Kirjoittaja Aihe: Helkama Mini GT projekti  (Luettu 5433 kertaa)

Heinäkuu 25, 2022, 11:16:45 ap
Luettu 5433 kertaa

Mika Viksten

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Kaivoin vanhan Mini GT:n esiin ja aloin sen elvytyksen. Kuten näkyy, niin likaa ja patinaa on.
Tähän mennessä on tarkastettu tankki, vaihdettu laatikkoöljy, hankittu sähköjä, vaijereita, vaihdekahva, uusittu polkimet, kaikkea pientä.
Laite on myös jo höräytetty käyntiin, mutta kaasutin vielä purettuna pöydällä. Ajettu viimeksi 1999-2000 joten varuilta sylinteriin öljyä ja pyöritystä ilman tulppaa. Puristukset ovat varsin hyvät.

Nyt kysymys, mikähän on tämän vakio ratasvälitys? En löydä tietoa, josko jollakin olisi 16" Demm välityksestä tietoa?

Ja lisäksi puuttuvat osat: tyyppikilpi(?) ja äänenvaimennin "ruota", hiukan haastavat löytää. Mopon historia kun kuitenkin tiedetään täysin, niin outoa, että kilpi on revitty.
Yritin liittää kuvia, niin tämä palasi tyhjään viesti-ikkunaan, eli kuvat jäi nyt puuttumaan. Mitään virheilmoitusta ei tullut?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2022, 11:18:38 ap kirjoittanut Mika Viksten »

Heinäkuu 25, 2022, 11:35:54 ap
Vastaus #1

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 801

Yritin liittää kuvia, niin tämä palasi tyhjään viesti-ikkunaan, eli kuvat jäi nyt puuttumaan. Mitään virheilmoitusta ei tullut?

Suoraan tänne foorumille pystyy laittamaan vain tulitikkuaskin kokoisia kuvia. Kannattaa laittaa kuvat aijaa.com ja kopioida sieltä linkki, jolla kuvat saa näkymään täällä foorumilla, niin säästyy aikaa ja vaivaa kun ei tarvitse muuttaa kokoa ja kuvat näkyy isompana.

Mini GT pakoputkeen löytyisi tuollaisia lämpösuojia:

http://www.janikaasalainen.fi/fi/mini-gt/1883-pakoputken-lamposuoja-mini-gt.html

VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi
Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281


Heinäkuu 26, 2022, 10:31:55 ap
Vastaus #3

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 801
Tuollainen ajanpatinoimassa alkuperäiskunnossa säilynyt mopo on hieno löytö.

Vaihdoin eilen renkaat Helkama Exporttiini, on myös Demm-moottori ja 16" renkaat, ja laskin, että siinä oli 27 piikkiä takarattaassa. En kyllä tiedä onko se alkuperäinen koko, mutta ainakin mopo tuntuu kulkevan siihen malliin kuin vakiona pitäisikin.

Vertailin samalla takarattaan pulttijakoja ja näytti olevan Tunturi Break/Hopper & Helkama Ässä takaratas myös tähän sopiva, olisiko sama jako myös Mini GT:ssä?
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi
Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Heinäkuu 26, 2022, 13:16:33 ip
Vastaus #4

Mika Viksten

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Varmaan kyllä, mikähän on eturatas? Omassa takaratas on aika entinen ja ketjut osin ruosteen syömät.

Pitää tilata nämä ennen kasausta.

Mitään täyttä entisöintiä ei kannata tehdä, mutta ihan hyvä tästä tulee, kaikki vaikuttaa edelleen toimivan.

Yksi haaste on löytää mittarin pyörittäjä ja vaijeri, Moposportilla kävin, mutta siellä ei nykyään ole juuri mitään vanhaan mopoon sopivaa. Lisäksi mittarin lasi tarvitaan, jotta saan kahdesta yhden ehjän.

Heinäkuu 30, 2022, 20:33:51 ip
Vastaus #5

Mika Viksten

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Jatketaan, orkkis kaaasari korjattu, vaihdettu tiivisteet ja käy ihan miten sattuu. Oletan, että seuraava operaatio on vaihtaa stefat.

Mikähän ulosvetäjä tähän passaa? Keskipultti taitaa olla 13 mm ja magnetossa hieno kierre.
Kytkinpuoli pitää avata joka tapauksessa kun vuotaa, eli sekin uusiksi. Samoin uusin polkimien stefat ja eturattaan... On tässä tekemistä.


Heinäkuu 31, 2022, 21:27:50 ip
Vastaus #7

Mika Viksten

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23

Elokuu 01, 2022, 20:12:36 ip
Vastaus #8

Mika Viksten

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Em osista lähes kaikki kasassa. Mopo sai myös tyyppikilven ja ruodan, joten alkaa olla lain sallimissa kantimissa ja äänetkin lienee hiukan siedettävämmät.

Kiitos Järvenpäähän osista, löytyi vähän kaikkea!

Yksi osa aiheuttaa päänvaivaa, mittarin alapyörittäjä on alkuperäinen osanumeronkin mukaan, mutta sen osajärjestys ja kiinnitys(heiluu vaijerin varassa) vähän ihmetyttää?

Elokuu 02, 2022, 19:25:11 ip
Vastaus #9

Mika Viksten

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Kukaan ei ilmeisesti tänne vastaile, mutta ei viitsi uutta aihetta laittaa.  ::)
Seuraava ongelma iski: Olen purkanut magneeton ja kytkimen, vaihtanut niides stefat, oikea poljin oli helppo, vasen jää osan "Jarrutarttu" alle, onko osa sellainen, että pitää purkaa koko motti, vai lähteekö se booreilla tms. ulospäin? En keksi.
Kytkimen painelevy olikin jo lämpöä saanut(ja kiero) ollut, nyt se vasta kiero onkin! Pitää löytää uusi, tiedustelu menossa... ei nämä osat ihan helpolla lähde, alennusvaihteen rataskin lensi vastapuolen seinään kun lopulta irtosi, ulosvetäjää, lämpöä ja naputtelua käyttäen. Ihme ettei mennys sekin halki.
EDIT:
Jarrutarttu niminen osa löytyi italian ebaysta, josta näki, että stefa on sisäpuolella kyseisen osan sisällä, eli vaihto jäi. Samoin eturattaan stefa, pitäisi purkaa laatikko halki... olkoon siis. Kampiakselin stefat vaihdettu, magneeton oli pahin, kivi kova ja irrallaan, eli ihme jos saattoi käydä vähän huonosti...

Tänään laitettu sähköjä uusiksi, korjattu kierteitä, vaihdettu eturatas ja konkka... kaikkea näpräämistä riittää.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2022, 17:36:53 ip kirjoittanut Mika Viksten »

Elokuu 04, 2022, 16:46:25 ip
Vastaus #10

Esa Järvinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 77
Poljinakselilla ei ole stefaa vaan O-rengas, ja sitä ei mielestäni saa vaihdettua halkaisematta mottia.
Kannattaa laittaa laadukas O-rengas (ei motonetin O-rengassarjasta) ettei tarvi vaihtaa kahdesti niinkuin minä tein.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2022, 16:49:14 ip kirjoittanut Esa Järvinen »

Elokuu 04, 2022, 21:32:56 ip
Vastaus #11

Tuomo Mikkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 266
O-rengas tulee tosiaan päälle lohkoa vasten. Poljinakselin sisäänmenossa on stefa kuten Mika huomasi. Jäi itsellä stefa vaihtamatta, jolloin tiputti vähän öljyä. Harmillinen vuoto  vaihtamisen kannalta.

Elokuu 05, 2022, 18:01:50 ip
Vastaus #12

Mika Viksten

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
https://aijaa.com/pxPXV3
https://aijaa.com/ENY3pW
https://aijaa.com/bRFoTg
Nyt pitäisi etuakselikin fiksata. Yläkolmio hitsattu kiinni ja aika entinen, lisäksi siinä on halkeama...
Oi kun olisi ehjää edes jokin...

Elokuu 05, 2022, 18:54:09 ip
Vastaus #13

Mika Viksten

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
O-rengas tulee tosiaan päälle lohkoa vasten. Poljinakselin sisäänmenossa on stefa kuten Mika huomasi. Jäi itsellä stefa vaihtamatta, jolloin tiputti vähän öljyä. Harmillinen vuoto  vaihtamisen kannalta.
en purkaessa tajunnut O-rengasta, no ei ainakaan vuoda.
Öljyproppu tuli kierteineen ulos ja laitettu liimalla takaisin. Seuraavalla kierroksella uudet jengat.

Elokuu 06, 2022, 14:47:57 ip
Vastaus #14

Mika Viksten

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Ja nyt kun välitys on se, mitä sattuu löytymään ja takaratas pari piikkiä isompi, kuin ennen, niin välitys on 14,5(tyyppikilpi 16,1) 12:34 rattaat. Oikea olisi siis noin 12:38 luokkaa. No tällä mennään, lähellä on.