Kirjoittaja Aihe: BSA B31 kytkin  (Luettu 1521 kertaa)

Toukokuu 21, 2021, 21:14:15 ip
Luettu 1521 kertaa

Rauno Rahkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minun BSA:n on laitettu speedway Jawan kytkin. Kytkin luistaa ja heräsi epäilys, että kyseessä on kuiva kytkin ja ensiöketjun voitelu aiheuttaa luistamisen. Olen kuullut että alkuperäistä kytkintä on korvattu juuri ko. kytkimellä. Toivoisin tietoa ja neuvoja ongelmaan.

Toukokuu 22, 2021, 05:23:15 ap
Vastaus #1

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pitääpä oikein kysyä,että onko se uusi se
kytkin,joka laitettu oli?

Onko kaikki levyt suorat ja
liikkuvat ilman takertelua-siis jos on jo hiukan ajettu
sillä kytkimellä?

Onko kaikki jouset paikallaan- jos se on se monijousinen malli?

Lienee semmoinen massalevykytkin- ei korkkikytkin?

Jos se kytkin on kunnossa- se taluttaa kyllä B31:n tehot sivuhuomautuksena...

Kannattaa käyttää jotain valumatonta öljyä siinä ketjussa-ja säädyllinen määrä.

t. Markku

Toukokuu 22, 2021, 08:41:40 ap
Vastaus #2

Seppo Ylhäinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minun BSA:n on laitettu speedway Jawan kytkin. Kytkin luistaa ja heräsi epäilys, että kyseessä on kuiva kytkin ja ensiöketjun voitelu aiheuttaa luistamisen. Olen kuullut että alkuperäistä kytkintä on korvattu juuri ko. kytkimellä. Toivoisin tietoa ja neuvoja ongelmaan.

Minä kyllästyin aikoinaan Triumphin ensiövetokotelon öljyvuotoon ja muutin kytkimen ja koko kotelon kuivaksi. Siis ei lainkaan öljyä koteloon, vaan ketjun voitelu silloin tällöin kotelon tulpatusta aukosta voiteluainetta hyvin säästeliäästi käyttäen. Ketjuhan pysyy hyvin voideltuna ja puhtaana kun on suljetussa kotelossa.

Toukokuu 22, 2021, 19:38:13 ip
Vastaus #3

Rauno Rahkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Katselin Jawan kuvia ja näyttäisi olevan kuiva kytkin. Epäilen että juurisyy on siinä, että pässissä on roiskevoitelu kytkinkopassa ja kytkimen levypakka öljyinen. Ajattelin samaa ratkaisua kuin trumpassa, mutta en tiedä miten öljyntulon saisi estettyä. Näyttäisi että tulee kampiakselin laakerin kautta. En vielä purkanut ensiövetoa, mutta mitään öljynsyöttöä en löytänyt.
1.Olisiko kenelläkään pässin tai muun pyörän omistajalla kokemusta asiasta.
2. Kuinka Triuphin öjyntulon sai tukittua.
3. Tietäisikö kukaan onko Jawan kytkimeen saatavana märkiä levyjä
Kiitoksia kommenteista !

Toukokuu 23, 2021, 12:00:20 ip
Vastaus #4

Seppo Ylhäinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin, B31:ssä ei ole varsinaista akselitiivistettä kampiakselille. Sykäyksenvaimentimen navan ja lohkon välys kylläkin on tosi pieni, niin ei sieltä paljonkaan pitäisi öljyä tulla läpi. En ole B31:ssä havainnut öljyn lisääntyvän ensiövetokotelossa. Paitsi jos pitemmän seisonnan aikana valuu kampikammioon sen verran öljyä, että yltää kapiakselille asti.

Minulla B31:ssä toimi Pässin oma öljykylpykytkin hyvin. Toki enskavetokotelo siinäkin tahtoi vuotaa jokusen tipan.

Toukokuu 23, 2021, 12:27:49 ip
Vastaus #5

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos laittaisit sinne kopan takapuolelle alareunaan reiän. Jokin 5mm ehkä riittää.
Sieltä se liika öljy sitten hissuksiin pois tippuisi...

Stefan laittaminen kampiakselille vaatii jo koneistushommia- eli käytännössä
kone atomeiksi.

Tosin jokin nahkaprikkakin voisi siellä rattaan rungon ja lohkon välissä aikansa pitää..

Ei mulla M23:ssa tuota vaivaa ollut- ja se kone on tuon B31:n esiäiti.

t. Markku

Toukokuu 23, 2021, 21:43:45 ip
Vastaus #6

Rauno Rahkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia hyvistä vastauksista.
Meillä oli kotona prikulleen samanlainen BSA, jolla ajoin ajokortin 16 vuotiaana. Siinä oli alkuperäinen korkkikytkin ja muistaakseni se toimi ongelmitta. Isä korjasi kerran kytkimen tekemällä itse korkin palasta itse uudet palat kytkinlevyyn ja toimi senkin jälkeen.
Tämän pyörän hankin äskettäin entisöitynä ja siihen oli laitettu Jawan kytkin. Purin kytkimen ja pesin öljyt pois ja ajattelin kokeilla miten pysyy kuivana ja kuinka toimii.  Jawan kytkin oli näköjään käytetty ja levyt aika kuluneet. Piti säätää aika jäykäksi että ei luista. Kytkinkahvasta tuntuu tosi jäykältä, että ei pitäisi luistaa. Tiedä sitten onko kytkinlevyt jo loppu. Kyllä speedway kytkimen pitää BSAn tehot hoidella kevyesti.
Pitää testata ja jatkaa tutkimuksia.

Toukokuu 24, 2021, 11:16:26 ap
Vastaus #7

Seppo Ylhäinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisi mielenkiintoista kuulla, sitten kun sinulla on kokemusta, että tuleeko sieltä kampikammion puolelta öljyä. Ja minkä verran tulee jos tulee?
Mikäli oikein ymmärsin, niin nyt et laita enskavetokoteloon öljyä lainkaan, vaan voitelet ketjun muuten.

Menee jo hieman ohi otsikon (B31...), mutta taidanpa kokeilla A7:ssa, että josko laskisin öljyt pois I-vetokotelosta. Siinä kun on erikoinen ratkaisu, että on koteloitu kuivakytkin, ja kuitenkin öljy I-veto-osastolla ketjun voitelua varten. Kyseinen kytkimen kotelo ei kuitenkaan ole täysin tiivis, vaan öljyä pääsee ajan kanssa tihkumaan kytkimeen vaihdelaatikon puolelta, kun siellä ei ole kunnon akselitiivistettä. Pientä kytkimen lipsumista oli havaittavissa, kunnes viime syksynä otin koneen auki muista syistä, ja samalla tietenkin tuli kytkin checkattua.
Itse asiassa A7:n I-vetokotelo on hyvinkin öljytiivis, toisin kuin B31:n peltikotelo, että öljyvuodon takia ei tarvitse miettiä sen muuttamista kuivaksi.

t. sy
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2021, 11:23:06 ap kirjoittanut Seppo Ylhäinen »

Toukokuu 29, 2021, 17:05:21 ip
Vastaus #8

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin, B31:ssä ei ole varsinaista akselitiivistettä kampiakselille. Sykäyksenvaimentimen navan ja lohkon välys kylläkin on tosi pieni, niin ei sieltä paljonkaan pitäisi öljyä tulla läpi. En ole B31:ssä havainnut öljyn lisääntyvän ensiövetokotelossa. Paitsi jos pitemmän seisonnan aikana valuu kampikammioon sen verran öljyä, että yltää kapiakselille asti.

Minulla B31:ssä toimi Pässin oma öljykylpykytkin hyvin. Toki enskavetokotelo siinäkin tahtoi vuotaa jokusen tipan.

Vanhat speedwaylevyt ovat rakenteeltaan melkein kuin vaneeria ja ne eivät ainakaan kestä yhtään öljyä.
Siihen on uudempia, mustalla kumimaisella pinnoitteella olevia kitkalevyjä. Ne sallivat jonkin verran öljysotkua, mutta ei niitäkään saa öljykylpyyn laittaa.

Toukokuu 30, 2021, 08:52:58 ap
Vastaus #9

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun tuota oikein miettii- on se kyllä
hiukan luonnonvastaista,että semmoinen kytkin,jossa
on korkkipalat ja ihan sileät teräslevyt voi mitenkään
öljyssä pitää.

Mutta niin vaan ovat pelanneet jo yli sata vuotta. Salaisuuden täytyy
piillä siinä korkissa.  :D

t. Markku

Kesäkuu 24, 2021, 10:04:43 ap
Vastaus #10

Rauno Rahkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisi mielenkiintoista kuulla, sitten kun sinulla on kokemusta, että tuleeko sieltä kampikammion puolelta öljyä. Ja minkä verran tulee jos tulee?
Mikäli oikein ymmärsin, niin nyt et laita enskavetokoteloon öljyä lainkaan, vaan voitelet ketjun muuten.

Sain kytkimen toimimaan. Juurisyy oli, että kytkin kantoi ja jouset olivat kiristetty tiukalle ja epätsaisesti. Lisäsin levypakkaan alimmaiseksi n. 2mm levyn, jolloin kytkimen sai säädettyä. JMS speedwayltä (erinomainen palvelu) sain käytetyt uudenveroiset levyt. Rakensin kytkinkorin ympärille kotelon estämään öljyn pääsyn levypakkaan. Lyhyen seurannan perusteella kovin paljon öljyä ei 1 koteloon kerry, tyhjennysropusta ei tullut mitään, mutta sisältä kotelo on öljyinen.

RR
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2021, 10:22:25 ap kirjoittanut Rauno Rahkala »

Kesäkuu 25, 2021, 07:53:47 ap
Vastaus #11

Seppo Ylhäinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ok, hyvä. Ja sitten vaan ahkerasti Pässiä ulkoiluttamaan.

Aurinkoista Jussia kaikille!
-sy