Kirjoittaja Aihe: Sivuvaunun jarrun kytkentä  (Luettu 4662 kertaa)

Helmikuu 06, 2023, 22:35:25 ip
Luettu 4662 kertaa

Tapani Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
  • Konevoimalla go ahead
IC Jupiterissa on sivuvaunun jarruvaijeri irroitettu pyörästä edellisen omistajan toimesta. Mietiskelin miten se olisi paras asentaa pyörään. Helpoin on tietysti kiinittää pyörän takajarrun vivuston rinnalle. Mielessä kävi myös jonkinlaisen voimantasaimen asentaminen, samoin kuin auton peräkärryjen jarruissa. Pitäisi myös huomioida kiinityksen kätevä irroitus/asennus kun ajetaan myös soolopyöränä. Varaosakirja ei kerro tuota tehtaan liitäntää missään kuvassa. Vinkkejä siis kaivataan.  t. Tapani
Tapani Virtanen
Nurmijärvi

Helmikuu 07, 2023, 09:18:03 ap
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Tuosta linkistä löytyy vinkkejä...
Suomen Sivuvaunuyhdistys
Nykyään sivuvaunu pitäisi muutoskatsastaa, mutta siinä on olemassa sudenkuoppa.
Kun katsastetaan sivuvaunupyörä, pitää lisämaininnaksi "vaihtoehtoinen käyttö ilman sivuvaunua".
Jos ei tuota mainintaa ole, yhdistelmä muuttuu L4c-ajoneuvoksi, jolloin sitä ei saa käyttää ilman vaunua.
Katsastus on minusta kuitenkin hyvä tehdä, koska vakuutuskorvaus saatta tyssätä vääränlaiseen ajoneuvoluokkaan, ellei vaunukäytöstä ole rekisteriotteessa mainintaa.

Helmikuu 07, 2023, 10:16:08 ap
Vastaus #2

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1391
Minä kyllä jättäisin sen vaijerin irti, ei se edellinen ole sitä tyhmyyttään irti jättänyt... Noita mekaanisia rumpujarruja on todella kelju saada synkkaan, ja pysymään synkassa. Jos säädät vaunun jarrun liian löysäksi, niin se ei jarruta, ja jos vedät kireälle, niin hups, vetää todella pahasti.
Kiinnitysvinkkejä (jollei joku sitten seuraavaksi laita tänne Issikan kuvia) voi varastaa Uraleistakin.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 07, 2023, 10:19:34 ap
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Onkos sen jarrun kanssa edelleen niin, että ilman jarrua yhdistelmän paikkaluku on sama kuin ko. mottoripyörän.
Siis jos vaunussa on matkustaja, niin pyörän päällä vain kuski.

Helmikuu 07, 2023, 10:45:36 ap
Vastaus #4

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1391
Eiköhän tuo IC ole sitä aikaa, että määräykset oli kvin laveta. Ja yleensähän kantavuus rajoittaa paikkaluvun jo muutenkin.
Tuossa on sitten Dneprin varaosakirjan sivu jossa tasain ja muu systeemi selviää malliksi.
https://easthighway.com/fin/tooted.c/jarrun-vivusto-mt11
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 07, 2023, 23:19:50 ip
Vastaus #5

Tapani Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
  • Konevoimalla go ahead
Laite on rekisteröity tavaramoottoripyöräksi. Rekisteritiedoissa lukee että kuljettajan takana yksi ja sivuvaunussa yksi matkustaja. Vaihtoehtoisesti sivuvaunu ilman istuinta tavaran kuljetukseen. Lisätiedoissa maininta irroitettavasta sivuvaunusta ja pyörän käyttö mahdollista ilman sivuvaunua. Kiitos noista vinkeistä jarruasennukseen. Tavoite on asentaa myös lullan pyörä jarruttamaan.
Tapani Virtanen
Nurmijärvi

Helmikuu 08, 2023, 08:45:58 ap
Vastaus #6

Matti Paavela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 106
jos sivuvaunu on tavarankuljetukseen siinä pitäis olla jarru, mutta jos henkilökuljetuseen niin ei tarvi..

Maaliskuu 05, 2023, 20:02:40 ip
Vastaus #7

Tapani Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
  • Konevoimalla go ahead
Nyt on lullan jarru ratkaistu. Ebayn valikoimissa oli tuollainen voimanjakovivusto myynnissä. Jakaa voimaa suhteessa 1/3 vanuun ja 2/3 pyörään. Lullan vaijeri on pikakiinityksellä ja irroittaminen muuttaa jakajan kiinteäksi. Kevään koeajo antaa lisävalaistusta toiminnasta.
Tapani Virtanen
Nurmijärvi