Nyt on välähtänyt sellainen idea että jos kävisi oikein paikanpäältä hollannista ostamassa vanhan harrasteauton. Noita 70-luvun double six daimlereita mitä olen katsellut, löytyy hollannin tarjonnasta huomattavasti enempi, ja paljon halvemmalla. Onko jollain oikein käytännön kokemusta kuinka tämä homma toimii, ja mikä on järkevin keino saada sellainen suomeen?
Ajamalla se tanska/ruotsin kautta, ja sitten tukholmasta auto laivaan? Ajamalla saksaan ja sieltä laivaan?
Ei se ajamalla tehty reissu ole ollenkaan pois suljettu vaihtoehto kumpaakaan kautta, kun sen ottaa täysin tuolla matkailu avartaa kantilta. Koska n. 400-1000 km ajomatka siitä tulee joka tapauksessa, ajoipa sitten hollannista saksan tai ruotsin satamaan. Liian monimutkaiseksi hommaksi sitä ei viitsi kumminkaan tehdä. Vai onko sitten yhtenä vaihtoehtona rekkakuljetus? Paikan päällä kun pitää käydä joka tapauksessa ja henk kohtaisesti tutkimassa ne mahdolliset autot ja potkimassa ne renkaat.
Miten hollannissa toimii nämä muut rekisteröintiin, vakuutuksiin, ja muutenkin näiden maiden välisiin siirtolupiin erityistä huomioita vaativat seikat, jos sen auton toisi ajamalla?
Netin syövereistä löytyy toki aiheesta satoja tarinoita, ja niistäkin vielä sitten kymmeniä eri versioita. Otapa näistä nyt enää selvää ja sitä virallista totuutta? Yhtä monta versiota löytyy aiheesta kuin löytyy kirjoittajiakin.
Mutta jos jollain olisi oikein käytännön kokemusta, ja hyvin lyhyesti että yksinkertaisesti selitettynä tuo asia kuinka siellä toimitaan, ja mikä on ylipäätään se järkevin keino siellä ostomaassa katsastettu, eli siis kumminkin täysin ajokelpoinen auto saada kulkeentumaan suomeen.
Hakusessa tällaista mallia:
http://www.classicargarage.com/english/garages/smiths/carpages/2010/0510-06-det.htm