Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 30197 kertaa)

Helmikuu 07, 2020, 10:45:37 ap
Vastaus #60

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1788
Tuossa kuvassahan on kolmas vaihtoehto, josta ei vielä mäntää ole paljastettu. Siitä tulee juuri sellainen kuin tekijä päättää.
Aika karkea aihio, kun on suoraan valun jäljeltä.
 
Kaveri toi joskus J2:een Rojaaliin hankkimansa aihion ja antoi vapaat kädet jatkaa mallin mukaan. Aihio oli jo karkeasti männäksi koneistettu niin, että sorvarille jäi rengasurat ja ulkomitat. Tapinreikä ja sisäpuoli oli valmiina.
Kyllä sillä käyntiin sai ja jonkin aikaa ajettiinkin, mutta laki meni tuossa aihiossa liian ohueksi ja matka-ajossa tuli reikä.


Helmikuu 11, 2020, 15:38:48 ip
Vastaus #61

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Kilpakoneen pytty ja männät noissa kuvissa on.  Baltiassa kun ajavat noillakin!! kilpaa niin sieltä ovat peräisin.  Kyllähän noistakin tehoja saa.  Lähtökohtana on mitä on saatavilla ollut aikanaan.  Niitä sitten on viritetty taitojen ja tietojen mukaan.  Kyllä noistakin ihan hyvin tehoja ulos saa, muttei tietenkään koskaan riittävästi. :D Tuo oikeanpuoleinen mäntä on aihio joka on valettu kokillissa.  Siis siitä muoto. Yleensä sisäpuoli tehdään niin ettei sitä juuri tarvi koneistaa.  Ulkopuoli on helppo sorvata sopivaksi, siksi myös "hattu" laessa josta saa kiinni sorviin.  (Tuo on valettu kyljellään sivusta, ei "hatusta".)
Tuossa keskimmäisessä on muistaakseni kahden rengasuran väli murtunut.  Eli ei kestänyt sorvauksessa niin pientä kannasta kun oli suunnitteilla.  Materiaalivika.  Männänrenkaiden lukumäärän kaima jo hyvin kertoi.Noissa "kierrätysmännissä" suurin ongelma on materiaali. Jos hyvää aihiota ei saa, niin se on valettava itse.Valamisessa paras on käyttää vanhoja mäntiä jos uutta materiaalia ei saa.Männän tekemisessä suurin työ on muotissa.  Hyvän muotin tekeminen on työlästä.  Valetusta mäntäaihiosta on helppo työstää ulkopinnasta, sisäpinnasta hankala.  Siinä vaikeus.Männän valaminen alkaa olla suomessa katoavaa kansanperinnettä.  Pyttyjä ja kansia valavia harrastajia on useampiakin.  Tuossa linkissä lähistön kaverit kertovat kuinka suunnitellaan ja valetaan pv:n pytty josta otetaan tehoja 15hp.  Tarina on pitkä ja mielenkiintoinen.  Mutta lukemisen arvoinen.  (Ainakin sivulta 5 alkaa juttua moottorista)
http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php?f=5&t=10794&start=39
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2020, 15:51:55 ip kirjoittanut Juha Koivurova »

Helmikuu 13, 2020, 00:25:36 ap
Vastaus #62

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Erinomaista vakiotavaraa idästä. :)

Helmikuu 14, 2020, 12:22:06 ip
Vastaus #63

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Erinomaista vakiotavaraa idästä ja säteilytettyjä orkkistiivisteita Ukrainasta.Näillä saattaa olla käyttöä ellei sylinterin tiivistelyt riitä käynnistysmurheiden ensihoidoksi. Asennellaan jahka mopokärpänen puree flunssakärpäsen hellitettyä. Kuvassa myös käyntikortti myyjältä jolla näyttäisi sen löytyvän moniin mp kuin nelipyöräisiinkin idän pikajuniin apuja,kysymällä sp selvinnee tarkemmin mitähän sorttia.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2020, 20:50:42 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Maaliskuu 15, 2020, 17:36:28 ip
Vastaus #64

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pahaa maailmaa ja corollavirusta pakoon pötkien talliin sulkeutuen jatkettiin mihin  joskus jäätiin ja sehän ois sylinterin irrotus jotta saapi uudet tiivisteet asennettua niin ylä kuin alapäähän koska  vuotoa tuntui olevan  ruiskutettuani starttipilottia viimeksi kun masiina oli käynnissä
ja näkeepähän samalla miltä sisuskalut näyttää muutenkin niin ei tarvi arvailla.


Saattaapi auttaa myös huonoon käynnistyvyyteen ,ellei niin jatketaan ruuvaamista ja tiivistelyä.

Hyvältä näytti,sylinteri naarmuton ja vailla pykälää eikä männässäkään mitään valittamista näy pintapuolisesti,myös kiertokangen klappipuoli tuntuu karkeasti arvioiden olevan ison maan tolenransseissa.
Saattaa siis 144km pitää paikkansa mittarilukemana.
Pinnapultit oli otettava irti ennenkuin sylinteri sopi tulemaan ulos,runko oli liian lähellä perinteiseen irrotustyyliin jotta sylinteri olisi noussut tarpeeksi pinnapulttien päälle enkä viitsinyt moottoria ruveta irrottamaan ja pudottamaan alaspäin tuon vuoksi kun homma hoitui näinkin kiertoteitse.

Uudet tiivisteet on ja löytyisi uusi mäntäkin joka vastaa ulkomitoiltaan ja tappikooltaan kiinni olevaa mutta helmassa olevat aukot poikkeavat.
Vanhassa on noin 5mm matalampi  tuo aukko korkeudeltaan kuin tässä toisessa,mitenkähän tuo vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen jos vaihtaisi tuommoisen kokeilun vuoksi??
Tuokin mäntä on kyllä V50 tai V501 koneesta mutta ainakin 2 eri tappikoolla löytyy tarjontaa kuin 2 tai 3 rengasuralla olevaa mäntää ja mäntien helmoissakin näkyy eroja löytyvän kuin toki ylikokomäntiäkin monenmoisia joten eri variaatioita on olemassa ehkä alkuperäisen käyttökohteen mukaan ja oisko peräti kehitystyötäkin ollut olemassa idän ihmemaassa?

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2020, 12:00:28 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Maaliskuu 22, 2020, 19:29:01 ip
Vastaus #65

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tänään askarteluvuorossa oli imukurkun lisätiivistys ja ykkösen kunnolla paikoillaan pysymisen varmistelu(taas) jotka ilmeisesti onnistuivatkin pienen koeajon puitteissa todennettuna.
Kaasutinsäädöt saa olla tolleen tääläviisiin,räpelletään niitä tarkemmin kun pääsee kunnolla testaamaan kesäkeleissä enempi kuumalla asfaltilla kiitäen kuin pikku pätkää sahaten eestaas pää jäässä.
Noh,isoa miestä ei nuo välitykset oikein tahdo viedä kakkosella eli ykkösellä kyllä kiihtyy hyvin ja ottaa yliäänikierrokset mutta kun kakkonen senverta harvempi välitykseltään niin silti kierrokset laskee liikaa ja niiden kerääminen vaatiikin sitten tovin jos toisenkin,ei kiva.
Ensiapuna takapyörä irti ja ratas käteen kunhan ensin ymmärsi ideologian mitä ottaa irti ja miksi,rakenne mielenkiintoinen ja erilainen kuin mitä vastaan länsimopoissa tullut.
Orkkisratas on 29 piikkinen eikä isompaa suoraan sopivaa löytynyt mutta semmoisenhan voi tehdä jos edes sinnepäin sopiva löytyy josta muokata.
Tämä on jonkin toisen itämopon,oisko ollut Simsonin vai Rometin takaratas jossa keskireikä kuin orkkiksessa tyyliltään mutta pikkasen liian pieni,piikejä 35 ja kiinitysreiät(3) tietty porattava itse 5 reiän rattaaseen eli orkkisratas tämän rattaan päälle ja piirretään uudet pultinreikien paikat kuin keskireiän koko silläviisiin jotka muutokset tehtiin porakoneella ja kovametalliterällä porakoneeseen asennettuna tuo keskireiän isonnus.
Parin tunnin hommeli ja kokeilua.
kuvassa 1 on 29 orkkisratas,sitten näkyy idea paremmin miten ratas on kiinni ja parissa viimeisessä uusi 35 ratas sovitettuna.
Se sopii paikoilleen oikein hyvin ja ketjusuojakin sopii just ja just rattaan päälle niin ettei hinkkaa ketjuun kunhan pikkasen soveltaa ja käyttää ohuempaa pulttia joka ketjusuojan&iskarin yhteiskäytössä(näkyy kuvassa) jolloin ketjusuoja nousee tarvittavat millit ja systeemi toiminee jopa käytössä kun painoa päällä.
Saas nähdä mitä välitysten muutos vaikuttaa,edessä 15 ja takana 35 mutta ketjut kylläkin jää lyhkäiseksi nyt mutta onneksi biltema/motonet lähistöllä ja ne löytyy sieltä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2020, 19:44:01 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 13, 2020, 18:25:37 ip
Vastaus #66

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Huh,olin jo myymässä koko minimopon mutta tulin toisiin ajatuksiin kun yön yli nukuin ja kun yhteydenotot oli tasoa "mökille kesäksi ja syksyllä kuusen alle"ja "pojalle ajattelin jonkun minimopon,pv tai manki mutta tässähän voisi olla halpa korvike,ihan kivan näköinen ja jos toimii niin vaihdatko inventteriin sekä hyvään miestenpyörään"  jne joten enköhän säästä,pelasta edes yhden MINI:n  ja ryhdistäydy vaikka kieltämättä mopot on aina tahtoneet tihkaista alkuinnostuksen jälkeen mutta silti palattu viiskytkuutioisiin kun edellisen myynyt jos mielenkiintoinen vehje löytynyt ,olisi vaan pikkasen tehnyt mieli vähän isompaa,ehkä itäpöristintäkin mitä näprätä... ???
Huomionarvoisaa oli että reilusti yli puolet kiinnostuneista olisi vieneet ne kotikonnuilleen Viroon mistä nimiensä perusteella olivat,mielenkiintoista ja oisko ollut nuoruuden haaveita tai muistoja näistä?


Paras oli että yksi suomalainen heppu kysyen josko tuon Helsinkiin samaan hintaan?? Joo,toki 550km sivu omaan piikkiin oheiskuluineen ja takaisin samanverran oletettavasti että herra saa mopon halvallla kerrostalon pihaan jostain mistälie kehä 3 takaa...koska saa tuoda,hetikö?


Joopa joo,teillä varmaan vielä moniverroin parempia tarinoita miksi tämä osto+myyntipuoli on mitä on nykyään ja kaikenmoista hiihtäjää ynnä vipeltäjää piisaa!


Käyntiongelmiin paneuduttu tänään ja ne kampiakselin tiivisteet kehoitettiin vaihtamaan varmuuden vuoksi jos ryypyntarve johtuisi vaikkapa siitä.
Aloitin oikealta eli magneeton puolelta. Alku sujui ihan helposti...liian helposti.. ja kun tuli aika vetää magneeton mötikkä ulos niin siihen tyssäsi.
Ulosvetäjä natisi liitoksissaan ja asentajalla pärstä tulipunainen vääntämisestä eikä ollut ollenkaan varmaa mikähän kohta tässä ensin pettää ja kellä vai lähteekö paloina??
Pakko luovuttaa ennen väkivaltaa ja tutkia,tuumata ja ihmetellä mutta ei siinä mitään outoa rakennetta ollut havaittavissa,kiilaa joka ensin irrotettava tai kierrejippoa tms.
Mitäs nyt kun ohjekirjaa ei ole,info ryssänkirjaimin jos netistä yrittää löytää....hetkinen!!  Juha Ollila täältä palstalta joka kommentoinut tässäkin ja hänhän on entisöinyt tämmöisen varmaan tietää,neuvoo ja auttaa maalaista???
Eikun yksityisviestiä ja pian kilahti vastaus ynnä niksit joilla yritin ja näin siinä kävi että ihmettelisin verille ruhjottu peukalo suussa tallissa erilaisten lohkenneiden moottorinpalojen keskellä ellei hän olisi neuvonut ja aukesihan se pikkunikseillä,kiitos vielä kerran!!
Ratkaiseva tieto oli jättää tuo pitkä keskipultti paikoilleen jossa näkyy ulosvetäjän painama pistekkin pehmeään metalliin  ja vaan pikkasen löysätä sitä ennen ulosvetäjän kanssa punnerrusta ja vasta sitten kun mötikkä antautuu nytkähtäen irti ottaa tuo pultti kokonaan pois kun ulosvetäjänkin irrottaa jolloin mötikän sai käsin vetämällä irti ja vaihdettava tiiviste paljastui.
Tässäpä muutama otos ja nyt on siis toinen puoli vaihdettu,toivottavasti kytkimen puoli ei vastusta.
Vanha tiiviste vaikutti hyvältä mutta eipä ilma isoa rakoa tarvi ja tulipa vaihdettua,tokko se uudenveroinen enää oli ja josko viikolla se toinen sitten :)
Sitten nähdään oliko vika tässä vai jatketaanko askareita tältäosin muualta vikaa etsien..

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2020, 18:47:06 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 14, 2020, 08:55:21 ap
Vastaus #67

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
No nii  :)


Olipa hyvä, että sait uuden stefan vaihdettua. Onpahan tuokin epäilyksen kohde nyt pois suljettu.

Huhtikuu 15, 2020, 19:04:40 ip
Vastaus #68

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Toinen puoli siis vaihdettu,en kyllä käynnistymisessä mitään eroa huomaa ja ihan ok se vanha tiiviste näytti ja kumikin kimmoiselta. Hörähtää herkästi mutta vaan hörähtää,ryypyttämällä niin paljon että laskee allleen kaasarista ja ryyppyvipu pohjassa käyntiinlähtö herkässä ja kun aikansa tätä rituaalia harrastaa niinlähteehän se käyntiin ja lopulta jääkin mutta kaasuttimen ilmaruuvin asento ihan hakusassa,jotain 1-3 kierroksen väliä veivannut ja tyhjäkäyntiä tilanteen mukaan.
Nyt en ole testannut tuon tiivisteenvaihdon jälkeen käykö se ryypyttä,aiemmin ei vaan vaati jonkinverran päälläoloa oli kylmä tai lämmin ja samat käynnistysongelmat jos sammui lämpimänäkin.
Koska ilmavaivan ohella voisi periaatteessa olla bensavaivakin juuri tuon ryypyntarpeen vuoksi niin otin tankin irti ja katsoin puolaan josko kipinäongelmia ja vaatii kovin rikkaan seoksen senvuoksi?
Uusin tulpanjohdon ja kiristin molempiin päihin ,niin puolaan kuin tulpanhattuun johdon kunnolla ja tutkin puolan liitoksiakin mutta ei siellä mitään ihmeellistä näy.
Kipinä vaikuttaa hyvältä tulppa irti polkien,ei siinä valittamista ja tulppiakin vaihdeltu.
Bensaa tulee hanasta mutta on se ronkeli siinämielessä että välillä pitää "puhaltaa"tankinkorkista painetta pikkasen ennenkuin alkaa oktaanit juoksemaan .vaikka irrallaan letkun ollessa irti hanasta toimii aina kuten pitääkin bensaa lorottaen..??
Hanassa on suodatin sisällä,semmoinen verkko ja putsattu samoin sakkakuppi ikivanhoista kivettyneistä jäämistä.
Jahka vielä tuon kytkimenpuoleisen tiivisteen vaihdan kampuraan niin eikö sitten ole pikkuhiljaa kaikki paikat  "monimutkaisessa 1 sylinterisessä 2t moottorissa" käyty läpi....
Sytytyksen säätäminen tapahtunee tuon magneeton mötikän ulkokehän 3 ruuvia löysäämällä ja kehää pyörittäen,siis tuo messinginvärinen kehä missä missä johtoja, mutta mitään kohdistusmerkkejä en löydä siitä tai ymmärrä tehtaan ajatusta  mitkä kolot,ulokkeet ja pykälät olisi pistetettävä kohdakkain ja siis kärjetön sytytys eikä ohjekirjaa ole tai on mutta netissä mystisillä symboleilla idän ihmekielellä.
Vaikea sanoa onko sitä joku joskus säätänyt johonkinpäin,käy se ihan hyvin ja vetääkin kun vaan saa käyntiin....
Ihme juttu kerrassaan tämä käyntiinlähdön hankaluus.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2020, 19:21:28 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 16, 2020, 02:32:47 ap
Vastaus #69

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Kehää kiertämällä sytytys säätyy. Siinä kehässä on jokin merkki etupuolella ja tuossa lohkossa on nuolen kohdalla ura (alla oleva linkki). Ne vastakkain, nii pitäs sytkä olla kohdallaan.
Sori, Petri! Lainasin vähä sun kuvaa tuonne sivuilleni :)

https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/InkedDSC05649_LI.jpg


Saako tuosta kuvasta mitään tolkkua kehän asennosta, että merkki löytyisi? Tuossa sytkä on merkeissä.

https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/024.jpg

Huhtikuu 16, 2020, 08:35:15 ap
Vastaus #70

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11385
On joskus nähty noita itävaluja (ei mopon lohkojen),
jotka ovat niin huokoisia,että liemet tulee läpi.

En tiedä,onko se tuossa yksi mahdollinen syy huonoon käyntiin?
Ei siellä isoa reikää/huokosta tarvita,kun paineet häviää.

No-ei ehkä ole syy nyt-mutta on toki mahdollista sekin.

t. Markku

Huhtikuu 16, 2020, 09:41:00 ap
Vastaus #71

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Onhan toki kaikki mahdollista...kait ..mutta kyllä moottorissa öölit sisällä pysyy ja paksunoloista tuo valutavarakin ja ihan siisain näköistäkin lopputulos vaikka länteen vertaisi mutta just päräytin postin sillä hakemaan lootasta jahka sai jäämään käyntiin hörähtelyjen sijaan ja ei se ryypyttä käy kuin kierroksia houkutellen kaasukahvaa eestaas käännellen mutta ryyppy päällä tai puoliksikin niin hörisee tasaisesti kuin lada ja käy sillä tyhjäkäuntiäkin tietty.
Positivinen yllätys oli että mittari pelittää vaijerinvaihdon jälkeen,eilen justeerasin sitäkin ja yritin tosissani vaijerien päitä jäämään koloihinsa niin että koko hieno sosialistinen taidonnäyte pelittäisi heikommankin ketjun osalta.
Rikkaat miehet toki ajeli autollakin ryyppy päällä ennenumuinoin tai jättivät rennosti käyntiin huoltsikan pihaan kun menivät kahveelle mutta ehkä tätä selvitellä täytyy,peittyy muuten ABC ym työmaaruokalat siniseen käryyn jos tällä käy veikkausta viemässä ;D vaikka ei bensalaskuun tukehtuisi.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2020, 09:45:02 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 16, 2020, 09:44:52 ap
Vastaus #72

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11385
Saisitko mitenkään sovitelluksi tuohon
kokeeksi "oikeaa" kaasutinta?

Siis Bingiä tai jotakin länsimaisempaa-tai ihan
kaukaa idän saarilla tehtyä?

Monen moottorin käynti-into lisääntyy kunnollisella kaasuttimella.

t. Markku

PS. Älä laita fransmannikaasaria kumminkaan...

Huhtikuu 16, 2020, 09:57:25 ap
Vastaus #73

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1788
Oireet kumminkin viittaa polttoaineen vähyyteen imettyyn ilmamäärään nähden.
Onkos tuossa kaasarissa erikseen tyhjäkäyntisuutin.
Jos on, rassaisin sitä pikkuisen isommaksi ja polkaisisin käyntiin.
Sitten ajelisin himooni toimivalla mopolla  viikon ja kyllästyttyäni alkaisin metsästää uutta projektia ;D

Huhtikuu 16, 2020, 10:35:22 ap
Vastaus #74

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1788
Toinen konsti tuohon on kuristaa ilmansaantia.
Helppo kokeilla tukkimalla suodatinta jesarilla, tai jos on ilmanotossa reikä, niin siihen putesta holkkia.
Ry..sä leikkaisi huopatossusta lisäkerroksen suodattimeen ja sitten kovan urakan päälle kolmen päivän harjakaiset.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2020, 10:40:48 ap kirjoittanut Pertti Rintamaki »