Kirjoittaja Aihe: Laakeriliuskojen valmistus/muokkaus  (Luettu 3245 kertaa)

Joulukuu 04, 2024, 01:55:35 ap
Luettu 3245 kertaa

Tuomas Hosia

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 20
Meillä on siis -89 Kawasaki GPX750R ja siinä levällään oleva kone ja tarkoitus oli vaihtaa laakeriliuskat ja muuta pientä ja panna se takaisin kasaan kun kilometrejä on jo 80t.

No, sehän meni heti käteen kun Kawasaki ei enää tee liuskoja kuin joitain kokoja ja kun tehdas antaa kootkin #1 - #3 (värikoodattuna), niin eipä noista viisastu yhtään.
Vanhat liuskat tietenkin ovat vielä tallessa, mutta saisiko noita jotenkin/jossain pinnoitettua uudelleen? Sen jälkeen varmaan pitäisi vielä hioa johonkin sopivaan mittaan?

Korjaamokäsikirja kertoo akselin nimellismitat ja kaikkea muutakin, mutta tuo on saksaksi (netistä kaivettu, paperisena ei ole vielä löydetty) ja Motorrad-saksalla ei ihan koko tarina aukea. Sen verran siitä kuitenkin selviää että päälaakeriliuskojen välys on 2 - 4 sadasosaa ja se on kovasti vähän.
Jotain siinä sanotaan että käytä Plastoleneä välyksen mittaamiseen, mutta en oikein hahmottanut että miten se toimii, joku varmaan osaa valaista?
Osa liuskoista ainakin on ihan käyttökelpoisen näköisiä vielä että jos hyvin käy niin pärjäisi vanhoilla liuskoilla: Ihan sillä tavalla tuolla ei enää ajella kuin uudella. Tämä pyörä vain on niin hyvässä kunnossa että siitä saattaisi saada museopyörän kunhan vain saisi koneen kuntoon ja takaisin kasaan: Maalaus ja katteet ovat kunnossa eikä missään ole mitään virityksiä, hyvä lähtökohta.

Minullahan on toinenkin GPX mutta siinä ajokilometrit (110t) ja ikä näkyvät jo pahasti, se olisi täysi entisöintiprojekti.
Suzuki A95*2 + K70, Kawasaki GPX750R*2, Tunturi Maxi

Joulukuu 04, 2024, 09:20:24 ap
Vastaus #1

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 943
  • Kawasaki A 1 R
    Jos kattelis vähän ympärileen olisko naapurin pojilla liuskoja lähimain siis Honuli tai  Suikkanen . Moottori taikuri Olavi Kone teki minulle
    Skodan liuskoists  Lanciaan toimivan sovituksen, jolla ajoin kaikki tarpeeni, 80  luvulla ja se lancia myytiin kuukausi sitten Turengin
    huutokaupassa  1100 ecu.

Joulukuu 04, 2024, 09:43:39 ap
Vastaus #2

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Aika kinkkinen juttu alkaa tekemään nykyiselle akselimitalle liuskoja. Paremmin onnistuu, kun etsii pikkuisen paksummat ja sovittaa kauloja hiomalla.
Etsintä ei aivan helppoa ole, mutta joku vanhan liiton moottorikoneistaja saattaa vielä löytyä, jolla on muutakin kysyttävää kuin rekisteri- tai valmistusnumero.
Tällä palstalla käyttäjänä on sellainen nimi kuin Reijo Järviluoma. Hänellä on pitkänmatkan kokemusta myös osien ristiin sovitamisesta. Vois kannattaa laittaa vaikka yksityisviestiä.

Joulukuu 04, 2024, 11:43:20 ap
Vastaus #3

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1602
https://www.tarvikemotti.com/tuote/laakerivalyksen-mittanauha/
Tuollaista nauhaa tarkoittaa.
Puhdista mitattavat laakeripinnat ja levitä mineraalirasvaa laakerin kaulaan, leikkaa pätkä plastigaugea ja paina se kaulallle, kiristä momenttiin. Nauha puristuu laakerivälyksen paksuiseksi. Vertaa puristuneen nauhan paksuutta pakkauksessa olevaan asteikkoon, ja näet tarkan laakerivälyksen.
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Joulukuu 07, 2024, 03:37:33 ap
Vastaus #4

Tuomas Hosia

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 20
Kiitos, tämä auttaa ainakin tähän asiaan eli voisi ainakin harjoitella tuon käyttöä katsomalla että millaiset välykset siinä nyt on.
10kpl pussi menee aika ripeästi kun on 5 runkolaakeria ja 4 veiviä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2024, 03:39:35 ap kirjoittanut Tuomas Hosia »
Suzuki A95*2 + K70, Kawasaki GPX750R*2, Tunturi Maxi

Joulukuu 07, 2024, 16:01:31 ip
Vastaus #5

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 258
Ootko yrittänyt etsiä ebaysta ja googlella varaosanumerolla? Vaikka valmistus on loppunut, niin myynnissä niitä saattaa maailmalla silti vielä olla.

Joulukuu 08, 2024, 11:10:22 ap
Vastaus #6

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 755
Semmonen tuli mieleen, että eikös tuo Plastigauge:n  käyttöohje ole tarkkaan ottaen vähän väärin selitetty tuossa myyjän sivullakin. Se puristuu kasaan siellä välyksessä, ja sitten mitataan sen lituskan leveys, ja / tai verrataan mukana tulevaan asteikkoon. Kai sen paksuudenkin voi mitata, mutta lienee helpompi/tarkempi tehdä ohjeen mukaan. En ole koskaan edes nähnyt tuommosta, saati käyttänyt.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2024, 11:56:36 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Joulukuu 08, 2024, 15:45:22 ip
Vastaus #7

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1602
Joo, sen mittanauhan paksuus "mitataan" vertaamalla sen leveyttä tuohon asteikkoon...  ::)
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Joulukuu 12, 2024, 11:01:09 ap
Vastaus #8

Tuomas Hosia

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 20
Ootko yrittänyt etsiä ebaysta ja googlella varaosanumerolla? Vaikka valmistus on loppunut, niin myynnissä niitä saattaa maailmalla silti vielä olla.

Noitahan on siis kolmea paksuutta ja kolmea eri tyyppiä  ja vanhojen värikoodeista ei ole mitään jäljellä. joten ei ole oikein selvää että mikä olisi uusi vastaava osa ja parin kympin kappalehinnalla ei oikein arvailu innosta, noita liuskoja on kuitenkin 9 paria.l

Ajatus on kyllä hyvä mutta puuttuu lähtötietoja.
Suzuki A95*2 + K70, Kawasaki GPX750R*2, Tunturi Maxi

Joulukuu 12, 2024, 12:12:46 ip
Vastaus #9

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2369
Liuskojen valinta ym. selviää tehtaan korjaamokirjasta (Shop Manual/Service Manual). Manuaalissa on taulukko josta liuskojen värikoodit/välys selviää. Välyksien mittaamiseen  Plastic Gauge on oiva väline.

Pielavetiset laakerinvalannat ja kammenkaulan pienemmäksi hionnat kannattaa unohtaa.
Ennen mittaamista laakerikaulat voi hioa/puhdistaa
hienolla hiomanauhalla.


Kannattaa kysyä neuvoa Classic Kawasaki Club Finland sivuilta. Joku harrastaja voi skannata Shop Manualista tarpeelliset sivut/taulukot.
https://www.kawasaki.fi/fi/products/pages/Classic_Kawasaki_Club_Finland?Uid=083EDFFQWg1RDFhRUA0JXFAMWAlYWlBbWFlfWV1eUVEJCl8

Helmikuu 03, 2025, 11:48:16 ap
Vastaus #10

Matti Hokkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Värikoodit liuskoissa voivat myös merkitä eri sovitekokoja samaan nimellishalkaisijaan.
Yleensä parin satkun heitto välyksessä ei meinaa mitään.
Ahtaammassa päässä valkometallli muovautuu vähän kunhan ei ihan mitättömässä välyksessä olla ja väljemmässä päässä kulutusvaraa eli ajokilometrejä tulee vähän vähemmän.
Tehtaalla laitetaan välykset aivan optimiin eri liuska paksuuksilla jolloin kaikille kampiakseleille joiden tarkassa koossa on muutaman sadasosan eroja tulee käyttöä ja mootorin luotettavuus ja käyttöikä parhaaksi mahdolliseksi.

Helmikuu 07, 2025, 13:50:52 ip
Vastaus #11

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2369
Värikoodit liuskoissa voivat myös merkitä eri sovitekokoja samaan nimellishalkaisijaan.
Yleensä parin satkun heitto välyksessä ei meinaa mitään.
Ahtaammassa päässä valkometallli muovautuu vähän kunhan ei ihan mitättömässä välyksessä olla ja väljemmässä päässä kulutusvaraa eli ajokilometrejä tulee vähän vähemmän.
Tehtaalla laitetaan välykset aivan optimiin eri liuska paksuuksilla jolloin kaikille kampiakseleille joiden tarkassa koossa on muutaman sadasosan eroja tulee käyttöä ja mootorin luotettavuus ja käyttöikä parhaaksi mahdolliseksi.

Juuri näin.