Kirjoittaja Aihe: Cb750kz sytytys ongelma  (Luettu 716 kertaa)

Huhtikuu 11, 2021, 08:47:05 ap
Luettu 716 kertaa

Jarkko Huhta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Tuossa on ollut ongelmia Honda CB750kz -79 kamppeen kanssa jo pidemmän aikaa.. täydellä akulla kylmänä käynnistyy ja käy hyvin 5-10min tyhjäkäynnillä mutta kun lämpeää niin sammuu ja tiputtaa pyttyjä pois pelistä. Ei anna tällä hetkellä 1 ja 4 puolasta kipinää lämpimänä (puolat uudet, kuten hatut ja johdot ja tulpat). Lataa ok jopa tyhjäkäynnillä nyt kun vaihdoin Lataussäätimen (R/R). Aiemmin ei ladannut tyhjäkäynnillä ollenkaan..


Jotenkin loppuu usko tähän;D noh, itse päättelisin että voi olla pulse generator eli sytytyksen ajoitusyksikkö suomeksi taitaa olla.. sehän siellä moottorissa lämpeää ja hävittääkö sitten kipinän? Välillä saa taas takaisin eloon kun kaasuttelee kunnolla.. bensaa saa ja sen puoleen eli kaasutin osasto pitäisi olla kunnossa.


Ja äsken mittasin jälleen niin kylmänä kaikki ok ja kipinä tulee ja pulse generaattorin liittimen molemmista pareista 2-3 ja 1-4 sama resistanssi noin 500ohm.. lämpimänä 1-4 parista ei resistanssia.. eli taitaa siinä olla ongelman ydin..


Akkukin on uusi ja johtoja oon yrittäny katsella ja huonoja liittimiä vaihdella jne..


Olisiko täältä apuja? Ja jos jollain on tuollainen pulse generaattori ylimääräisenä niin olisin siitä kyllä kovasti kiinnostunut. Kannattaisiko elektroniseen sytytykseen vaihtaa koko laitos?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2021, 12:36:11 ip kirjoittanut Jarkko Huhta »

Huhtikuu 11, 2021, 21:21:01 ip
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1455
Minä kokeilisin vaihtaa puolat keskenään, niin näkisi, vaihtuuko vika keskelle.

Huhtikuu 12, 2021, 16:16:30 ip
Vastaus #2

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 222
Tuo on yleinen vika noissa pyörissä. Mulla oli sama ysisatasessa Bollessa. Välillä tien päällä täysin randomisti tipahti kaksi pyttyä pois pelistä vähäksi aikaa. Tuli joskus ajettua pitkiäkin matkoja kahdella pytyllä. Vähän ennen Narvikia halkesi sitten staattori vauhdissa, eli tyyppiviat tuli koettua. Ajoin sen vielä sieltä kotiinkin, ilman latausta akkuja vaihtamalla kaverin kanssa. Noissahan on käsittääkseni sytytyssysteemi vähän erikoisemmin kytketty, niin että jos yhden tulpan kipinän kanssa on ongelmia niin se tiputtaa aina toisenkin pytyn pois koska se toinen on samaa sarjaa tai jotain. En nyt muista sitä teknistä nimeä sille kytkentätyypille.

Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1000F SC24 1990

Huhtikuu 12, 2021, 19:05:50 ip
Vastaus #3

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 136
Kyseessä on hukkakipinä-systeemi  , jota on käytetty myös autoissa , englanniksi wasted spark .

Huhtikuu 12, 2021, 19:53:49 ip
Vastaus #4

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 222
Kyseessä on hukkakipinä-systeemi  , jota on käytetty myös autoissa , englanniksi wasted spark .

Tiesin kyllä tuon, mutta ajatuksissa oli kun joku joskus puoli vuotta sitten selitti japsistarojen facessa, että juuri pitsikansien sytkässä olisi jokin poikkeava juttu. Tiedä sitten, sainko vain väärän käsityksen. Yksi ongelmia aiheuttava juttuhan noissa on kai se, että sadevesi pääsee suoraan jotenkin puolille ja sinne. Paljon juuri noissa moottoreissa tuntuu olevan noita sytkäongelmia, vaikka sekä faijan että mun pitsikansissa ei ollut, ainoastaan ysisatkussa. Kiva pyörähän se on ajella, kun pelaa.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1000F SC24 1990

Huhtikuu 12, 2021, 20:46:56 ip
Vastaus #5

Jarkko Huhta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Omalla osaamisellani oon nyt paikantanu sen juuri tuohon sytytyksen säätöyksikköön. Kuvan nro 5.


Lämpimänä ei anna resistanssi arvoa juuri 1-4 johtoparilta. 2-3 parilta 530ohm. Kylmänä taas antaa..


Käytin sen irti ja putsasin ja vaihdoin pariin johtoon pätkän ja eristin johtoja enemmän. Kävi paremmin mutta kun lämpesi niin sama homma ja 1 ja 4 pytyltä kipinä pois.. puolat käytin ristiin ja ongelma seurasi eli ei puolissa vikaa (ne on uudet muutenkin).


Ongelmana on ettei noita saa enää mistään..? Ebayssa olisi käytetty 200€?? Ei sitä taida uskaltaa ostaa jos on samanlainen susi..


Onko jollain nurkissa ylimääräisenä? Tai tietääkö viisaammat käykö näihin muista malleista tuo osa?


Mitä mieltä elektronisista sytytyksistä, esim dynatek? Kannattaako?

Huhtikuu 19, 2021, 09:40:59 ap
Vastaus #6

Jarkko Huhta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
No tuli laitettua tilaukseen kuvan mukainen dynan elektroninen sytytyssetti. Onko kokemuksia tällaisista vanhemmissa pyörissä? Halvemmaksi tuli kuin alkup. Ja ilmeisesti pitäisi olla luotettavampi?


Cb750k -79-82 ja taitaa F mallissakin ja 900 olla sama ”ongelma”, että tuo pulse generator sijoitetaan tilaan jossa kulkee öljy ja on lämmin. Vaikuttaakohan paljon tuon dyna yksikön toimintaan/kestoikään?


On ihan tähän malliin tehty niin luulisi että on huomioon otettu tuo asia..