-73 syksyllä ostin kesän ajetun 125-kuutioisen Husqvarnan motocrosspyörän. Käyttöohjeen mukaan siihen ei saanut bensan sekaan sotkea mitään muuta kuin Castrolin ärrää. Ohjeen mukaan kannua piti käännellä ylössuin ja alassuin neljä minuuttia (kävi treenistä jo se), kun öljy oli laitettu bensan sekaan, muistaakseni 4 %... ja aina jos kannu oli seissyt, sama kääntely! Ja sotkettu seos piti käyttää vuorokauden sisällä sotkemisesta, vanhemmat seokset menivät pesubensaksi... Jos treenikerran bensat oli tehnyt lähtiessä, ja sattui tulemaan kipeää heti, jäi mukavasti pesubensaa... no, ehkä tuota ohjetta ei ihan kirjaimellisesti tullut noudatetuksi. Ja männänrenkaat olivat urissaan jumissa kohta, kun tuo neliprosenttinen ärräseos karstotti moottoria syntisesti, vähän väliä piti nostaa sylinteri ylös sen takia. Synteettisiä öljyjä jo silloin oli markkinoilla, amerikan maalta, mutta ei sitä uskaltanut käyttöohjetta vastaan toimia?
Vieläkö tuossa nykyisessä Castrol R:sssä on samat ohjeet? Ei sillä, että tietoa mihinkään tarvitsisin, kun nykyinen ajokki on nelitahtinen leikkienduro, ja sekin seisoo tallissa käyttämättömänä enimmäkseen (yks reilun sadan kilsan reissu pikkuteitä tälle suvelle tähän mennessä ajettu...), mutta tuli vain mieleen.
jaakkovaakko taas ajautui nuoruusmuistoihin...