Kirjoittaja Aihe: honda cb 500-74  (Luettu 3311 kertaa)

Kesäkuu 22, 2021, 21:06:47 ip
Vastaus #45

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
selvä homma, huomenna vielä kunnon bensavalutus ja uudet tulpat...katsotaan miten reagoi!, kiitos taas kovasti!!

Kesäkuu 23, 2021, 16:53:38 ip
Vastaus #46

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
No niin, bensaa tuli, laitoin uudet tulpat..varsinkin 2:s kaasarin tulppa oli "pikeinen",. mutta, lähti heti käyntiin, pysyy käynissä..niin huono keli ettei saa testattua..savutti tosin aika paljon...tai semipaljon ja vähän semmoinen fiilis ettei ihan täydellisesti käy...jospa huomenna pääsisi kokeilee..🤔🤔

Kesäkuu 23, 2021, 17:11:36 ip
Vastaus #47

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5831
  • MC Debit
Tuliko mustaa vai sinistä savua?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 23, 2021, 17:13:31 ip
Vastaus #48

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 761
Tuolla aiemmin kerroit, että vaihdoit kohot.

Tuliko bensan pinnan korkeus säädettyä?
Se vaikuttaa oleellisesti seokseen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2021, 17:26:57 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Kesäkuu 23, 2021, 17:37:15 ip
Vastaus #49

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
niin paljon savua ei tullut et ois väriä ollut..harmaata savua...kohot laitettiin vaan silmämääräiseti paikoilleen et olisivat edes jotenkuten kohillaan..mutta joo, joku kyllä mainitsi että ne pitäis säätää ja joku laite/kone/mittari apuna...

Kesäkuu 23, 2021, 17:40:55 ip
Vastaus #50

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
mutta tolla tavalla kuin kuvassa ei säädetty..vain et olisi korkeus sama..🤔🤔..helvata,. et siis liikkuis samoilla korkeuksilla joka kaasarissa...🤔..djiisus mitkä selitykset...joo..saa nauraa...mutta ymmäesitkö?

Kesäkuu 23, 2021, 17:49:33 ip
Vastaus #51

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 761
Ei me nyt nauramaan ruveta.

Se, että tulppa on pikinen ja pimentynyt viittaisi nyt siihen, että bensan pinta olisi liian korkealla ja sitä keutta seos rikkaalla.

Ne kohokammiot saa irti ilman kaasuttimien irroitusta.
Melkein suositelisin, että avaat kaikki neljä ja mittaat kuvan osoittamalla tavalla vaikka ihan metrimitasta katkaistulla pätkällä kohojen asennon silloin kun neulaventtiili sulkeutuu.

Siis nostat kohoa sormella ja katsot koska neulan liike pysähtyy. Sitten luet mitasta korkeuden.

Kesäkuu 23, 2021, 18:33:00 ip
Vastaus #52

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
ok.....ok....ö..täytyypä vähän opiskella...ja yrittää....mulla on varmuuden vuoksi aika varattu Frank Nymanille..8.7...täytyy vähän jo ehkä googlata että varmasti ymmärrän mitä tarkoitat jotta saadaan joku tulos aikaseksi..

Kesäkuu 23, 2021, 18:48:55 ip
Vastaus #53

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 761
Kun kaasuttimet ovat paikoillaan ja kohokammiot irti niin kohothan roikkuvat saranoidensa varassa ja neulaventtiilit ovat täysin auki.
Kun nostat kohoa varovasti sormella niin saranan yhteydessä oleva kieli nostaa neulaventtiilin neulaa.
Lopulta neula tökkää venttiilin pohjaan ja venttiili sulkeutuu. Juuri tämä kosketushetki on se tilanne missä kohon ja kaasuttimen rungon korkeusero pitää mitata.

Voimaa ei saa käyttää yhtään. Venttiilin sulkeutumishetki on hiuksen hieno eikä sormella nostettaessa tunne mitään vastusta.
Kosketushetki pitää katsoa silmällä neulan liikkeen pysähtymisestä. Liikkeen jatkuessa neulan jousi alkaa painua kasaan mutta sulkeutumishetki meni jo.

Kesäkuu 23, 2021, 20:17:29 ip
Vastaus #54

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Ok...täytyy varovasti kokeilla..kiitti!

Kesäkuu 23, 2021, 20:36:58 ip
Vastaus #55

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2327
Postasin sivulle 2. pari alkuperäistä Hondan manuaalia, Tom oletko tutkinut niitä?

Kesäkuu 24, 2021, 06:26:40 ap
Vastaus #56

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Moi,
Selannut läpi vaan...mutta täytyy ajan kanssa käydä läpi.Mulle tuli toi Hondan käsikirja kanssa niin täytyy vähän opiskella(tosin aika huono opiskelemaan...)
Menee kyllä hetki siinä koska englanti mitä käytetään(moottorip-sanastoa) ei ole tuttua..
Täytyy nyt kokeilla vielä miten reagoi ajossa ja jälkeen, kunhan nyt kelit pikkasen paranisi..

Kesäkuu 24, 2021, 06:58:21 ap
Vastaus #57

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Tosin,..se voi kyllä olla että mun on pakko jättää hienosäätö ammattilaiselle.. :o ..oliko niin että kohojen mittaaminen..onnistuu kaasarit paikoillaan mutta entäs jos niitä pitää säätää?
Koska noi muut mittaukset onnistuu vaan kun pääsee laittaa konetta käyntiin?Just nyt (ups, työaikana) kun luen noita kaasarin säätömanuaaleja niin kyllä vielä tässä vaiheessa on vähän vaikeeta ymmärtää....mutta ehkä ne kirkastuvat..? :-\

Kesäkuu 24, 2021, 08:26:05 ap
Vastaus #58

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 761
Tosin,..se voi kyllä olla että mun on pakko jättää hienosäätö ammattilaiselle.. :o ..oliko niin että kohojen mittaaminen..onnistuu kaasarit paikoillaan mutta entäs jos niitä pitää säätää?
Mittaus ja säätö onnistuvat molemmat kaasareita irroittamatta. Ahdasta tosin on.
Säätämään ei kannata suinpäin sännätä vaan ensin mitata ja verrata korkeuksia toimivan ja tulppaa suttaavan sylinterin kesken. Sitten vasta säätämään jos löytyy selkeä poikkeavuus.

Nämä ovat puhtaasti mekaania laitteita, joiden salaisuudet selviävät järkeilemällä ja manuaali lukemalla.
Viat löytyvät syy-seuraussuhteita pohtimalla ja vaihtoehtoja pois sulkemalla. Näitä ei onneksi ole pilattu turhalla elektroniikalla joka toisi vaikeusastetta lisää.

Mutta toki hyvä vaihtoehto on viedä pyörä myös pajalle jos ongelma jatkuu vielä uusillakin tulpilla.
Monelle meistä rassaaminen on yhtä suuri osa harrastusta kuin ajaminenkin ja kivahan näitä on ajan kuluksi pohtia täällä foorumillakin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2021, 08:32:26 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Kesäkuu 24, 2021, 22:12:16 ip
Vastaus #59

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1502
Jos on käyttämättömyydestä johtuvia kaasutinongelmia, kannattaa suosista ottaa koko patteri pöydälle ja putsata kanavat ja suuttimet. Tuo kanavien putsaaminen saattaa vaatia pitkän ultrapesun, koska usein hapettumat on niin tiukasti kiinni, ettei puhaltelemalla lähde, eikä rassaaminen ylety.