistäessä täytyy avata kaasua, muuten ei rykäsekkään. Vähän niin kuin vanhoissa kaasari-Escorteissa.

Muttamutta, vähän kahden vaiheilla. Periaatteessa kuluttaa selvästi liikaa, mutta toimii toisaalta pirun hyvin. Mitä mieltä kokeneemmat olette tuosta kulutuslukemasta, ja jos kuitenkin päätän kurkata sisälle, niin mistä luulisitte korkean kulutuksen johtuvan?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2018, 14:11:59 ip kirjoittanut Risto Nurmi » Kirjattu
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry
erkki kuparinen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 633


Kawasaki A 1 R

« Vastaa #1 : Toukokuu 20, 2018, 09:21:59 ap »

   On ehdot. paksulla samanvuotinen  90/5  tasan 6l. ja tunnoton kuormalle ja vastatuulille.
Kirjattu
Jorma Korolainen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 568

« Vastaa #2 : Toukokuu 20, 2018, 16:24:56 ip »

https://keskustelu.suomi24.fi/t/8120791/suzuki-vl-1500

Parillakin foorumilla mainitaan että neulaputken kuluminen voisi nostaa kulutusta.
Kirjattu
Viljo Lahma
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 577


Allegro con moto

« Vastaa #3 : Toukokuu 20, 2018, 20:22:07 ip »

Rupesi kiinnostamaan, millainen on  BMW 90/5?
Kirjattu
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home
Risto Nurmi
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 868

« Vastaa #4 : Toukokuu 21, 2018, 16:53:38 ip »

Katoin bensanpinnat. Kovasti epäloogisuutta. Ohjeen mukaan kohokammion kupin pohjalle jää 24mm paksusti bensiiniä kun kuppi irrotetaan kaasarista. Vasemmalla 19.5 ja oikealla 18.5, eli ihan liian vähän. Mutta vasen koho sulki mitatessa liian aikaisin ja oikea taas aivan liian myöhään. Oikeaan olisi siis periaatteessa pitänyt jäädä enemmän pllttoainetta, mutta siellä oli vähemmän.
???
Kirjattu
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry
teukka alarotu
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 581


« Vastaa #5 : Toukokuu 21, 2018, 21:34:18 ip »

Minun r75/5 hörppää bensaa 5-6l/100km. Sylinterit on porattu ja männät vaihdettu sekä kansi on muutettu lyijyttömälle.

TA
Kirjattu
Bmw r75/5 -72
 Nsu Quickly -58
Jaguar mk2 -60,
MGA 1600 -61
Reijo Huhtakangas
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 5330


Tulin nain ja voitin

« Vastaa #6 : Toukokuu 22, 2018, 16:28:39 ip »

Kuluneet neulaputket sen liiallisen kulutuksen usein aiheuttavat,  sen putken sisällä liikkuva kartiomainen neula säätää bensan määrää luistin asennonn mukaan, reikä siis kuluu soikeaksi ajamittaan kun neula kihnuttaa siihen luistin liikkuessa, ja silloin kaasarin suunnittelijan laskemat polttoaineen virtausmäärät neulan eri asennoilla eivät pidä enää paikkaansa, vaan bensaa pääsee neulan ohi enemmän kuin pitäisi, kyseessä on hyvin yleinen vaiva vanhoissa motskareissa.

Se bensapintojen epäloogisuus johtuu siitä, kun joku on yrittänyt bensapintoja "säätämällä" korjata sitä samaa vikaa mistä sinä nyt kyselet, sekin on normaalia ja yleistä että kulunutta tai rikkinäistä kaasutinta aletaan "säätämään", mutta eihän se mitään auta jos itse vikaan ei puututa


Oikea kulutus bemulle on siellä 5-6,5 litraa / 100 km tasiolla, ajotavasta ja vauhdista riippuen
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2018, 15:40:30 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas » Kirjattu
Yamaha TR 1  -81  Museorekisteröity "käyttöpyörä" ( lain puitteissa tietenkin)
Mercedes Benz   W 211  E 220 CDI  -03


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781
Risto Nurmi
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 868

« Vastaa #7 : Toukokuu 23, 2018, 10:01:12 ap »

Pannaanpa neulaputket ja neulat samalla vaihtoon, kun maksavatkin hurjat ± €7/kappale...

Niin, säädin nuo kohot ohjeiden mukaiseen asentoon, ja semmonen mielikuva tuli, että kiihtyvyys aavistuksen parani.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2018, 10:04:15 ap kirjoittanut Risto Nurmi » Kirjattu
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry
Jaakko Latvanen
-
*
Poissa Poissa

Viestejä: 2155

« Vastaa #8 : Toukokuu 23, 2018, 10:29:40 ap »

Asiaa sivusta liipaten:  Nuoruuden motocrossajeluihin ostin 1977 ihka uuden 250-kuutioisen Husqvarnan.  Se taisi olla viimeinen vuosimalli Bingin kaasuttimella, seuraavissa oli jo Mikuni.  Ykspyttysen kone jonkinverran aina värisee, ja tuossa Bingissä oli sitä probleemaa, että juuri se neulaputki tai -suutin kului neulan kuluttamana suultaan väljäksi.  Sen oli huomaavinaan siitä, että juuri sellaisilla osakaasun alueilla, missä meikäläinen harrastelija aika paljon ajoi, moottorin käytös meni oudoksi, jossain kohtaa vastasi kaasuun epäloogisesti.  Siis oli huomaavinaan, en tiedä totuudesta... Joka tapauksessa, niihin vaihdettiin noita neuloja ja suutinputkia aina silloin tällöin, ja ainakin tuntui, että käytös kaasua kevyesti avatessa muuttui loogisemmaksi.  Muistini mukaan Mikuni-malleissa ei enää tuota ongelmaa ollut, eli olisiko Bingin suutinputkien materiaali pehmoisenpuoleista ja nopeammin kuluvaa?

ajautui taas nuoruusmuistoihin jaakkovaakko

PS.  Olikohan se imatralaistaustainen, oopperan kuorossa leipänsä hankkinut Vilho Vartiainen, joka Nuoruusmuistoja esitti?
PS2.  Onkos kuka kuunnellu paikallisradiosta Arvo vaan Karstulasta -ohjelmaa?  Sillä ja ajatus sinkoilee yksittäisistä sanoista asiasta kymmenenteen...
Kirjattu
Pekka Puoskari
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 1788


naavaparta

« Vastaa #9 : Toukokuu 23, 2018, 21:00:28 ip »

Näistä kulutuksista sen verran että se on kuin autoilla.
Ajajan vaikutus on suuri jos kone on kunnossa.

Mikään moottoripyörä ei saa syödä 8 litraa matka-ajossa.
Jos syö niin kaikki ei ole kunnossa.

Simson 1961 on pienin kulutus jolla olen ajanut.
Alta kolme litraa välillä Karesuvanto- Tornio.

Katana ottaa viis 5 litraa tai alle matka-ajossa mutta jos ratalle menet niin 15 litraa menee rikki.


* 425vas60f (1).jpg (106.7 kilotavua, 984x534 - tarkasteltu 28 kertaa.)

* 425vas60f (1).jpg (106.7 kilotavua, 984x534 - tarkasteltu 20 kertaa.)
Kirjattu
Risto Nurmi
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 868

« Vastaa #10 : Kesäkuu 03, 2018, 10:04:28 ap »

No niin. Saksanmaa toi Ristolle pienen paketin ja eilen laitettiin pojan kanssa Bingeihin uudet sisukset. Ainakin neuloissa oli jo kulumaa ja kaiken lisäksi neulasuuttimet oli vakiota isommat 270:set. Vielä ei ole päästy ominaisuuksia testaamaan, sillä aina tuppaa tulemaan pari muuttujaa. Vasen kohokammio alkoi vuotamaan ilmaputken tyvestä. Sanokaas millä mömmöllä sen sais parhaiten tiivistettyä? Pitäs kestää jatkuvaa bensakylpyä.

Kirjattu
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry
Risto Nurmi
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 868

« Vastaa #11 : Kesäkuu 07, 2018, 14:37:41 ip »

On se vain ihmeen hankalaa yks reiän tiivistys.

Putki lyöty irti, putsattu, tinattu paksummaksi ja lyöty takaisin lukitteen kera. Molemmille puolille vielä paksu kakku Locktite power epoxya. Silti vuotaa tippasemalla läpi!

Uus Schwimmerkammeri tilattu Saksasta...

Kirjattu
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry
Risto Nurmi
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 868

« Vastaa #12 : Kesäkuu 14, 2018, 08:37:59 ap »

Uus kuppi tuli ja nyt päästiin sitten testaamaankin. Pyörän ominaisuuksissa ei ole eroja entiseen. Ainoa selkeä huomio on, että nyt kylmä kone on lämmitettävä ennen ajoon lähtöä kunnolla. Kone ei ota heti kierroksia, vaan ennemmin röpöttää ja sammuu jos kaasukahvaa yrittää kääntää. hetken lämmittelykäytön jälkeen herää kyllä. Kulutusta en ole vielä mitannut. Tuo kylmäkäynti-ilmiö ainakin viittaa siihen, että vanhoilla suuttimilla ja neuloilla on ollut asetukset rikkaalla tosiaan.
Kirjattu
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry
Reijo Huhtakangas
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 5330


Tulin nain ja voitin

« Vastaa #13 : Kesäkuu 14, 2018, 20:42:30 ip »

Uus kuppi tuli ja nyt päästiin sitten testaamaankin. Pyörän ominaisuuksissa ei ole eroja entiseen. Ainoa selkeä huomio on, että nyt kylmä kone on lämmitettävä ennen ajoon lähtöä kunnolla. Kone ei ota heti kierroksia, vaan ennemmin röpöttää ja sammuu jos kaasukahvaa yrittää kääntää. hetken lämmittelykäytön jälkeen herää kyllä. Kulutusta en ole vielä mitannut. Tuo kylmäkäynti-ilmiö ainakin viittaa siihen, että vanhoilla suuttimilla ja neuloilla on ollut asetukset rikkaalla tosiaan.

Niin sen kuuluu kylmänä tehdäkin, jos moottori vastaa kaasuun hyvin heti kylmänä ja ilman ryyppyä, niin seos on liian rikas.
Kirjattu
Yamaha TR 1  -81  Museorekisteröity "käyttöpyörä" ( lain puitteissa tietenkin)
Mercedes Benz   W 211  E 220 CDI  -03


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781
teukka alarotu
-
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: Mies
Viestejä: 581


« Vastaa #14 : Kesäkuu 15, 2018, 00:30:20 ap »

Moro, r75/5 vaatii aina ryypyn käynnistäessä.

TA
Kirjattu
Bmw r75/5 -72
 Nsu Quickly -58
Jaguar mk2 -60,
MGA 1600 -61
Sivuja: [1] 2 Siirry ylös Tulostusversio 
VMPK ry Foorumi  |  Moottoripyörät  |  Vanhat moottoripyörät  |  Aihe: BMW R75/5 kulutus « edellinen seuraava »
 

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi SMF 2.0.12 | SMF © 2011, Simple Machines
Veteraanimoottoripyöräklubi ry.
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.43 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.