Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 913458 kertaa)

Heinäkuu 19, 2017, 15:00:37 ip
Vastaus #2010

Lauri Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 241
Tyttären pyörä piti tyhjäkäynnillä pientä naputusta, jonka syy löytyi pakoventtiilin varren katketessa. Ohjurissa oli välystä ja keinuvipu antoi venttiilille sivuliikettä, joka ilmeni naputuksena. Katkeaminen tuhosi juurivaihdetun männän sekä kannen.

Heinäkuu 20, 2017, 22:57:51 ip
Vastaus #2011

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3453
  • Honda 350Twin
Tarkistin tuon M6 pultin ensimmäisenä ja öljyä tuli reippaasti. Nokka-akseli on uusittu edellisen omistajan toimesta ja koneella ajettu n. 2000km. Äänet kuuluu jo tyhjäkäynnillä ja nimenomaan lämpimänä. Eikös venttiilien pitäisi hiljentää lämmetessään? Öljynä Teboil silver classic 20W-50, kytkin toimii tällä öljyllä hyvin, mutta onko muutoin väärä?
Rakotulkilla viimeksi säädin välykset kirjan arvoihin 005 ja 010 mutta pieni naputus kuuluu sitli ehkä yhdestä nostajasta,tyhjäkäynnillä sen ainakin huomaa ettei se täysin hiljainen ole.Voihan olla että tuo on aika herkkä pienellekin ylisuurelle välykselle ja ääntää..ja vaatii aikamoista tarkkuutta ja malttia noin pienten välysten säätö ihan kohdalleen.Olen joskus tarkentanut säätöjä kylmän koneen käydessä siten että olen kääntänyt ruuvia juuri senverran että hiljenee.Mutta siinä voi tietty olla vaara että menee sitten liian tiukalle joten ei kai voi suositella..
Ajattelin että ehkä tarkistan vielä uudelleen joku päivä nuo säädöt kylmänä koneen seistessä kuten normaalisti,josko löytyisi pientä kiristettävää vaikka yhdestäkin nostajasta..Vastahan tuon koneen sain nippuun ja koeajolle niin voi sitä vielä hieroa  :)

Heinäkuu 21, 2017, 19:56:22 ip
Vastaus #2012

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 847
Tarkistin tuon M6 pultin ensimmäisenä ja öljyä tuli reippaasti. Nokka-akseli on uusittu edellisen omistajan toimesta ja koneella ajettu n. 2000km. Äänet kuuluu jo tyhjäkäynnillä ja nimenomaan lämpimänä. Eikös venttiilien pitäisi hiljentää lämmetessään? Öljynä Teboil silver classic 20W-50, kytkin toimii tällä öljyllä hyvin, mutta onko muutoin väärä?
Rakotulkilla viimeksi säädin välykset kirjan arvoihin 005 ja 010 mutta pieni naputus kuuluu sitli ehkä yhdestä nostajasta,tyhjäkäynnillä sen ainakin huomaa ettei se täysin hiljainen ole.Voihan olla että tuo on aika herkkä pienellekin ylisuurelle välykselle ja ääntää..ja vaatii aikamoista tarkkuutta ja malttia noin pienten välysten säätö ihan kohdalleen.Olen joskus tarkentanut säätöjä kylmän koneen käydessä siten että olen kääntänyt ruuvia juuri senverran että hiljenee.Mutta siinä voi tietty olla vaara että menee sitten liian tiukalle joten ei kai voi suositella..
Ajattelin että ehkä tarkistan vielä uudelleen joku päivä nuo säädöt kylmänä koneen seistessä kuten normaalisti,josko löytyisi pientä kiristettävää vaikka yhdestäkin nostajasta..Vastahan tuon koneen sain nippuun ja koeajolle niin voi sitä vielä hieroa  :)
Itseäkin houkuttaa käydessä säätäminen. Tuosta voisi kehittää taiteen eli harjoitella ja totuttaa korva oikeaan välykseen. Säädön jälkeen välyksien tarkastus vielä rakotulkilla. Taidan kokeilla :)
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Heinäkuu 21, 2017, 20:04:52 ip
Vastaus #2013

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5996
  • MC Debit
Onkos jotain kikkakolmosta jolla viissatkun liuskan saa sinne imuventtiilin ja vipusen väliin työnnettyä? Vai pitääkö olla joku erikoisteräksinen? Mun menee mutkalle... Säädin sillälailla että ensin löysäsin reilusti, liuska väliin ja kiristys niin että sain liuskan juuri vedettyä pois. Mutta joku vahvistettuvartinen liuska tms vois olla kätevä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 23, 2017, 02:04:12 ap
Vastaus #2014

Marko Tolvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 187
Mä olen kyllä säätänyt venttiilit ihan koneen ollessa lämmin. Vain siten olen saanut käymään hiljaisesti. Eikä ole venttiilit kantanut ikinä kylmänä.

Heinäkuu 23, 2017, 14:41:27 ip
Vastaus #2015

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 847
Onkos jotain kikkakolmosta jolla viissatkun liuskan saa sinne imuventtiilin ja vipusen väliin työnnettyä? Vai pitääkö olla joku erikoisteräksinen? Mun menee mutkalle... Säädin sillälailla että ensin löysäsin reilusti, liuska väliin ja kiristys niin että sain liuskan juuri vedettyä pois. Mutta joku vahvistettuvartinen liuska tms vois olla kätevä.
Itse lykkään liuskan sivuttain sinne väliin ja jos ei mene sieltäkään, välys on liian pieni ja sitten vain säätö auki. Muistaakseni ei ole koskaan mennyt välys noissa twineissä liian pieneksi, jos on alunperin säädetty oikeaan arvoon. Toki viime vuosien ajomäärät ovat olleet vähäisiä ja säädöt on tullut tarkastettua ja tehtyä tuhannen kilometrin välein :)
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Elokuu 13, 2017, 15:21:49 ip
Vastaus #2016

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5996
  • MC Debit
Tämmöinen trampoliinin jousi muuten toimii jokseenkin täydellisesti keskituen jousena:



On halvempi kuin csmnl:ssä ja löytyy melkein joka halpiskaupasta ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 05, 2017, 23:42:14 ip
Vastaus #2017

Hannu Honka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 47
Kokeile tyhjäkäynnillä myös vetää hiukan siitä kaasuläpänakseleista, jos muutosta tyhjäkäyntiin, niin ne huovat niissä akseleissa entiset ja imee sitä kautta ilmaa.
[/quote]

Lainaus useamman vuoden takaa, onko kaasuläpän akselissa jotkut huovat? Onko niillä joku varaosanumero, vai pitääkö ne  itse tehdä?  Räjäytyskuvasta tuo ei selviä, omassa tyhjäkäynti muuttuu juuri kuten yllä on kuvattu.

Joulukuu 06, 2017, 02:41:46 ap
Vastaus #2018

Kai Vuori

  • Vieras
Veikkan että jos läppäakseli on reikäänsä väljä niin ainoa korjaus on akselin vaihto ja reijän holkitus. Teetin kesällä sellaisen omaan toisen merkkiseen pyörään. Tarkkaa hommaa.


Joulukuu 06, 2017, 12:38:06 ip
Vastaus #2019

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 847
Veikkan että jos läppäakseli on reikäänsä väljä niin ainoa korjaus on akselin vaihto ja reijän holkitus. Teetin kesällä sellaisen omaan toisen merkkiseen pyörään. Tarkkaa hommaa.
Minulla oli muutama CB450:n kaasari, jossa läppä oli syönyt kurkun seinämästä ainetta. Vaikka läppä oli niin kiinni kuin olla voi, kulumakohdasta pääsi liikaa ilmaa seokseen ja tyhjäkäynti huiteli kolmessa tonnissa. Voisi kuvitella, että läppäakselin sovitus saa olla melkoisen kulunut, ennen kuin vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Joulukuu 06, 2017, 13:37:38 ip
Vastaus #2020

Kai Vuori

  • Vieras
No mulla on kaasari missä läpän pitääkin olla vähän raollaan että yleensä käy tyhjäkäyntiä, läppä ei siis raavi kurkkua. (S&S Super E)
Tyhjäkäyntiä se kävi vähän aikaa kunnes kyykkäsi, sammui tai ainakin melkein. Kokeilin suuttimia vaihdella mut ei auttanut kun hetkeksi.
Mun mielestä väljää ei ollut paljoa mut kun vein sen mekaanikolle niin hän sanoi heti että ompas horo. Ei ehtinyt heti korjaan sitä ja mun piti päästä radalle niin läppäakselin päät putsattiin ulkopuolelta ja se rapattiin jäykällä spray vaseliinilla. Ero oli huomattava.
Nyt kun se on holkitettu niin käy vaikka puolituntia tasaseen tyhjäkäyntiä...

Joulukuu 06, 2017, 13:50:29 ip
Vastaus #2021

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 847
No mulla on kaasari missä läpän pitääkin olla vähän raollaan että yleensä käy tyhjäkäyntiä, läppä ei siis raavi kurkkua. (S&S Super E)
Tyhjäkäyntiä se kävi vähän aikaa kunnes kyykkäsi, sammui tai ainakin melkein. Kokeilin suuttimia vaihdella mut ei auttanut kun hetkeksi.
Mun mielestä väljää ei ollut paljoa mut kun vein sen mekaanikolle niin hän sanoi heti että ompas horo. Ei ehtinyt heti korjaan sitä ja mun piti päästä radalle niin läppäakselin päät putsattiin ulkopuolelta ja se rapattiin jäykällä spray vaseliinilla. Ero oli huomattava.
Nyt kun se on holkitettu niin käy vaikka puolituntia tasaseen tyhjäkäyntiä...
Hyvä, kun sait kuntoon! Omissani ei taida vielä olla holkituksen tarvetta :)
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Joulukuu 06, 2017, 20:52:59 ip
Vastaus #2022

Hannu Honka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 47
Kiitos vinkeistä, pitääpä ottaa osat lähempään tarkasteluun  ;) 

Huhtikuu 24, 2018, 10:45:23 ap
Vastaus #2023

Henri Väisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Minulla on kunnostuksen alla vm. -73 Honda CB350 K4 (twin). Pyörään löytyy paperit, yms. tarvittava, mutta valmistajan kilpi on hävinnyt. Kysymys kuuluukin, että voisiko joku vastaavan pyörän omistaja kuvata kilven/tarran omasta pyörästään, että voisin teetättää sellaisen omaani? Soitin jo maahantuojalle ja vastaus oli hyvin selkeä, kilpeä ei saa heiltä ja käskivät tehdä sen itse.

Huhtikuu 26, 2018, 15:58:40 ip
Vastaus #2024

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 125
Olisi tiedossa Honda CB 350 twin vuodelta 1973. Pyörä on seisonut 20 vuotta lähes käyttämättömänä. Täysin alkuperäisessä kunnossa, mutta syöpymää esimerkiksi takalokarissa ja pakoputkista otettu sisältä hilut pois. Lisäksi tankin kunnosta ei tietoa. Pitäisi kuitenkin teknisesti olla kunnossa.

Paljonkohan tuollaisen pyörän arvo voisi olla? Myyjä ei osannut oikein hintaa ilmaista.