Kirjoittaja Aihe: HVA kilvanajopyörä projekti.  (Luettu 1276 kertaa)

Kesäkuu 04, 2022, 20:32:33 ip
Luettu 1276 kertaa

Jussi.helo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Tuolla jo aiemmin mainitsin, että pitäisi tehdä tälle oma topic. Tässä se nyt tulee. Kiinnosti tai ei…

Eli eli, Kaikki sai alkunsa kun tuli hetken mielijohteesta huudettua huutokaupasta tuollainen HVA mod 30 runko ja tankki.

Rungon saavuttua Suomeen (Kiitokset Ristolle), piti se jonkin vanteiden ja keulan varaan nostella pyörilleen. No eihän se keula siihen jäänyt kun naapurimaasta löytyi rungon oma keula. Olihan tuo tilapäinen kuvissa näkyvä keula liian hentoinen, tosin eipä se paljoa poikkea alkuperäisestä keulasta🤔

Ensinmäinen kuvissa näkyvä moottorin vaihtoehto oli Royal Enfield Co31, se idea lensi takaisin hyllylle tuo JAP löydyttyä. Tai no, sanotaanko näin, että lisenssi JAP. Selvennän tätä asiaa myöhemmin moottoria avatessa.

Koitan päivitellä tätä suhteellisen reaaliaikaisesti jatkossa. Nyt tulee vain kuvareportaasi niin saan tämän alulle.


« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2022, 20:55:04 ip kirjoittanut Jussi.helo »

Kesäkuu 04, 2022, 20:54:33 ip
Vastaus #1

Jussi.helo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Nythän tilanne alkoi näyttämään siltä, että tämä taitaa saada vierelleen sisarus-projektin. Tänään ikään kuin käveli vastaan toinen mod30 runko… josko siihen tunkisi tuon edellisessä postauksessa mainitun RE co31 moottorin….


Kesäkuu 05, 2022, 16:56:44 ip
Vastaus #2

Jussi.helo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Piti nostella moottori pois rungosta tänään, mutta eihän siitä mitään tullut. Jämähdin putsaamaan maaleja tuosta eilen löytyneestä tankista. Se osoittautui täysin ehjäksi, toisin kuin Ruotsista tullut oli päässyt happanemaan pahasti.


Takanapa tuli puhallettua puhtaaksi myös. Laakerit uusintaan ja sen jälkeen sovittelua 21” kehälle.

Josko ens viikolla nostelis moottorin pois ja alkais tutkimaan mitä se on syönyt ja samalla pitäisin alkaa suunnitelmaan magneeton paikkaa.



Kesäkuu 09, 2022, 23:41:13 ip
Vastaus #3

Jussi.helo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Alkoi kyrpimään tuon ”tunkin” ainainen virittely koneen alle, jotta pyörän sai pysymään pystyssä. Tuli tehtyä tuollainen koeversio seisontajalasta. Pitää kiinnitys ja stopparit vielä tehdä paremmiksi.


Mieli tekisin jättää se noin siroksi, mutta mahtaako tuollainen 12mm tanko kestää oikeassa käytössä? U-profiilia nuo on tupannut olemaan yleensä.



Kesäkuu 10, 2022, 10:14:13 ap
Vastaus #4

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 12194
Moro!

Kyllä pyörä tuollakin seisoo- mutta käyntiin polkeminen
ja päällä istuskelu onkin jo eri rasitus...

Jos tuohon muotoilisi ja hitsaisi lattavahvikkeet?

t. Markku

Kesäkuu 10, 2022, 13:13:46 ip
Vastaus #5

Jussi.helo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Moro!

Kyllä pyörä tuollakin seisoo- mutta käyntiin polkeminen
ja päällä istuskelu onkin jo eri rasitus...

Jos tuohon muotoilisi ja hitsaisi lattavahvikkeet?

t. Markku
Totta turiset!
Taitaa tuo ajaa asiansa rakentelun ajan, tai ainakin siihen asti kunnes löydän jotain tarpeeksi vanhaa u-profiilia. Tallissa olisi yks 30-luvun Bsan jalka, tosin sitä ei tohdi mennä pilaamaan, kun on koko runkokin sille.

Syyskuu 16, 2022, 22:44:31 ip
Vastaus #6

Jussi.helo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Kesä on kärsitty ja kohta Kaanaan Kahinat taputeltu, niin ehtii keskittymään tähän laitteeseen paremmin.

Vaihdelaatikon suhteen suunnitelmat muuttui, päädyinkin Nortonin Dolls head-laatikkoon. Runko saa siis rälläkkää ja  pieniä muutoksia.