Miten otat hyvät valokuvat pyöräsi museotarkastusta varten?

Teksti ja kuvat: Veijo Saano, Kuopio

HYVÄT VALOKUVAT MUSEOAJONEUVOLAUSUNTOON

 

Museoajoneuvolausuntoon mahtuu 12,2 x 7,5 cm:n suuruinen värivalokuva pyörästä. Tarvitaan:

värikuvia, koko 13 x 9 cm tai 15 x 10 cm. Niistä leikkelemällä saadaan sopivat.

– kuvassa ajoneuvo saa olla vain 11 x 7 cm kooltaan, ei isompi, jottei osa jää kuvasta pois!

– jotta yksityiskohdat näkyvät, ei ajoneuvo saa näkyä kuvassa pienempänä kuin 9 x 5,5 cm.

 

VALITSE:

 

  1. HYVÄ KUVAUSAJANKOHTA: PÄIVÄSAIKA

– pilvipoutainen sää on paras

– suora auringonpaiste kelpaa, mutta ei ole paras mahdollinen (jyrkät varjot, heijastukset)

älä kuvaa varjossa – värit vääristyvät

– älä kuvaa hämärässä eikä auringon nousun tai laskun aikaan

älä kuvaa salaman tai muun keinovalon turvin (heijastuksia, jyrkkiä varjoja, väärät värit)

 

  1. HYVÄ KUVAUSPAIKKA

– ulkona, mutta ei katoksen alla

– pyörälle kauas jäävä, avara, neutraali tausta, jossa ei näy henkilöitä

– ei sokkelia, rappuja, ovia tms. taustaksi

– lumi ei ole hyvä tausta, koska pyörä näyttää sitä vasten liian tummalta

– jos et löydä hyvää taustaa, tee se: ripusta seinälle noin 4 x 4 m kangas tai pressu (kuvioimaton, vaalea, mieluiten harmaa – ei kirkasta väriä, ei valkoista) siten, että siitä on 1,5 m maassa ja loput seinällä. Laita pyörä maassa olevan kankaan/pressun päälle, seinällä olevan kankaan/pressun eteen

 

  1. HYVÄ KUVAUSSUUNTA

– aseta pyörä niin, että aurinko jää kuvaajan selkäpuolelle – vaikka olisi pilvistäkin. Älä kuvaa niin, että pyörä jää auringon ja kuvaajan väliin

– kuvaa pyörä sivulta hieman etuviistosta, mutta ei liian jyrkästi etuviistosta. Katso mallikuvat.

– kuvaa pyörän tasalta, ei yläviistosta (paitsi sivuvaunullisesta pyörästä). Kyykisty!

– varmistu, että koko pyörä mahtuu kuvaan

– varmista, että kamera tarkentuu pyörään eikä taustaan, ja että salama ei ole toiminnassa

– ota useita kuvia vaihdellen hieman paikkaa ja tähtäystä

käännä pyörä, ota huomioon auringonpaisteen suunta, ja ota edellä olevia neuvoja noudattaen kuvia myös pyörän toisesta kyljestä

 

Pyörä on kuvattava puhtaana ja siinä varustuksessa, missä se tuodaan museotarkastukseen ja merkitään museorekisteriin.

 

Valitse parhaiten onnistuneet kuvat (1 kummaltakin kyljeltä) ja teetä 3 lisäkopiota molemmista. Tuo tarkastustilaisuuteen yhteensä 4 kuvaparia.

 

Lausuntoon tulevan kuvan on oltava tarkka, värisävyiltään oikea ja hyvin säilyvä, so. arkistointikelpoinen. Sitä kotikäyttöisillä mustesuihkutulostimilla tehdyt kuvat eivät aina ole. Varminta on teettää kuvat alan liikkeessä.

 

29.12.2016 / VSaano

 

sivuvaunu-Ural-oikealta

Sivuvaunu-Ural oikealta: Tässä nähdään, miten lumi kuvattavan pyörän taustana heikentää yksityiskohtien erottumista. Sivuvaunupyörää kuvattaessa on hyvä ottaa kuva seisaaltaan, siis yläviistosta.

jawavasemmalta
Jawa vasemmalta: Tässä kuva on otettu sopivan matalalta (kyykistyneenä) ja pyörä täyttää kuva-alan oikeaoppisesti. Pilvipoutainen sää antaa kuvaan tasaisen valaistuksen ilman sokaisevia pisteitä kromatuissa pinnoissa. Kauas jäävät talot ja autot eivät liikaa haittaa, mutta parempiakin taustoja varmaan löytyisi.

tunturi-punainen-oikealta

Tunturi punainen oikealta: Oikea kuvaussuunta on etuviistosta, mutta ei liikaa. Pensasaita on neutraali tausta, mutta kirkas auringonpaiste tekee jyrkkiä varjoja. Onneksi 61-vuosimallin Tunturissa ei ole liikaa kirkkaita kromipintoja.

tunturi-sininen-vasemmalta

Tunturi sininen vasemmalta: Lievästi etuviistosta otettu kuva jättää näkyviin yksityiskohtia mm. ajovalon tienoilta – suoraan sivulta otetussa kuvassa niitä ei näkyisi. Kauas jäävä metsikkö sopii taustaksi. Mopon kylki olisi saanut olla enemmän auringonpaisteeseen päin.