Ristosta en tiedä mutta ehkä mää nyt jotain niistä harrikoista tiedän, kuitenkin.....On mulla ajopeleinä ollut 3 kpl Sportstereita ( Evo) 1 kpl FXR Low Rider Convertible -92 ja 1 kpl -79 Shovel 92 cui Stroker, paras ja tehokkain niistä oli juuri tuo shoveli S&S stroker-koneella, siinä kun oli andrewsin virinokka ja se kulki ihan miehekkäästi, siis harrikaksi, kakkonen on Sportster etenkin kun yhdessä niistä oli ( itse laitoin..)1200 cc konversio ja lisämausteena-88 1200 sportyn syttöboxi ja avarat putket, ja huonoin harrikka on ollut vakio Evo 1340cc FXR Convertible, se on lössykkä joka on surkea ajettava eikä liiku oikein mihinkään, etenkään jos takapaksilla istuu kyytiläinen, kawasakin ER5 kakspäällä ajaa kahdeksikkoa sen ympärillä.....
Semmosen neuvon sulle annan että älä ajele ja vedättele sillä shovelillas isolla vaihteella tyhjäkäyntikierroksilla, niin makealle kuin se tuntuukin, saat äkkiä moottorin rikottua sillä konstilla sen shovelin oma vakio öljypumppu kun ei tyhjäkäyntikierroksilla anna tuottoa tai painetta voitelujärjestelmään juuri minkään vertaa, tilanteen saa toki korjattua tehokkaammalla tarvikeöljypumpulla, ja tuo sama koskee myös EVO-moottoria vakiolla öljypumpulla.
Siulle on sit käyny just päinvastoin kuin miulla. Kun ikä ja kokemus (järki?) karttuu on alkanut arvostaa muitakin asioita kuin mahdollisimman suurta huippunopeutta ja ajo-ominaisuuksia radalla. Ehkä osuutta arvomaailman kehittymiseen on ollut myös virkavallan lahjoittamilla rangaistusmääräyksillä. Mutta yhtäkaikki, melkein vahingossa ajauduin vanhojen, hitaiden, ruosteisten rautakasojen pariin ja ei kaduta. Maailma näyttää aivan erilaiselta musta-oranssien lasien takaa katseltuna.
Miun shovelissa ei oo strokeri kittii eikä varmaan tulekaan. Miksi ostaisin mahdollisimman hitaan, ruman ja matalatehoisen pyörän vain jotta voisin alkaa sitä virittämään UUSILLA osilla jotta saisin sen kulkemaan kovempaa??? Silloin voi ostaa vaikkapa sen hajapussin (YÖK).
Miun mielestä hauskinta motorismi on silloin kun voi piiskata ajokkiaan moottorin ja rungon suorituskyvyn äärirajoilla ajolisenssiään menettämättä. Shovelilla on helvetin hauskaa laskea 120 km/h (öh, eikun siis 80) erittäin mutkaista pikkutietä moottorin huutaessa viimeisillään ja rungon notkuessa villisti. Shovelissa pääsee tuon lisäksi nauttimaan mahtavista äänistä, ulkomuodosta sekä myös orgastisen ihanista hitaan cruisailun ominaisuuksista. Ja se on se syy miksi hommasin vanhan harrikan enkä esimerkiksi moposkootteria jossa pääsee myös nauttimaan suorituskyvyn äärirajoilla olemisesta
Ja motorismissa on mielestäni juurikin kysymys äärimmäisistä kokemuksista. Että mennään suorituskyvyn tai nautiskelun äärirajoille. Jos haluan liikkua mahdollisimman vaivattomasti, helposti ja huoltovapaasti paikasta a paikkaan b en todellakaan osta enää isoa japsipyörää vaan mieluummin sitten vaikka auton. Siinä pysyy kuivempanakii sateella
Mutta toi on vain miun mielipide ja näkemys moottoripyöräilystä.
Tuo valinta tuntuu tällä hetkellä oikeimmalta ja täysvaltaisimmalta juuri miulle.
Niin ja en yleensä vedätä isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla paitsi joskus harvoin. Tiedän kyllä pienistä öljynpaineista ja niiden vaikutuksista. Miun pässi tuppas pudottamaan paineet nollille jopa kierroksilla kun kone oli KUUMA. Ja tyhjäkäynnillä öljynpaineen varoitusvalo paloi aina. Mut hyvin pelitti. Siinä kuten harrikassakin tärkeintä on että öljy varmasti kiertää eikä korkea paine.
[ylläpito on poistanut liitteen]