Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen, tai mieleenpainuvin MP-kilpailumuisto.  (Luettu 2691 kertaa)

Maaliskuu 19, 2021, 18:40:58 ip
Luettu 2691 kertaa

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Mietinnän aikaansai tuo Markun (https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=127355.msg639061;topicseen#msg639061) avaus.

-50 luvulla olen syntynyt, mutten koskaan ollut Eltsussa. Milloin lie viimeinen kisa siellä ajettu.
 Keimolan alkutaipaleelta paljonkin muisteloita, mutta ennenkaikkea Ruskeasannalta.

Olin jollain alakoulun luokalla, kun kaverini kysyi, lähtisinkö heidän mukaansa MM-kisoja katsomaan ja lähdinhän minä.
 Rantion Veijo oli tuo kaveri ja aikoinaan itsekin aktiivinen motoristi, liekö yhä. Viimeksi nähnyt hänet Jytärin sarvissa.
 Ilmoita ihmeessä jos kuulut palstan lukijoihin.

Ruskeasannalla voittoihin ajoi muistaakseni John Banks BSA;lla.  .. vai oliko Jefrey  ... ei, kun se oli Smith.
 Risiini tuoksui ja isot nelarit paukkuivat. Soppaa sekoittivat muistaakseni CZ ja HVA laitteet, sekä linkkukeulaiset Creevesit.

Tuon kisaturistin putken kun sai silloin auki, epäilen ettei Ruskeasannalla jäänyt vuosien mittaan yhtään arvokisaa näkemättä.
 MM kisoja ajettu Hyvinkäällä, Kuopiossa, Salossa, Horhassa ja ehkä muuallakin ja aina olen ollut paikalla, noin muistini mukaan.
 Myös Lavanko toki kuuluu sarjaan.

Asfalttikisoja olen nähnyt Imatralla n. vuodesta -70,  inttivuotta -75 lukuun ottamatta.
 Oliko näitä sitten Eltsussa, Väinölänniemellä ja missä.. ?

Mutta tuolta "kaikki" sai alkunsa. Ruskeasannalta ehkäpä -62.
 Isän perintönä tämä tauti ei tullut, mutta omalle pojalleni olen tämän saanut tartutettua.
 Ehken yhtä vakavana kuin se on itselläni ollut, mutta kuitenkin ja pelihän on niiltä osin vielä kesken.

Maaliskuu 19, 2021, 18:56:48 ip
Vastaus #1

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olikohan 1963 viimeinen? Silloin kuoli parikin kilpilijaa -ja alkoihan
ne laitteet liian nopeita sille radalle olla.

Käymättä jäi...

Mutta v. 1967 olin ensi kertaa Imatralla. Se oli komeaa aikaa,kun oli aika vapaat äänet
niissä koneissa. Ja muutenkin poitsun mieli vastaanottava koko touhulle. 3-pyttyisen MV-Agustan
ääni ei ihan heti unohdu- eikä toki niiden muidenkaan rakkineiden messu.

t. Markku

Maaliskuu 19, 2021, 19:00:51 ip
Vastaus #2

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Jep. Agustan äänet on selkärankamuistossa pysyvästi.

Noi mun vuosiluvut ei täsmää, koska Banksin historia kertoo muuta.
 Mieli sekoittaa muistikuvia ja ajankohtia.  Sama se pätee desavoo ilmiössäkin.
 Aivot liittä eri muistikuvia.
 Ok. Wikipedia tietää, minä muistelen.

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Banks_(motorcyclist) 

... jostain syystä tuo linkki maalaa viimeisen sulun mustaksi, eikä mene suoraan, mutta tarjoaa kyllä oikeaakin ositetta vieressä.  :)

höh ... kokeillaanpas näin: John Banks
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2021, 19:10:51 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Maaliskuu 19, 2021, 19:03:18 ip
Vastaus #3

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Ensimmäinen ja ainoa crossin MM-kisa mitä olen katsomassa käynyt oli  Hyvinkäällä Erkylän lukon radalla 1969 tai 1970. Silloin Orimattilan Reino Hahl, (Hahlin Retu) ajoin siellä 250cc. luokassa Husqvarnallaan ja taisi saada 1:n MM-pisteen.  Noissa kisoissa esiintyi Suzuki TM250 ensimmäisiä kertoja??🤔 Puhuttiin prototyyppi Suzukeista ja kuskeina taisivat olla mm. Geboers ja Roberts. Voi olla, että mun muisti tekee tepposet, korjatkaa jos olen väärässä.🤔
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2021, 00:44:28 ap kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Maaliskuu 19, 2021, 19:29:33 ip
Vastaus #4

Pekka Tuukkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lahdessa Kärpäsenmäen koulun kentällä Isän kanssa käytiin Speedway kisoja katsomassa vuotta en kyllä muista joskus -70 luvulla.

Maaliskuu 20, 2021, 00:45:45 ap
Vastaus #5

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Ensimmäinen ja ainoa crossin MM-kisa mitä olen katsomassa käynyt oli  Hyvinkäällä Erkylän lukon radalla 1969 tai 1970. Silloin Orimattilan Reino Hahl, (Hahlin Retu) ajoin siellä 250cc. luokassa Husqvarnallaan ja taisi saada 1:n MM-pisteen.  Noissa kisoissa esiintyi Suzuki TM250 ensimmäisiä kertoja??🤔 Puhuttiin prototyyppi Suzukeista ja kuskeina taisivat olla mm. Geboers ja Roberts. Voi olla, että mun muisti tekee tepposet, korjatkaa jos olen väärässä.🤔

Muistin väärin tuon Suzukin tyypin. Se oli Suzuki TM 250cc.🤔😁

Maaliskuu 20, 2021, 12:53:13 ip
Vastaus #6

Tuomo Ruohonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve !

Ensimmäinen kilpailumuisto on kohdallani Harjun TT-ajot Jyväskylässä vuonna 1959. Olin kuusivuotias ja pääsin naapurin miehen ja hänen poikansa mukaan katsomaan ko. ajoja. Ne olivat silloin aina helluntaina. Rata oli osittain hiekkapäällysteinen ja kiersi Harjua. Jo matka Lievestuoreelta Jyväskylään lättähatulla oli suuri elämys työläismökin pojalle. Kaupunki tuntui suurelta ja väkeä oli Harjun rinteillä paljon. Monikymmenkertaisesti verrattuna nykyisiin määriin. Kilpailuista jäi mieleen Esko Lahden Norton, Taneli Levon AJS, äänet sekä monet muut ja ennenkaikkea risiiniöljyn tuoksu. Se on vaikuttanut siihen, että edelleen käyn joka vuosi omalla pyörällä Suomessa pari kertaa kesässä katsomassa RR-kisoja. Lisäksi olen käynyt vuosikymmenten aikaan ulkomailla useilla eri radoilla ulkomaan pyörämatkojen yhteydessä joko MotoGP tai Superbike kilpailuissa.
Imatralla olin omalla pyörällä ensi kertaa 1971. Seuraavana vuonna myös, ja hieno oli olla näkemässä Jarnon voitto ja MM:n varmistuminen.
Osin samalla Imatran porukalla olimme viimeksi ulkomailla omilla pyörillä vuonna 2019 Red Bull ringillä Itävallassa MotoGP:tä katsomassa. Välissa 47 vuotta.

Vanharusto

Maaliskuu 21, 2021, 09:21:07 ap
Vastaus #7

Anssi Krank

• *
  • Jäsentiedot Poissa
1954 Isän kanssa Pyynikillä siitä yhtämittaisesti vuoteen 1971 Imatralla yli 20 kertaa Eläintarhassa 1963 Keimolassa ,Ruissalossa,Artukaisissa Ahvenistolla motocrossia speedwayta maarataa jääspeedwayta satoja kilpailuita on tullut käytyä ja varmaan yli 100 starttia on itsekin ajettu ja näytös-ajot päälle (ohjelmia kertynyt yli metrin pino)

Maaliskuu 21, 2021, 10:08:40 ap
Vastaus #8

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
70-luvulla aloitettiin Lintukankaan motocrosseissa. 70-80-lukujen taitteessa käytiin MM-osakilpailuja katsomassa Horha, Ruskeasanta,Hyvinkää ja muistaakseni myös Salossa. Paljon tuli nähtyä suomen ja maailman huippuja. Rata-, enduro- ja SM/MM-tason trial on jäänyt näkemättä.
Mini-Trial kilpailuja järjestettiin ihan itse, olisko ollut 83-84, tosi pienellä porukalla, hyvä jos alun toistakymmentä henkeä oli talkoissa. Oli sielläkin yksi tuleva maailmanmestari ajamassa.

Maaliskuu 21, 2021, 12:32:00 ip
Vastaus #9

PenttiXS2jammuDanbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Fiskarsissa syntyneenä ja sieltä 12 vuotiaana Pohjan kirkolle muuttaneena ei paljon prätkäkisoja ollut missään (rallia siellä ajettiin). Siitä johtuen ensimmäinen prätkäkisa oli Tammisaaressa 70-luvun alkupuolella olleet trial kisat. Oltiin siihen aikaan melkein kakki viikonloput Trollbölessä faijan tädin luona ja hänen serkkunsa hommas Montesan ja alkoi ajamaan trialia. Isän serkku kyllä kävi Husqvarna Silverpilenillä jo 60-luvun lopulla Imatralla joka kerta. Oma eka RR-kisa tais olla joskus 1982 Räyskälässä syyskisa.

Maaliskuu 23, 2021, 18:25:45 ip
Vastaus #10

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
1973 Imatran Ajot. Olihan siinä pikkukaupungin pojalle ihmettelemistä. Menoa oli niin kisoissa, kuin kaupungilla ajojen jälkeenkin! Se jäi myös hyvin mieleeni, kun poliisi viittoi splittaamaan, kun meinattiin pois lähdettäessä jäädä autojonoon.  8)
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Maaliskuu 23, 2021, 18:58:58 ip
Vastaus #11

Raimo Vuoriniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ensimmäinen kerta präkäkisoissa oltiin 40 luvun jälkipuoliskolla Porin lentokentällä. 50 luvulla TT-ajot siirtyivät Tiilimäelle, jossa jatkuivat 60 luvun alkupuolelle.
On käyty eltsut, pyynikit, ruissalot ja tietysti Imatralla vuodesta 76 alkaen.
MM crosseja katseltu Tikkurilassa, Hyvinkäällä ja Lamminpään horhassa.
Speedwayn MM finaaleja käyty katsomassa Lontoossa (2 kertaa), Göteborgisa (5 kertaa) ja Puolan Katovitsessa kerran.
Varmaankin näiden lisäksi lukematon määrä kansallisia eri lajien kisoja.

Maaliskuu 23, 2021, 19:26:14 ip
Vastaus #12

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Asuin Hennalan varuskunta-alueella 1962-1968. Varuskunnan lippukentällä järjestettiin Juhannusjuhlat tuolloin joka vuosi. Lippukentälle oli myös tehty motocrossrata aina Juhannusjuhlien ajaksi, pituus ehkä noin 500m.  Ainakin yksi puusta tehty hyppyri siinä oli ja toinen oli muistaakseni sorasta tehty. Olin 8-vuotias vuonna 1962 ja muistan hyvin kun yleensä ne "rossikisat" voitti eräs nuori poika nimeltään Matti Olin. Myöhemmin hän sitten siirtyi speedwayn pariin.😁
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2021, 19:35:23 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Heinäkuu 16, 2021, 00:09:12 ap
Vastaus #13

Ilkka Heinänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ainakin kolme vaihtoehtoa on ensimmäiseksi moottoripyöräkilpailuksi katsojana. Aivan ensimmäinen oli  todennäköisesti Lahden Kisapuistossa ajettu TT-kisa. Vuosi oli ehkä 1954. Muuta en muista siitä kuin että lahtelainen Mauno Valkama ajoi Pantherilla. Seuraavaksi muistan Salpausselän hyppyrimäen katsomoalueella ajetun moto-cross kisan  jonka voitti helsinkiläinen Olle Helander Triumphilla. Mäkihyppääjänä tunnettu Aulis Tuominen aloitteli siinä kisassa kilpa-ajajan uraansa.
Tämän jälkeen oli maaratakilpailu Lahden vanhalla raviradalla Kärpästenmäellä. Siitä muistan että Östman tai Böckerman-niminen kuski ajoi ulos Hautausmaan puoleisessa päässä. Pyörä saattoi olla lötsi-Pukki. Samassa kilpailussa oli jonkinlainen haaste- tai vedonlyöntikilpailu autoilla. Makkaratehtailija Paavo Heinonen ajoi Ford Customlinella ja maaratakuski Leo Helminen Volvo 444-autolla. V8-moottorinen Ford voitti.

Heinäkuu 26, 2021, 23:47:26 ip
Vastaus #14

Ilkka Heinänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ensimmäiseen kilpailuun osallistuin talvella 1960. Kisa oli Orimattilan jäärata-ajot. Olin ostanut Francis-Barnet pyörän johon oli vaihdettu Puch 175 SVS moottori. En pärjännyt, maaliin muistaakseni pääsin. Sen muistan että samassa kilpailussa ajoi Porvoon Olavi Peltonen Husqvarna Silverpilenillä. Taisi Peltonen voittaakin. Puchin rakentaja ei ollut ymmärtänyt että F-B:n pyörät ovat kokoa 19" kun taas Pukin 16". Välitys oli auttamattoman harva, ei jaksanut 4. vaihteella vetää. Puchin 12,5 hv olisi riittänyt hyvin Jawa-CZ pyörille jos välitys olisi ollut oikea. Mutta kun ei ymmärtänyt.