Kirjoittaja Aihe: Kawasaki MC1B valot hukassa  (Luettu 2491 kertaa)

Heinäkuu 29, 2022, 20:57:31 ip
Luettu 2491 kertaa

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 138
Taannoin pyörää (Kawasaki 90 cc minienduro MC1B vm. -75) käytellessäni siitä meni pimeäksi sekä etu- että takavalo. Asia jäi silloin selvittämättä, ja katuajelut vähiin. Pyörästä on poistettu akku, mutta kyllä ne valot aiemmin toimivat ilmankin.


Nyt aloin sitten etsimään mahdollista vikaa. Mittailin yleismittarilla etu- ja takavalolle tulevat jännitteet pyörän käydessä. Ei mitään. Seuraavaksi tutkin käyttöohjekirjan kytkentäkaaviosta magneeton valokäämin piuhat. Kirjan mukaan magneetossa on kaksi valokäämiä ja näille kolme ulosottoa. Piuhojen värit pinkki, keltainen ja vaalean sininen.


Nykäisin piuhat irti liittimistään, pistin pyörää käyntiin ja mittasin jännitteet noiden kolmen em. piuhan ja moottorin lohkon (eli maan) väliltä. Yhdestäkään jännitemittari ei näyttänyt mitään. Onko siis molemmat valokäämit pimeänä? Tuntuu vähän oudolta...


Mittasin myös käämien resistanssit piuhan pään ja magneeton rungon väliltä: pinkki 2,7 ohmia, keltainen 0,7 ohmia ja vaalean sininen 5,1 ohmia. Käyttöohjekirjassa noille ei ole ohjearvoja ja korjaamomanuaalia mulla ei ole. Osaako joku sanoa onko nuo arvot lähellekään oikein?
 
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Heinäkuu 30, 2022, 14:21:48 ip
Vastaus #1

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3331
Erikoiselta kuulostaa, jos noin pienen vastuarvon näyttää liittimen ja pyörän rungon väliltä, mutta ei silti mitään jännitettä ???
Hondassa vaaleanpunainen johto on kahden kääminavan yhteinen johto ja se ei ole yhteydessä pyörän runkoon. AC-jännite näkyy siis vaaleanpunaista johtoa vasten mitattuna, ei rungosta. Hondassa tuo 3-napainen liitin menee tasasuuntaajalle ja maadoittuu vastan sen jälkeen. Lieneekö Kawassa sama värijärjestelmä?



Heinäkuu 30, 2022, 14:25:07 ip
Vastaus #2

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3331
... ja kyllä nuo käämien vastusarvot ovat ihan järkevissä arvoissa. Valopuolissa yleensä vastusarvo luokkaa, "muutama ohmi"

Heinäkuu 30, 2022, 15:42:37 ip
Vastaus #3

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
En nyt juuri tuommosen kytkentää heti löytänyt, mutta toisen pienen Kawan. Lienee pitkälle sama. Johtojen väritkin sopii. Puolia on vain kaksi. Kolmas johto on "väliulosotto" toisesta niistä. Puolien toiset päät on maassa. Kuten Tatu sanoikin, vastusarvot tuntuu järkeviltä. Kumma, jos ei nuo puolat mitää anna ulos. Kokeile yleismittarin tasajännitealueella. Useimmat mittarit kyllä taitaa jotain näyttää, vaikka olisi väärällä alueella. Oletko koittanut laittaa akkua paikalle. Tai "lisävirtakaapeleilla" sähköä laitteeseen. Pelaako valot sittenkään? Jos ei, niin vika lienee jossain muualla. Aika paljon näytti olevan moninapaliittimiä ja melko monimutkaisen näköinen virtalukko.

Heinäkuu 30, 2022, 16:11:31 ip
Vastaus #4

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2022, 17:54:19 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Heinäkuu 30, 2022, 16:21:08 ip
Vastaus #5

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6510
  • MC Debit
Regulaattorihan tuosta puuttuu, on vain tasasuuntaaja. Tai en kuvasta löytänyt. Semmoisissa joskus akku on sitä(kin) varten että se imee liiat jännitteet. Esim mun CB125k5 on semmoisella systeemillä. Laturi ilman kuormaa tuuppaa kymmeniä voltteja, eli kaikki polttimot hetkessä poks jos ei ole akku kiinni.

Jos tässä on nyt polttimot ja piuhat ehjät, niin vika lienee jossain muualla, etenkin jos kerran on toiminut ilman akkua ”vuosikaudet”. Ei kai siinä muuta kuin tsekata ensin polttimot, sitten johdot oikosulkujen varalta ja että johtavat sinne minne pitääkin. Jos ei näissä vikaa ja käämikin ehjä, niin kai se tuo virtalukko sitten on antautunut?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 30, 2022, 16:53:40 ip
Vastaus #6

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Näin on. Mitään jännitesäätöä tuossa ei ole. Tuo ”rectifier” on vain diodi, joka estää akun purkautumisen latauskäämien kautta. Akkuhan on tuommosissa vain sen takia, että saadaan vilkut pelaamaan kunnolla (ja parkit, jos laki ne vaatii). Muutenhan jännite seilaa aikalailla kierrosten mukaan. Täysi 4Ah:n akku ei kovinpaljon systeemiä kuormita, mutta menee sinnekin tietysti siinävaiheessa jonkinverran virtaa, jos jännite pyrkii kovinpaljon nousemaan. Ja se sitäkautta tasaa jännitehuippuja. Siinä toisessa pikkuKawan kytkennässä, jonka löysin, oli 14ohm/25W vastus, jonka virtalukko kytki ajovalon ”tilalle”, jos ajettiin ilman valoja. Näin saatiin jännite pysymään aisoissa. Tuosta en sitä löytänyt.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2022, 17:55:22 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Heinäkuu 30, 2022, 17:01:45 ip
Vastaus #7

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1460
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Niin, siinäkö toimii kaikki muut sähkölaitteet? Kytkiksen mukaan on vielä jarruvalo, töötti ja vilkut? Nekin saa jännitteen samoilta puolilta. Sytytys saa vain sytytyspuolalta. Jos mikään muukaan ei toimi ni sillä kiinnitetyllä 6v akulla tai akkulaturilla vois testata palaako lamput ja töötit vai ei. Jos toimii ni puolissa ja jos ei ni kytkiksen mukaan seuraamaan minne asti menee. Aloittaisin suoraan virtalukolta ihan aavistusmielessä. Tommosessa on niin vähän metrejä sitä johtoja seurattavana että tekee vaikka koko nipun uusiksi.

Heinäkuu 31, 2022, 00:18:32 ap
Vastaus #8

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 138
Kiitos kaikille vinkeistä. Hyvä tieto tuo, että käämien vastusarvot ovat oikealla "hehtaarilla".. Ei tarvi niitä epäillä...

Mun täytyy varmaan hommata akku pyörään ja yrittää uusiksi. Luettuani viestiketjun tajusin, että mähän mittasin valopuolien jännitteet DC:nä. Olisi tietysti pitänyt mitata AC:na....

Vilkkuja ja tööttiä tuossa ei ole koskaan mun aikana ollut. En ole myöskään koskaan löytänyt pyörästä tuota kytkentäkaavion "rectifiriä". Ehkä syytä hankkia sekin..
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2022, 13:48:09 ip kirjoittanut Kai Kivekäs »
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Elokuu 04, 2022, 00:16:41 ap
Vastaus #9

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Minusta tuossa kaikki pitäisi pelata ilman akkuakin. Mutta jos on se akku tai laturi, niin voi helpottaa vianhakua.
Onhan se akulta lähtevässä valkoisessa päävirtajohdossa oleva 10A sulake ehjä?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2022, 00:20:14 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Elokuu 04, 2022, 01:19:44 ap
Vastaus #10

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Virtalukon asennot:
Off / Pois päältä: Kaikki koskettimet auki, paitsi virtalukko maadoittaa sytytysvirran. Eli oikosulkee kärjet. Eli kytkee yhteen magneetolta tulevan  musta/valk johdon ja maahan menevän musta / kelt johdon.

Day / Päiväajoasento: Kaikki muut sähköt päällä paitsi valot. Vain yksi latauskäämi on käytössä.
Virtalukossa yksi kärkipari kytkee valopuolaltalta tulevan vaaleansinisen piuhan sinivalkoiseen tasasuuntaajalle menevään piuhaan ja lisäksi toinen kärkipari kytkee akulta tulevan valkoisen päävirtajohdon äänimerkille, vilkuille ja jarruvalolle menevään ruskeaan piuhaan.
Koska sytytys on kokonaan oma piirinsä ei sähkönkulutusta juurikaan ole. Tuo pienitehoinen käämi riittää hyvin pitämään akun latauksessa kun vilkut ja jarruvalo ottaa virtaa silloin tällöin ja äänimerkki ei välttämättä edes joka päivä.

Night/Yöajoasento: Magneetolta kaksi tehokkaampaa käämiä (pinkki ja keltainen johto) on käytössä. Virtalukko kytkee magneetolta tulevan pinkin johdon sinivalkoiseen tasasuuntajalle menvään johtoon. Toinen kärkipari kytkee magneetolta tulevan keltaisen piuhan  punaiseen ajovalolle(valonvaihtajalle) menevään johtoon. Ja 3.ja 4. kärkipari yhdistää akulta tulevan valk johdon äänimerkille ja vilkuille menevään  rusk johtoon ja takavalolle menevään punavalk johtoon

 Ja nyt tarkkana: Ajovalohan on kokonaan oma piirinsä. Sitä syöttää pelkästään magneeton keltainen johto. Eli se akku tai laturi ei autakaan vianetsinnässä jos kone ei käy.
Ota pitkä heittojohto, ja syötä sillä akulta/laturilta virtalukon keltaiseen johtoon ja etene siitä --->virtalukolta punainen johto valonvaihtajalle-->valonvaihtajalta puna/kelt ja puna/musta polttimolle.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2022, 01:32:51 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Elokuu 06, 2022, 10:19:49 ap
Vastaus #11

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 923
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Melkoinen maestro tämä Simo :)


Jopa minäkin ymmärrän näin hyvin selostettuna selkosuomeksi jos äly loppuu kaavioiden kanssa kuten tahtoo usein käydäkkin saati jos kaavioita ei löydy esim ehdottoman tärkeästä korjausoppaasta tai netistä ja esim viimeksi muutama päivä sitten harrasteauton kanssa tuli tenkkapoo vaikka kaavio ja mittari löytyykin millä mittailla kunhan älyäisi mistä mittaaa ja mitä lukemia pitäisi tulla mutta tuurin,kokeilun ja erehdysten kautta asia selvisi mutta hattu päästä näin perinpohjaiselle selvitystyölle koska oletan jotta Simolla ei moista Kawaa tallistaan löydy ja vaivoitellut erikseen asiaa tutkien ...vaan mistäs tuon tietää mitä aarteita kenenkin talli kätkee ;D


Mulla on ikivanhoja 70 luvun nuoruuden muistoja ja hyviä sellaisia juuri tuommoisesta ysikymppisestä kun serkkupojalla ostettiin puoliuusi moinen  joka verrattuna mun tunturi sporttiin oli lievästi ilmaisten kuin yö ja päivä.
Hiekka lensi äkäisesti ja kulki tuplasti tunskaan,ai kun teki mieli moista silloin(turhaan) ja alaikäisiähän tietty oltiin molemmat...
Jo silloin tuli huomattua että Japanissa hommat osataan tehdä toimivaa tekniikkaa myöden ja siististi.


Se oli tummanpunainen väriltään mutta hälläväliä huonosti pidettynä hienokin rapistui suurinpiirtein silmissä päätyen jo muutaman vuoden ikäisenä kaatopaikkakuormaan...harmi,nyttemmin kannattaisi yrittää elvyttää huonompikin jos olisi kohtuulliset jämät säästyneet nykypäivään ,kovin ovat harvinaisia maailmallakin pisteosiaan myöden joten ei helppo nakki eikä halpaakaan.
Tietty pääosa noistakin päätyi varmaan aikoinaan pohjois amerikkaan?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2022, 15:30:33 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 06, 2022, 11:24:52 ap
Vastaus #12

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 138
Eilen pääsin taas mökille pikkukawan kimpppuun...


Kyllä se mitä ilmeisemmin sen akun vaatii, jotta valot saa toimimaan. Muistikuvani siitä, että joskus olisi toiminut ilman akkua lienee siis väärä.


Myös jännitteitä alkoi valokäämeiltä löytymään kun tajusin kytkeä Fluken mittaamaan AC (vaihtovirtaa) jännitettä :D . Hämmästyttävän suuria jännitteitä sieltä kovilla kierroksilla tuli. Useita kymmeniä V. Yksi noista käämeistä antoi toistasataa V kun pyörää huudatti.


Taka- ja jarruvalo alkoivat toimimaan normaalisti kun kytkin 6 V akkulaturin "akuksi".  Ajovalopolttimoa mulla ei tähän hätään ollut. 6 V polttimoita PX15D kannalla ei tunnu ihan joka paikasta löytyvän. 12 V löytyy mm. Motonetistä.


Tilasin myös CMS:ltä alkuperäisosana tuon tasasuuntaajan (rectifer).


Sitten akkukaupoille. Koska pyörä on rakennettu "montulle", ja sillä ajetaan oikeasti maastossa, niin akku saisi olla mahdollisimman pieni ja kevyt.




« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2022, 11:30:27 ap kirjoittanut Kai Kivekäs »
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Elokuu 07, 2022, 21:58:50 ip
Vastaus #13

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
 Niimpä. Se toinen kaava, joka sattui kohdalle oli pikkusen erilainen. Näissähän tahtoo aina olla eroja eri vuosimalleissa ja eri markkina-alueille tehdyissä pyörissä. Ja avielä käyttäjien tee se itse viritykset päälle. Ja näyttää, että Kai on pystynyt tutkimaan  tuota tankki paikalla(?) eli sitä voi käytellä ja mitata mihin se sähkö toppaa. Virtakynällä, tai yksittäisten komponenttien johtavuutta voi testata yleismittarin ”piipparilla”. Pelkkään ajovaloon se ei sitä akkua tarvitse. Eli johdot kiinni, kone käyntii ja virtalukko valot päällä -asentoon, niin ajovalo pitää palaa. Jos ei, niin eihän tuossa ole kuin virtalukko ja valonvaihtaja ja liittimiä ennen polttimoa. Mutta jos takavalo ja jarruvalo pitää saada toimimaan, on akku oltava, jos tuo linkissä oleva kytkentäkaava sopii tuohon pyörään. Ja se "rectifier" (tasasuuntaaja), pitää olla. Muuten akku ei lataannu ja se takavalo tyhjentää akun. Kaillahan oli ilmeisesti juuri tuon pyörän ohjekirja? Onko siinä oleva kytkentäkaava sama ,kuin tuossa linkissä?
Välistä poistui yksi kommentti. Siksi voi näyttää, ettei tämä liity mihinkään...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2022, 22:33:28 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Elokuu 08, 2022, 08:15:13 ap
Vastaus #14

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1506
tein aikanaan hajonneen jyrsimen tankista koekäyttö tankin, voi suositella