Kirjoittaja Aihe: Moottorin kasaus  (Luettu 4922 kertaa)

Tammikuu 14, 2021, 10:41:53 ap
Luettu 4922 kertaa

Pekka Karjalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Hei. Pyytäisin nyt kokeneemmilta apua, neuvoja, ohjeita ja vinkkejä monark ilo piano koneen kasaamiseen. Miten vetohihnan asennus, onko huomioitava sytytykseen liittyen jotain ja yleensä kaikki tieto tulee tarpeeseen. Kiitos jo etukäteen!!!

Tammikuu 14, 2021, 18:31:45 ip
Vastaus #1

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Konehan on aika yksinkertainen rakenteeltaan, laakerit on kuulalaakereita joten mitään shimmauksiakaan ei esim. kampiakselilla tarvi tehdä. Vetohihnan asennuksessa ei tarvitse huomioida sytytyksen suhteen mitään, sillä hihnapyörien asento ei siihen vaikuta mitään.Laakereiden asennuksessa olisi hyvä käyttää lämpöä/kylmää, lohkoja lämmittää ja laakereita "kylmettää".


JuuTuubissa tuollainen kasausvideo, tosin vähän nopeutettuun tahtiin..... :P


https://www.youtube.com/watch?v=9_h6M6E_cWI

Tammikuu 15, 2021, 08:32:33 ap
Vastaus #2

Pekka Karjalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Kiitoksia, ei varmaan ihan videon tahtiin onnistu mut katotaan useamman kerran.
T. Pekka

Tammikuu 15, 2021, 08:52:08 ap
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1788
Olipa hyvä asennuspätkä, ei turhaa höpötetty.
Yleensä noissa menee selostamiseen ja muuhun kehumiseen 95% ajasta.


Tammikuu 15, 2021, 16:00:52 ip
Vastaus #4

Pekka Karjalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Moi
Se loppu koneen kasaaminen lyhyeen.  Ruotsista tilaamani vetohihna ei sitten käynytkään. Selvästi sen kyllä piti ilo piano koneen Hihna olla, 44 hammasta ja leveys 23mm ,kuitenkin hihnan pykälät ei hihnapyörille asetu ja onpa hihna liian lyhytkin. Montakohan erilaista hihnaa noihin mahtaa olla? Minun koneen hihnapyörissä on pienemmässä 19 ja isommassa 42 pykälää. Tuossa videolla näkyvässä koneessa on 15 pykälää pienemmässä. Mitähän hihnaa seuraavaksi kokeilisi?

Tammikuu 15, 2021, 17:43:28 ip
Vastaus #5

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
44 hampainen on ainut mitä löytyy,,täytyis löytää se 15 hampainen siihen kampiakselin päähän !!!

Tammikuu 15, 2021, 17:47:33 ip
Vastaus #6

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Siihen löytyy myös uustuotantona ketjuveto remmin tilalle ja hinta =150-160e +rahti

Tammikuu 15, 2021, 17:52:33 ip
Vastaus #7

Pekka Karjalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Tuossa hihnassa on myös se ongelma ettei se asetu myöskään isomman hihnapyörän hampaille, eli molemmat pyörät pitäisi vaihtaa.

Tammikuu 15, 2021, 18:08:22 ip
Vastaus #8

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Jos tuo 44 hampainen ei hammastukseltaan käy siihen kytkimen rattaalle, niin moottori on uudempi ILO:n tyyppi. Siinä on 53 hampainen hihna joka on hammastukseltaan tiheämpi. Tuollaiselta ruottinkieliseltä sivulta löytyy jotain valaistusta. Aika hyvin selaimen kääntäjälläkin saa tolkkua jos ei ruotti luonnostaan taivu......Martti aiemmin ehdotti korjaussarjaa jolla voi muuntaa ensiövedon ketjukäyttöiseksi, joka olisi hyvä vaihtoehto, mutta kannattaa varmistaa sopivuus moottorityyppiin.




http://www.classicmotor.se/forum/artikelkommentarer/byta-till-annan-rem-pa-ilo-piano-398859


Tuolla näyttäisi olevan 53 hampainenkin remmi tarjolla. En tiedä onko oikea?


https://www.mopeddelar.se/p/ilo/kedjarem-24558/tandrem-ilo-g50-25mm-53t.html


p.s Olisiko mahdollista laittaa kuvaa moottorista?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2021, 22:49:25 ip kirjoittanut Eino Turunen »

Tammikuu 15, 2021, 18:30:51 ip
Vastaus #9

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Näköjään löytyy siis yhdestä paikkaa vielä tuo pitempi remmi. Niitä on olemassakaan vain 2 erilaista !!

Tammikuu 15, 2021, 21:24:51 ip
Vastaus #10

Pekka Karjalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
En onnistu kuvaa laittamaan,  kun yritän liittää sen ja lähettää niin väittää että tiedosto on liian iso. Oon hemmetin tyhmä näiden koneiden kanssa.

Tammikuu 15, 2021, 22:46:27 ip
Vastaus #11

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Kuvassa on 15 hampaisella rattaalla oleva moottori johon se 44 hampainen hihna käy. Tämä lienee yleisin rakenne. On olemassa 19 hampaisella tehty, joka on harvinaisempi versio ja jossa tuo hammastus on tiheämpi ja remmin hammasluku siten 53. Varaosien saanti tiheähampaiseen saattaa olla vaikeampaa.Jos sinun moottorisi rattaat poikkeaa tuon kuvan rattaista, niin melko varmasti se on eri versio.
Tuo edellä mainittu ketjumuutossarjahan voisi olla ratkaisu ongelmaan, jos se passaa mitoiltaan tuohon tyyppiin.


https://www.mopedrenovering.se/veteranmopeddelar/ilo-1/koppling/kedjedrift-ilo-piano-byt-ut-din-tandrem-mot-kedjedrift-med-vart.html
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2021, 23:01:23 ip kirjoittanut Eino Turunen »

Tammikuu 16, 2021, 11:49:20 ap
Vastaus #12

Pekka Karjalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Hei
Sitten täytynee alkaa ettiä tuota 53 hampaista hihnaa, harmi kun se on loppu myös tuolta ruotsin maalta. Kuvien perusteella on melkein mahdotonta selvittää tuon ketjuveto systeemin soveltuvuutta koneeseen.
Finmopolla on 49 hampaista hihnaa,  se lienee pelkästään huskun koneeseen.

Tammikuu 16, 2021, 12:36:28 ip
Vastaus #13

MarkkuRyhänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 96
Moi. Onko vaihtoehtona etsiä hankittuun hihnaan sopivat hihnapyörät jos oikeaa hihnaa ei löydy? t.Markku

Tammikuu 16, 2021, 14:54:00 ip
Vastaus #14

Pekka Karjalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Heip
Toki se on myös hyvä vaihtoehto, niitä ei vaan molempia oo ollu myynnissä.  Pienempää oon jossai nähnyt.
Pekka