Tarttis jonkinlainen kooste vääntää kun kerkiäisi. Ja ensin tarttis tietenkin ajatuksen kanssa lukea koko roska. Mutta lyhyesti nyt. Tossa on sekä hyvää että huonoa. Aika moni asia säilyi myös ennallaan vanhaan LVM:n asetukseen verrattuna.
Hyvää on mm. se, että jatkossa vain etujousitustyypin muutokset edellyttävät jarrutestausta (jossa olennaista on, miten etujousitus käyttäytyy jarruttaessa, jarrujen suorituskykyynhän pelkkä jousituksen muutos ei vaikuta). Takajousituksen muutokset eivät enää edellytä testausta. Runkomuutoksia koskevat vaatimukset on nyt kirjoitettu myös jonkin verran aikaisempaa paremmin. Myös muita kuin teräsrunkoja saa jatkossa tietyin edellytyksin muuttaa. Bomberukot saavat myös tietyin edellytyksin jatkaa takahaarukoitaan.
Huonoa puolestaan on mm. se, että ajoneuvoluokan muutoksissa ei edelleenkään sallita kokonaismassan korottamista. Jos siis sahaa jostain kaksipyöräisestä triken, kokonaismassa on edelleen sen kaksipyöräisen kokonaismassa, vaikka kantavuus mitä ilmeisimmin paranee. Kolmipyöriä rakennetaan Suomessa jonkin verran, joten ongelma ei ole vain akateeminen.
Jarrutestaamisen kannalta erityisen huonoa on se, että testit pitää jatkossa tehdä täyteen kokonaismassaan kuormattuna tai laskea matkustajan massan aiheuttama vaikutus hidastuvuuuteen. Tämä edellyttää käytännössä, että testiukolla on käytettävissään vaaka ja jotain laardia, jota köyttää kyytiin. Tästä puolestaan seuraa, että testiukko ei enää matkusta asiakkaan luo, eikä testejä ylipäätään voida enää tehdä kaikkialla Suomessa, koska tämmöistä varustusta ei ole rahaa ostaa jokaiselle testiukolle. Jarrutestaamisen osalta palvelutaso tulee valitettavasti huonontumaan, tai loppuu kokonaan.