Kirjoittaja Aihe: Vanhojen Shoei sivulaukkujen kunnostus  (Luettu 2348 kertaa)

Syyskuu 12, 2023, 08:22:20 ap
Luettu 2348 kertaa

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Aloitin tuossa vanhojen lasikuituisten Shoei sivulaukkujen kunnostuksen. Purin laukut osiin, pesin osat oksaalihappoliuoksella ja revin vanhat tarrat ja osin repeytyneet koristeteippaukset pois ja putsasin liimajäämät ksyleenillä. Nyt sitten pitäisi saada laukkuihin kiiltoa ja puhtautta takaisin, hommaa "helpottaa" tietenkin se että laukut on valkoiset. Toimiiko noissa samat puhdistus ja kiillotusaineet kuin lasikuituveneessä? Biltemassa olisi ehkä edullisimmin tarjolla sopivia aineita; Boat Rubbing yms muut kiillotusaineet. Tuskin valmistusmenetelmä veneiden teosta poikkeaa paljoakaan. Lopullinen kiilto pintaan sopivalla vahalla? Laukun ympäri kiertävät kromiset suojaraudat pitää koittaa pelastaa mahdollisimman hyviksi, niissä on parin putken kiinnityshitsauskin ratkennut, onneksi takapuolelta. Tavoite on saada laukut ns "konservoituun" ulkoasuun ei uutta vastaavaksi. Laukuissa olevien vilkkujen paikalle taidan sovittaa vaan sopivat heijastimet jos vaan guzzin alkuperäiset mahtuu olemaan paikallaan. Nämä on siis tulossa T-3 Californiaan niiden alkuperäisten kirjepostilaatikoiden tilalle ja kiinnityksen ajattelin hoitaa kuten alkuperäisissä on, paitsi että pitää lisätä yksi rauta vaikka iskarin yläpään kiinnitykseen. Alkuperäiset kun ei ole kuin pohjastaan kiinni.

Syyskuu 14, 2023, 08:48:18 ap
Vastaus #1

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Homma etenee. Ei se bilteman veneen hiomakiilloke puraissut tuohon pinttyyneeseen pintaan. Lidlin akkukäyttöinen 125mm kulmahiomakonekin kyykähti kun koitin sen kiilotuslaikalla hioa. Karhunkielellä alkoi lähtemään kellastunut pinta pois, se sitten vähän kiiltävämmäksi ja vaha pintaan. Seuraavaksi niiden kromien kimppuun, pitäisikö cokis+alumiinifolio kikkaa kokeilla vaiko vain Autosolia.

Syyskuu 14, 2023, 09:37:43 ap
Vastaus #2

Timo Kuosmanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 304
Autosol on hyvä ja sitten kärsivällistä hinkkausta.

Syyskuu 14, 2023, 17:28:31 ip
Vastaus #3

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 589
Ruosteet raudoista lähtee helpoiten fosforihapolla. Loppukiillotuksen sitten Autosolia.

Syyskuu 14, 2023, 20:01:29 ip
Vastaus #4

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Löytyi tallilta 000-teräsvillaa ja Pata-pataa., niillä lähti puhtaaksi ja lopuksi vielä Autosolilla kiillotus. Laukun vilkkujen tilalle tulee vain kromireunaiset heijastimet. Pyörän alkuperäiset vilkut saa jäädä paikoilleen. Pyörä on siis musta ja tankissa on ne guzzin valkoiset raidat, laukut on valkoiset ja niihin pitää kehitellä mustat vastaavat raidat.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 14, 2023, 20:03:23 ip kirjoittanut Mika T Kyllönen »

Syyskuu 14, 2023, 22:39:23 ip
Vastaus #5

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 360
Mä ostin uuden K7:ska Hondan 1977. Jotkut sitä Tuutiksi kutsuu, jotkut eivät.
 Jarmo Jämerin liikkeestä Helsingistä samana kesänä ostin siihen mustat Shoien laukut ja kadulla, siinä liikkeen edessä ne pyörääni asensin, en muista millä kadulla ko. liike oli.
Silloin aikoinaan kytkin pyörän ja sivulaukkujen vilkut niin, että molemmat, sivulaukun  ja pyörän vilkut paloivat kun vasemmalle/oikealle vilkutettiin samaan aikaan. Poliisit pysäyttivät, eivät sakkoja antaneen mutta sanoivat, että ulommaiset vilkut saavat vain toimia.
 No, otin sisimmäisistä vilkuista polttimon irti. Tosin, poliisi kyllä sanoi, että näyttää hienolle mutta ei ole lain mukaista.

Syyskuu 20, 2023, 14:43:53 ip
Vastaus #6

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Laukkujen "konservointi" onnistui varsin mallikkaasti, mitään täysin kiiltävää pintaa en hakenutkaan ja kromitkin on ok. Eilen nyppäsin alkuperäisen laukun pois ja ensin kuvittelin että nuohan käy samoihin kiinnityksiin ( 4 ruuvia laukun pohjasta), mutta eipä olekaan niin helppoa. Shoei laukun malli on sen verran suunnikas, että laukun etureuna ottaa takakaatumarautaan ennenkuin pohja olisi lähelläkään oikeaa paikkaa. Ja lisäksi laukut pitää asentaa sen verran ulospäin että etureunasta saranoitu kansi pääsee ohittamaan leveän satulan takaosan.  Alkuperäisen laukkujen kiinnitysraudan joutuu poistamaan ja tekemään laukuille uusia rautoja vaikka rosterista. Tarkoitus olisi saada laukut melko alas ja taakse. Talven hommia muun huollon ohessa.

Marraskuu 11, 2024, 08:37:07 ap
Vastaus #7

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Nyt on laukut kesän keikkuneet mukana. Ajatuksena olisi maalauttaa laukkuihin raidoitukset (pinstraippaukset) jotka vähän elävöittäisivät ja toisivat laukkujen muotoja esiin. Löytyisikö tämän palstan kautta sopivaa maalaria? Yhden tarjouksen kaupalliselta taiteilijalta sain, mutta hinta-arvio (+300€) arveluttaa....
Jos on tiedossa tekijää, niin voisi laitta yhteystietoja vaikka YV:nä.