Kirjoittaja Aihe: Zyndapp 175 S -56  (Luettu 1324 kertaa)

Toukokuu 08, 2021, 06:42:09 ap
Luettu 1324 kertaa

Jorma Leppänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 58
  • Steyr Puch nyt entisöitynä tallissa
- Jos löytyy jotain tietoja ko mp.stä, ohje-varaosa ym. Vinkit tervetulleita
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2021, 08:52:03 ap kirjoittanut Jorma Leppänen »

Toukokuu 08, 2021, 09:05:24 ap
Vastaus #1

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114
terve ,oisko kiinnostusta  zyndapp  250  v60 --? ejhänäkönen tankki merkeillä patinoitunt, vois löötyä konekin ,kunhan suan kiinni yhen työnsakarin .jos kiinnostaa ni soita  ari kainulainen  0500 171907.

Toukokuu 08, 2021, 12:28:22 ip
Vastaus #2

Jorma Leppänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 58
  • Steyr Puch nyt entisöitynä tallissa
Tämä mun moto on tällailla patinoitunut

Toukokuu 09, 2021, 09:30:06 ap
Vastaus #3

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 629
Terve Jorma
Minulla on tuohon mappikaupalla kirjallisuutta ja tekniikkapuolen osaa.
Mm moott. korjausohjeet ja varaosakirja yms.
Saksalaisille tuo on S-sarjan Zündapp. Valmistettiin n.-55-62. MyytiinSuomessakin jonkinverran. Luulen, että 250 S oli täällä aikalailla yleisempi kuin 175. Myös 200cc oli olemassa, mutta ei tietääkseni ainakaan virallisesti tullut Suomeen. Esiintyi 16” ja 18” pyörillä ja keinuhaarukka tai teleskooppietupäällä.
Minulla oli joskus yhtäaikaa seitsemänkin tuommosta 175/250 cc pyörää eriasteisina projekteina. Nyt vähemmän. (n.3-4 kpl) Noin hyvät projektit ovat ainakin täälläpäin maailmaa ääriharvinaisia. Jos ketjusuojan molemmat puolet, ja molemmat sivupellit on tallessa, ja takalokasuoja suunnilleen ehjä, voidaan puhua melkein lottovoitosta. Melko hienosti patinoitunut kyllä. Voihan tuon laittaa ajokuntoiseksi tuollaisenakin. Mutta entisöidäänhän Jawojakin. Jos ajaa meinaa, niin kampiakselin kunto on olennaista. Yleensä 2tahtisen kk alapää ei kestä räystään alla säilyttämistä. Voi tuntua välyksettömältä ja on käyntikunnossa, mutta kammentappiin syöpyy rullien ”kuvat” ja pinta alkaa tuhoutua kun otetaan käyttöön. Tuurissa on. Jos sylinterin saa pois, voi tietysti vähän päätellä onko kampikammiossa ollut kosteutta vai vettä. Zündappeissahan on yksiosainen kampiakseli, ja halkeava kiertokangen alapää. Hankala korjata, muttei mahdoton.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2021, 08:36:43 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Toukokuu 09, 2021, 09:41:05 ap
Vastaus #4

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 629
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2021, 16:54:41 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Toukokuu 09, 2021, 11:59:21 ap
Vastaus #5

Jorma Leppänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 58
  • Steyr Puch nyt entisöitynä tallissa
Kiitos tiedoista,en ole vielä päättänyt mitä teen tämän
Moton kanssa,jos myyt kirjallisùutta voit laittaa viestiä jor.leppanen@gmail.com terv jorma

Toukokuu 09, 2021, 12:19:05 ip
Vastaus #6

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3833
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Zemppiä vaan entistämishommiin. Mielellään seurataan projektin edistymistä, usko pois.

 Taitaa olla ihan vähän ylihapettunut, että jättäs tommoseks ja saattas vaan toimintakuntoon.

 Omalla kohdalla joutus kyllä miettimään...   Hieno kyllä !

Toukokuu 14, 2021, 19:11:35 ip
Vastaus #7

erkki.makela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Olisiko joku Britti, kaksitahtinen pituus kampiakseli kulmavaihde, ketjuveto, arvio vuosimalli 1930, runko erästä kaareva, risukeula, ylätankki

Toukokuu 16, 2021, 10:52:18 ap
Vastaus #8

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 629
Kuvissa yksi meitsin kakspuolikkaista. Olen kuullut huhuja toisesta samanvärisestä Suomessa, mutta en usko ennekuin näen. Vas. puolen sivukoppa/imuäänenvaimennin on tehtaan maalissa. Ostin sen Accessory Mart;lta Ohiosta silloin, kun firma vielä oli pystyssä. Väri löytyi valmiina. Fiatin ”Rosso Cina” on niin likellä alkuperäistä, että mallin mukaan sekottelemalla tuskin parempaan päästään. Tankin maalasi oikea maalari. Loput olen tuhertanut itse. Kävin tuolla Oulun Veteraanirallissa, ja kerran Mansen likellä siellä konetapahtumassa, jota ei enää kai järjestetä, ja jonka nimeä en muista. Ja Nastolassa tuli käytyä. Tuo on tehty kovaan ajoon ja on saksalaisittain ”vollgastauglich”, eli kestää jatkuvaa kaasu pohjassa ajamista. Tarvikeputkella tuo ei aivan kulje niinkuin alkuperäisellä. Alkup, äänenvaimentajalla huippunopeus on n.110 kmh. Alkuperäisessä bensahanassa on vivussa semmonen jatke, joka tuo sen esille sivupellin reiästä. Ehjät semmoset on melko harvinaisia, ja tuossakin on käytössä tavallinen hana, jossa letku lähtee vähän hankalaan suuntaan ja jouduin laittamaan letkuun ylimääräisen kiepin. En aluksi huomannut, että kun bensaa  alkaa olla alle puolitankkia, tulee letkuun ilmeisesti herkästi jonkulainen höyrykupla siihen kieppiin (kuuma paikka sylinterin takana peltien sisällä), ja bensa ”loppui” ennen aikojaan.  Ilmeisesti tästä syystä seos meni laihalle ja GPM tarvikemäntä leikkasi lievästi loivassa alamäessä, kaasu pohjassa, siinä ”leveäkaistatiellä ” Lahdesta Nastolaanpäin. Rullasin kytkin vedettynä mahdollisimman pitkälle, ja lähti pyörimään ja käyntiin samantien. Viime vuodet ollut paljolti ajamatta. Pitäisi joka kesä pyrkiä ajelemaan. Ei ole museorekisterissä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2021, 12:41:51 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Toukokuu 16, 2021, 13:34:54 ip
Vastaus #9

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 371
Mulla oli pitkään, ainakin kolme vuotta juuri tuollainen kuin Simon pyörä. Sanon pitkään, koska nuorena parikymppisenä oli vehjes ollut pitkään talossa jos oli ollut yli puoli vuotta. En oikein raskinut myydäkään koska vika oli pieni, kiertokangen laakerivika vain. Lopulta en jaksanut korjata vaan myin jollekin vakavammalle harrastajalle.Väristä sen verran, että musta oli.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2021, 13:36:41 ip kirjoittanut Risto Saastamoinen »

Toukokuu 22, 2021, 08:49:40 ap
Vastaus #10

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 629
Koko sen ajan, kun olen tätä foorumia seurannut, on Saastamoisen nimi tuntunut tutulta. Joku aika sitten löysin ruutupaperille kirjoitetun ajo-ohjeen Kukkaromäelle. Kävin sinulta hakemassa muistaakseni 175 S osakasan, josta sitten tein pyörän. Siitä alkaa olla aikalailla tasan 30 vuotta. Laitan kohta lisää, kun saan skannattua kuvan siitä paperilapusta.

Toukokuu 22, 2021, 12:48:49 ip
Vastaus #11

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 698
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Onpas erikoinen ja vähemmän nähty vehje kerrassaan kuin tyylikäskin....onko tuo jotain sukua samanikäiselle ja kokoiselle Puch moottoripyörälle kun jotenkin ulkonäöllisestikkin aika yhteneviä vai onko kyseessä ns optinen harha ja aikalaiset muutenkin enempi ja vähempi toistensa näköisiä jo silloinkin?
Siinähän on Jormalle valmis malli Simolla mistä kysyä ja näkee paremmin yksityiskohtiakin  kuin yleiskuvista vielä kun pyytää tarkennuksia mikä auttanee paljonkin miettiessä tuleeko tämä näinpäin vai toisinpäin vaiko kuuluuko ollenkaan alunperin  tähän..
Mielenkiinnolla seurataan edistymistä :)

Toukokuu 22, 2021, 13:01:41 ip
Vastaus #12

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 629
Ei ole mitään sukua Puchille.

Toukokuu 23, 2021, 08:06:37 ap
Vastaus #13

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 629
Tuossa se ajo-ohje Kukkaromäelle. Aikana ennen kännyköitä ja navigaattoreita. Lankapuhelinnumerossa oli vain viisi numeroa. Maaseudulla tiet oli ilman nimiä. Autossa oli viihdejärjestelmä, joka perustui kelalta toiselle siirtyvään ruskeaan magneettinauhaan, johon informaatio oli tallennettu analogisessa muodossa. Täytyi olla aivan 90-luvun alussa. Ehkä -91/92.
Pihalla oli sammaleenvihreä Imp-projekti. Kahvipöydässä selattiin vanhoja Moottoriurheilu-lehtiä, ja jossain oli jotain juttua ko. Zündappista. Oli puhetta jossain teilläpäin tallissa seisovasta Austin- Healeysta. Aika tampio pitää olla, jossei tuolla ohjeella Kukkaromäelle osaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2021, 08:10:35 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Toukokuu 23, 2021, 08:53:07 ap
Vastaus #14

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 704
  • Allegro con moto
Erittäin hienot nuo Simon Zyndapp-kuvat, erityisesti tuo ylempi, jossa värit ovat todella upeat.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home