Kirjoittaja Aihe: Koronapeli  (Luettu 165044 kertaa)

Toukokuu 29, 2021, 09:18:35 ap
Vastaus #735

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1104
Eiköhän se virus ole jo niin levällään,
että Suomi pitäisi kokonaan eristää-
vaan mitäpä se enää auttaisi.

t. Markku

Niimpä. Australialaiset ovat pitäneet sen kurissa. Meillä päästettin leviämään.

Toukokuu 29, 2021, 09:28:37 ap
Vastaus #736

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11385
Australia osaa- ja myös valvoo-rajojaan.

Eikä niillä ole edes EU.ta riesanaan...kaikissa asioissa.

t. Markku

Toukokuu 29, 2021, 09:30:08 ap
Vastaus #737

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4237
Koronan leviämistä ei estä käsidesi, maski, hallitus, sulku tai vodka.

Kuten jo mainittu, maailmassa on vain kaksi henkilöä, jotka voi estää koronan leviämisen.
Minä ja sinä.

Se, mitä sinä ja minä teemme, vaikuttaa koronan leviämiseen.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 29, 2021, 10:44:13 ap
Vastaus #738

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1104
Koronan leviämistä ei estä käsidesi, maski, hallitus, sulku tai vodka.

Kuten jo mainittu, maailmassa on vain kaksi henkilöä, jotka voi estää koronan leviämisen.
Minä ja sinä.

Se, mitä sinä ja minä teemme, vaikuttaa koronan leviämiseen.
Näinhän se on.
Henkilökohtaisesti olen valitettavasti menetänyt uskoni siihen, että riittävän moni kykenisi käyttäytymään tilanteen vaatimalla tavalla ihan vapaaehtoisesti.
Melko iso osa populaatiosta näyttää ulosmittaavan kaiken sen vapauden, joka on käytettävissä.

Kesäkuu 11, 2021, 16:00:15 ip
Vastaus #739

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4237
Itä-Suomen yliopiston kliinisen mikrobiologian ja immunologian professori, ylilääkäri Tuure Kinnunen arvioi, että jos ja kun koronatilanne helpottaa syystalvella, talven influenssakausi saattaa olla tavallista rajumpi.

Syynä tähän on se, että ihmisten yksilöllinen immuniteetti influenssaa vastaan on heikentynyt, koska influenssa on tyrehtynyt yli vuoden ajaksi maailmasta. Virukset eivät kuitenkaan ole kadonneet minnekään.

– Koska immuniteetti influenssalle on heikentynyt, suurempi osa ihmisistä on vailla suojaa taudille ja vaarassa sairastua, professori Kinnunen selittää.

https://yle.fi/uutiset/3-11975576
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 20, 2021, 14:51:03 ip
Vastaus #740

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1104
Miksi urheilu on koko pandemian ajan ollut koronarajoitusten vapaamatkustaja?
Ja sama meno jatkuu: 

Pietari kiristää kiireellä korona­sääntöjä, mutta EM-huuma jatkuu – venäläis­toimittaja tyrmää linjaukset: ”Teko­pyhyyttä”

https://www.is.fi/urheilu/art-2000008070291.html

Kesäkuu 22, 2021, 22:14:21 ip
Vastaus #741

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1104
Vapaamatkustaja todellakin:

Viranomaisilta kova ratkaisu rajalla – Huuhkaja-fanit pääsevät testaamatta Suomeen
Ihmisiä kehotetaan olemaan karanteenissa.


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008077391.html

Seuraava kysymys onkin se, että voiko karanteenin viettää lähibaarin jalkapallokatsomossa?

Kesäkuu 23, 2021, 06:22:51 ap
Vastaus #742

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4395
Moro

Tään koronan kanssa on meillä aika sekoilua sääntöjen ja määräysten kanssa,on ollut n. puoltoista vuotta aikaa tyttöjoukolla saada aikaan ihan kunnolliset määräykset kuinka toimitaan missäkin tilanteessa ja taudin eri vaiheissa mutta tuskin mitään on saatu aikaan paitsi baarit kiinni tai auki.Mitää seurantaa ei ole esim. ruokapaikoista onko auki vai kiinni vaikka pitäisi olla kiini.
Tämä potkipallofanien paluu taitaa olla niitä surkuhupaisimpia juttuja kun on vierailtu lähes pahimmassa korona tarttuvuuden maassa.
Mä olen edelleen sitä mieltä että Suomen on pelastanut tämä meidän harvaan asutuu asukastiheys,tätä tässä ihan lähipäivinä olen imehdellyt että maskin käyttö on lähes lakannut.

Saapas näkee mitä syksyllä tapahtuu,vaikuttaako silloin tämä kun rokotettujen määrä pitäisi olla jo lähes 100 %:nen sen toisen pistoksenkin suhteen vai muuntuuko kiinalaisten suunnittelema virus aina rokotteiden mukaan ärhäkämmäksi,toivottavasti ei että päästäisiin edes vähän lähemmäs entistä normaalia.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Kesäkuu 23, 2021, 07:26:04 ap
Vastaus #743

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1104
Suomi tunnetaan pilkkanimellä Sääntö-Suomi, eikä turhaan.
Täällä on sääntöjä ja lakeja mitä ihmeellisimmistä asioista ja suomalaiset ovat siitä omituista kansaa, että lakeja noudatetaan kohtuullisen hyvin.

Tämän koronan kanssa on sekoiltu  alusta asti näiden sääntöjen kanssa. Mitään lakeja ei saada aikaiseksi, koska aina tulee vastaan perustuslaki. Sitä tunnutaan tulkitsevan aina niin, että se vesittää kansalaisten hengen ja terveyden suojelemisen.
Kuinkahan kummassa tupakkalaki ja tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa ja julkisissa tiloissa on aikanaan saatu menemään läpi?
Ei saatu aikaiseksi maskilakia eikä lakia liikkumisrajoituksista. Aina tökkää perustuslakiin.
Onko perustulaki kirjoitettu niin ympäripyöreästi, että sitä voi tulkia aina haluamallaan tavalla?

No, tämä potkupallofanien tapaus. Ensin viranomaiset vetoavat, että älkää matkustako sinne. Sitten kun ne kuitenkin matkustavat niin vedotaan, että pysykää nyt sitten edes karanteenissa.
Pysyykö joku ihan oikeasti vapaaehtoisesti karanteenissa juuri nyt? Juhannus + enätyshelteet + kesälomakausi.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2021, 07:30:39 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Kesäkuu 23, 2021, 09:50:56 ap
Vastaus #744

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 936
Napoleon oli sitä mieltä, että perustuslain tulee olla lyhyt ja epäselvä...😁

Tästä voisi kirjoittaa pitkähkön stoorin, mutta jos nyt kuitenkin lyhyemmin. Perustuslaissa on iso joukko erilaisia perusoikeuksia. Kun syntyy tilanne, jossa kaksi perusoikeutta on ristiriidassa keskenään, ts. yhtä ei voida toteuttaa loukkaamatta toista, pitää priorisoida. Tässä kohtaa ongelmat alkavat.

Se porukka, jota puolustusministeri evp. Niinistö kutsui perustuslakitalebaneiksi, harjoittaa juuri tätä priorisointia - mutta omista lähtökohdistaan. Ei ole mitenkään juridisesti yksiselitteistä, että esimerkiksi oikeus kokoontua olisi jotenkin tärkeämpi perusoikeus kuin oikeus turvalliseen elämään. On aivan mahdollista tulkita perustuslakia niin, että yksilön vapautta rajoittava pakkokaranteeni on vähemmän tärkeä asia kuin kansan oikeus terveelliseen ympäristöön - tai että kokoontumisvapautta voidaan ihmisten liikkumisen turvaamiseksi rajoittaa niin, että ituhipit heivataan Mannerheimintieltä vaikka johonkin puistoon osoittamaan mieltään.

Mutta aika pieni porukka ideologisesti hiukan värittyneitä henkilöitä vie tätä keskustelua haluamaansa suuntaan, mistä seuraa, että välillä priorisoidaan perusoikeuksia aika nurinkurisesti. Siinä ongelman ydin.

Kesäkuu 23, 2021, 20:52:56 ip
Vastaus #745

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4395
Moro

Tässä ehtoon mittaan kun olen uutisista kuunnellut rajavartiolaitoksen selityksiä potkupallofanien paluufarssista niin imehtelen suuresti että eikö siellä tiedetty sitä immeisten määrää montako meni rajan yli,pienen mietinnän jälkeen olisivat voineet todeta että joka iikka palaa sieltä takaisin kun matsi on ohi.Oli näemmä mahdotonta saada rajalle ylimääräistä henkilökuntaa max. vuorokaudeksi luultavasti yksi työvuoro ylimääräistä henkilökuntaa olisi riittänyt.Kun olen kuunnellut kaverin juttuja ko. rajan ylityksestä niin meno muuttuu tällekkin puolelle samanlaiseksi kun on siellä toisella puolella.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Kesäkuu 23, 2021, 21:11:15 ip
Vastaus #746

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 298
  • Vain Yamaha
Tuolla ei ne ylitöiden teot ihan tuosta vaan tapahdu, työvuorosuunnitelusta poikkeaminen on mielenkiitoisen byrokraattista, eiköhän se lämpötila ja inhimillistäminen normi rajatarkastuksen yhteydessä aiheuttaneet tuon.
Mutta jälleen nähtiin se että yksilön etu tais mennä yhteisen edun edelle ja luotto siihen paljonpuhuttuun omaan harkintaan tulee nyt arvioitavaksi jälleen.

Kesäkuu 24, 2021, 08:15:36 ap
Vastaus #747

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1788
Ei sieltä ryssän puolelta normaalioloissakaan päässyt pysähtymättä tulemaan.
Venäjän tulli varmaan piruuttaan päästäny letkan läpi, että saadaan Suomessa koronat nousuun.


Kesäkuu 24, 2021, 08:22:39 ap
Vastaus #748

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4395
Moro

Rajavalvojat ovat minun aikanani kun olen rajoja ylitellyt olleet kiinnostuneempia Suomeen tuotavien tupakkiaskien ja viinapullojen määrästä eivätkä edes ihmisistä jotka tunkevat Suomeen (pahuksen svengen alue) ja tällainen pandemia ja sen levittäminen on ihan uusi juttu Suomen rajavalvonnassa eikä siihen näköjään kannata voimavaroja tuhlata että kerkiää työvuoron loputtua vaimon kainaloon kotiin.
Joo en ole kuin kakarana ollut valtion palveluksessa ja olen vieläkin niin mölli etten huomaa aina että silloin kun on tarvitetta jäädään ylitöihin,siis tämähän onnistuu vain yksityisellä yrittäjällä jos ammattiliitto suo. 
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Kesäkuu 24, 2021, 10:31:41 ap
Vastaus #749

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 298
  • Vain Yamaha
Nuita hommia laidasta laitaan yli 30 vuotta tuli tehtyä myös tuolla kulmalla tuli hetki oltua.
Siellä autokaistalla olevalla rajavartijalla samoin kun tiskin takana passintarkastajalla on omat tehtävänsä ja ikävä jos on tullut tunne että priorisointi ei ole kohdallaan.
Tuolla tuossa tilanteessa ei lie ollut kyse muusta kuin siitä että terveysviranomainen antoi luvan näiden henkilöiden maahantulolle ilman terveystarkastusta, matkustusasiakirjat kun on kunnossa ja tarkastettu niin henkilön maahantuloon ei ole estettä.
Ammattiliitto ei estä tuolla ylitöiden tekoa vaan raha jonka käyttöä kuitenkin varsinkin palkkamenoihin  yritetään pitää kurissa ja lupa ylitöiden tekoon tulee työvuorijohtajalta tms.