Kirjoittaja Aihe: Cezeta 502 02  (Luettu 4613 kertaa)

Elokuu 31, 2021, 08:48:42 ap
Vastaus #45

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11132
Maadoitus on kaiken ydin! Ja niitä laitetaan.

Kun tuossa on se dynastarttikin- ja laturissa huimat 100w tehoja- niin täytyy laittaa ne
siihen liittyvät piuhat pienemmän rotan hännän paksuisilla kaapeleilla.

Liittimet laturissa ovat asialliset- olisiko 5mm ruuvit oikein- siihen jo saa kunnollisen kaapelikengän
ruuvattua.

Etupään valolaitteilta oma maakaapeli- ja samoin siihen pitkän releen kiinnitysruuviin rungossa
oma maadoitus myös moottorilta.  Luulen ma' .

t. Markku

Elokuu 31, 2021, 17:13:15 ip
Vastaus #46

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 802
Moi,


En tiedä miten tuo CZ:in Dynastartti on rakennettu. SB500 Dekarissa missä Dynastartti, niin siinä ei oo mitään relettä, vaan kaapeli akusta katkasijaan ja siitä suoraan startille. Nissä tuo kaapelointi akusta startille ja myös akusta maihin on ihan kunnos vahvuista, muistaakseni jossain Dekarin ohjeissa oli että minimivaatimus on 16 neliön kaapelia että saavutetaaan maksimi vääntömomentti startilta.


//Frank

Syyskuu 01, 2021, 08:32:16 ap
Vastaus #47

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11132
No tässä on ihan oma rele startille. Ja mukana on kasa johtoja-
ja myös aika paksu piuha juuri starttiasioille.

On muuten Boschin tekosia se relesysteemi- mutta on tuossa
myös mulla Pal-rele laatikossa pyörimässä. Samannäköiset ovat päältä ja
sisältäkin.

t. Markku

Syyskuu 01, 2021, 09:48:14 ap
Vastaus #48

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3809
Staattorissa on oma paksu käämi starttia varten ja latausta varten ohuempi.
Tuohon on saatavana elektroninen säärin starttitoimintoineen jos alkuperäinen ei toimi.




L&K.

Syyskuu 01, 2021, 10:15:01 ap
Vastaus #49

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11132
Ei taida löytyä montaakaan konstia,jolla tuo sähköpuolen
pelaaminen tarkastetaan.

Jos (ja kun) värkki käyntiin lähtee,
niin eiköhän se mittarilla akun napojen välistä näy,tuleeko sitä
volttia tarpeeksi-kuorma-eli valot päällä.

Kun tuossa on 12 voltin systeemi- semmoiseen vajaaseen 14 volttiin
kai pitäisi päästä- ehkä jokin 13,7 V ?

Dynan toimintahan selviää,kun kääntää avainta startin suuntaan- joko hörähtää- tai sitten ei.

t Markku

Syyskuu 08, 2021, 09:19:44 ap
Vastaus #50

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11132
Kovin ovat nykyakut eri mittasuhteilla kuin ennen- vaikka miten päin sommitteli,
ei tuonne Sesetan akkukoppaan oikein passelia löytynyt-mitä nyt jotain mitättömiä.

No- asia hoituu,kun
hiukkasen muokkaan sitä lootaa- reilu viisi milliä lisää pituutta-ja sitten on
jo runsaasti valinnanvaraa. Tuon dynastartin takia tykkään noista amppeeritunneista akussa-vaikka
kyllä kai se heti hörähträä,jos paikat on kunnossa-ja saa pensaakin sopivasti.

t. Markku

Syyskuu 08, 2021, 10:00:49 ap
Vastaus #51

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 89
Kipinä tulee ja pensaa saa, mutta ne ei mene sekaisin!
Oli isän lausahduksia, kun asiakas talutti mopon korjaamolle, ja kertoi katsoneensa että kipinä tulee, ja että pensaa menee, vaan ei lähde käyntiin.  Eli muista Markku tarkastaa sekin, että menevät sekaisin!  Onhan siinä dyna-sesetassakin kait käynnistyspoljin varalta?

Syyskuu 08, 2021, 10:46:22 ap
Vastaus #52

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11132
Jo vain petaali löytyy-ja viimeinen vaihtoehtohan on
se rynnäkköstartti-vaan ei sitä ainakaan julkisella paikalla
kehtaisi käyttää...

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2021, 16:35:15 ip kirjoittanut markkukovasin »

Syyskuu 13, 2021, 10:32:10 ap
Vastaus #53

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11132
Eilen sain palapelin lähes viimeisen palan-eli laturipuolen
kopan tuohon Cezetaan. Se kun on tuossa 12v koneessa ihan omanlaisensa.

Seisontatukikin meni paikalleen ja tuntuu toimivan. Mutta takavalon
pohja on säälikunnossa. Ihan vaatii korjauksen. Tai uuden.

Oli mukana
osakasassa myös uustuotantopohja-mutta se vaatii pihtejä ja voimankäyttöä,
että polttimoita mitenkään opaikalleen saa- ja saako silloinkaan ehjinä.Ihan
susi koko tekele.

Sitä nyt funtsaan,että mikä olisi paras tapa. No ehkä yritän korjata tuon
alkuperäisen- siinä on toisen putkipolttimon messinkiklipsi poikki ja hukassa.
Taidan koittaa uuden liuskan tekemistä,jos ei ehjää löydy.

t. Markku

Syyskuu 15, 2021, 16:37:30 ip
Vastaus #54

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11132
Täytyihän se alkuperäinen korjata- pari niittiä ensin pois
ja sitten tein uuden lampunpitimen liuskan kuparista.

Tinakolviakin hiukkasen tarvittiin...

Uudet niitit ja kasaan- kyl maar tuosta hyvä tuli. On
jo paikallaan siellä kulkineen peräpäässä.

t. Markku

Syyskuu 18, 2021, 07:58:08 ap
Vastaus #55

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11132
Eilen rakentelin johtosarjaa. Projektin mukana
tuli "raakajohtosarja"- eli nippu erivärisiä kaapeleita.

Onneksi on selvä kaavio,jossa on myös mainittu johtojen väri
kuhunkin kohteeseen. No- kutistesukkaa kouraan ja siitä
sopivan runsas pätkä- sitten pujottamaan.

Sopivaan kohtaan sukan kylkeen reikä,josta tuli otettua ulosottoja
releen kohdalla yms. Johtojen päihin maaalarinteippiin merkinnät,mihin
mikäkin johto kuuluu mennä- kun oli osin saman värisiäkin johtoja
sukassa. Kyllä ne äkkiä olisi sekaisinkin muuten saanut.

Tuli jäpäkkä pötkylä-tosin johdonpäät kuorimatta
ja liittimet ja päät juottamatta.

Osan matkaa pötköä asensinkin- seuraavaksi sitten se etupään johtosarja,joka
on aika paljon vaatimattomampaa sorttia.

Akkukoteloa tarvitsee seuraavaksi hiukkasen pidentää,että battery mahtuu kyytiin mukaan.

Jo vain kohta pääsee hämmästelemään,että mistä tuo savu nyt tupruaakin...

t. Markku