Kirjoittaja Aihe: Sytytystulppa  (Luettu 10783 kertaa)

Lokakuu 03, 2022, 17:05:06 ip
Vastaus #15

Pekka Rämet

• Vieras
Minulla oli 60 luvulla ajokkina MB 280 s .Jos siihen laittoi Champion tai Boch tulpan,niin se oli aina liian kylmä tai kuuma.Kylmä karstottui kaupungissa ja kuuma paloi maantiellä ,siis aiheutti nykimistä ,huoltomies laittoi NGK tulpat sen kuumemman arvon mukaan,ja sanoi,että NGK tulpan kuparinen keskielektroodi siirtää lämpöä paremmin eikä pala siten maantieajossakaan ja näin se todella toimi.! Nykyisissä pienkoneissa käytän vain tehdasasetettua merkkiä ja lämpöarvoa,joskus myyjä on antanut"ns.vastaavan" ja olen todennut,että vastaavia ei ole!!!!!!

Lokakuu 03, 2022, 17:20:52 ip
Vastaus #16

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sellainen tuntuma on kehittynyt että ngk:n huonouden voi yhdistää enempi näihin kaasutinkoneisiin ja siihen ryyppyhanikkaan.

Asia on varmaankin juuri näin. Minulla kanssa huonoja kokemuksia amerikanpapattimien kaasutinkoneissa NGK:sta, enkä edes ole ryyppihanikkaa antanut liikaa (paitsi kerran nuorempana ja kokemattomana, mutta siitähän oppikin kerrasta asian). Championit sen sijaan pelaavat hienosti, tyyliin kierrä kiinni ja unohda.

Ruiskuvehkeissä ei ole tarvinnut tulppiin kajota minun koskaan. En edes tiiä minkä merkkisiä tulppia noissa nykyisissä on, kun en ole niihin ikään koskenutkaan.

Lokakuu 03, 2022, 18:40:23 ip
Vastaus #17

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Niinpä niin, a95 suzukissa on noin 7hp (6,9) tehtaan jäljiltä. Nyt vähän ehkä enemmän kun piti ajoituksia siitäkin vähän muuttaa. Se ei kulje tehtaan jäljiltä mihinkään. Solifer 4-speed kulki helvetin paljon kovempaa. Ja kiihty. Luulen että siinä oli siis enemmän jonkun verran hevoisia vs suzuki persdynon perusteella. Kierroksia hmmm. Luulen että otti yli 10krpm. Luulen että siinä oli litrateho enemmän kuin cb350 hondassa joka tehtaan jäljiltä. Tosin malisen resurssit ja knowhow oli 15-17 vuotiaana pienemmät kuin hondan tehtaalla. Nykyään ero lienee hieman kaventunut. Korkeavireisessä kakstahti koneessa oli aina ngk tulppa. Lähinnä ongelma oli laakereiden kestävyys kun eivät kestäneet kierroksia ja tehoa.

Saatto Malinen olla jopa Hondan suunnittelimoa edellä, mitä tulee knowhowhun ja resursseihin jugoslavialaisen kakstahtimoottorin virityksessä ;D

Kyllä mullakin Soliferissa pelasi NGK ihan ok.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 03, 2022, 22:08:14 ip
Vastaus #18

Risto Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pienkoneissa tulpat tuntuu kestävän tosi pitkään. Vaihto on tullut ajankohtaiseksi, kun käynnistyvyys heikkenee oleellisesti. Useimmiten siihen on tarvittu vähintään 10 vuotta. Käyttötunteja ei useimmilla käyttäjillä näille koneille kovinkaan paljon tule/vuosi, mikä varmaan selittää pitkän käyttöiän tällaisissa moottoreissa.

Kyllä tulppien toiminta heikkenee aika nopeasti myös vähemmän kireissä koneissakin. Minulla meni Moto Guzzin Stelvion tulppien vaihto muutaman tuhat km pitkäksi ja ilmeni kummallisia käyntihäiriöitä, jotka poistuivat tulppien vaihdolla. Sitä oliko tämäkin NGK tulppien syytä, jotka ovat tämänkin pyörän vakiotulpat en osaa sanoa. Häiriöt hävisivät tulppien vaihdolla uusiin samanlaisiin, koska muitakaan ei ollut heti saatavilla. Mieluummin olisin laittanut Nippondensot, jotka ovat milestäni toimineet paremmin kaikissa laitteissa, joihin olen niitä laittanut.

Uralistien palstalla oli joskus arvio NGK tulpista : NGK tulpat pelkäävät pimeää, kipinöivät hyvin sylinterin ulkopuolella kokeiltuna, mutta kiinni kierrettyinä eivät.   

Maaliskuu 05, 2024, 19:06:14 ip
Vastaus #19

Arto Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
NGK:t on suurin osa made in franse. Piti kerran ihan purkaa kyseinen värkki ja kyllä kävi selkeeks ettei niiden ole tarkoitettu toimivan kauaa. Ennen ne tehtiin kaikki japaniassa. Nyt jos japanian tulppaa haluaa niin Denso.

Maaliskuu 06, 2024, 01:47:26 ap
Vastaus #20

Harri Valtari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kevarin tulppa on aina varastossa ja kyseinen  Denso on tehty Kiinassa . Isomman pyörän Boschit on tehty Intiassa . Boscheista ei ole vielä käyttökokemuksia .

Maaliskuu 06, 2024, 06:50:27 ap
Vastaus #21

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Täytyypi oikein tutkia mikä on 22 vuotiaan ajoleikkurin tulpan merkki kun on vielä akuperäinen,kilsojahan leikkurilla ei paljoa ole kun on niin vähän paahdettu motarilla mutta tunteja tohon ikään kertyy väkisinkin jo aika paljon,NGK:han se ei voi olla kun ovat niin paskoja ja jos on BS:n logo niin tiedä häntä sitten missä silloin aikanaan ovat ne valmistuttaneet.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 30, 2024, 12:10:12 ip
Vastaus #22

Kalle Korpela

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Omissa vehkeissä olen sitä tulppaa ostanut ja käyttänyt mitä on saanut. Kymppisolikassa on ännän tulppa ja hyvin pelaa. Tiedä sitten onko vaan tuuria kun ei oo viel pimentyny mut ei mulla noista huono sanottavaa ole
Solifer 10 1969 "Laura"

Heinäkuu 30, 2024, 18:59:02 ip
Vastaus #23

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kevarin tulppa on aina varastossa ja kyseinen  Denso on tehty Kiinassa . Isomman pyörän Boschit on tehty Intiassa . Boscheista ei ole vielä käyttökokemuksia .
Varsinainen ihme, että Hondan tulppa NGK DR8ES-L näyttää olevan made in Japan. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa noiden kanssa. Densojakin on ollut, eikä mitään murhetta niidenkään kanssa.

Tammikuu 31, 2025, 12:56:57 ip
Vastaus #24

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
BSA A65L - ryhmässä kehuvat Brisk L14C tulppaa. on kuulema laaja lämpöarvo ? Hankala vain löytää ..
BSA A65LB 1968
Mercedes W220 S500 2000

Helmikuu 01, 2025, 17:07:03 ip
Vastaus #25

Eero.Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Helmikuu 01, 2025, 21:09:40 ip
Vastaus #26

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
https://www.autodoc.fi/brisk/8962057
Tuolla on.-Eero
Juu .. tarkoitin että ei ihan joka kotimaisessa autotarvikeliikkeessä ole  :) 
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2025, 21:11:30 ip kirjoittanut Kari Pääkkönen »
BSA A65LB 1968
Mercedes W220 S500 2000

Helmikuu 02, 2025, 11:15:34 ap
Vastaus #27

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Neuvostoliitossa ei kuulemma ollut kuin kahta taulppamallia. Lyhyt moottoripyörän tulppa ja pitkäkierteinen auton tulppa.
Kaikki ryssänpyörät ja wla-harrikat toimi noilla lyhyillä parhaiten, eikä kastuminen ta noki haitannut.

Muutin Jawan työntötankokoneen pensalle ja siinä ei oikein meinannut mikään kestää. Sitten kokeilin neuvostoliiton kynttilää ja sillä samalla ajelin myyntiin asti, varmaan pari tuhatta km.
Oli muuten erittäin kulkeva Matchless ja seinät tärisi megafoonin takana. 
Kilpiinkin sen sain 90-luvulla, vaikka omavalmisteista ei vielä ollut edes haaveita kenelläkään.