Kirjoittaja Aihe: metanolista  (Luettu 4016 kertaa)

Lokakuu 04, 2022, 21:47:38 ip
Luettu 4016 kertaa

veli-pekka virta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 72
  • S**tanan utelias
Juoksulähtö topikissa asiaa metanolista En halua sotkea ko topikkia
Puristuskestävyyden lisäksi olen ymmärtänyt että metanolin palamisnopeus  on erittäin suuri ja se mahdollistaa erilaisen ajoituksen, bensaan nähden. Muutenkin metanolia ei pitäisi unohtaa usiutuvia polttoaineuta etsiessä
_googlettamalla löytyy aika vähän tietoa ainakaan näin kielitaidottomalle

Lokakuu 05, 2022, 08:44:38 ap
Vastaus #1

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Kuinka tai miksi metanoli on aikanaan päätynyt speedway-pyörien polttoaineeksi? Itse joskus kuvittelin että ympäristösyistä. Englannissa, speedwayn kotimaassa, kilpailut ajettiin stadioneilla. Jokainen voi kuvitella mikä määrä häkää tuohon noidankattilaan olisi syntynyt bensiinimoottoreista. Tuohon aikaan, viime vuosisadan alkupuolella, ei Vihreästä liikkeestä kuitenkaan ollut edes kuultu. Joku tai jotkut muut syyt siis vaikuttivat speedwaymoottorin polttoaineen valintaan?Metanolin myrkyllisyys todennäköisesti estää sitä tulemasta yleisesti käyttöön uusiutuvana polttoaineena.

Lokakuu 05, 2022, 17:48:05 ip
Vastaus #2

Jonni Puhakka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 128
ST1 suunnittelee Lappeenrantaan synteettisen metanolin pilottitehtaan rakentamista.
Meri- ja tieliikenteen polttoaineeksi.



Etelä-Saimaa 5.10.22 tarinaa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2022, 17:52:28 ip kirjoittanut Jonni Puhakka »

Lokakuu 05, 2022, 17:54:44 ip
Vastaus #3

VMPK.fi Ylläpito

  • *****
  • Jäsentiedot Poissa
  • Administrator
  • Viestejä: 373
Metanoli on itseasiassa paljon huonompaa polttoainetta jos verrataan sen antamaan tehoon per syötetty kilogramma esim. bensiiniin verrattuna, noin puolet karkeasti. Metanolissa itsessään on happea sen verran, että sitä voidaan syöttää koneeseen todella raakalla seoksella ja se kestää myös puristusta huomattavan enemmän kuin bensiini. Metanolin huonona puolena voidaan sanoa sen syövyttävävyys, viinakoneissa esim. kaasuttimet ovat seostettuja. Metanoli aiheuttaa haasteita myös moottorin öljyvoitelulle, sillä voiteluöljyn saastuminen metanolista aiheuttaa syöpymistä tavanomaisten moottoreiden laakereissa, sylintereissä ja tiivisteissä. Ratalajikoneissa öljyn käyttöikä on yleensä 5-7 erään, riippuu tietysti kuskin menestyksestä ja sen jälkeen öljyt vaihtoon. Metanolista vielä, se jäähdyttää konetta voimakkaasti bensalla toimiviin verrattuna. Katsokaa jotain spw-moottoria, ei niitä ole jäähdytysrivoilla pilattu.

Lokakuu 05, 2022, 20:22:42 ip
Vastaus #4

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4272
Mitä ihmettä nuo kaverit hyppii ja pomppii, vaikka tulta ei näy missään...
https://www.youtube.com/watch?v=Ku7TdLeEGsQ&ab_channel=vippsen95
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 06, 2022, 02:12:29 ap
Vastaus #5

veli-pekka virta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 72
  • S**tanan utelias
kait se bensakin on epäterveellistä juotuna Indyissä valikoitui polttoaineesi turvallisuuden takia, kun se sammuu vedelläSe että palaa lähes näkymättömästi voidaan ratkaista lisäaineilla
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2022, 02:16:47 ap kirjoittanut veli-pekka virta »

Lokakuu 06, 2022, 18:06:28 ip
Vastaus #6

Ile Patokoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 41
Selluntuotannosta  metanolia syntyy sivutuotteena ja ainaki meidän tehtaassa liemi poltetaan soodakattilassa. En tiä sitte, josko muissa tehtaissa otetaan talteen ja jalostetaan joksiki?


-Ile-

Lokakuu 06, 2022, 22:47:12 ip
Vastaus #7

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Ei nyt nämä vastaukset vakuuttaneet. Kuten ylläpito kirjoitti, metanolin energia-arvo on huono. Todella huono. Energia ei voi siis olla syy miksi sitä n. 100 vuotta sitten alettiin käyttämään. Voisiko sittenkin sillä, että metanoli palaa hajuttomasti ja värittömästi, olla jotain merkitystä? Vanhan JAP-moottorin valurautainen sylinteri oli pieni, sekin on totta. Mutta kun tsekit 60-luvun alussa  lanseerasivat ESO-speedway moottorin, sen alumiinsylinteri olikin varsin kookas. Lähes silloisten TT-koneiden luokkaa.
Että Indianapolisin ajoissa käytettävät autot ovat metanolikoneita oli ainakin minulle uusi tieto. Eikös britti Jim Clark voittanut siellä joskus Cosworth-moottorisella Lotuksella. Moottorin lohko oli Fordin veekasi.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2022, 22:54:02 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Lokakuu 07, 2022, 00:02:27 ap
Vastaus #8

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 604
Kyllä se syy vaan on puristuskestävyys. Ruttua 13 - 15 ja metanolia tankkiin niin potkua löytyy, eikä ole lämpöongelmia. Kun ko. moottoreita on muutettu bensalla käyväksi, niin ei päästä lähellekään metanolilla käyvien lukemia. On mitattu!
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Lokakuu 07, 2022, 10:47:01 ap
Vastaus #9

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
No niin se varmaan sitten on. Ja on nykyisten speedway-moottorien jäähdytysrivat aika pienet. Yhden tapahtuman tässä voisin kertoa joka liittyy JAP-moottoriseen maarata-pyörää. Olin yhdessä lahtelaisessa autoliikkeessä työssä 1960-luvulla. Isännät ajoivat ratalajeja, niinkuin lahtelaiset yleensä. Oli tulossa Heinolan maarata-ajot ja Alangon Eki oli saanut isännän pyörän kasaan. Oli siis koeajon paikka. Se tapahtui Mestarinkadulla Sopenkorvessa muun liikenteen seassa. Metanoli oli kuitenkin päässyt loppumaan, mikä siis neuvoksi? No, hätä keinot keksii, tinneriä löytyi ja sitä vaan tankkiin. Hyvin kävi, vähän mustaa savua lykkäsi ensin.Ainakin maaratamiehet puhuivat "myrkystä" jotan lisättiin metanolin sekaan. Siitä vasta potkua tuli, kuulemma.
 

Lokakuu 07, 2022, 21:43:43 ip
Vastaus #10

Markku Nissilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 189
Nitroa (nitrometaania) se "myrkky" on. Top Fuel dragsterit, autot ja moottoripyörät käyttävät sitä nykyäänkin. Samoin radio-ohjatut lennokit ja maassa kulkevatkin, kuitenkin roimasti enemmän metanolia seoksessa, kuin dragstereissa. En muista missään muissa kisavehkeissä nitroa saavan käyttää, mutta takavuosina sitä joskus käyttivät.
"Nelitahtimoottori: Yksi tahti tuottaa tehon, loput kolme kuluttaa moottoria."

Lokakuu 07, 2022, 22:09:26 ip
Vastaus #11

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 348
Nitroa (nitrometaania) se "myrkky" on. Top Fuel dragsterit, autot ja moottoripyörät käyttävät sitä nykyäänkin. Samoin radio-ohjatut lennokit ja maassa kulkevatkin, kuitenkin roimasti enemmän metanolia seoksessa, kuin dragstereissa. En muista missään muissa kisavehkeissä nitroa saavan käyttää, mutta takavuosina sitä joskus käyttivät.

Poikani harrasti polttis RC-autoja muutaman vuoden noin 10-vuotta sitten, alle parikymppisenä. Polttiksiin on saatavana 16% ja 25%:sta polttoainetta.  Hän käytti 25% metaania sisältävää polttoainetta.
Just katoin, että minkälaisia moottoreita nykyisin on tarjolla. Aika rajuja:
Kuutioita 3,48cc.  Tehoa 2,64 hp. Kierrokset 4000-42000r/min. Painoa noin 0,5 kg. Hinta n. 420,00€
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2022, 09:47:22 ap kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Lokakuu 08, 2022, 10:28:19 ap
Vastaus #12

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1829
Kyllä se syy vaan on puristuskestävyys. Ruttua 13 - 15 ja metanolia tankkiin niin potkua löytyy, eikä ole lämpöongelmia. Kun ko. moottoreita on muutettu bensalla käyväksi, niin ei päästä lähellekään metanolilla käyvien lukemia. On mitattu!
Ei kilpurilukemiin, mutta kyllä ESO-mallin keppijawasta tuli mahtava pensamoottori Matchlessiin.
Voimaa oli yli oman tarpeen ja vääntö alhaalta asti, kuten brittimoottoreissa.
Megafoni tietysti piti laittaa, mutta huilun vaati....ei kestäneet omatkaan korvat.
Öljypumppu piti asentaa erikseen, kun piti saada paluu ylös omaan säiliöön.
Katsastinkin sen matikkana, johon moottori vaihdettu.
Mikkeliin muistaakseni myin joskus 90-luvun puolenvälin paikkeilla.

Tammikuu 10, 2023, 10:51:28 ap
Vastaus #13

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Samaan aikaan muissa kilpakoneissa kuitenkin käytettiin bensiinimoottoreita. Jos metanoli antoi enemmän tehoa niin miksei käytetty TT-pyörien moottoreissa?  Tai moto-cross pyörissä.

Tammikuu 10, 2023, 11:21:13 ap
Vastaus #14

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1829
Olikos niin, että metanooli ja öljy sekoittuu normaalissa kiertoöljymoottorissa ja öljy siis pilaantuu nopeasti pidemmässä ajossa?