Kirjoittaja Aihe: 50cc kilpurin rakentelut ja vinkit (katteet löydetty)  (Luettu 541767 kertaa)

Kesäkuu 17, 2021, 13:32:41 ip
Vastaus #1620

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1832

Kesäkuu 19, 2021, 15:22:56 ip
Vastaus #1621

Sami A Niemistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Tomos etenee vähitellen. Sylinteriksi tilasin Puchiin tarkoitetun PowerOnen jossa on neljä huuhtelukanavaa ja kaksi männän läpi hengittävää boost porttia. Valitsin tuon kuvissa hyviltä näyttäneiden huuhtelukanavien vuoksi, kanava kiertää isohkolla sisäsäteellä. Huonona puolena tuossa on pieni imuaukko jonka suurentamista rajoittaa kapea helma ja melko alas tulevat boost portit.
Ajoitukset on tosi maltilliset: Pako 151, huuhtelu 110 ja imu 135. Vielä on mietinnässä kuinka paljon nuo tulee muuttumaan.
Männäksi joko Juhan vinkkaama Barikit jota Lang Tuning ja Emot kauppaa tai sitten VHM. Barkikit on 5mm isommalla lakikorkeudella, eli vaatii sylinterin alle spacerin. Teen valinnan kun saan kampikammion tilavuuden mitattua ja tiedän kumpaan suuntaan sitä on tarve säätää.
Keulaksi hommasin tämän viestiketjussa aiemmassa projektissa käytetyn tapaan Kawasaki AR125 pumput ja KX60 t-palat. Ohjauslaakerien sovitekupit on vielä sorvaamatta joten tarkemmin ei ole vielä päässyt geometriaa mittaamaan. Etuvanteen teen luultavasti SM:n omasta kehästä ja pinnoista, sorvaan siihen vain levyjarrunavan.
Tankin teen ehkä SM:n omasta pellitankista pidentämällä.

Kesäkuu 19, 2021, 19:55:11 ip
Vastaus #1622

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1832
pyörähän edistyy vauhdilla,pyttykin näyttää mallikkaalta paitsi toi lähtö tiivistepinnasta huuhteluissa on suppussa vai olenko liian kriittinen tai ymmärtämätön,en osaa noista mäntäohjatun ajoituksista sanoa mihin pitäis tähdätä ettei menis yli mutta varaa kyllä on   
pytyä ylös ja siivua yläpinnasta pois?vai onko huuhtelun sisäpinta tärkeämpi pitää alkuperäisenä,saako testiajossa ajotapahtuma käyttää läppiä                                                         https://www.mopedarmy.com/wiki/Puch_cylinder_kit_summary jotain asteita     
pitäskö kuristaa pakokanavaa,vai tuleeko sama efekti jos suurentaa pakoa sylintarin puolelta
 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2021, 15:00:12 ip kirjoittanut juha p salonen »

Kesäkuu 21, 2021, 17:04:22 ip
Vastaus #1623

Sami A Niemistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Huuhteluiden lähtö tiivistepinnassa on tosiaan niiden pullonkaula. Sen poikkipinta-ala on hieman pienempi kuin kanavien virtauspinta-ala sylinteriin. A-huuhtelun etureunan puoli on hyvässä linjassa kanavan virtaussuunnan kanssa mutta B-huuhtelun takareuna tekee mutkan. Suurennan tiivistepinnasta tältä kohtaa siten että tuo mutka suoristuu samalla.
Pakokanava korjaantuu aika hyvin sylinterin aukkoa ja ajoitusta kasvattamalla. 184 ajoituksella ja 70% levyisellä pakoaukosta tulisi pakokanavan kokoinen. Käsittääkseni ilmakoneessa paras olisi kanava joka on 90% pakoaukon virtauspinta-alasta (toisin kuin vesikoneen 75%).
Saisi käyttää myös läppiä. Athena tekee puchiin sylinteriä jossa on iso v-mallin läppärunko, siinä oli kuitenkin kuvien perusteella niin ”sylinteriputken” myötäiset huuhtelukanavat että arvioin tämän mäntäohjatun paremmaksi aihioksi. Joku porukka oli ilmeisesti tekemässä tuolla läpällisellä, silloin syksyllä viimeistään Botniaringillä vauhdista näkee kumpi oli parempi ratkaisu 😅

Kesäkuu 26, 2021, 10:32:50 ap
Vastaus #1624

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1832
https://www.youtube.com/watch?v=_8xbYnXuI1A hyvää tekemistä tuollakin,epäilyttää edelleen luistin käyttö pakokaasujen ohjaukseen vai olenko ymmärtänyt jotain väärin                                                                                                                         
kaivoin derbi ranin varastoinnista ja yritin käynnistää ei tullut bensa kaasarin läpi,motul 800 oli jäänyt kaasarin tukkeeksi se piti putsata
jurvassa kävin pörräämässä oli henki tallella,kulkis paremmin jos pitäis ne kierrokset sielä ylhäällä aina unohtuu
 

Kesäkuu 27, 2021, 18:37:31 ip
Vastaus #1625

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1832

Kesäkuu 30, 2021, 15:14:34 ip
Vastaus #1626

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1832
https://www.youtube.com/watch?v=rnGxj-GJRWQ kerrankin tossa onnistuu,huraa                                                                         
https://www.youtube.com/watch?v=RxjD_wLvwrE&t=2s  hurja ajatus että kahdesta reijästä syötetään lohkoon seosta toinen luistilla ohjattu ja toinen suoraan kampikammioon ilman luistia tai läppiä,nyt näyttää että sylkee vapaa reikäsestä kaasarista mutta voisko löytyä sekin kohta kierroksista missä kääntyy imun puolelle
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2021, 09:45:47 ap kirjoittanut juha p salonen »

Heinäkuu 09, 2021, 22:34:00 ip
Vastaus #1627

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Kyllä tuokin on ennen tehty, Suzuki demonstroi filmillä joskus 60-luvun puolenvälin jälkeen kuinka mylly huusi edelleen täysillä kierroksilla vaikka luisti jollain keinolla jämäytettiin täysin auki. 

Heinäkuu 20, 2021, 10:42:14 ap
Vastaus #1628

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1832
yllättävää että vanhaa tietämystä,norjan kaveri jossain aikaisemmassa videossa käyttää ilman luistia mutta ensin joutuu läppäosaa käyttämään että pääsee alueelle                                                                                                                                                 
https://www.youtube.com/watch?v=AzU3LFHVqdU alussa pikkupyöriäkin                                                                                       
https://www.youtube.com/watch?v=m53297kDPsk&t=9s  tuollakin kova vauhti tekemisessä
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2021, 10:44:29 ap kirjoittanut juha p salonen »

Heinäkuu 22, 2021, 10:29:16 ap
Vastaus #1629

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1832