Kirjoittaja Aihe: Mopon museorekisteröinti  (Luettu 86926 kertaa)

Lokakuu 16, 2012, 01:20:40 ap
Vastaus #30

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Eipä tarkastaja tuollaista tiedä, jollet itse sano. Eli ei kaadu. Hyvä jos huomaa sen, että onko Paioli vai Ideal -keula. Harrastaja on monesti tarkempi kuin tarkastaja. Paitsi toki moraalittomat "entisöijät", jotka itsekin tietävät oikovansa mutkia... Ja huom, nyt puhun siis entisöinnistä ja museotarkastuksista, en käyttöpelien rakentajista.

Lokakuu 16, 2012, 01:21:33 ap
Vastaus #31

Kari Vähäkainu

  • Vieras
lähinnä toi tankki oli orggisväreissä... Muusta en tiedä. Aikas nopeesti tuota vilaisin ja otin kuvan. Voihan olla DX:n tankkikin laitettu. Kukapa tuon ikäisistä aina varmasti tietää. Enemmän kiinnitin huomiota tuolla takana näkyvään 85/86:een, kun löytyy semmoisen raato nurkista. Siinäkin ihan kaikki ei täsmänneet.

Tarkemmin kun tuota katsoo, niin aikas fixatultahan se näyttää. Siinäpä museotarkastajalle pähkinää purtavaksi, että pitäiskö hyväksyä?

Arin kuvaama mopo täsmää muuten täysin omaani paitsi: tankin päällä ylimääräinen tarra vinon Super Sport tekstin tilalla (se teksti liukeni bensan vuoksi äkkiä olemattomiin), tulpanhattu ei alkuperäinen, takaiskareissa kromijouset (sellaiset Paiolit oli kyllä eräässä mopossani) ja tarvike bensahana sekä etuhaarukan haitarikumet. Harmaat vaijerinkuoret herättävät huomioni. Veikkaan ainakin rungon olevan uudelleenmaalattu. Muita virheitä en ainakaan tuosta kuvasta erottanut. Saattaa aivan hyvin olla aito "erikoinen" 84:nen jota vaan vuosien saatossa korjattu korvaamalla joitakin osia ei-alkuperäisillä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2012, 01:30:31 ap kirjoittanut Kari Vähäkainu »

Lokakuu 16, 2012, 01:32:11 ap
Vastaus #32

Kari Vähäkainu

  • Vieras
hmmmm.. -84 ja kromiset vannekehät ja kiiltävät takajouset...... täytyypä miettiä...olohuoneessa säilytetty tankkii? hmm...

Kromiset vannekehäthän suppanoissa on ollutkin vuodesta 80 lähtien.

Lokakuu 16, 2012, 01:37:12 ap
Vastaus #33

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2785
  • Take a Break
hmmmm.. -84 ja kromiset vannekehät ja kiiltävät takajouset...... täytyypä miettiä...olohuoneessa säilytetty tankkii? hmm...

Kromiset vannekehäthän suppanoissa on ollutkin vuodesta 80 lähtien.
Ahaa, näissäkö ei koskaan alumiinista kehää kuten Tigerissä?
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Lokakuu 16, 2012, 02:14:25 ap
Vastaus #34

Kari Vähäkainu

  • Vieras
hmmmm.. -84 ja kromiset vannekehät ja kiiltävät takajouset...... täytyypä miettiä...olohuoneessa säilytetty tankkii? hmm...

Kromiset vannekehäthän suppanoissa on ollutkin vuodesta 80 lähtien.
Ahaa, näissäkö ei koskaan alumiinista kehää kuten Tigerissä?

Ei ole ollut. 77-79 suppanoissa oli alumiiniset vannekehät ja 79 Trialissa (pääsääntöisesti) kromikehät. Vuonna 80 asia heitti häränpyllyä, kromikehät tuli suppanoihin ja alumiinikehät menivät muovi-Trialeihin. Myös Tigerit saivat ilmestyessään alumiiniset vannekehät allensa.

Lokakuu 16, 2012, 10:47:17 ap
Vastaus #35

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Jep, itsekin katselin,että tuosta on ainakin runko ja keula maalattu. Tankki oli osin kulunut ja tulkitsin sen alkuperäiseksi.

Sekotetaan lisää vannekehä -keskustelua, eli mun 79 Trialissa on alumiinikehät. Molemmissa Tiger S 86 & 87 on kromikehät. Normi Tigerissä taas alumiinia. 

Lokakuu 16, 2012, 13:30:39 ip
Vastaus #36

Kari Vähäkainu

  • Vieras
Jep, itsekin katselin,että tuosta on ainakin runko ja keula maalattu. Tankki oli osin kulunut ja tulkitsin sen alkuperäiseksi.

Sekotetaan lisää vannekehä -keskustelua, eli mun 79 Trialissa on alumiinikehät. Molemmissa Tiger S 86 & 87 on kromikehät. Normi Tigerissä taas alumiinia.

Kuten tuolla aiemmin mainitsin, 79 Trialissa on (pääosin) kromikehät. Osassa on tehtaalta lähtiessä ollut myös alumiinisia vannekehiä eli molemmat hyväksytään museotarkastuksessa. Sama juttu jalkatappien kanssa, on käytetty kokometallisia sekä suppanan normitappeja.

Tiger S:n kromikehät on ainakin minulle outo juttu, en ole sellaisiin törmännyt. Jotenkin luontevinta noissa enduromalleissa olisi alumiinikehät, ihan vaan käytön helppouden takia. Ei tarvitsisi puhdistaa vanteita joka maastoajon jälkeen jotta kehät ei ruostuisi. Omassa originaali Tiger S:ssä on alumiiniset vannekehät, tosin etuvannekehä on vaihdettu 76:sta nelivaihdepuhallin-Sportista kun alkuperäinen sujahti peltomopokäytössä. On hyvä kun tuntee mopon historian uudesta asti tietää, mitä sille on on vuosien myötä tehty.

Lokakuu 16, 2012, 13:38:38 ip
Vastaus #37

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Tosiaan mun molemmissa Ässissä on kromikehät. Ostin yhden ylimääräisen Ässän etuvanteen ja siinä oli taas alumiinikehä. Eli molempia lienee käytetty tai sitten jostain syystä noihin mun molempiin on kehät vaihdettu... Jota tosin epäilen, siis että molempiin ois molemmat kehät vaihdettu. Noita kun ei ole entisöity tms. 

Lokakuu 16, 2012, 15:07:27 ip
Vastaus #38

Kari Vähäkainu

  • Vieras
Minulla on irrallaan yksi Tiger S:n etuhaarukka vanteineen, siinä vanteessa on kromikehä. Luulen että kehä on vaihdettu kun taitaa olla senmerkkinen vannekehä jota Tunturi ei ole käyttänyt, vanteen reunassa kiertää prässätyt raidat kuten joissakin solikoissa näkemissäni vanteissa.

Muistatko Ari onko sinun vannekehissä niitä raitoja?

Lokakuu 16, 2012, 15:21:36 ip
Vastaus #39

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Toisessa eturenkaassa on, toisessa ei. Jos en väärin muista. Takarenkaissa ei ole. Mulla on muutenkin pari Leleun napaa 19" kromi raitakehällä. Eli onko noita kuitenkin Tunturillakin käytetty vai ei. Ei kai Solifereissa juuri 19" kehiä 80-luvulla ollut?

Lokakuu 16, 2012, 15:56:35 ip
Vastaus #40

Kari Vähäkainu

  • Vieras
Toisessa eturenkaassa on, toisessa ei. Jos en väärin muista. Takarenkaissa ei ole. Mulla on muutenkin pari Leleun napaa 19" kromi raitakehällä. Eli onko noita kuitenkin Tunturillakin käytetty vai ei. Ei kai Solifereissa juuri 19" kehiä 80-luvulla ollut?

Ei kai ollut mutta tarkoitin että vannekehät luultavasti samalta valmistajalta kuin solikan kehätkin.

Joulukuu 15, 2012, 16:58:43 ip
Vastaus #41

samuli koski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Hei !

Mulla on aikomus museoida vuoden vaihteessa -82 Pappa. Mites siinä suhtaudutaan noihin vanteisiin.
Alkuperäiset oli kromiset, ( täysin pilalle ruostuneet ), mutta nyt alumiinia. Koska olen pyrkinyt pitämään alkuperäisen asun, enkä ole käyttänyt mitään uusio-osia, niin uudet kromikehät olisivat "pilanneet" yleisvaikutelman.

Ja toinen asia; pienen pieni lommo tankissa, pitäisikö se oikaista (siitä kyllä jää pahemmat jäljet), vai hyväksytäänkö
se ajan kuluessa tapahtuneeksi "tapaturmaksi"

Mistäs noita museointi tarkastajia löytyy täällä Seinäjoella päin?

Joulukuu 15, 2012, 19:42:09 ip
Vastaus #42

seppo-heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 755
  • vmpk jäsen n:ro 1961
Terve Samuli.  Senverran tuohon että, jos siinä kromivanteet oli niin ne täytyy olla myös museoinnissa.
Eiköhän ne -82 jo ollut kromiset!?  Jos sulla mopo kasassa niin "foto" kertois paljon. saat sitten oikeilta tietäjiltä
neuvoa.  http://www.vmpk.fi/museotarkastus
Väli-mallin mies.

Joulukuu 16, 2012, 23:07:02 ip
Vastaus #43

samuli koski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
En löytänyt kuvia, mutta napsaisen huomenissa. Onhan se hyvä, jos saa vinkkiä etukäteen, ettei turhaan maksele tarkastusta.
Miten se muuten on jos museotarkastuksessa "reputtaa". Joutuuko vielä maksamaan uusinnan :'(

Tuntuu kyllä aika turhalta alkaa vaihtamaan vannekehiä. Minä kun tein niiden kanssa melkoisen urakan. Luultavasti takahaarukan puslien uusinnassa, keskitys ei tullut ihan kohdalla. En sitten millään meinannut saada linjattua ratas/ketjulinja/ketjunsuoja(pelti)/lokasuoja/rengas yhdistelmää millään. Aina joku oli pielessä. No nyt jos joudun vaihtamaan uudet (kromattuja käytettyjä, ruosteetomia ei löydy) kehät, mielestäni ne erottuu liikaa käyttöentisöidystä. Ja putsasin niitä aluvanteita ainakin kaksi päivää ???

Onko eri kokoisissa jarruissa eripituiset pinnat, vai onko ero navan rakenteessa. On sen verran kauan aikaa, kun ne laitoin, ettei muista. Erottaako navat ulkoapäin, eli pitääkö mun sitten tehdä koko työ uudestaan, jos on väärät.
Tulee vaan taas rahanreikää, kun yritän päästä tuosta normi kalliista vakuutuksesta eroon. Vannekehät ja pinnoitus taitaa tehdä pian sen vuoden vakuutusmaksun hinnan.




Joulukuu 17, 2012, 09:53:49 ap
Vastaus #44

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
niinno, onhan se tietysti niinkin, että jos ei kerro tarkastajalle, että kehät on vaihdettu, niin tuskinpa hänkään tietää mitkä kehät oli juuri 82 -mallisessa. Ja niitä kun on kuitenkin voinut olla molempia. Tämä on se hauska juttu Tunturien kanssa, että ikinä ei tiedä...