Kirjoittaja Aihe: Uusi l-luokan rakennemääräys  (Luettu 1640 kertaa)

Helmikuu 20, 2021, 15:01:36 ip
Luettu 1640 kertaa

Jukka Rantanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 31
Traficom julkaisi uuden moottoripyörien rakennemääryksen, jos joku vaikka rakentelee moottoripyörää. Löytyy Finlex:stä  https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/46695

Helmikuu 25, 2021, 09:08:41 ap
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1781
Voisko joku viisaampi suomentaa nuo lakilinkit ja kerätä oleellisen.
Tai linkki jollekin muulle sivulle...
Ei sillä, että rakentamaan alkaisin, mutta muutoksiin ehkä kyllä ::)

Helmikuu 25, 2021, 20:29:16 ip
Vastaus #2

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 932
Tarttis jonkinlainen kooste vääntää kun kerkiäisi. Ja ensin tarttis tietenkin ajatuksen kanssa lukea koko roska. Mutta lyhyesti nyt. Tossa on sekä hyvää että huonoa. Aika moni asia säilyi myös ennallaan vanhaan LVM:n asetukseen verrattuna.

Hyvää on mm. se, että jatkossa vain etujousitustyypin muutokset edellyttävät jarrutestausta (jossa olennaista on, miten etujousitus käyttäytyy jarruttaessa, jarrujen suorituskykyynhän pelkkä jousituksen muutos ei vaikuta). Takajousituksen muutokset eivät enää edellytä testausta. Runkomuutoksia koskevat vaatimukset on nyt kirjoitettu myös jonkin verran aikaisempaa paremmin. Myös muita kuin teräsrunkoja saa jatkossa tietyin edellytyksin muuttaa. Bomberukot saavat myös tietyin edellytyksin jatkaa takahaarukoitaan.

Huonoa puolestaan on mm. se, että ajoneuvoluokan muutoksissa ei edelleenkään sallita kokonaismassan korottamista. Jos siis sahaa jostain kaksipyöräisestä triken, kokonaismassa on edelleen sen kaksipyöräisen kokonaismassa, vaikka kantavuus mitä ilmeisimmin paranee. Kolmipyöriä rakennetaan Suomessa jonkin verran, joten ongelma ei ole vain akateeminen.

Jarrutestaamisen kannalta erityisen huonoa on se, että testit pitää jatkossa tehdä täyteen kokonaismassaan kuormattuna tai laskea matkustajan massan aiheuttama vaikutus hidastuvuuuteen. Tämä edellyttää käytännössä, että testiukolla on käytettävissään vaaka ja jotain laardia, jota köyttää kyytiin. Tästä puolestaan seuraa, että testiukko ei enää matkusta asiakkaan luo, eikä testejä ylipäätään voida enää tehdä kaikkialla Suomessa, koska tämmöistä varustusta ei ole rahaa ostaa jokaiselle testiukolle. Jarrutestaamisen osalta palvelutaso tulee valitettavasti huonontumaan, tai loppuu kokonaan.

Helmikuu 26, 2021, 08:49:32 ap
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1781
Koskeeko tuo kokonaismassapykälä siis kaikkia ajoneuvoluokkamuutoksia, vai ainoastaan "itte hitsasin"-malleja?


EU:sta saa erittäin laadukasta ison valmistajan TUV-papereilla varustettua valmista kittiä, jonka paino tietenkin menee reilusti yli normaalin kaksipyöräisen massasta. Kai sellaisen saa vielä kilpiin, vai onko pykälät taas yksin kotimaisia keksintöjä.




Helmikuu 26, 2021, 09:55:18 ap
Vastaus #4

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 932
Kokonaismassaa ei saa korottaa ilman alkuperäisen valmistajan lupaa missään vekottimessa. Sakemannin lapuilla ei onnistu.