Kirjoittaja Aihe: SOLEX 5000  (Luettu 8432 kertaa)

Lokakuu 24, 2024, 07:20:27 ap
Vastaus #45

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11661
...Mutta Roottori-Andersson se vaan jatkaa pyörimistään haudassaan.

Kai monikin sen tietää, miksi se siellä pyörimään edes alkoi?

t. Markku

Lokakuu 25, 2024, 12:02:33 ip
Vastaus #46

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 942
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Markulle senverta jotta kyllä,on näivettynyt lähinnä osien tunnistuspalstaksi : mikähän tämä on ja mistä?, Mitä tiedolla sitten tekee,en tiedä..
Jostain syystä projektit loistaa poissaolollaan tai tekniset murheet kyselyineen.
Joka tönössä jossa harrastellaan ja on rojekteja tunnistamattomia esineitä löytyy muuttuen jopa lentäviksi lopulta...roskalavalle ka ::) s kun  ellei niille ole siihen mennessä tarvetta,paikkaa ja sopivuutta /soveltuvuutta löytynyt ei ilmeisesti kyseistä ajopeliä omista eikä käyttöä muutenkaan mihinkään eli kierrätykseen varsinkin jos kovin rupinen käytetty+jostain ihan tavistason kulkineesta.
Uudet osat ymmärrän paremmin josko  niille löytyisi uusi tarvitseva koti tai vaihtoehtoisesti ostettava osaan sopiva laite jos haluaa itse käyttää eikä raaski luopua tai jatkettava jemmaamista sopivuus tietäen ja tarpeeksi hyviä omiin projekteihin kelpuutettaviksi.





Velolla polkeminen lähinnä teoreettista,ei onnistu häävisti 100m,on senverta huono asento polkea ja välitys p...stä.

Molemmissa kahvoissa jarut ja todella yksinkertainen käytettävä koska käytännössä kaasuhan on tai off ilman väliasentoja että pääsee eteenpäin.
Systeemi on nerokas kunhan kerran kokeilee niin ajaminen helppoa kuin heinänteko(?)


Kaasutin on kyllä todella yksinkertainen mutta kalvolla toimivana se on sen
Akilleen kantapää,toki uusia kalvoja löytyy kuten muutakin osaa hyvin mutta mikäli kalvo pettää tai huono niin menokin loppuu,vähän kuin ruohonleikkurin kanssa jossa samantapainen idea.
 Venyneellä kalvolla toimii huonosti molemmat aparaatit käynnistymistä myöden.


Tässä nykybensan koostumus voi oikeasti aiheuttaa murheita tapauskohtaisesti riippuen kalvosta miten kestää nykylitkut mutta ei se ainakaan mulle ongelmia tuottanut ja istuinkin oli ihan jees koska se myös ainut jousitus koko vehkessä eli mieluusti mummomallia ja paljon vietereitä.

Kiva vehje,tuli uteliaisuutta ostettua tyyppiä 3800  ja kunnostettuakin jonninverran,pari kesää ajeltua ja pistin kiertoon seuraavalle kun kaikkea ei talliinkaan sovi ja tuli nähtyä.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2024, 11:37:55 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 19, 2024, 12:21:37 ip
Vastaus #47

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Katselin ranskalaisen Solex harrastajan Youtube videoita -- kaveri korjaa Solexeja ja ajaa myös kilpaa niillä aktiivisesti. Hän kertoili,että tehdasvalmisteisista Solexeista nuo mallit joissa on 16 tuumaiset pyörät olisi nopeimpia. Hän epäili,että kitkapyörän suhde 16 tuumaiseen renkaaseen olisi ihanteellisempi vauhdin kannalta. Onko kukaan mittaillut Velosolex /Solex pyöränsä huippunopeutta?
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Marraskuu 20, 2024, 20:35:01 ip
Vastaus #48

Martti Anselmi Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 68
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
Jos on pienikokoinen ja keveän kevyt kuski niin ehkä silloin on toiveita mitata !

Marraskuu 21, 2024, 12:57:31 ip
Vastaus #49

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
No löytyihän tuolta muutama video joissa on testattu nopeuksia -- vanhempi Velosolex malli  kulki n. 35 km/h ja pari uudempaa S 3800 mallia 40 - 44 km/h -- nopeudet mitattu pitkällä suoralla ei siis alamäessä ;)
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Marraskuu 21, 2024, 22:13:02 ip
Vastaus #50

Martti Anselmi Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 68
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
Minulla jolla on painoa 98kg  Velot ovat kulkeneet 30-35. niitä on luultavasti ollut noin 5kpl ja kaikki on tullut myytyä eteläsuomeen !!

Marraskuu 22, 2024, 08:36:14 ap
Vastaus #51

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4536
Moro

Kun minulla oli Velosolex en sitä vakuuttanut / rekisteröinyt eikä polliisi koskaan pysäyttänyt eikä satunut mitään onnettomuutta tosin ajelinkin niin vähän ettei ollut paljon edes mahdollisuuta sattua,oletteko rekisteröineet / vakuuttaneet velojanne  mitekään?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Marraskuu 22, 2024, 13:29:11 ip
Vastaus #52

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 155
12-14-vuotiaana eli kai kesinä -66-67 ajelin Velo 1700:lla, tietysti ilman mitään rekisteröintiä tai vakuutusta. Kerran poliisipartio pysäytti, nuori konstaapeli vähän ihmetteli mutta vanhempi tuumasi että tuommoisia apumoottorivehkeitä oli hänen nuoruudessaan, olisipa ollut itsellä...

Marraskuu 23, 2024, 12:15:41 ip
Vastaus #53

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 942
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tiedän jotta löytyy rekisteröityjäkin veloja ja vanhojen suomisääntöjen mukaan lähinnä tulkinnanvaraita kyllä tai ei mutta nykyaikana eu suomessa ainakaan 10v ei tarvinnut kunhan kypärää käyttää niin vamos.
Saiverrellen vakuutusturvaa miettien rekisteröimätön ajopeli on..niin...rekisteröimätön.
Rekisteröimättömälle ajoneuvolle kun taas vaikea ottaa vakuutusta kun ei rekisterikilpeä identiteetttinä millä määrittää kohde joten...ääh...antaa olla.
Itse kysyin asiaa konttorilla katsastusmieheltä aivan samoin kuin Riga 13 kanssa myös Velon suhteen.
Ei tarvitse rekisteröidä mutta vakuuttaa kyllä mutta mutta...potta päähän ja baanalle kun kukaan ei oikein tiedä eikä ainakaan sakota rekisteröi tai ei mutta vakuutustakaan ei mitenkään pysty tarkistamaan onko jos moinen edes mahdollista saada ajoneuvoon jossa ei rekisterikilpeä ja liikenteessä silti.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2024, 12:18:27 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 23, 2024, 16:14:36 ip
Vastaus #54

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 201
Eikös nykyään nämä vakuututtamisvelvolliset sähköhimmelitkin ole ilman rekisteritunnusta.

Marraskuu 23, 2024, 17:27:18 ip
Vastaus #55

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Sähkökäyttöisillä taitaa olla se vaatimus, että painoa on yli 25 kg ja kulkee yli 25 km/h niin tarvitaan vakuutus. Suomessa rekisterikilvellisiä Velosolexeja taitaa olla vain ne kymmenkunta joita tuotiin 2000-luvun alkupuolella maahan -- "Slowly riders"- porukan pyörät nehän on rekisteröity mopoiksi.
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Marraskuu 23, 2024, 21:40:44 ip
Vastaus #56

Hannu Boman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 725
  • Ihan itse :-)
Kaikki vuokra sähköpotkulaudet on liikennevakuutettavat mutta ei rekisteröitävä.
Vuosia sitten otin mp:lle vakuutukset ru⁸nkonumerolla kun se oli vasta tulossa maahan.


Eli, vliikennevakuututa varten ei tarvita rekisteröintiä.


@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Marraskuu 24, 2024, 10:11:43 ap
Vastaus #57

Martti Anselmi Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 68
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
Kyllä kai ne voi vakuuttaa vaikka Ruotsin malliin, kun kaikissa löytyy runkonumero. Ruotsissa olivat mopot kilvettömiä 90 luvun lopulle asti ja (25) luokka edelleenkin y.m.s

Marraskuu 24, 2024, 17:02:12 ip
Vastaus #58

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 104