Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen, tai mieleenpainuvin MP-kilpailumuisto.  (Luettu 3884 kertaa)

Elokuu 11, 2021, 18:25:26 ip
Vastaus #15

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 354
Seuraava kisa Pukilla olikin sitten Heinolan Maarata-ajot Helluntaina 1960. Jo menomatkalla Heinolaan sattui pari haaveria. Ensin irtosi pakoputki, se käytiin hitsauttamassa ja pitkässä ylämäessä ennen Heinolaa kone leikkasi kiinni. Kisa kuitenkin ajettiin ja oli muistaakseni 7. Harva välitys, äänenvaimentajista sisäkalut pois ja kulku senkun huononi. Sunnan Sakke neuvoi että älä ota niitä pois. Mutta pitihän kilpakoneessa olla ääntä.

Elokuu 12, 2021, 18:20:04 ip
Vastaus #16

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1768
Muisteloita alkaa tää oleminen pääasiallisesti olemaan...

Ensimmäinen katsottu kisa on kuulopuheitten mukaan Imatralla Vuoksenniskan mäellä ajettu motocross, mutta sen tapahtuman muistot ovat pyyhkiytyneet omalta kovalevyltä johonkin.  Sen sijaan Karhumäen urheilukentän ympäri kulkeneella motocrossradalla pidetyt kilpailut olen ehkä nähnyt kaikki, ja niistä jotain muistankin.  Senkin, ettei niin tärkeää menoa ollut, että olisi väliin jäänyt tuo tapahtuma.

Imatranajot 62 - 86 olen jollakin tavalla katsonut myös kaikki, joissakin kisoissa järjestelyissäkin olin mukana.  Noista kisoista yksi mieleenpainunut on se kisojen tauoilla rataa kiertänyt mainoskiertue; moottoripyöräbuumin innostamana eräs liikemies oli haalinut MV-Agustan maahantuonnin, ja ostanut mainospaikan tuohon taukokulkueeseen.  Ajoin toisella noista MV-Agustoista kait perjantain harjoitusten keskellä olleessa kiertueessa.  Lauantaina ja sunnuntaina olin jossain toimessa, eli osaltani tuo oli ainutkertainen kokemus.  Poliisiauto veti letkaa renkaat ulvoen, ja siihen aikaan ei minulla ollut maantiemoottoripyöräilystä eikä asfaltilta juuri kokemusta, ja vauhti tuntui sairaan kovalta.  Tiellä pysyin kuitenkin... ja niinpä voin kertoa olevani yksi niistä, jotka ovat Imatran suljettua rataa MV-Agustalla kiertäneet... Pöyryn Pekka, Soljan Simo ja Lallukan Pera siinä ainakin toimivat kuskeina minun muistini mukaan, ja Pera taisi ostaa sen toisen esittelypyörän itselleen.

Ensimmäinen kilpailu, mihin itse osallistuin, oli Imatran Lempukassa 1968 loppiaisena järjestetty jääratakilpailu.  Luokka 175, ajokkina Husqvarna, vinopäänastat eli huimasti pitoa renkaissa.  Kilpa-ajoa viimeiseen asti vastustanut isäni (kakspyöräisiä korjaamalla perheensä elättänyt mies) joulunpyhinä katsoi ja hieman muutteli pyörän sylinteriä, vähän testattiin jotain sytkän säätöä tai sellaista.  Renkaat oli tehty kumikorjaamossa ensin päin peetä, pyörittelin nastat omien aivoitusteni mukaiseen asentoon.  Kyllä minulla oli silloin vankka usko siihen, että pärjäisin silloisten osanottajien joukossa niinkin, että kaikilla olisi samanlaiset pyörät.  Yhtä vankka on käsitykseni siitäkin, että jos pyörät olisi jaettu sille joukolle miten vain, se minun olisi aina tullut ensimmäisenä maaliin, ajoi sitä sitten kuka hyvänsä; oli sekä kulkua että pitoa renkaissa aika lailla enemmän kuin muilla.  Osallistuin myös kuumaan lähtöön ainoana pienimmän luokan kuskina, enkä jäänyt siinäkään viimeiseksi...  toisessa kisassa Konnevedellä oli jo tiukempaa vastusta 175-luokassakin, muuan Pentti Korhonen ensimmäisessä kilpailussaan voitti, tulin sielläkin heti toiseksi.  Sen jälkeisistä kisoista on omalla kovalevyllä haalistuneempia muistoja, vaikka jonkun vuoden silloin 70-luvun taitteen aikoihin noissa ajelin, ja sitten taas tällä vuosituhannella jokamiesluokan trialeita.

Katsojana olen MM-crossia nähnyt Ruotsissakin, samoin Anderstorpissa RR-MM kisoissa olen ollut pari kertaa turistina Jukka Monton mukana, kun hän osallistui piikkiluokkaan.  Yhden joukkue-MM trialin kävin Suomen joukkueen mukana Sveitsissä viime vuosikymmenellä.  Seitsemänkymmentäluvulla muutamina vuosina kävin katsomassa melkein kaikki SM-motocrossit.

Ruskeasannalla olen ollut katsojana varmaan kymmeniä kertoja, ja pari kertaa ajamassakin jotain B-luokan kisaa.  Niistä on mieleenpainunein 1974 MM-crossi.  Silloinhan energiakriisi ja Sorsan hallitus kielsi kaiken moottoriurheilun.  MM-kisa sai poikkeusluvan, ja sinne sitten haalittiin lauantaille ja sunnuntaille MM-kisan lisäksi melkein kaikki mahdolliset luokat, jotta saatiin edes se yksi kilpailu mahdollisimman monelle.  Siitä kisasta - B-piikki oli luokka johon osallistuin - jäi nuo puitteet ja katsomot jollain lailla vahvasti mieleen; poikkesivat jonniin verran tavallisista kyläkilpailuista.

Moottoripyöräkilpailut ovat jännittäviä.  Itse olen varmaan eniten jännittänyt SM-motocrosseissa Kurkvuorella, kun olin tuloslaskennasta vastaavana toimitsijana.  Ei ollut vielä transpondereita, rataa kasteltiin pölyn takia...  Imatranajoissa olin muutaman kerran seitsemänkymmentä luvulla katsastuksessa, ja kilpailijoiden jonottaessa varikon portilla radalle menoa, tarkastettiin äänenvaimentajista katsastusmerkintöjä.  Siinä oli kilpailijat pyörien päällä, ja heidän tukijoukkojaan ympärillä.  Siinä väreili ilmassa sellainen jännitys, joka minun mielestäni pyrki tarttumaan väkisin sivusta seuraavaankin.

Ei ole tänä kesänä matka vienyt yhteenkään mp-tapahtumaan tai kilpailuun.  Mielenkiintoa oikeastaan on edelleen, eikä mitään varsinaista estettä lähteä.  Täytyisi vain selvittää, missä ja milloin, ja ylittää se ryhtymisen kynnys.  Juutuupista jotain koosteita olen sentään katsonut.

- muistel jv -

PS.  Onks kenelle selvinny, miten tuota kirjoittamaansa tuubaa sais hallitusti jaetuksi kappaleisiin?  Tai ei kai näitä kukaan lue, ettei sillä niin väliä ole, mutta ois omaan silmään fiksumman näköistä kuin yhessä pötkössä...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2021, 18:33:40 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 12, 2021, 19:33:24 ip
Vastaus #17

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1028
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Kyllä minä ainakin luen mielenkiinnolla noita "äijien muisteloja".Taitaa olla tämä moottoripyöräilykin kohta katoavaa harrastusta..

Ja Jaakolle..ihan luettavaa tekstiä..mikäli haluaa erotella kappaleiksi..niin laittaa "väliotsakkeita"..Esmes Ensimmäinen katsottu kisa..Imatranajot..jne..
mutta menee tuo noinkin kuin oot kirjoittanut..

Elokuu 12, 2021, 21:09:28 ip
Vastaus #18

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1768
Tuo miun edellisen viestin PS. viittas siihen, että jos kirjotan tään normaalisti, eli lyön yhen tyhjän rivin tuolla ENTER-pulikalla, ko haluan alottaa uuden kappaleen, ni lähetetystä tekstistä on nuo rivinvaihto ja tyhjä rivi käskyt hävinny, teksti jatkuu ilman välilyöntiä edellisestä pisteestä samalla rivillä.  Siihen pittää lyyvä yks ylimääränen rivinvaihto tai jotain.  Ja aina ko luen oman tekstin, pittää usseemman kerran lyyvä niitä rivinvaihtoja lissää sinne välilöihin, että saap haluamansa lopputuloksen.  Onks muilla sama tilanne?

jv

Elokuu 13, 2021, 22:20:40 ip
Vastaus #19

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 354
Eläintarhan Ajoihin pääsit isän mukana jo 1950-luvulla. Isää moottoripyörät evvk, mutta hän kävi samalla reissulla Kasvitieteellisessä puutarhassa ja minä pääsin katsomaan TT-ajoa. Jälkeen päin olen ajatellut että isä käytti minua tekosyynä päästäkseen Hesaan sukuloimaan. Kaikki voittivat. Viimeisen kerran olin Eläintarhassa 1962. Pyynikillä olin katsojana kaksi kertaa. !962 ja 1963. Panee oikein sielun värisemään ja kuulen korvissani vieläkin nelos-Agustan mahtavan jylinän kun se Pyynikin petäjän kyljestä kaarnaa raapaisten kiersi rataa M.S.B. Hailwoodin ajamana.
Olen joskus ihmetellyt miten ne ulkolaiset huippukuskit suostuivat ajamaan sellaisella radalla? Kilpailuhan ajettiin syyskuussa ja mäntyjen lisäksi radan reunassa kasvaa lehtipuita.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2021, 00:25:02 ap kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Lokakuu 31, 2021, 22:20:10 ip
Vastaus #20

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 138
Eka MP-kisani katsojana lienee ollut Pyynikinajot 70-luvun alussa. En kyllä muista sieltä mitään; isäni mukaan nukuin kisan ajan jossain puunjuurella :D. Ensimmäiset muistamani MP-kisat ovat Eteläpuiston speedwayradalta joskus 70-luvun alkupuoliskolta.
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Marraskuu 01, 2021, 08:10:14 ap
Vastaus #21

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5237
Moro

Pyynikin ajot ja luullakseni vuonna 1965,äiti vei mua ja lapsuuden kaveria Karia Pynsälle kisoja katsomaan ja seuraavana vuonna sitten jo kaksistaan linkkarilla sinne osattiin mennä ja tulla,kevarillakin siellä kävin Hailwoodia katsomassa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63