Metanoli on itseasiassa paljon huonompaa polttoainetta jos verrataan sen antamaan tehoon per syötetty kilogramma esim. bensiiniin verrattuna, noin puolet karkeasti. Metanolissa itsessään on happea sen verran, että sitä voidaan syöttää koneeseen todella raakalla seoksella ja se kestää myös puristusta huomattavan enemmän kuin bensiini. Metanolin huonona puolena voidaan sanoa sen syövyttävävyys, viinakoneissa esim. kaasuttimet ovat seostettuja. Metanoli aiheuttaa haasteita myös moottorin öljyvoitelulle, sillä voiteluöljyn saastuminen metanolista aiheuttaa syöpymistä tavanomaisten moottoreiden laakereissa, sylintereissä ja tiivisteissä. Ratalajikoneissa öljyn käyttöikä on yleensä 5-7 erään, riippuu tietysti kuskin menestyksestä ja sen jälkeen öljyt vaihtoon. Metanolista vielä, se jäähdyttää konetta voimakkaasti bensalla toimiviin verrattuna. Katsokaa jotain spw-moottoria, ei niitä ole jäähdytysrivoilla pilattu.