Kirjoittaja Aihe: IC:n vaihteet hukassa!  (Luettu 893 kertaa)

Toukokuu 31, 2022, 11:47:19 ap
Luettu 893 kertaa

Juhani Salminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 79
Moi
Sanokaas tietäjät, mikä vaivaa mun IC:tä, kun koneremontin jälkeen vaihteista ei enää löydy kuin ykkönen ja nelonen. Potilas on 2-sylinterinen IC Jupiter 2, jonka sylinterit porattiin ja uusittiin kiertokanki, männät, stefat ja laakerit. Vaihteet pelas ennen remonttia aika lailla normaalisti.
Juhani, puh. 044 978 18 06.

Kesäkuu 02, 2022, 11:32:18 ap
Vastaus #1

Mauno Pirkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Vaidelaatikon voi purkaa kyljestä ilman moottorin halkaisua, sen varmaan tiestikin. Minulla oli 1- vaihde hukassa kunnes huomasin räjäytyskuvasta tutkimalla että yksi simmirikka puuttuu kokonaan. Lisäksi tuo josta kuva, onko varmasti oikeassa kohdassa, jos on väärässä hampaassa vaihteet ei toimi.
Lelut, Jupite Safir, IC M49, Honda ST1300A, Lada 1200S

Kesäkuu 02, 2022, 19:32:47 ip
Vastaus #2

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 188
IC Jupiterin vaihteistoa ei saa purettua muuten kuin halkaisemalla moottorin keskisaumasta. Yksisylinterisissä purku onnistuu lohkon lohkoa halkaisematta.

Myös IC Jupiterin vaihteensiirrossa on vastaavat kohdistusmerkit, joiden pitää olla konetta kasattaessa vastakkain.

Kesäkuu 02, 2022, 22:45:31 ip
Vastaus #3

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 188
Liitteinä kuva IC Jupiter 2 vaihteensiirrosta varaosakirjasta ja vaihteiston purku- ja kokoonpano-ohjeet ohjekirjasta.

Kohdistusmerkit ovat osakuvan osien 16 ja 24 hammastuksissa. Ovatko keltaisella korostetut helposti katoavat osat 27, kartiopäinen tappi ja 28, jousi tallessa ja paikallaan moottorin oikeassa puoliskossa olevassa pitimessä (osat 29 -31). Jos tappi ja/tai jousi puuttuvat, kääntyvä, kynsilevy, osa 23 ei liiku vaihdepolkimen liikkeiden mukana eikä hammaskaari, osa 24, käännä vaihteiden siirtorumpua, osa 16 oikein.

Kesäkuu 03, 2022, 18:07:39 ip
Vastaus #4

Juhani Salminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 79
Kiitokset hyvistä vastauksista valokuvineen!

Kohdistusmerkit pitäs olla kohdallaan, jos vaan vaihde sattui silloin olemaan nelosella. Nuo keltaisella merkityt pikkuosat pitää myös tsekata, kun vaihteet ei ole ennenkään toimineet ihan kunnolla. Ykköseltä eteenpäin vaihteet menivät aiemmin hyvin päälle, mutta takaisinpäin vaihtaessa piti tehdä joka kerta ylimääräinen polkaisu, jotta vaihteet menivät päälle. Ja nyt remontin jälkeen ei enää löydy kuin 1 ja 4 vaihteet.

Kesäkuu 04, 2022, 00:11:18 ap
Vastaus #5

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 188
Se kartiopäinen tappi ja jousi sekä kynsilevy ovat aika kriittisiä vaihteensiirron toimivuuden kannalta. Kannattaa tarkistaa myös hammaskaaressa olevan hammastuksen johon kynnet ottavat kiinni kunto. Jos kynsilevy ja hammastus ovat kovin kuluneita vaihteiden kytkeytyminen voi olla epävarmaa.
Vaihteensiirron toimintaan vaikuttaa myös akselien päittäisvälykset. Säätölevyjen pitäisi olla akselien lohkon vasempaan puoliskoon tulevassa päässä.