No on varmaan harvinainen-ikinä ole kuullutkaan tuommoisesta.
Onko kone sukua Villiersille?
"Ur Teknik för Alla 1953
"En verkligt späckad moped är den franska skönheten Follis, från vars styrstång 9 ledningar går ut till motorn, bromsarna och de elektriska anordningarna. Trots det kan den inte anses svårkörd, även om den hör den sportiga ungdomen till. Ett verkligt nyttigt reglage på Follis är "chokeknappen", med vilken man vid kallstart stryper lufttillförseln tills man får de första tändningarna."
Teknik för Alla provkör FOLLIS 1953
Här är det en särdeles vacker fransk moped igen. Specifikationen ovan ger också en uppfattning om att det är en välutrustad moped med allt utom fotbroms, t.o.m. bakhjulsfjädring med bakhjulet upphängt som svängarm. Mopeden är givetvis en njutning att köra och handha för en, vid motorer någorlunda van förare med ett helt batteri av reglage på styrstången. Follis har fjädring runtom, vilket innebär att man glider mjukt och smidigt fram även på dåliga vägar. Motorvibrationerna slipper man förstås aldrig vid en fjädrande cykel - personligen har jag tyckt mig märka att mopeder med fjädring förr accentuerar motorvibrationerna än minskar dem. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens effektkurva på Follis visar att motorn utvecklar 0,50 hk vid 2 000 varv/min, motsvarande ca 11 km/tim, maximal effekt 0,70 å 0,72 hk vid 4 600 varv/min, motsvarande 24 km/tim och en maximifart på slät väg av 29,5 km/tim vid ca 5 700 varv/min. Dessa siffror tyder på god acceleration och segdragningsförmåga, men det stora backprovet i TfA:s speciella backe, som klarats av ett tiotal märken, blev även Follis övermäktigt. Då tramputväxlingen är relativt stor bör man inte vänta för länge med trampningen om varvtalet går ned i svåra backar. Den kraftiga och verkligt snygga utformningen (finns det ens två mopeder till som är lika vackra?), den rikhaltiga utrustningen, kopplingen som tillåter slirstart, de goda elektriska anordningarna med extra högfrekvensspole, 15 W strålkastare och elektriskt signalhorn är sådant som kommer att tilltala många mopedförare och göra Frankrikes kanske populäraste moped också till en av de svenska favoriterna."
t. Markku
[ylläpito on poistanut liitteen]