Kirjoittaja Aihe: Dunlopin kulutuskestävyys  (Luettu 3745 kertaa)

Elokuu 08, 2019, 08:44:23 ap
Luettu 3745 kertaa

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 270

Kovin vähillä kilometreillä kului Dunlop K70 vaihtokuntoon BSA A7:n takapyörässä. 2600 mailia, reilu 4000 km vasta ajettu.
Eturengas sensijaan näyttää kestäneen hyvin. Sama rengasmerkki ja malli, paitsi 3.25 edessä ja 3.50 takana. Voisko olla jostakin syystä eri kumiseos noissa...?


Onko Mitaksesta kokemuksia, jotta miten kestää? Maksaa puolet Dunlopin hinnasta.


- sy

Elokuu 08, 2019, 11:11:41 ap
Vastaus #1

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 557
Mikä on vannekoko? Onko WM2? Dunlopin suositeltava vannekoko ko. renkaalle on WM3:

https://www.dunlopmotorcycletires.com/tire-line/k70/

Minulla kävi samoin Avonin kanssa WM2 vanteella. Nyt on WM3 ostettuna, pinnausta vaille.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Elokuu 08, 2019, 17:08:33 ip
Vastaus #2

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 270

Voi hyvinkin olla WM2. Täytyypä tarkistaa, kunhan tallille menen. Muistaakseni samanlevyiset vanteet on edessä ja takana.
Se takarengas on kulunut hyvin huomattavasti ja erikoisesti keskeltä, kun taas reunoilla on pintaa vaikka kuin. Liian kapea vanne siis voisi selittää asian.

Elokuu 08, 2019, 18:00:29 ip
Vastaus #3

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2285
  • Kukkahattusetä
Onko Mitaksesta kokemuksia, jotta miten kestää?

Mulla on Jytärissä edessä Mitas H01 19-3.25" ja takana H06 18-4.0". Niillä on nyt ajettu n. 4000 km pääasiassa matka-ajoa, josta 1500 km on rallateltu rouvan ja yhteisten matkatavaroiden kanssa. Etunen on kulunut vasta millin verran, mutta takasessa on pintaa jäljellä n. 4 mm lähtötilanteen ollessa 10 mm. Sinänsä nopea kuluminen ei juuri haittaa, kun renkaat maksoivat satasen luokkaa rahteineen.

Yksinään ajellessa renkaat ovat ihan käypäset, mutta kahdestaan viiden päivän reissun matkatavaroiden kanssa eturengas on todella vetelä. Jarrutuksen loppuvaihessa tuntuu, että pyörän runko on poikki, tai vähintäänkin ohjauslaakeri on löysällä. Painetta lisäämällä rengas saattaisi asettua, mutta olen pitänyt renkaan paineena kyljessä ilmoitetun maksimin. Eturengas kuluu samaan tapaan, kuin nappularenkaat, eli "keskinappulat" kuluvat vähemmän, kuin reunassa olevat. Tuo kielii siitä, että keskipalko painuu sisään rungon löysyyden, tai paineen vähyyden vuoksi ja siitä johtuen sivupalot alkavat kulumaan keskipalon puoleisesta reunasta.

Mutta tosiaan löysyys tuntuu ainoastaan täydellä kuormalla hitaassa vauhdissa. Samalla täydellä kuormalla voi kantata mutkatietä mielin määrin hymyssä suin.
Kahden pytyn loukussa.

Elokuu 09, 2019, 11:11:41 ap
Vastaus #4

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 557
Näyttää olevan niin, että renkaiden rakenne ja muoto ovat muuttuneet vuosien mittaan siten, että nykyrenkaat on tehty astetta leveämmille vanteille. Esimerkiksi ko. A7:n kohdalla alkuperäinen vannekoko on WM2 ja rengaskoko 3,50 x 19. Nykyajan 3,50 x 19 renkaalle suositellaan WM3 vannetta.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Elokuu 09, 2019, 12:22:58 ip
Vastaus #5

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5976
  • MC Debit
Mulla on Hondassa (CB350K4) samankokoiset K70:t, olisko menty joku 6-7000km, ja takarengas alkoi olla sileä, laitoin kuitenkin uuden samanlaisen. Eturenkaassa on vielä hyvin pintaa. Taitaa muuten eturenkaassa olla samaa ilmiötä kuin Ossilla, pitääpäs katsoa lähemminkin. Kolmepätkä tietysti on rengas- ja ketjuystävällinen laite, kevyehkö ja tehotkin maltilliset. Toisaalta rengaskoko ja ketjut (530) jossain määrin ylimitoitetut. Renkaat näyttävät tosiaan hieman pulleilta, mutta ajattelin että se johtuu siitä että vahingossa tilasin 0.25 tuumaa ylikokoiset molempiin päihin.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 11, 2019, 16:32:09 ip
Vastaus #6

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 270

Joo, WM2 vanteet näkyy olevan sekä edessä että takana tuossa minun A7:ssä. Niin olivat myös alkuperäiset vanteet.

Elokuu 11, 2019, 16:58:02 ip
Vastaus #7

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11363
Ostin tuohon Mitsiin Heidenau-kummin. Haiskahtaa ihan
oikealle kumirenkaalle-ja on muodoltaan kuten renkaan ennen
tuli ollakin. Pitoakin tuntuu löytyvän. Olisiko siinä vaihtoehto?

t. Markku

Elokuu 11, 2019, 17:30:20 ip
Vastaus #8

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 270

Minulla on toisessa Pässissä (B31) Heidenau takarenkaana. Sillä on ajettu niin vähän ettei kestävyydestä ole vielä kokemusta.
Sehän on ihan hyvä ja oikean näköinen rengas vanhaan vekottimeen.

Elokuu 11, 2019, 20:52:37 ip
Vastaus #9

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1492
Ja mitä Dunlop'in kestävyyteen tulee, niin Hoodeen Dunlop-takarengas vaihdettiin 32.000 km jälkeen. Eikä ollut vielä edes sileä... Nyt 36 tkm mittarissa ja eturengas edelleen alkuperäinen... 😎
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Elokuu 15, 2019, 18:51:02 ip
Vastaus #10

Jorma Kontio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 236
  • Shiny chrome won't get you home
Mitakset tosiaan vetelähkön oloiset ja märällä kauheat, kerran menin nurin, kun keula lähti varoittamatta alta. Kerran puhkesi vauhdissa takakumi. Mutta onhan ne halvat. Nämä kokemukset 5-6 vuoden takaa, mistä minä tiedän, jos vaikka parempia nykyään.
Sittemmin olen ajellut Heidenauilla. Hinta/laatu kohdallaan. Viikonloppuna meinasin tapella Royaliin kolmannen takakumin...