Kirjoittaja Aihe: Kawasaki KZ 250E twin  (Luettu 4196 kertaa)

Helmikuu 19, 2021, 13:47:20 ip
Vastaus #15

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 721
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pakettia pukkaa vaikka ei joulu...tai kiltti olekkaan.... mutta kun ei palmujen alle kerta pääse eikä mitään uutta rojektiakaan tarkoitus hommata nyt rahanreiäksi niin törsätään sitten taas tähän pikkasen.

Kärkisytytyksen tilalle..myönnetään ,ei mitään järkeä kun on jo uudet kärjetkin   .. Accentin kärjetön ,siihen taasen kannusti todella hyvät kokemukset Gt380:seen heiltä tilaamastani vastaavasta  eli vaikka uudet perinteiset kipinänkatkojat onkin jo kiinni ja niillä mennään kesään jos toiseenkin varmasti niin asennetaan kun siltä tuntuu vaikka vertailumielessä onko eroa kulkevuudessa&käynnissä  ja eipä nämä ainakaan halpene +harrastukseenhan saakin mennä ;)

Kuvissa kärjetön kuin nyt kiinni oleva Kawasaki NOS kärkilevypaketti vertailukohtana.

Alunperin CB450 "Black Bomberiin" tehty mutta toki myös muihinkin 180 asteen twineihin asennettavissa oleva systeemi eikä omaa erillisiä bokseja,orkkispuolilla toimiva +yksinkertainen asennus.

Perinteinen kärkilevy pois ja alta paljastuvaan keskipakosäätösysteemiin tuo alumiininen holkki vanhan tilalle ,tuo piirilevy kärkilevyn tilalle,johdot kiinni orkkisjohtojen liittimiin kohtaan mistä kärkiinkin liitosjatkos puolien alla.
Kohdistus tapahtuu lyhyesti  niin että F merkki kohdilleen normaaliin tyyliin alakerrasta,virta päälle ja pohjalevyä pyöritetään vastapäivään kunnes LED syttyy niin se on siinä (tai myös strobolla käydessä) eikä sylinterin järjestyksellä tässä väliä kumpaan kohdistaa toisin kuin kärkien kanssa jossa kohdistetaan sytytys välyksen kera vasempaan ensin ,elektroniikka älyää myös sen toisen 180 asteen erolla ottaa kipinäkaartiin.
Uwe lähetti sähköpostiin erillisenä ohjeet Z asennukseen jo silloin kun tämän sopivuudesta kyselin ja käytännössä tietty ihan kuin Hondassakin tuo asennuspuoli ,ainut ero Z johtojen väreissä CB väreihin.
Hintako?  kuukauden toimitusajalla EU Saksasta tilattuna toimituskuluineen 175e ja tätä taatusti olisi joku kysynytkin joko mielenkiinnosta tai päätään pudistellen:"toimiihan ne kärjetkin" mutta elämä on ja kovasti menee nopsaan ,nauttii kun vielä voi.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2021, 20:01:39 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 19, 2021, 13:57:57 ip
Vastaus #16

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3914
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Paa kuva myös pyörästä.

Helmikuu 19, 2021, 14:10:33 ip
Vastaus #17

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 721
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Ai niin, todella sudokuja ja sanaristokkojakin vaikeampaa on täällä kommentoida,seurata tai pikkasenkin jälkikäteen ymmärtää aiheita kun jostain kumman syystä kuvat hetikohta poistetaan...
Kesäinen kuva piristänee kinosten keskellä ;)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2021, 14:57:00 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 19, 2021, 15:12:55 ip
Vastaus #18

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
Ajattelen niin että kyllä kärjettömässä voi olla paljonkin järkeä tuon tyyppisessä kymppitonnin kiertävässä masiinassa, joka kulkee vasta kierroksilla. Harvemmin lienee niin sattunut, että teho ja luotettavuus olisi huonontunut kärjettömän sytytyksen myötä. Toki lienee niitä huonojakin ja hajoilevia systeemeitä kaupan. Lisäksi kärjetön ei muuta pyörän ulkonäköä.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Helmikuu 25, 2021, 12:36:25 ip
Vastaus #19

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 721
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
muuten oikein hyvin säilyneessä komentosillassa on pikkasen vaivannut vihreän merkkivalon kohtaa vaivaava kozmeettinen onkelma ,oisko vaihtunut isompitehoista lamppua neutraaliin vai miksi ottanut itseensä, mutta pikkasen sulaneen näköinen lampun kohdalta se on ... vaan nyt löytyi korjaus eli uusi NOS paneeli vanhan tilalle ja koska kyseessä vähemmän kiinnostaviin pieniin ja keskikokoisiin Z malleihin sopiva osa niin hintakaan ei päätä huimannut .. ::)
Minusta museopyörässä tämmöiset pikkujutut voi joko kruunata tai  huonoudellaan pilatakkin isomman kokonaisuuden ,vaikka toisaalta eihän tämmöisellä hifistelyllä käyttöön tai arvoon mitään merkitystä ole mutta vissiin luonnekysymys ja liikaa aikaa .. :-[
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2021, 19:47:28 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 07, 2021, 11:34:59 ap
Vastaus #20

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 721
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pitkästä aikaa palataan tähänkin julkisesti yksityispuolen sijaan ja oudolla nollaysillä on tullutkin huolettomia kilometrejä hellejakson aikana nelisensataa lähistön pikkuteitä kierrellen johon se on oiva peli kerrassaan ,on kuin puoliuudella 40v pyörällä ajelisi,ei kuulu kolinoita,vaihteet toimii kuin ajatus kuten muukin tekniikka nyt venttiilien+nokkaketjun säädön ym huoltelun ja varsinkin noitten kärkijuttujen ratkettua (uusi NOS kärkilevy siihen kuuluvine kärkineen  kiinni)eikä merkkaa alleen tai muutakaan häikkää ilmennyt..kop kop.
Se Accentin kärjetön yhä asentamatta tai oikeastaan sitä on tullut 1 päivä värkättyä mutta CB450 kärkilevyn ulkomitta onkin erikokoinen eikä sitä saanut paikoilleen jolloin otin Uween yhteyttä,mietittiin koska hän ei ollut tiennyt tätä ja lähetin ylimääräisen kärkilevyn sinne malliksi ja tekivät tähän uuden ns käsityönä...takuuseen tietty.
Jos joku siitä kuvan haluaa tai muuta tietoja niin mikäpä siinä,kertokaa vaan.

Kovasti tämä on huomiota herättänyt jo kumisevalla äänellään,ulkonäölläänkin kaupan pihassa tultu ihmettelemään eli taitaa vanhoja japski pikkupyöriä näkyä kaikenkaikkiaan hyvin vähän liikenteessä enää kun kaikilla tarvii olla tonninen muoviluoti tai SE suomen yleisin mp merkki nykyään eli tämmöiset joutaa pihanperälle,mökkimopoiksi eikä ainakaan kilpiin tieliikenteeseen ihmisten ilmoille.
Semmoinen 80-100kmh onkin tämän ominta aluetta ja pikkutiet mutkineen sopii kuin nenä päähän,ei kiireisille eikä isoille pääteille mieluusti.


Noh,tuli mieleen että koskahan tähän on teleskooppien öljyt vaihdettu vaiko koskaan kun ex omistajaan ei enää saa yläkertaan yhteyttä eikä jälkipolvi tiennyt tärkeämpiäkään asioita
tämän historiasta niin arvailuksi jääkin.
Joo,kyllä alapäässä on tyhjennysproput ja öljyä näyttää olevan,ei vuoda eikä äännä mitenkään tai ihmeen löysä jos kovakaan joustoltaan.
Kertokaapa sitten miten 1 ihminen 2 käden kera saa vaihdettua ilman hermojen menetystä ja kesänsä pilaamista öljyt teleskooppeihin,kas kun näkymä on tällainen eli siellä on lukkorenkaat+tulpat kierrekorkkien tilalle joka se normaaliratkaisu...


Niin,lukkorenkaat tietty irtoaa lukkurengaspihdeillä tai vaikka ruuvareilla ja tulppakin taatusti sen myötä mutta miten ne saa takaisin jos teleskoopit paikoillaan,omaa normaalit käsityökalut ja -voimat?
Voiko noita tulppia esim kikkailen painaa alaspäin jousta vastaan  tarpeeksi irrottamatta lukkorenkaita ja liruttaa öölit raosta sisään tai vaihtaa kenties tyhjennysreiän kautta "vastakarvaan"koska jouset tuntuu olevat senverta jäykät puuvarrella jousta vasten tuosta tulpasta alaspäin painaen ,pyörä siis keskituella, että tietää jo etukäteen että kaljaa kuluu jos lukkorenkaat napsauttaa paikoiltaan niin ajot on ajettu pitkäksi aikaa,sitä ei saa kasaan.
Tätä on tutkittu ulkomaisia palstoja myöden ja kikkaskonsteja on juuri nuo 2 esimerkkiä tai jättää vaihtamatta,voi myös ottaa teleskoopit irti(ei kiinnosta) tai hommata ylimääräisiä käsipareja ellei rei"itä tulppia+kierteytä niihin pienet tulpanreiät paikoillaan(mennee lastuja sisään) vai miten tämä on ollut alunperin tarkoitus ratkaista?
Noita tulppia ei nimittäin tahdo löytyä mistään kuten ei noita lukkorenkaitakaan(jos rikkoutuu,katoaa tai muuten sössii) ellei just tiedä kokoa löytää yleismalliset  tai mahd toisista malleistakin koska monenkokoista tyrkyllä.
Tietää jo kokemuksesta että ennenkuin tekee mitään on varalla oltava valmiina varaosaa eikä sitten vasta ihmetellä ja etsiskellä..siis kuten ennen tahtoi olla.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2021, 12:00:29 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 07, 2021, 16:07:54 ip
Vastaus #21

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11147
Tuossa voisi olla tilaa käyttää ulosvetäjää-tässä
tapauksessa siis sisääntyöntäjää... :D

Kynnet tuonne yläkolmion alle ja karjellä painaa kuppia ja
poimii lukkojousen vaikka tikkanuolen kärjellä urastaan.

Näppärä tekee tuohon ihan oman kalunsa-jolloin ei
ainakaan leuat luiskahda ja koko hoito tulee päin kirsoa...

t. Markku

Heinäkuu 07, 2021, 19:03:59 ip
Vastaus #22

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 802
  • Kawasaki A 1 R
     Ei tarvita ulosvetäjää eikä lekaa  ,vähän notkeaa öljyä lukkorenkaan päälle ja puutuurnalla painat tai jos ei mene naputtelet
     vasaralla alaspäin ja öljy voitelee männän ja jousi työntää sen ylös kun saat korkin herkään liikkeeseen otat lukkorenkaan pois
     vaikka sillä tikankärjellä ,sitten painat korkin syvyksiin ja päästät sen nopeasti ylös se hypää ihan syliin. Nyt alaruuvit auki öljyt ulos
     uutta suoleen ja hyvää hellekesää.

Heinäkuu 07, 2021, 21:57:50 ip
Vastaus #23

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 721
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Näppärä tekee työkalun joo,mitäs ne tekee jotka ei niin näppäriä.. ::)
Alustavasti jo päivällä ruiskautinkin  tuonne CRC tyyppistä irrotusöljyä,näytti senverta hapettuneelta ja aattelin tokko tuo haittaakaan sinne tekee mutta onpahan ainakin aikaa muhia tekipä asialle jotain nyt tai ei.
Painoin vasaran puuvarrella kokeeksi päivällä meneekö tuo kuppi miten alaspäin ja pikkasen meni kohtuurunttauksella.
Naputellut en,enempi varovaisesti tunnustellen tilannekuvaa hakien onko tässä onnistumisen mahdollisuudet hyvät vai olemattomat,enpä tiiä.
Meinaat siis että pikkasen irrotusöljyä ja nitkuttelen eestaas kuppia jousta vastaan että notkistuu ja sitten lukkorengas pois niin aukeasi nätisti räjähtämättä silmille ja saisi jopa takaisinkin?
Kait sitä yx silmäsenäkin aika kuluu,ei senpuoleen.
Eikö vanhoja öölejä siis tyhjennetäkkään ennenkuin yläpään avaa..hmmm...miksei?
Onko tähän operaatioon muuten joku virallinen Kawasaki työkalu vai miksi tämä aikansa idea jotenkin tyhmän tuntuinen kierrekorkkiin verrattuna?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2021, 09:40:59 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 08, 2021, 08:18:30 ap
Vastaus #24

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1546
Minä ottaisin putken kerrallaan käteen ja vaihtaisin stefatkin samalla, kun ne kuitenkin alkaa kohta vuotaa.
Ja miksi putki kerrallaan.....pysyy kolmiot linjassa, kun toinen on paikallaan kireällä.

Heinäkuu 08, 2021, 08:36:11 ap
Vastaus #25

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11147
Näppärä tekee työkalun joo,mitäs ne tekee jotka ei niin näppäriä.. ::)
Alustavasti jo päivällä ruiskautinkin  tuonne CRC tyyppistä irrotusöljyä,näytti senverta hapettuneelta ja aattelin tokko tuo haittaakaan sinne tekee mutta onpahan ainakin aikaa muhia tekipä asialle jotain nyt tai ei.
Painoin ns puutuurnalla eli vasaran puuvarrella kokeeksi päivällä meneekö tuo kuppi miten alaspäin ja pikkasen meni kohtuurunttauksella.
Naputellut en enkä muutakaan poppakonsteja,enempi varovaisesti tunnustellen tilannekuvaa hakien onko tässä onnistumisen mahdollisuudet hyvät vai olemattomat,enpä tiiä.
Meinaat siis että pikkasen irrotusöljyä ja nitkuttelen eestaas kuppia jousta vastaan että notkistuu ja sitten lukkorengas pois niin aukeasi nätisti räjähtämättä silmille ja saisi jopa takaisinkin?
Kait sitä yx silmäsenäkin aika kuluu ja tallissa olevaa metallinpaljastinta ei tälle kesää vielä käytettykään,nämähän varsinaisia aarteita onkin heinikosta piipata.

Eikö vanhoja öölejä siis tyhjennetäkkään ennenkuin yläpään avaa..hmmm...miksei?
Onko tähän operaatioon muuten joku virallinen Kawasaki työkalu vai miksi tämä aikansa idea jotenkin tyhmän tuntuinen kierrekorkkiin verrattuna?



No- mitä olen katsellut kuvia tekemisistäsi- kyllä se kalu sulta syntyy!
 ;)
t. Markku

Heinäkuu 08, 2021, 09:43:42 ap
Vastaus #26

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 721
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kiitos tsemppaamisesta + kannustuksesta Markku :laugh:
Tätyy odottaa sopivaa hetkeä ja inspiraatioita,kiitos vastauksista!!

Heinäkuu 09, 2021, 10:37:17 ap
Vastaus #27

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 721
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kuppi painuu ehkä puoli senttiä koko 100kg atleettisella lihasmassallani pikkasen yläviistostakin avitettuna että saa kunnolla runtattua joten ...hmmm...täytyy tuumia kestääkö otsasuonet räjähtämättä ,meinaan jos lukkorengas pitää saada paikoilleenkin 1 kädellä toisen yrittäessä painaa kuppia jousta vastaan kohtuullisen ahtaassa paikassa omille pikku kätösille.
No,yleisön pyynnöstä tässä se päivitetty kärjetön sytytys jonka ulkomitta isompi aiempaan ja nuo komponentitkin johdotuksineen pikkasen muuttuneet Uwen miettiessä asiaa tuon kärkilevy mallikappaleen myötä.
Aiempaa ei saanut pysymään kohdillaan mitenkään koska sitä ei saanut kiinni liian pienikehäisenä noiden kiristysruuvien alle tukevasti joten se heilui liikaa ja sytytys ei tietty pysynyt kohdillaan+paukkui ym jännää sen tovin mitä kokeilin ja otin yhteyttä valmistajaan että mikähän tässä nyt mättää: asentaja,asennus vai tuote?
Nyt pitäisi pelittää.. oletettavasti ja olivat aiemmin tehneet  kärjettömiä asiakkaille vanhaan 1 sylinteriseen Z250:seen mutta 2 sylinteriseen versioon eivät.
Ovatko taasen näiden 1 ja 2 syl kärkilevyjen ulkomitta sama/erimoinen,en tiedä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2021, 17:20:13 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 17, 2021, 17:43:06 ip
Vastaus #28

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 721
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Ajokausi rupenee olemaan muutaman ajokerran vajaa The End tälle vuotta,ainakin  jos kevyt ajoasu kriteerinä ja lämmin auringonpaiste vaatimuksena kuten minulla...kolottaa muutenkin,kiitos kysymästä.
Tämänkään kanssa ei ole pahemmin puuhastelu ,pikkunäpräystä ja ajettu muutama sata km,hissukseen ja naatiskellen.

Kuolinpesästä löytyi sittenkin ne kadonneet paperit Z osalta eli kovin kaivattu museotarkastuspaperi ,ruotsalaisia vanhoja vakuutuspapereita ja  katsatuspapereita kuin tullin papereita tämän pyörän osalta eli perikunta otti
yhteyttä vielä yli vuoden päästä kaupoista ja lähetti ne  minulle vaikka yhtä hyvin olisivat voinut heittää paperinkeräykseen helpommalla päästen :)  eikä kukaan olisi tiennyt mitään mutta heidän isäukko oli ollut harrastaja ja että nämä kuuluvat tokikin hänen ex pyörän seuraavalle omistajalle jos löytyvät..kiitos vielä kerran,hienosti tehty.


Todella mielenkiintoinen kattaus josta selviää että pyörä on rekisteröity uutena Ruotsissa 31.12.1978 ja vuosimalli näkyy vanhassa Ruotsin rekisteriotteessa kuin vakuutuskirjoissakin,myös museoajoneuvotodistuksessa jossa maininta vuosimallin määrityksenä Ruotsalaisen rekisterikirjan.
Vanhassa katsastustodistuksessa(Ruotsissa näköjään mp:tkin katsastetaan ?) löytyy mittarilukema 7343km ja vuosi 2006.
2008 oli mittarissa 13184km ja sen jälkeen enempi vaan seissyt näköjään.
Viimeisin moinen paperi vuodelta v2014 jolloin mittarilukema 13819km eikä se tänä päivänä ole vielä kuin reilu tuhat km tuohon päälle lisääntynyt eli kovin on ajot jääneet vähiin
senjälkeen siellä kuin myös tänne tultuuan eikä tahti ole kova ollut naapurissakaan pyörän ikään verrattuna.
Alkuvuosinaan ollut käytännössä ajamattomana.


Loppupäätelmä on hyvin mielenkiintoinen ja outo eli pyörä on todellakin 1978 ja UUTENA Ruotsiin rekisteröity!

Parin ex Ruotsiomistajan nimet löytyy tuosta nipusta ja Tukholman seudulla pyöritään koko ajan kun heidän osoitteitaan tutkii mutta yllätys yllätys,ne 2 ovat täysin suomenkielisten ihmisten nimiä osoitteineen silloin sijaiten Spångassa ja Rimbossa,siinäpä ne ehkä kaikki ,vaan miten Herra 1 Spångassa (jääkööt nimet nyt mainitsematta)on päätynyt ostamaan jopa ehkä uutena E tyypin numeron 9 joka aika erimoinen tutumpaan -78 A tuontantopyörään  mutta kun E tyyppiä ei myyty täälläpäinkään Eurooppaa saati Pohjoismaissa?
Twinejä ei kait Suomessa ollenkaan mitään kirjainversiota ?
Suomipoika on myynyt Suomipojalle ketjussa Ruotsissa mutta nyt Suomipojilla Suomessa pikkasen aina pohjoisempana edellisestä ;)


Tulli oli käyväksi myyntiarvoksi määritellyt 50e joten veroakaan ei kehdattu kantaa tästä haaveiden status-symbolista kuin 6e mutta kun jäi alle kympin niin annettiin anteeksi,vie pois ja..ööh.. hmmm...nauti löydöstäsi.



Arvoitukseksi jäänee mistä Kawasakin liikkestä myyty siellä ja mistä ovat moisen myyntiin saaneet,melko varmasti myös se numero 8 kulkenut samaa tietä ja samasta liikkestä ?
Nuo aivan ensikäden paperit puuttuu,tyyliin kauppakirja,takuutodistus,kuitti tai huoltokirja/käyttöohjekirja leimoineen jne.
Ne olisi saattaneet olla hyvinkin mielenkintoisia papruja.


Monet ajattelee että onpa väliä,täyttä ajanhukkaa eikä vaikuta ajamiseen eikä muuhunkaan,mutta aikaa kuulkaa piisaa viimeiseen henkäykseen meillä kaikilla eikä kait tulla väliä katsooko tv:tä tai kiikaroiko naapureita ja minusta vanhojen vehkeiden taustatiedotkin mielenkiintoisia ja onpahan estämässä osaltaan kalkkeentumista,kansanterveys kiittää.


Toisaalta aika moni sitäkin ihmetellyt ääneen koko ideaa persus pystyssä itämaiseen tapaan konttia jonkun romun alla kesää talvea ..   :o  ....aikuinen mies ::)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2021, 16:59:15 ip kirjoittanut Petri J Kokko »