VMPK ry Foorumi
Moottoripyörät => Japsipyörät => Aiheen aloitti: Kai Kivekäs - Heinäkuu 29, 2022, 20:57:31 ip
-
Taannoin pyörää (Kawasaki 90 cc minienduro MC1B vm. -75) käytellessäni siitä meni pimeäksi sekä etu- että takavalo. Asia jäi silloin selvittämättä, ja katuajelut vähiin. Pyörästä on poistettu akku, mutta kyllä ne valot aiemmin toimivat ilmankin.
Nyt aloin sitten etsimään mahdollista vikaa. Mittailin yleismittarilla etu- ja takavalolle tulevat jännitteet pyörän käydessä. Ei mitään. Seuraavaksi tutkin käyttöohjekirjan kytkentäkaaviosta magneeton valokäämin piuhat. Kirjan mukaan magneetossa on kaksi valokäämiä ja näille kolme ulosottoa. Piuhojen värit pinkki, keltainen ja vaalean sininen.
Nykäisin piuhat irti liittimistään, pistin pyörää käyntiin ja mittasin jännitteet noiden kolmen em. piuhan ja moottorin lohkon (eli maan) väliltä. Yhdestäkään jännitemittari ei näyttänyt mitään. Onko siis molemmat valokäämit pimeänä? Tuntuu vähän oudolta...
Mittasin myös käämien resistanssit piuhan pään ja magneeton rungon väliltä: pinkki 2,7 ohmia, keltainen 0,7 ohmia ja vaalean sininen 5,1 ohmia. Käyttöohjekirjassa noille ei ole ohjearvoja ja korjaamomanuaalia mulla ei ole. Osaako joku sanoa onko nuo arvot lähellekään oikein?
-
Erikoiselta kuulostaa, jos noin pienen vastuarvon näyttää liittimen ja pyörän rungon väliltä, mutta ei silti mitään jännitettä ???
Hondassa vaaleanpunainen johto on kahden kääminavan yhteinen johto ja se ei ole yhteydessä pyörän runkoon. AC-jännite näkyy siis vaaleanpunaista johtoa vasten mitattuna, ei rungosta. Hondassa tuo 3-napainen liitin menee tasasuuntaajalle ja maadoittuu vastan sen jälkeen. Lieneekö Kawassa sama värijärjestelmä?
-
... ja kyllä nuo käämien vastusarvot ovat ihan järkevissä arvoissa. Valopuolissa yleensä vastusarvo luokkaa, "muutama ohmi"
-
En nyt juuri tuommosen kytkentää heti löytänyt, mutta toisen pienen Kawan. Lienee pitkälle sama. Johtojen väritkin sopii. Puolia on vain kaksi. Kolmas johto on "väliulosotto" toisesta niistä. Puolien toiset päät on maassa. Kuten Tatu sanoikin, vastusarvot tuntuu järkeviltä. Kumma, jos ei nuo puolat mitää anna ulos. Kokeile yleismittarin tasajännitealueella. Useimmat mittarit kyllä taitaa jotain näyttää, vaikka olisi väärällä alueella. Oletko koittanut laittaa akkua paikalle. Tai "lisävirtakaapeleilla" sähköä laitteeseen. Pelaako valot sittenkään? Jos ei, niin vika lienee jossain muualla. Aika paljon näytti olevan moninapaliittimiä ja melko monimutkaisen näköinen virtalukko.
-
https://davesbikes.weebly.com/uploads/4/8/4/5/4845046/kawasaki-mc1b-wiring-diagram_1_orig.jpg (https://davesbikes.weebly.com/uploads/4/8/4/5/4845046/kawasaki-mc1b-wiring-diagram_1_orig.jpg)
Tuossahan taitaa olla oikea kytkentä.
-
Regulaattorihan tuosta puuttuu, on vain tasasuuntaaja. Tai en kuvasta löytänyt. Semmoisissa joskus akku on sitä(kin) varten että se imee liiat jännitteet. Esim mun CB125k5 on semmoisella systeemillä. Laturi ilman kuormaa tuuppaa kymmeniä voltteja, eli kaikki polttimot hetkessä poks jos ei ole akku kiinni.
Jos tässä on nyt polttimot ja piuhat ehjät, niin vika lienee jossain muualla, etenkin jos kerran on toiminut ilman akkua ”vuosikaudet”. Ei kai siinä muuta kuin tsekata ensin polttimot, sitten johdot oikosulkujen varalta ja että johtavat sinne minne pitääkin. Jos ei näissä vikaa ja käämikin ehjä, niin kai se tuo virtalukko sitten on antautunut?
-
Näin on. Mitään jännitesäätöä tuossa ei ole. Tuo ”rectifier” on vain diodi, joka estää akun purkautumisen latauskäämien kautta. Akkuhan on tuommosissa vain sen takia, että saadaan vilkut pelaamaan kunnolla (ja parkit, jos laki ne vaatii). Muutenhan jännite seilaa aikalailla kierrosten mukaan. Täysi 4Ah:n akku ei kovinpaljon systeemiä kuormita, mutta menee sinnekin tietysti siinävaiheessa jonkinverran virtaa, jos jännite pyrkii kovinpaljon nousemaan. Ja se sitäkautta tasaa jännitehuippuja. Siinä toisessa pikkuKawan kytkennässä, jonka löysin, oli 14ohm/25W vastus, jonka virtalukko kytki ajovalon ”tilalle”, jos ajettiin ilman valoja. Näin saatiin jännite pysymään aisoissa. Tuosta en sitä löytänyt.
-
Niin, siinäkö toimii kaikki muut sähkölaitteet? Kytkiksen mukaan on vielä jarruvalo, töötti ja vilkut? Nekin saa jännitteen samoilta puolilta. Sytytys saa vain sytytyspuolalta. Jos mikään muukaan ei toimi ni sillä kiinnitetyllä 6v akulla tai akkulaturilla vois testata palaako lamput ja töötit vai ei. Jos toimii ni puolissa ja jos ei ni kytkiksen mukaan seuraamaan minne asti menee. Aloittaisin suoraan virtalukolta ihan aavistusmielessä. Tommosessa on niin vähän metrejä sitä johtoja seurattavana että tekee vaikka koko nipun uusiksi.
-
Kiitos kaikille vinkeistä. Hyvä tieto tuo, että käämien vastusarvot ovat oikealla "hehtaarilla".. Ei tarvi niitä epäillä...
Mun täytyy varmaan hommata akku pyörään ja yrittää uusiksi. Luettuani viestiketjun tajusin, että mähän mittasin valopuolien jännitteet DC:nä. Olisi tietysti pitänyt mitata AC:na....
Vilkkuja ja tööttiä tuossa ei ole koskaan mun aikana ollut. En ole myöskään koskaan löytänyt pyörästä tuota kytkentäkaavion "rectifiriä". Ehkä syytä hankkia sekin..
-
Minusta tuossa kaikki pitäisi pelata ilman akkuakin. Mutta jos on se akku tai laturi, niin voi helpottaa vianhakua.
Onhan se akulta lähtevässä valkoisessa päävirtajohdossa oleva 10A sulake ehjä?
-
Virtalukon asennot:
Off / Pois päältä: Kaikki koskettimet auki, paitsi virtalukko maadoittaa sytytysvirran. Eli oikosulkee kärjet. Eli kytkee yhteen magneetolta tulevan musta/valk johdon ja maahan menevän musta / kelt johdon.
Day / Päiväajoasento: Kaikki muut sähköt päällä paitsi valot. Vain yksi latauskäämi on käytössä.
Virtalukossa yksi kärkipari kytkee valopuolaltalta tulevan vaaleansinisen piuhan sinivalkoiseen tasasuuntaajalle menevään piuhaan ja lisäksi toinen kärkipari kytkee akulta tulevan valkoisen päävirtajohdon äänimerkille, vilkuille ja jarruvalolle menevään ruskeaan piuhaan.
Koska sytytys on kokonaan oma piirinsä ei sähkönkulutusta juurikaan ole. Tuo pienitehoinen käämi riittää hyvin pitämään akun latauksessa kun vilkut ja jarruvalo ottaa virtaa silloin tällöin ja äänimerkki ei välttämättä edes joka päivä.
Night/Yöajoasento: Magneetolta kaksi tehokkaampaa käämiä (pinkki ja keltainen johto) on käytössä. Virtalukko kytkee magneetolta tulevan pinkin johdon sinivalkoiseen tasasuuntajalle menvään johtoon. Toinen kärkipari kytkee magneetolta tulevan keltaisen piuhan punaiseen ajovalolle(valonvaihtajalle) menevään johtoon. Ja 3.ja 4. kärkipari yhdistää akulta tulevan valk johdon äänimerkille ja vilkuille menevään rusk johtoon ja takavalolle menevään punavalk johtoon
Ja nyt tarkkana: Ajovalohan on kokonaan oma piirinsä. Sitä syöttää pelkästään magneeton keltainen johto. Eli se akku tai laturi ei autakaan vianetsinnässä jos kone ei käy.
Ota pitkä heittojohto, ja syötä sillä akulta/laturilta virtalukon keltaiseen johtoon ja etene siitä --->virtalukolta punainen johto valonvaihtajalle-->valonvaihtajalta puna/kelt ja puna/musta polttimolle.
-
Melkoinen maestro tämä Simo :)
Jopa minäkin ymmärrän näin hyvin selostettuna selkosuomeksi jos äly loppuu kaavioiden kanssa kuten tahtoo usein käydäkkin saati jos kaavioita ei löydy esim ehdottoman tärkeästä korjausoppaasta tai netistä ja esim viimeksi muutama päivä sitten harrasteauton kanssa tuli tenkkapoo vaikka kaavio ja mittari löytyykin millä mittailla kunhan älyäisi mistä mittaaa ja mitä lukemia pitäisi tulla mutta tuurin,kokeilun ja erehdysten kautta asia selvisi mutta hattu päästä näin perinpohjaiselle selvitystyölle koska oletan jotta Simolla ei moista Kawaa tallistaan löydy ja vaivoitellut erikseen asiaa tutkien ...vaan mistäs tuon tietää mitä aarteita kenenkin talli kätkee ;D
Mulla on ikivanhoja 70 luvun nuoruuden muistoja ja hyviä sellaisia juuri tuommoisesta ysikymppisestä kun serkkupojalla ostettiin puoliuusi moinen joka verrattuna mun tunturi sporttiin oli lievästi ilmaisten kuin yö ja päivä.
Hiekka lensi äkäisesti ja kulki tuplasti tunskaan,ai kun teki mieli moista silloin(turhaan) ja alaikäisiähän tietty oltiin molemmat...
Jo silloin tuli huomattua että Japanissa hommat osataan tehdä toimivaa tekniikkaa myöden ja siististi.
Se oli tummanpunainen väriltään mutta hälläväliä huonosti pidettynä hienokin rapistui suurinpiirtein silmissä päätyen jo muutaman vuoden ikäisenä kaatopaikkakuormaan...harmi,nyttemmin kannattaisi yrittää elvyttää huonompikin jos olisi kohtuulliset jämät säästyneet nykypäivään ,kovin ovat harvinaisia maailmallakin pisteosiaan myöden joten ei helppo nakki eikä halpaakaan.
Tietty pääosa noistakin päätyi varmaan aikoinaan pohjois amerikkaan?
-
Eilen pääsin taas mökille pikkukawan kimpppuun...
Kyllä se mitä ilmeisemmin sen akun vaatii, jotta valot saa toimimaan. Muistikuvani siitä, että joskus olisi toiminut ilman akkua lienee siis väärä.
Myös jännitteitä alkoi valokäämeiltä löytymään kun tajusin kytkeä Fluken mittaamaan AC (vaihtovirtaa) jännitettä :D . Hämmästyttävän suuria jännitteitä sieltä kovilla kierroksilla tuli. Useita kymmeniä V. Yksi noista käämeistä antoi toistasataa V kun pyörää huudatti.
Taka- ja jarruvalo alkoivat toimimaan normaalisti kun kytkin 6 V akkulaturin "akuksi". Ajovalopolttimoa mulla ei tähän hätään ollut. 6 V polttimoita PX15D kannalla ei tunnu ihan joka paikasta löytyvän. 12 V löytyy mm. Motonetistä.
Tilasin myös CMS:ltä alkuperäisosana tuon tasasuuntaajan (rectifer).
Sitten akkukaupoille. Koska pyörä on rakennettu "montulle", ja sillä ajetaan oikeasti maastossa, niin akku saisi olla mahdollisimman pieni ja kevyt.
(https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/296666204_571053544811979_8951876532475547838_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=ER_fjNqcFnoAX9MwntO&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AT9wRINPggHfQBKcGM7mZAcQzev88tifgGU2hEDxZbfWsA&oe=62F38083)
-
Niimpä. Se toinen kaava, joka sattui kohdalle oli pikkusen erilainen. Näissähän tahtoo aina olla eroja eri vuosimalleissa ja eri markkina-alueille tehdyissä pyörissä. Ja avielä käyttäjien tee se itse viritykset päälle. Ja näyttää, että Kai on pystynyt tutkimaan tuota tankki paikalla(?) eli sitä voi käytellä ja mitata mihin se sähkö toppaa. Virtakynällä, tai yksittäisten komponenttien johtavuutta voi testata yleismittarin ”piipparilla”. Pelkkään ajovaloon se ei sitä akkua tarvitse. Eli johdot kiinni, kone käyntii ja virtalukko valot päällä -asentoon, niin ajovalo pitää palaa. Jos ei, niin eihän tuossa ole kuin virtalukko ja valonvaihtaja ja liittimiä ennen polttimoa. Mutta jos takavalo ja jarruvalo pitää saada toimimaan, on akku oltava, jos tuo linkissä oleva kytkentäkaava sopii tuohon pyörään. Ja se "rectifier" (tasasuuntaaja), pitää olla. Muuten akku ei lataannu ja se takavalo tyhjentää akun. Kaillahan oli ilmeisesti juuri tuon pyörän ohjekirja? Onko siinä oleva kytkentäkaava sama ,kuin tuossa linkissä?
Välistä poistui yksi kommentti. Siksi voi näyttää, ettei tämä liity mihinkään...
-
tein aikanaan hajonneen jyrsimen tankista koekäyttö tankin, voi suositella
-
Kisakauden päätyttyä ja kelien kylmettyä olikin aika palata Pikkukawan valojen ihmettelyyn. Mikäpäs sen mukavampaa kuin touhuta pikkupakkasella kylmässä ja pimeässä tallissa.
Tässä välissä tuli ostettua vehkeeseen uusi 6 V akku Biltemasta ja uusi tasasuuntaaja CMS:lta.
Em. hankinnoista huolimatta ongelmat jatkuivat. Etuvalopolttimona käytin Motonetin myymää 12 V 35/35 W PX15d-kantaista polttimoa. 12 V siksi, että 6 V polttimoita oli aika huonosti saatavilla tuolla kannalla. Polttimo pamahti aina kun mopolle antoi vähänkin kierroksia.
Kerhomme tallimestari Jupelta löytyi kuitenkin 1 kpl 6 V 25/25 W polttimoita tuolla em. mainitulla PX15d -kannalla. Tämän hän sitten minulle ystävällisesti myi. Tänään sitten asensin tuon polttimon Kawaan. Ja kappas. Valot toimi niin kuin pitääkin ja polttimo kesti vaikka huudatin mopoa kovillakin kierroksilla. :D
Sitä mä jäin nyt ihmettelemään miksi nuo 12 V polttimot eivät tuossa kestäneet? Pamautin näissä kokeiluisani niitä 3...4 kpl. Pamahti aina heti kun hiemankin nostin kierroksia. Ovatko ne vain laadultaan paskoja? Ilman kuormaahan tuolta valokäämiltä tulee helposti yli 30 V vaihtojännitettä, mutta miksi 6 V polttimo näyttää tämän kestävän?
Nyt sitten otetaan Kawa liikennekäyttöön ja päristelemään jonnekin ;)
-
Moro
Tuon 6v polttimon vastushan on oltava pienempi kuin 12 volttisen. Jospa se jännite pääsee nousemaan 12 volttisella liian pienen kuorman takia yli polttimon keston.
-
Laita tasurin jälkeen valoja syöttävän ja maan välille 12V Zenerdiodi, niin alkaa polttimot kestämään.
-
Tuon 6v polttimon vastushan on oltava pienempi kuin 12 volttisen. Jospa se jännite pääsee nousemaan 12 volttisella liian pienen kuorman takia yli polttimon keston.
Totta. Jos laskee noiden polttimoiden resistanssit tasavirtapiirissä, niin 6 V 25 W polttimolle R = 1,4 ohm. 12 V 35 W polttimolle R = 4,1 ohm. Tiedä sitten mikä on todellinen vastus ja sen merkitys, että ollaan vaihtovirtapiirissä, mutta kyllä nuo luvut suunnan näyttävät.
Ehkä siinä käy juuri noin, että 6 V polttimolla kuormaa on niin paljon, että laturi vailla mitään säädintä tai muuta rajoittavaa tekijää "kyykkää" sopivasti. Voisi vielä huvikseen mitata jännitteen kun siellä on polttimo kuormana.
-
Sopiiko kysyä sivusta että mistä 6V tasasuuntaajia voisi tiedustella tai kytkentäkaavio josta voisi rakentaa solikan led-valaistukselle oikea jännite. Ajatus on saada tasalaatuinen ajovalo, jos laki sallii. Vielä jos löytäisi sopivan fresnel-linssin, esimerkiksi vanhoista teatteriheittimistä, millä säätää valokiila sopivaksi, mikäli laki sallii sitäkään.
-
Sopiiko kysyä sivusta että mistä 6V tasasuuntaajia voisi tiedustella tai kytkentäkaavio josta voisi rakentaa solikan led-valaistukselle oikea jännite. Ajatus on saada tasalaatuinen ajovalo, jos laki sallii. Vielä jos löytäisi sopivan fresnel-linssin, esimerkiksi vanhoista teatteriheittimistä, millä säätää valokiila sopivaksi, mikäli laki sallii sitäkään.
Jospa ensin kerrot mikä on ajattelmasi led-valaisimen oikea jännite, siis se millä se toimii? Jos n 8-12V on käypä, niin ihan tavallinen tasasuuntaussilta 6A tai isompi ja sitten elektrolyyttikondednsaattori n 2000-5000 uF valaisimen rinnalle. Nämä löytyy mistä tahansa elektroniikkakaupasta. Ja sitten lDC-piiri irti rungosta. Jos valaisin tarvii 12V tai yli niin sitten perään buusteri, joita kai edullisimmin löytyy Kiinasta tilaten. Pystyy tuon 12v DC tekemään kahdella dioidilla ja konkallakin 6 voltista.
-
6V/7W DC riittää mainiosti, kokeilin 11V AC muuntajalla josta diodisiltauksella ulos 9V rippelijännite, palaa hienosti. Virta suoraan akusta tai sekä että Solifer -76 virtapiiristä sovittamalla. Tyyliin sopiva kotelo ja linssi pitäisi kaivaa jostain vielä ennen kesää.
Mutta napsahtaako sakko jos sähkön säästön nimissä mopedin keulalle vaihtaisi volframin tilalle led energiasäästölampun.
-
Eiköhän se ole pääasia, että valo palaa mopossa.
Edessä valkoista ja takana punaista.
Kakaroilla on vaikka minkälaisia ledejä noissa kötöstyksissään....
-
Ei niissä Kawan sähköissä oikeastaan muuta vikaa ollut kuin väärä ajovalopolttimo. Viestiketjusta selviää miksi 12V 35W polttimo ei kestä reguloimattomassa 6 V järjestelmässä. Kun vaihdoin 6 V 25 W polttimoon niin hienosti toimii. Olen varsin hämmästynyt siitä kuinka hyvä tuo Kawan orkkis etulyhty valaisee on kun pyörällä iltapimeässä lumispooria ajaa.