VMPK ry Foorumi
Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: Sami Ilmonen - Syyskuu 15, 2012, 15:13:50 ip
-
Taasen kyselen varmennusta 750 Suzukin laillisuudesta kyseiseen luokkaan. Eli näin kuuluu pykälä:
Suzuki
RG 500 MK VII and later models are allowed.
RG 500 road bikes are allowed
GSXR 750 model years 1985, 86 and 87 are allowed. 1988 model as a complete bike is not allowed.
However, the frame from the 1988 model is regarded as a replica of a frame that the factory used for
racing within the time limit for the class and is thus allowed. GSXR 750 RR is not allowed.
Kysymys: Saanko siis kortin jos pyörä on -88 mallin rungolla, tankilla ja 17" vanteilla?? Moottoreissahan ei järisyttäviä eroja, joten lienee sama mistä vuosimallista se on kunhan on öjy-ilma-jäähdytteinen. Ja katteita näkyy olevan hyväksytyissä pyörissä -88 ja -89 malleistakin.
-
Tuollainen 1987:
http://www.asphaltandrubber.com/racing/suzuki-endurance-racing-team-historic-bike-photos/ (http://www.asphaltandrubber.com/racing/suzuki-endurance-racing-team-historic-bike-photos/)
-
Kannattaa varmaan esittää kysymys suoraan niile jotka konekortin myöntävät. Vapaasti tulkittuna -88 pyörään vaihtaa vaikka tankinkorkin -87 pyörästä, niin täyttää säännön ??? Olen samaa miettinyt itsekin, tulevaisuuden projekteja silmälläpitäen. Laitappa tähän ketjuun tietoa kun sitä saat.
keke#409
-
Niinpä, melkoinen porsaanreikä noissa säännöissä. Yhden tuollaisen pyörän näin Motoparkissa norjalaisella hepulla, ja oli kyllä aivan selvä -88 gsxr se. Ja eipä tuohon raamiin käy vanhemmasta mallista kuin etuhaarukka....
-
Mitenkään tämän asian minulle kuulumatta en kuitenkaan malta olla kommentoimatta. Olen joskus tuota samaa kysynyt ja saanut vastauksen että 88 mallin raami on käypänen tuohon luokkaan, mutta.. Moottoripas ei ole, semminkin että se on melkein samanlainen kuin vanhemmissa, mutta yllätys yllätys vetelämpi - siitä huolimatta säännöt ei sitä hyväksy. Oliko se nyt niin että 88 mallin kone on lyhytiskuisempi tai jotain....
Kaikkea muutakinkummallista noissa säännöissä on, suoraan sanoen päin persettä. Räikeä esimerkki on ainakin se että -92 mallin V-2 Honda kelpaa, mutta -88 mallin yläpiippu Yamaha ei ja jokainen meistä tietää kumpi noista peleistä jä'ä hopealle.
Perusteluna gikseriasiaan on se että tehdas käytti tehdaslaitteissaan kaudella -87 tuollaista vastaavaa runkoa kuin -88 mallissa - todellisuudessa niissä ei juurikaan ollut mitään yhteistä.
Jälkimmäisessä tapauksessa taas Honda toi V-2 mosan radoille kaudelle -84 kun taas Yamahan yläpiippu tuli vasta -87GP-radoille ja jokapojan ostettavaksi -88.
Ihmeellinen on tämä classic maailma sääntöineen, ei käy kateeksi suominikkareita jotka joutuvat vaan kumartelemaan kun todelliset RR-maat, Norja ja Ruotsi piipittävät sääntönsä läpi. Älkä vaan takertuko noihin todellisiin RR-maihin, se on vitsi vaan haittaakse.
-
Asia kun sattuu kiinnostamaan niin otinpa selkoa, Harri on aivan oikeassa iskun suhteen.
Vuosimallit 88-89 on varustettu 73X44,7 suhteella ja kaikki muut ilma/öljykoneet 70X48,7.
Mikä mielenkiintoisinta niin tupla R vehkeissä 88-89 on ollut tuo pitempi isku, kun se pelittää radalla paremmin >>> eli huonommin radalle sopivaa mosaa ei saa käyttää, mutta voihan siihen aina ruuvata 1100 moottorin ...
keke#409
-
Tiedän nuo i/ö-gikserit kuin omat taskuni, joten nuo moottorien erot toki tiedossa. Mutta kait uudempien mallien koneita saa käyttää oli iskunpituus sitten milli sinne tai tänne, kuitenkin periaatteessa aivan sama motti eikä uudet sen tehokkaampia. Ja niitä sentään saatavilla paremmin kuin loppuunajettuja 85-87 koneita, jos niitä nyt enää edes löytyy. Niin mitenkäs tosiaan tuo jos laittaa -88 runkoon 1100-moottorin? Sepä olisi oiva 7/11 rataohjus :) Mutta se ei voi mitenkään olla hyväksyttävissä, vai???
-
mitä ilmeisemmin näillä säännöillä ei ole mahdollista. Missä ajettiin ja kuka ajoi vuonna -87 -88 mallin rungolla 1100 mosalla, etsippä
Sami vastaus siihen asiaan.
-
mitä ilmeisemmin näillä säännöillä ei ole mahdollista. Missä ajettiin ja kuka ajoi vuonna -87 -88 mallin rungolla 1100 mosalla, etsippä
Sami vastaus siihen asiaan.
Jospa minäkin yrittäisin veikata, vaikka Samin vuoro olikin. ;D
Ainahan se ekana Schwanzi tulee mieleen, mutta veikkaampa silti:
Isle of man TT -87 Formula 1 luokka ja Skoal Bandit Suzukit, kuskeina Phil Mellor (toinen) ja Roger Marshall (neljäs),
Dunloppi voitti Hondalla.
-
no jumppanen, mikä olikaan tuolloin luokan kuutioraja???
-
No voi hyvä sylvi, kun harri kyselee vaikeita! ???
Heitämpä ihan hihasta jotta 1150cc, tuli varmaan jonkun merkin/mallin mukaan?
Jostain on tuommoinen epämääräinen luku jäänyt päähän. ;D
Ai niin, olikos tuo edellinen vastaus oikein?
-
ei kai tuo nyt mikään vaikea ollut, tuo kuuluu kaikkien alaa seuraavien tietää, F-1 TT toiselta nimeltään TT-Formula 750 ajettiin nimensä mukaisesti 750 kuutioisilla koneilla. Superbike tuli kaudelle 1988 ja siinä oli isommat gikserit jo mukana. että silleen.
-
Noh vuonna -87 ei tietty ajettu vuoden -88 rungoilla, koska oli eh 1987 :) Mutta Suzukin tehdaspyörän mallia -87 runko oli samanlainen noin suurinpiirtein ulkonäöltään kuin vuoden 1988 tuontantorunko ja siksi sitä saa käyttää noinniinkuin replicana. Ja sillä raamilla tietty ajettiin monenkin kuljettajan toimesta mutta 1100 moottorin käytöstä en tiedä. Varmaan niitäkin oli esim. endurance-piireissä. Ainakin -86 alkaen on varmasti laitettu 1100 moottoreita 750 runkoihin mutta tietysti niillä ei säännöistä johtuen voinut kilpailla. Eli minunkin mielestä tuo yhdistelmä ei laillinen mutta toki hyvä yhdistelmä olisi. Mutta jatkokysymyksenä voisi esittää missä luokissa ajettiin kilpaa vuosina 1986-87 GSXR1100 ja FZR1000 malleilla kansainvälisesti?
-
kokeileppa googlesta josko se vastaus tulisi sieltä.
-
kokeileppa googlesta josko se vastaus tulisi sieltä.
Ai kvg vai? En mie löyä mittään.
-
onhan noilla ajettu vaikka ja mitä... Ameriikassa oikein kansallista endurancea ;) http://www.theriderfiles.com/?p=19074 (http://www.theriderfiles.com/?p=19074)
keke#409
-
Mahdoitko Keke katsoa mitä Sami kysyi, ....ajettu kansainvälisesti?
-
Joo, huomasin vasta kun olin painanut "lähetä" nappia. Älä Harri enää pidä meitä jännityksessä, onko noilla oikeesti ajettu jotain kansainvälisesti -87 ?
keke
ps.Tossa olis linkkihirviö niihin Norskien sääntöihin, mitä meillä ilmeisesti noudatetaan F1 ja F2 luokissa? :
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=technical%20regulations%20for%20class%20formula&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CB8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fcrc.no%2Freglement%2Fcontent%2Ftext_1338472807021%2F1338472909727%2Fclassicreglementformularev_08english.pdf&ei=84yHUKziLdH64QSEiYGABQ&usg=AFQjCNGo-YNfmgmQuAOstAs7h2zk5EC15A&cad=rja (http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=technical%20regulations%20for%20class%20formula&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CB8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fcrc.no%2Freglement%2Fcontent%2Ftext_1338472807021%2F1338472909727%2Fclassicreglementformularev_08english.pdf&ei=84yHUKziLdH64QSEiYGABQ&usg=AFQjCNGo-YNfmgmQuAOstAs7h2zk5EC15A&cad=rja)
-
mun mielestä ei koska FIM:n säänöt uli voimaan Superbiken osalta vasta 1988.
Ehkäpä melkein kaikkein kansainvälisesti on ajettu pohjoismaisella tasolla, mm. Imatralla, jossa
oli meikäläisten lisäksi muutama ruotsalainen, samoinkuin Ruotsissa oli norskeja tanskalaisia ja
finnejä. Muuta en asiasta tiedä.
harri
-
Kiitos Harri, tuo selittänee sen miten nuo pohjoismaiset Formula säännöt ovat muotoutuneet. Googlella tuota tietoa ei kyllä löydä, ja itse kun en tuohon aikaan seurannut rr kisatouhuja.
Noihin sääntöihin liittyen:
Otetaan sellainen kuvitteellinen tilanne että joku haluaisi jostakin syystä hakea pyörälleen konekortin Ruotsista tai Norjasta, saako sillä osallistua kisoihin suomessa ? PM-kisoihin luulisi saavan, mutta miten on nämä kyläkapinat ( mp-tuen kisat ) ? Ei ainakaan katsastuksen suorittajia konekortit kiinnosta... varmaankin cup-pisteet jää saamatta, mutta jos se ei kyseistä kuvitteellista henkilöä haittaa ;)
keke#409
-
tuohon kysymykseen lienee oikea henkilö vastaamaan voisi olla vaikka Hakamäen Ismo. Kuvitteellinen henkilö saattaisi ollla kilpailussa
kuvitteellinen voittaja ja se jos mikä söis niitä jotka ovat tosissaan panostaneet sääntöjen mukaiseen peliin. Toisaalta miksi
kuvitteellisen henkilön pitäisi olla jossain erikoisasemassa uudemalla vehkeellään? Ihan vinkkinä rakentajille: Kyllä niitä
vanhan mallin Ärriä esim. on myyynnissä, jopa hemmetin halvalla Ruotsissa.
Oma mielipiteeni on se että miksi ei annettaisi kaikkien harrastaa, eihän tuolla hirveesti ole ollut tungosta muutenkaan.
Olisi ehkä syytä miettiä noita sääntöjä hiukan järkevimmiksi ainakin Suomessa, harva täältä kuitenkaan merta edemmäs lähtee
kalastamaan ja ne jotka lähtee ottavat kilpailemisen tosissaan eikä vain hupina.
ystävällisesti harri
-
Noh, voin varmaan lopettaa pelleilyn tällä kuvitteellisella henkilöllä.
Todellinen tilanne on se, että olen hankkinut autotallin täyteen osia joista on kovaa vauhtia kasaantumassa pohjoismaisten sääntöjen mukainen kilpuri. Kyseessä on -87 GSX-R 750 tehdaspyörän replica. Runko on sääntöjen mukainen -88 GR77A , moottori on sääntöjen mukainen -87 R705 HUOM! 750cc! Suhtautuminen sääntöihin taholla joka myöntää suomessa konekortteja on vain jokseenkin nuivaa.
Jos oikeasti kilpailuetua hakisin, niin pyörävalinta olisi todennäköisesti ollut Yamaha FZR 1000 päivitettynä exupin hilppeillä.
Minä nyt vaan olen aina ollut GSX-R miehiä, ja tollasen replican rakentaminen tuntui mielenkiintoiselta.... tyhmä minä!
keke#(409?)
ps. Harrin kanssa samoilla linjoilla, että annettaisiin ihmisten harrastaa ja todellakin tehtäisiin sellaiset säännöt joista se harrastajakin saisi jotain tolkkua. Ei voi olla mahdollista että säännöt muuttuvat sen mukaan kuka ja missä niitä tulkitsee. Minulla tämä touhu on puhtaasti hauskanpitoa, 90% harrastukseen käytetystä ajasta menee rakenteluun ja radalla käyn fiilistelemässä 3-4 kertaa kesässä. Pyrkimyksenä nauttia noista harvoista ratapäivistä ja ajella herrasmiesmäisesti kilpaa. Ja nyt tämä avautuminen loppui tähän ;)
kiitos ja anteeksi, keke
-
Keke miksi muuten Yamaha FZR 1000 olisi ollut se kaikkein autuain valinta? Eikö Loposen Hati ole näyttänyt tässä maassa kaapin paikan 11 ärrällä
ja eipähän tuo ole jäänyt jalkoihin muuallakaan sillä. Vartiaisen Rami joka aikoinaan oli ehkä eräs kovimmista meillä 1100ärrällä ajaneista voisi kertoa että kun ruuti ranteessa riittää menee se hemmetin lujaa vanhassa rungossakin tarvittaessa. Siihen ei tarvita sit kuvitteellista kuskiakaan, toisaalta hiukan veltommilla otteilla lienee näillä baanoilla 750 ärrä ihan käsittämätttömän ripee laite kuusine vaihteineen ja taipuukin paremmin.
Sitäpaitsi Keke, sulla on juuri oikeat eväät tuolla uudemmalla raamilla, nyt ei muuta kun kilpavarustelemaan sitä, kevyemmän tankin saat siihen
jenkeistä airtechiltä muovisena ja multa alumiinisen ilman ongelmia ja paljon paljon muuta.
älä nyt heitä kirvestä kaivoon, tällaisesta saa ihan mielenkiintoista tarinaa kun muutkin osallistuisivat vielä tähän.
harri
-
Asiasta kolmanteen, voisiko Elon Pena kertoa täällä ihan julkisesti mistä kiikastaa konekortti tuossa em. tapauksessa?
-
Viimeisessä Classic Racer lehdessä no.158 (tuli tänään) on juttua ja kuvia Kevin Schwantz ja AMA Yoshimura Suzukista
-
Onhan niillä 750:llä gigsereillä ajettu vaikkamitä.
Alla AMA sarjan ja Daytonan vermeitä..
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
tottakai on ajettu ja vieläpä kansainvälisiäkin kisoja ja formula 750 lähtöjä, mutta puheena on ollut 1100 kuutioinen tuossa
-88 mallin rungossa, niillä ei ole ajettu mitään kansainvälistä skabaa. vai tietääkö Jumppanen jotain mitä me ei tiedetä, kerro
ihmeessä.
Sitten AMA sarja on kansallinen, eli paikallinen SM, jossa myös Kanadalaiset saavat ajaa ja Daytonan 200 miles esim. on taas kansainvälinen kilpailu.
-
Sori , mie en tienny että tää onkin tietokilpailu. :(
-
Taasen kyselen varmennusta 750 Suzukin laillisuudesta kyseiseen luokkaan. Eli näin kuuluu pykälä:
Suzuki
RG 500 MK VII and later models are allowed.
RG 500 road bikes are allowed
GSXR 750 model years 1985, 86 and 87 are allowed. 1988 model as a complete bike is not allowed.
However, the frame from the 1988 model is regarded as a replica of a frame that the factory used for
racing within the time limit for the class and is thus allowed. GSXR 750 RR is not allowed.
Kysymys: Saanko siis kortin jos pyörä on -88 mallin rungolla, tankilla ja 17" vanteilla?? Moottoreissahan ei järisyttäviä eroja, joten lienee sama mistä vuosimallista se on kunhan on öjy-ilma-jäähdytteinen. Ja katteita näkyy olevan hyväksytyissä pyörissä -88 ja -89 malleistakin.
Tämmöinen oli ainakin ketjun aloittajan kysymys.
-
Juu, ja on noilla 1100 GSXR:llä ajettu kilpaa ihan kotosuomessakin, tosin kylkivankkureilla.
Jollain saattoi olla runkokin samasta vermeestä? Eli kilpailuhistoriaa löytyy, jäärata SM on avoin sarja
myös ulkomaan eläville. Kävihän niitä muutama kokeilemassakin.
Ei taida tämä horina kyllä auttaa soolo classic luokan asioihin? ;D
-
Taitaa olla nyt työn alla tämä -88 runkoasia. Näyttää ettei kannata ruveta sellaisia nyt hankkimaan ja rakentamaan, sellaista palautetta tullut. Voi jäädä kortti saamatta ja ajot ajamatta.
Se vielä vaivaa että kun nykyisissä formula-luokan 85-87 Suzukeissa näkyy uudempien 17" vanteita, vaikka kuuluisi olla ajankohdan mukaan 18" vanteet. Taisi Yamahassakin olla vain edessä 17"? Onko niihin annettu erivapaus esim. kumien saatavuuden vuoksi??
-
Olet siis saanut Sami oikein virallistakin palautetta vai. Voisitko kertoa siitä tänne muillekin että tietäisivät.
Oletko muuten lukenut nuo säännöt, mitä ne sanoo vanteiden vaihdosta? 18" takavanteet on vaihtuneet lähestulkoon
joka ukolla ja syykin on melko selvä - pienemmälle, 17" vanteelle löytyy leveämpää rengasta.
Mikä h....etti siinä on että muualla se käy muttei meillä ja kuitenkin aina inistään kun ne siellä Norjassa ja Ruotsissa
taluttaa meitä.
-
edelliseen jatkeena. säännöt sanoo aikakauden mukaiset pyörät, ei kuitenkaan 16,5"! Käytettiinhän
tuolloin 17" vanteita ja 16" pyöriäkin, joten... Missään ei puhuta että tarvis olla alkuperäiset pyörät alla.
Onkohan tuo säännön 16,5" vitsi vai onko sille koolle saatavissa kumeja???
-
Harri, kai olet huomannut että sama juttu on tuossa 1948 vuosimallien luokassa, muissa pohjoismaissa sai viime kesänä ajaa pyörällä jossa oli alumiiniset etu ja takalokarit, mutta ei täällä suomessa.
Sempä takia laitan Pässin myyntiin, kahta en vaihda, se toinen on alumiinilokarit.
Pässiä voi kysellä, 0400-236 504 Pekka
-
kuules kortsu, ei sitä o voinu olla huomaamatta. joko vetäsit pitkäks sen suzukin?
-
Mitä tähän palautteeseen tulee, niin minä olen ollut yhteydessä tekniseen valiokuntaan tämän aiheen tiimoilta ja saanut sieltä jopa asiallistakin palautetta, mikä ei tiettävästi ole aivan itsestäänselvyys.
Haluaisin kuitenkin antaa tekniselle valiokunnalle mahdollisuuden itse tiedottaa harrastajille heidän suunnitelmistaan. Tämä foorumi ei ehkä ole virallinen tidotuskanava, mutta tavoittaa suuren määrän asiasta kiinnostuneita. Yhdistyksen jäsenille (SVKMK) virallinen tiedotus toimii varsin helposti sähköpostitse, mutta tämä asia koskee muitakin kuin jäseniä.
ps. Kaikki ne potenttiaaliset uudet harrastaja jotka harkitsette kaluston hankintaa classic F1 ja F2 luokkiin, pikku vinkki: ostakaa edullinen 600 kuutioinen 2000-luvun alulta ja ajakaa jokkista.
keke
-
Alkaa pikkuhiljaa pipo kiristämään... Siis kukaan teknisen valiokunnan jäsen ei katso aiheelliseksi kommentoida tätä keskustelua mitenkään? Ilmeisesti kyseessä on liian vähäpätöinen aihe? Pre-48 luokan sääntöjä valiokunnan jäsenet ovat kyllä ahkerasti kommentoineet ja selventäneet. Mitenkään väheksymättä tätä lokari episodia ja itse luokkaa, mutta esim. Nordic Cupissa pisteille on ajanut Pre-48 luokassa 15 kuljettajaa ja F1/2 –luokissa 80 kuljettajaa, ja tämähän ei kerro osallistujien määrää. Luulisi tällä volyymillä saavan edes saman huomion valiokunnalta.
Koska he eivät itse kerro suunnitelmistaan, niin minä kerron sen vähän mitä ”tiedän”. Eli suunnitteilla on säännöt joissa kaikki nykyinen sälä poistetaan ja määrääväksi tulee 31.12.1987, hieno ajatus mutta jokusen vuoden myöhässä! Säännöt on tarkoitus markkinoida myös johonkin UEM-sarjaan , joka näytti olevan samaa suuruusluokkaa osallistujamääriltään kuin SVKMK-cup. Eli siinä mielessä homma istuisi aika kivasti. Suuresti epäilen muiden pohjoismaiden halukkuutta moiseen muutokseen, eli tarkoitus ilmeisesti irtautua tästä yhteispohjoismaisesta classic touhusta? Jos määräävä ajankota on tuo, niin tuleeko myös TT-Formula kuutiorajat käyttöön? tuo saattaa jopa kiinnostaa muitakin.
Jos katsoo noita Nordic Cupin tuloksia niin, rankasti alakanttiin arvioiden kolmasosa pohjoismaissa käytetystä F1 ja F2 kalustosta ei mahdu tuon määräävän päivämäärän sisään. Jos kuutioraja muuttuu F1-luokassa, niin pitelee tosi hiljaista lähtöruudukossa. Se ilmeisesti on tavoitteenakin, ja lajille ominaista. Pitäähän joka ukon saada tinakuppi kotiin vietäväksi, pääsee sitten paukuttelemaan henkseleitä että on tässä voitettu tällaisia cupeja ;)
Onko valiokunnalla hajuakaan siitä millä kalustolla Norskit ja Hurrit ajaa? F2- luokasta kun otetaan 88-90 CBR Hondat pois niin hiljaista on sielläkin. Miten sitten F1-luokan Genesis Yamahat ja 1100 Suzukit, kuinka moni on -87? jokunen VFR ja tietysti nuo pahamaineiset replica Suzukit, jotka pitää saada viivalta pois vaikka se olisi viimeinen teko SVKMK:n tekniseltä valiokunnalta, mikä se saattaa ollakin...
ps. En ole suoraa vastausta saanut vieläkään asiallisiin kyselyihin siitä, että tulenko saamaan Suomesta konekortin nykyisten sääntöjen mukaiselle pyörälleni. Vastauksia kun yrittää kaivaa rivien välistä, niin saattaa tulla vaikka vääriä tulkintoja.
Ystävällisin terveisin,
Keijo Pietilä
ECR-Racing Kotka
-
No Keijo, tässä on hiukan muutakin elämää kuin mp-juttujen hoitelu, esim. kukkien kastelu jne.
Koskapa viittasit henkilökohtaisiin sähköpostiviesteihimme, niin voin kertoa, että jos pystyt osoittamaan Yoshimuran käyttäneen valukappaleita -87 tehdas Suzukin rungossa, kuten on -88 rungossa, voimme ilomielin antaa ko. kortin. Samalla viestittämme muulle maailmalle, että hurraa jokkis on tullut myös classic-racingiin.
Yhteispohjoismainen classictouhu voi hyvin, Suomalaiset (-nen) yrittää hoidattaa omia asioitaan ruåtsalaisten kautta (huonolla tuloksella) ja svenssonit valittaa meille Suomeen, että norjalaisilla on laittomia pyöriä ja osia vehkeissään, hmm??? Josta taas norski kaivaa nipun valokuvia suomalaisten pyöristä ja osoittelee, että on teilläkin!
Mun järjellä tästä päästään eteenpäin vain sillä, että Suomalaisten tekninenvaliokunta pitää narut just niin kireällä kuin on tarpeen. Eli vielä kerran, jos -87 pyörässä oli valettuja runko-osia ja se vastaa -88 tuotantopyörän runkoa, kuten replican (KOPIO) tuleekin olla, lähetämme konekortin onnittelukortin kera. Olet onnistunut hankkimaan tietoa, jota Suzuki Motor Co. ei tiennyt.
Se, että säännöt tulevat muuttumaan jollaikin aikavälillä, on selviö, mutta niinkuin kahdenkeskisissä maileisamme kerroin, vain Odin ja Ukko tietävät koska.
Suomessa ratakapasiteetti kestää useampiakin formuloita lisää, mutta minkä kustannuksella? Missä ovat pikkupyörät?
Olin itse tuomassa -87 laitteita Suomen classic sääntöihin 2006 tai 2007, koska muillakin skandeilla oli ja ne tulivat, mutta nyt vituttaa oikeasti. Lyhyet kisat, yleensä 6-10 rundia, jäät n. 2/3 tästä jonkun lähes amitsuikäisen muoviluodin vuoksi. Superbike kiinnostaa kyllä, ei siinä mitään, katselen niitä tv:stä.
En kommentoi tähän mitään enenpää.
Ismo # 14 ja samalla romulla vuodesta 1983 asti.
-
Oikeasti paska homma että joutuu asioita hoitamaan tällasen foorumin kautta, kun ei aikuisilta miehiltä saa suoraa vastausta yksinkertaiseen kysymykseen. Eli ette aio toimia voimassa olevien sääntöjen mukaisesti, kiva tietää edes tässä vaiheessa. Joten kiitoksia vaan vastauksesta. Ei tuota muuten olisi Japanista asti tarvinnut kysellä.
Ja päästiinhän sitä asian ytimeenkin, eli v****aa koko Formula luokka. Siitä on hyvä jatkaa hmm... voiskohan olla vaikka omat lähdöt?
ps. Kyllä minä olen saanut täydet rundit kisassa ajaa jos pystyssä on pysytty, ja komiasti on RD ohittanut teini-iän ;)
ja vielä Ismolle, et voi olettaa että sähköpostiviestit ovat henkilökohtaisia jos ne on lähetetty sinulle teknisen valiokunnan jäsenen ominaisuudessa ja myös vastaat samassa ominaisuudessa. Ei tämä homma kyllä pyöri niin että pari ukkoa touhuaa mielivaltaisesti, vastaa mitä haluaa ja mihin haluaa... ja jos olet kiltisti niin voivat jopa myöntää jonkun naurettavan konekortin, ehkä.
keke
-
Niin nykysäännöissä (norjalaisten) sanotaan kyllä että 1988 tuontantomallin runko käy sellaisenaan -87 tehdaspyörän kopiosta vaikkei samanlainen olekaan.
"Suzuki:
RG 500 MK VII and later models are allowed.
RG 500 road bikes are allowed
GSXR 750 model years 1985, 86 and 87 are allowed. 1988 model as a complete bike is not allowed.
However, the frame from the 1988 model is regarded as a replica of a frame that the factory used for
racing within the time limit for the class and is thus allowed. GSXR 750 RR is not allowed."
Eli jos sääntökirjaa luen niin voin tehdä tuollaisesta kilpurin, konekortti onkin sitten tämän sanailun perusteella haettava sieltä Norjasta? Tai jopa ostettava sieltä valmis kilpuri kortilla. Ei tuolla rungolla ja siihen liittyvillä osilla mitään merkittävää kilpailuetua saavuteta, ehkäpä vaan helpommin saatavilla ja edullisemmin. Myös turvallisempi ajettava kun runko ei repeile saumoistaan niin helpolla :-/
Mutta skismaahan nämä "nykypyörät" aiheuttavat vanhan liiton classic-miehissä ja ymmärrän hyvin. Ei ne minunkaan mielestä samaan lähtöön kuulu, nopeuserotkin ovat kasvaneet vaarallisen suuriksi. Pitäisi olla eri lähdöt mutta sepä hankala toteuttaa. Ja tämänpäivän jokkisluokassa ajetaankin sitten jo täysin nykypyörillä.
Olisi oltava yhtenäiset ja selvät säännöt, toki nykyiset Formula 80-87 säännöt sellaiset ovatkin mustaa valkoisella. Joten eikö niitä pidä noudattaa ellei muutoksia tule? Tai sitten lopettaa koko luokan ajaminen Suomenmaassa jos ei samaan ruudukkoon mahdu??
-
Nyt näyttää vielä epävirallisesti siltä että Suomessa ei hyväksytä -88 runkoa replicana, joten niitä ei kannata laittaa. Mutta tämä on loppumaton suo, miten esim. sitten Honda CBR600 -87? Hyväksytäänkö 88-90 mallit myös koska ovat malliltaan "muuttumattomia"? Entäpä uudemman moottorin käyttö? Esim FZR1000 mallissa vaikkapa 89-95 mallin moottori ilman exuppia? "Samahan" se on. Tai GSXR1100 86-88 mallin 1052 moottorin korvaaminen -89-92 mallin 1127 moottorilla? On huomattavasti suorituskykyisempi ja näitä monella onkin... Tarkistellaanko näitä mitenkään vai onko se kuutiotilavuus vain mikä rajoittaa?
-
Ja vielä lisättävä kun korpeaa Keken ja itsenikin puolesta ja nyt kun kaikki mököttää. Tähän aiheeseen olen aikaisemminkin kysynyt tällä foorumilla ja esim. Elolle postia lähettämällä neuvoa ja faktaa. Mutta kun niihin ei ole vastattu niin esim. Keke ja allekirjoittanut ovat luottaneet olemassa oleviin kirjallisiin sääntöihin sekä muiden pohjoismaiden kalustoon. Mutta kun on pyörät hankittu ja alettu rakentamaan niin sitten herätään ja kielletään moiset laittomina. Kyllähän se saattaa pientä ketutusta aiheuttaa :-/
Mutta tulihan ennakkotapaus. Toivottavasti vastaavat pyörät, joilla jo konekortti myönnetty saavat edes ajaa, tai toki kateellisuus hieman herää ja toivon että ajo näilläkin kielletään Suomen kansallisissa osakilpailuissa!
-
Terve.
Motoparkin kisan kierrosaikoja katsoessa ei F1 luokan pyörät kovin paljon lujempaa kulkeneet kuin vanhemmat isot pyörätkään (tietysti kuskista kiinni ;)) joten nopeuserot ovat olemassa pikku ja isojen pyörien välillä vaikka F1:set eivät olisikaan mukana.
Kahden kilpailun kokemuksella kisapaikalla katsastuksessa on aivan sama minkälainen himmeli on alla kunhan turvallisuusasiat (jarrut ym.) on huolehtinut kuntoon.
t: noviisi
-
Suomessa ratakapasiteetti kestää useampiakin formuloita lisää, mutta minkä kustannuksella? Missä ovat pikkupyörät?
Olin itse tuomassa -87 laitteita Suomen classic sääntöihin 2006 tai 2007, koska muillakin skandeilla oli ja ne tulivat, mutta nyt vituttaa oikeasti. Lyhyet kisat, yleensä 6-10 rundia, jäät n. 2/3 tästä jonkun lähes amitsuikäisen muoviluodin vuoksi. Superbike kiinnostaa kyllä, ei siinä mitään, katselen niitä tv:stä.
En kommentoi tähän mitään enenpää.
Ismo # 14 ja samalla romulla vuodesta 1983 asti.
Noinko paljon harmitusta v****sta noi F1 luokan pyörät aiheuttaa oikeasti, teknisenvaliokunnan porukkaa?
Olisi ihan oikeasti saada valiokunnalta asiallisia vastauksia tämänkin luokan kysymyksiin, se nyt vaan näyttää toistaiseksi olevan niin että noita isoja pyöriäkin tuolla kilpailuissa on.
Nopeuserothan noilla pienillä ja isoilla kasvaa mutta itse en sitä ole vielä ainakaan kokenut vaaralliseksi, vaikka tuolla kilpailuissa tosissaan ajetaankin. Silti järki pitää olla mukana kun hitaampia tulee perä edellä vastaan.
Mika
#309
-
Yleensähän noissa moottoriurheiluluokissa on ihan kirjoitetut säännöt joissa luetellaan mitä saa käyttää ja mitä ei.Nyt tulee sivusta seuraavalle sellainen kuva ettei selviä sääntöjä ole.Kai classic-luokissa joku ikäraja on olemassa,muutenhan siltä putoaa pohja pois.
-
Yleensähän noissa moottoriurheiluluokissa on ihan kirjoitetut säännöt joissa luetellaan mitä saa käyttää ja mitä ei.Nyt tulee sivusta seuraavalle sellainen kuva ettei selviä sääntöjä ole.Kai classic-luokissa joku ikäraja on olemassa,muutenhan siltä putoaa pohja pois.
Näinhän se nyt on mutta nuo norjalaisten luomat säännöt ovat joltain osin tulkinnanvaraiset. Ja pyöräthän pääasiassa ovatkin nykyään aikarajan mukaisia joka formuloissa on 31.12.1987. Mutta vaikka "peruspyörä" onkin aikarajan mukainen niin rakentajat tykkäävät "päivittää" sitä vähän uudemmilla osilla ja koitella rajoja :-) Tämähän pätee muihinkin luokkiin. Vaikeus onkin todistaa osien aikarajoihin osuvuus. Mutta aika hyväthän nuo nykyiset formulasäännöt pääasiassa ovat. Siellä on aikaraja ja esimerkkiluettelo hyväksyttävistä pyöristä. Muista kannattaa aina etukäteen kysyä ja luulisin että niitä vastauksiakin alkaa tulemaan kun on vähän hämmennetty :-)
-
Säännöt ovat minun mielessäni selvät koskien pyöräluetteloa. Ne mitkä luettelossa ovat kelpaavat.
Osien päivitys uudempiin on sitten se epäselvä asia: aikakauden mukainen tarkoittaa nähtävästi että kaikkia <-- 1988 osia mistä tahansa pyörästä voi käyttää ? Poislukien tietysti ne osat jotka säännöissä on erikseen kielletty.
Uudempiakin osia voi käyttää, esim. jarrusylinterit (toimivat kai uudemmatkin samalla systeemillä) ?
17'' vanteita on varmaankin ollut ennen 1988 jossain vehkeessä joten nekin ovat sallittuja ?
Se kyllä ihmetyttää että jos joku laitos on luettelossa tai sääntöjen mukainen niin miksi siihen ei saa konekorttia ?
Jos säännöt muuttuvat niin katsastetaanko pyörät uudestaan ?
Kiinnostaisi tietää asia ennenkuin alkaa sorvata noita exupin takavanteita paikalleen (1989) kun eivät mene ihan heittämällä eikä haluaisi turhaa työtä tehdä.
Takavanne ei minun vauhtiini vaikuta millään lailla mutta kilpakuskeilta saa käytettyjä 17'' takasia puoli ilmaiseksi ;).
t:noviisi
-
Tervehdys kaikki classic harrastajat ja erityisesti Formula luokan kuskit ja rakentelijat.
Pitkään ja hartaasti harkittuani päätin tarttua tähän paljon polemiikkia aiheuttaneeseen ja villinä vellovaan " formula " keskusteluun vaikkakin mielestäni tämä pulina palsta on täysin väärä foorumi näinkin tärkeiden asioiden käsittelyyn. Koetan seuraavassa hieman oikaista ja täsmentää asioita jotta tilanne saadaan edes osittain rauhoitettua. (pyhäinmiestenpäivän kunniaksi )
- Säännöt ja tekniset määräykset:
Formula 80 / 87 säännöt ovat yhden miehen ( S.E. Johanssen ) aikoinaan laatimat NORJALAISET säännöt jotka sisältävät paljon ristiriitaisuuksia ja kummallisia kieltoja ja erivapauksia. Johtuen varmasti hyvin pitkälti että norjalaisilta puuttuu tyystin TT./ RR hiostoria josta ajatusmaailmaa voisi ammentaa. " paha on nojata perinteisiin jos niitä ei ole ".
Formula ja Formula FIM johon sääntökohdassa 1.0 viitataan päättyi 31.12-87 joka on varsin looginen takaraja kyseiselle luokalle. Kuutioraja vuoteen -83 oli 1000cc ja sen jälkeen 750cc joka taas ei päde Norjalaisessa mallissa. ( esim GSXR 1100 , ei omaa mitään kilpailuhistoriaa)
Niinikään GSXR -88 rungot hyväksytään XR-52 ja XR-55 replicoina ??? ( kaikki alan miehet tietävät että käsityönä Yoshimuran valmistamat XR rungot ovat täysin eri maailmasta niin valmistus tavan kuin geometriankin suhteen ) Ja jos taas oikea replica XR .stä tehdään niin vaadittakoon siihen sitten kuivakytkin ja muut oleelliset erot katupeliin nähden.
Sääntökohdassa 3.0 vaaditaan että runko ja takahaarukka oltava aikakauden mukainen ( eli ennen 31.12 -87 ) Sopii mainiosti myös SVKMK:n tekniselle valiokunnalle ja kumoaa näin Norskien antaman vapauden käyttää uudempia runkoja ??????
Sääntökohdassa 12.0 vaaditaan että lohkot sylinterit ja kannet olleet saatavilla aikakaudella ( 31.12 -87) F1 GP 251-500 GP regulations (täsmää) 401-500 2stroke ja 601-1100 4stroke Formula regulations ?? ( ei täsmää) FIM Formula regulations ei ole koskaan hyväksynyt 1100 cc mootoreita ) Aikamoisia ristiriitoja näissä norskien säännöissä.
Sääntökohta 21.0 vaatii että replica pyörän täytyy olla esikuvansa näköinen. ( ei mitenkään täyty kaikkien mukana olevien pyörien osalta)
Säännöstön loppuosassa on listaus hyväksytyistä ja kielletyistä pyöristä jossa mielestämme ei taaskaan ole mitään logiikkaa.
Esimerkiksi Ducati ajatti F1 versiota Bol De Orissa ja Misanossa -87 mutta se kelpaa norskeille vain ilman kansia ???
Honda VFR 750R (RC-30) ei kelpaa laisinkaan vaikka sillä ajettiin täysillä kisaa jo -87 ????
Suzuki GSXR 750RR ( R750RG) on myös norskien mielestä kielletty ( ajettiin kisaa jo -86 , myös Hati ja Iekki ajoivat ko. peleillä aikakaudella)
Joten jos omistat ehtoja kilpureita oikealta aikakaudelta et niille konekorttia norjasta saa....( mutta suomesta saat )
Kurjositeetina mainittakoon vielä että Alan Oversby ajoi GSX 750RR:llä Pre TT.ssä jonka cut date on -86 josta britit kyllä pitävät tosi tarkasti kiinni. Näihin em. asioihin olen hankkinut paljon taustatietoa konsultoimalla useita entisiä ja nykyisiä kiskuskeja sekä alan vannoutuneita harrastajia joita ilman tämä työ olisi liki mahdotonta.
Formula 80/87 sääntöjen laadinnassa on tapahtunut ilmeinen työtapaturma , tuorein luokka , väljimmät säännöt , historia hyvin muistissa, eniten ristiriitoja. Kaikkien tuntema ja kunnioittama Janne Leiman kirjoitti minulle kokonaan oman versionsa kyseisistä säännöistä mukaan kun lähdin Islannin kokoukseen ja ilmoitin ko. artikkelin liitteineen agendalle ja siitähän nousikin kokouksen hittituote , siitä keskusteltiin ja väännettiin kättä yömyöhään , jää nähtäväksi mitä tuleman pitää.
Tässä raapastiin vain hieman pintaa jotta keskustelu siirtyisi oikeille urille, meidän oma tekninen valiokunta ( Hakamäki , Tiilikka ,Elo ) on tehnyt linjapäätöksen olla hyväksymättä väärin perustein Formula 80 / 87 konekortteja toisin kuin norskit. Keskustelin Islannin kokouksessa pitkään SVEMOn edustajan kanssa näistä asioista ja hekin ovat sitä mieltä että tulevaisuudessa vaaditaan kaikilta classic pyöriltä todennettava "racehistory" ja että aikakauden cut date on oikeesti cut date sekä kielletään " strange frame and engine combinations" Joten muutospaineet näihin em. epäkohtiin ovat kovat. ( sivuvaunusääntöihin nämä muutokset tulivat jo vuosi sitten, kiitokset lujatahtoiselle entiselle MM kuskille Marcus Anderssonille )
SVKMK.n tekniseen valiokuntaan on tullut lukuisia yhteyden ottoja myös ruotsista jossa kuskit ovat huolissaan näistä viimeaikoina varikoille ilmestyneistä oudoista pyöristä jotka eivät tunnu täyttävän oikein mitään säännöksiä , joten emme ole näiden juttujen kanssa yksin.
Syy että päätimme olla hyväksymättä väärin perustein anottuja konekortteja on se että on paljon helpompi olla myöntämättä kuin perua ja pyytää niitä takaisin kiukuttelevilta kuskeilta toden näköisesti varsin pian ja se lisäisi entisestään tätä riitaisuutta.
Toivonkin tästä eteenpäin avointa ja asiallista asioiden käsittelyä tällä foorumilla jotta virkamiehetkin voivat siihen osallistua ( lue: PK.t pysykööt poissa)
Olen henk kohtaisesti saanut paljon meileja ja puhelin soittoja näiden asioiden tiimoilta ja pyrkinyt auttamaan ja opastamaan parhaani mukaan mutta sellaisiin kysymyksiin että saanko kortin jos teen sitä ja tätä ja laitan tota ei kukaan voi vastata näkemättä anomusta ,factoja ja pyörää.
Jos jollekin etukäteen menisi sanomaan että kyllä saat konekortin , hakija voinee rakentaa pyörän joka ei täytäkkään määräyksia vaatien siihen jo luvattua konekorttia.
Kun säännöstö aikanaan tulee täsmentymään , millaisena , sitä ei kukaan tässä nyt voine ennustaa niin väärin perustein myönnetyt kortit tullaan perumaan jonkun siirtymäajan puitteissa. Sen verran voinen luvata että me suomalaiset pääsemme siitä urakasta varmasti kaikkein helpoimmalla koska emme alunalkaenkaan nielleet noita norskien sääntöjä ihan purematta, joten montaa korttia ei tarvitse perua. ( koskee kaikkia luokkia , ei pelkästään Formulaa.
Kommenttia ja kysymyksiä kehiin , mutta samojen asioiden jankuttaminen ei johda mihkään.......
Ystävällisin terveisin Pentti Elo
P.S. Jos olen väärässä tai antanut väärää infoa lyökää avokämmenellä.
-
Kiitos selventävästä kirjoituksesta.
t:noviisi
-
Kiitos myös täältä PE:lle. Näin ne asiat selviää kun vähän potkii ;)
-
Täältäkin iso kiitos selventävästä kommentoinnista :)
-Mika-
-
Vielä PE:n tekstiin liittyen, onko nyt odotettavissa että 1100 Suzukit pudotetaan pois hyväksyttävien listalta? Se saattaa jonkin verran polemiikkia aiheuttaa Suzuki-leirissä ja Yamahan saa ylivallan FZR1000 mallilla...
-
Mistä sä Sami olet saanut päähäsi että Suzuki 1100R putoaa pois? Totta tosin on ettei näistä jaaritteluista nyt juuri ota kukaan selvää, mutta mikäli näissä säännöissä tullaan nojautumaan F1 sääntöihin ennen vuotta -87 niin siinä tapauksessa ei Yamaha
FZR 1000 ole sen kelvollisempi rassi. Kilpailuhistoriaahan löytyy 1100R:llä, sillä kotimaassa niillä ajoivat mm. Raimo Vartiainen,
Erik Rosman, Teuvo Laakso... ja tämä tapahtui kyseisenä ajankohtana - siis kysymys kuuluukin: Minkäkaltaista kilpailuhistoriaa
haetaan?
Konsultaatiosta puheenollen. Mistä Pena olet noukkinut tietosi että sellaisella GSX-R 750 RG:llä olisivat ajaneet Hati ja Iekki???
Tämä iso RG, kansankielellä Limited Edition malli tuli Suomeen yhtenä kappaleena Bensowin kautta ja sen osti kuopiolainen
Suzuki diileri H.S. Pitkänen Iekki Hyväriselle. Mitään muita tuollaisia laitteita ei maassamme tuolloin ollut.
Toisaalta mitä ihmettä siinä olisikaan ettei sitä hyväksyttäisi säännön määrittelemään luokkaan? Peli on täysin samanlainen
muutamia kosmeettisia eroja lukuunottamatta, suuri ero on näkyvissä yksipaikkaisuutena ja piilossa olevana yksityiskohtana on
se että takahäkki on hiukan erilainen kuin tavallisessa ärrässä. Esimerkiksi kuivakytkinkin oli erikseen myytävä lisävaruste joka kuului ns. kittiin. Uudempi ns. tuplaärrä taas on aivan eriasia ja sitäpaitsi liian uusikin.
Kannattaisikohan nyt kuitenkin hiukan vielä miettiä, missä on järkeä ja missä ei. Jos tuo Ismon kertoma runkojuttu vedetään
tiukaksi, herrajestas, sehän karsii 250 RS Hondan -90-92 mallit pois. -87-89 rungot ovat vielä edes jotenkin samannäköisiä, mutta -90 se muuttui jo melko paljon, tosin sehän ei näy kun kate on paikallaan. Esim. vuosi -90 oli se jolloin noita Hondan
250RS:iä tuli maahamme melko paljon ja niitä on tulossa radoille ja on jo muutamia ollutkin. Sensijaan vanhemman vuosikerran vehkeitä ei montaa ole ja vain yksi joka on mallia -87.
On paljon kysymyksiä jotka ovat vaille vastauksia ja mielestäni harrastajilla on oikeus tietää asioista etukäteen, näin vältytään tällaiselta .......
Mitä tulee siihen että onko tämä oikea foorumi keskustella näistä asioista - olisiko esim. Penalla ehdottaa jotain parempaa
areenaa? SVKMK:n vuosikokous ei ainakaan sitä ole.
Ps. vaikka nyt kirjoitin eriasioista, ne liittyvät kaikesta huolimatta samaan asiaan, joten näsäviisastelijat vaietkoon, alan miehet
tietää mistä on kyse, vai tietääkö...
kysyy
Harri
-
No tuosta PE:n viestistä sai sen kuvan. "FIM-säännöt" ei ole hyväksyneet 1100 kuutiotilavuutta, "ei ole kilpailuhistoriaa", mitä kyllä on jopa minä tiedän sen :-)
Jos tähän luokkaan aikoo niin lienee fiksuinta hommata varman päälle riittävän vanha aihio, josta laittaa. Tai ostaa valmis vehje, jolla Suomen konekortti.
-
Morjenttess taaaas....
Yritätte näemmä minusta ennustajaeukkoa..... siihen tulevaan kuutiorajaan en uskalla ottaa minkäänlaista kantaa kun en sitä ole päättämässä.
Valistunut arvakseni , mutta vain arvaus on että kuutioraja säilyy tuossa jo sovitussa 1100cc edellyttäen etää moottori on aikakauden mukainen ja oikeanlaisessa rungossa. Tietynlaisia rajoitteita syntyy myös siitä jos " proved racehistory " tulee vaatimukseksi konekorttia varten niinkuin sivareissa jo on. Ikävä homma tässä nykyisessä 80/87 säännöstössä on se että se on täysin norjalainen näkemys ja ei ole yhteensopiva minkään muun ajettavan classic luokan kanssa joten vierailu muissa Formula sarjoissa liki mahdotonta.
Harrille kiitos että otti myös tuon RS 250 asian esille jotta kukaan ei ehdi rakentaa liian uutta peliä , RS 250 hyväksytty nykysäännöillä vain -89 malliin asti.
Tähän Foorumi asiaan uskoisin että kantava voimamme , Rami pystyis ehkä luomaan meille oman tiedoitus / kontakti sivuston jolla näitä asioita voisimme yhdessä ja rakentavassa hengessä puida ja kehittää ja juuri niinkuin Harri tuossa sanoi , vain ALANMIEHET mukaan.
P.S. Tuo SM racehistory ei ehkä riitä kriteerixi , tosin en ole sitä koskaan oikein tosissani koittanut kokouksessa tyrkyttää.... voisi koittaa....
T. Pena
-
Hyvä Pena ;) tätä uuden suunnan saanutta keskustelua on varmasti moni kaivannut !
jep, ja mukana ollaan vaikka hermo menikin... joku ihmeellinen keksintö kasaantuu Formuloihin ensi kaudelle.
Keke
-
Mutta kait sentäs Suzukilla Keke? Arvaa harmittaako nyt kun muutama vuosi sitten annoin ilmaiseksi GSXR750 -85 rungon, tankin ja takahaarukan pois nurkista lojumasta :embarassed: Samalla meni -86 1100 runkokin....stana!
-
Joo, Suzukilla mennään... taloudellisten tappioiden minimoimiseksi, varmaan yritettävä 1100 raamiin kyhätä olemassa olevista osista jotain. Aikakauden mukainen sekasikiö 1100/750/XR replica... Tulee mitä sattuu tulemaan, kun ei kasva raha puissa täällä kuolevalla teollisuuspaikkakunnalla.
Saakohan tuosta jotain kilpailuetua ? ;)
keke
-
Joo, Suzukilla mennään... taloudellisten tappioiden minimoimiseksi, varmaan yritettävä 1100 raamiin kyhätä olemassa olevista osista jotain. Aikakauden mukainen sekasikiö 1100/750/XR replica... Tulee mitä sattuu tulemaan, kun ei kasva raha puissa täällä kuolevalla teollisuuspaikkakunnalla.
Saakohan tuosta jotain kilpailuetua ? ;)
keke
Hienoa että mukaan tulee lisää F1:ä.
Mua kiinnostaisi FZ 750 85-87, paino karsittuna minimiin ja konetta vähän piristettynä luulis kulkevan jos vaan osais ajaa 8).
Ja se on niin siistin näköinenkin ja varmasti sääntöihin menevä.
t:noviisi #433
-
Eikä muuten ole mitään haittaa vaikka esim. Petri ja muutkin laittais rakennelmistaan kuvan tänne. Tää sit ei ole mikään mainospuhe mutta ei ole vähimmässäkään määrin mitään haittaa, vaikka laite olisi siisti ja edustava. Mikään ei aiheuta
niin pal vit..sta kuin se et toisell on paremman näkönen peli. "hurrikaanien vehkeet on siitä varoittava esimerkki" Rytökasat roskiin kun samalla rahalla voi tekasta siistinkin.
Siinä talkoissa olen mukana tarjoamalla teipit hyvin sopivasti, en sano prosenttia koska joku voi keksiä et taas se myy jotain.
Vaikka vaan puolet, heh.
-
Kuva vehkeestä eli Yamaha FZR1000 1987.
t:noviisi
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
"production" Yamaha. Ihan nätti peli, tosin näyttää olevan täysin orkkis katukuosissa katteineen päivineen, mutta mikäs siinä. Harmi jos heittää kyljelleen...Kyllähän kilpuri mielestäni voi olla vähän rupisen näköinen katteiltaan esim. Näkee että on ajettu tosissaan ;-)
-
Joo, kuvat on aina kivoja:
Esikuva:
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/ecr-racing/87Yoshimura.jpg)
Tollanen siitä piti tulla ( ruotsissa rakennettu 750 replica )
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/ecr-racing/replicas.jpg)
Tohon se tyssäsi:
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/ecr-racing/03112012222.jpg)
keke
-
"production" Yamaha. Ihan nätti peli, tosin näyttää olevan täysin orkkis katukuosissa katteineen päivineen, mutta mikäs siinä. Harmi jos heittää kyljelleen...Kyllähän kilpuri mielestäni voi olla vähän rupisen näköinen katteiltaan esim. Näkee että on ajettu tosissaan ;-)
Ajettavaksi noi on tehty ja jos nurin menee niin ei voi mitään :). Koittanut etsiä tuohon kisaetukatteita mutta ei meinaa löytyä, takakate jo on ja vaihtunee paikalleen talven aikana. OW01:n ja Exupiin löytyisi kisakatteita mutta ei FZR 1000 Genesikseen.
Suzuki hakkaa ulkonäöltään FZR:n helposti, on se sen verran agressiivisen näköinen.
t:noviisi
-
"production" Yamaha. Ihan nätti peli, tosin näyttää olevan täysin orkkis katukuosissa katteineen päivineen, mutta mikäs siinä. Harmi jos heittää kyljelleen...Kyllähän kilpuri mielestäni voi olla vähän rupisen näköinen katteiltaan esim. Näkee että on ajettu tosissaan ;-)
Ajettavaksi noi on tehty ja jos nurin menee niin ei voi mitään :). Koittanut etsiä tuohon kisaetukatteita mutta ei meinaa löytyä, takakate jo on ja vaihtunee paikalleen talven aikana. OW01:n ja Exupiin löytyisi kisakatteita mutta ei FZR 1000 Genesikseen.
Suzuki hakkaa ulkonäöltään FZR:n helposti, on se sen verran agressiivisen näköinen.
t:noviisi
Eikös ne OW01:sen katteet mene heittämällä tonniseenkin? Tai hyvin pienellä työllä, Exupin nyt ainakin. Mutta Pamaha hakkaa Suzukin sitten ajettavuudellaan, se on se delttaboks nääs :) Jotenkin itse aina kammonnut Yamahan tekniikkaa särkyvänä ja monimutkaisena, tiedä sitten...venttiileissä ainakin säätämistä.
-
Petri, tuolta katteita halvalla:
http://www.airtech-streamlining.com/yamaz/FZR10001987-88.html (http://www.airtech-streamlining.com/yamaz/FZR10001987-88.html)
keke
-
onks kekellä jokin halpa rahti tiedossa jenkeistä. useimmiten nuo saa kyllä vanhalta mantereelta huomattavasti huokeemmalla,
jopa ihan tuosta naapurimaasta ja joissain tapauksissa suomestakin. Putkimies Niemisen Yamaha on puettu OW01 kuosiin
ja hyvin istuu, kuka lie teipannu... Kysymällä selviää moni asia jos tarvetta on.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Mutku OW01 ja Exupin katteet ei oo Genesiksen katteita ;) kun haluais pitää tuon alkuperäisen näköisenä mutta kisakatteilla.
Tuosta Keken linkin putiikista olen noita katsellut mutta sinne pitäisi nähtävästi soittaa Amerikaksi ?
Niemisen Yamaha on kyllä siisti, jos joskus saan puhtaat katteet niin voisi olla yhteydessä teippausasiassa.
Esim. Sebimotolta saa OW01:n katteita Euroopasta ja taitaa Suomessakin olla maahantuoja. Jos oikein muistan niin Poly26:lla on kanssa OW01:n katteita ja niitä saa tilattua Suomesta.
t:noviisi
-
Petri, löytyy sieltä e-mail osoitekin:
http://www.airtech-streamlining.com/miscpages/contactus.html (http://www.airtech-streamlining.com/miscpages/contactus.html)
normirahti tulee olemaan kallis...
-
Kiitos, en huomannutkaan sp-osoitetta, voishan tuolta kysyä hintaa.
t:noviisi
-
Lisää kalustoa Päijät-Hämeestä eli Markon Suzuki.
t:noviisi
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tuommonen säväyttää vaikka katukuosissa onkin. Kannattaa talven työlistalle ottaa toi putken nostaminen reilusti ylöspäin, jos rupeaa vauhdit nousemaan niin tekee kipeetä jossain vaiheessa... Tutun näköinen keula ;)
Joo, ja mitä tuohon katukuosiin tulee niin ilmeisesti siihen aikaan ajettiin paljon noilla perus muoveilla ja lampunreiät tilkittynä, siis väittämä perustuu niihin harvoihin kuviin mitä olen löytänyt...
keke
Pojille mallia ;)
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/ecr-racing/Suzuki-GSXR-1100-Team-Lockhart.jpg)
-
Toihan näyttää ihan Markolta...siis pyörä.
http://www.vintagebike.co.uk/pictures/1986-suzuki-gsxr1100/#.UJ4jr2chNLo (http://www.vintagebike.co.uk/pictures/1986-suzuki-gsxr1100/#.UJ4jr2chNLo)
Linkissä muutama AMA/WERA kuva 1100 GSX:rstä.
t:Petri
-
No mikäs Yamaha tuo oikein on? Kun kuvateksti kuuluu: "Jimmy Filice racing the factory Yamaha FZR750 in the AMA Superbike round at Mid-Ohio in 1987. Filice is better known for his wins and championships on 250 Grand Prix bikes, yet Filice had a short, but solid career on Superbikes. He raced a factory Yamaha for three years and even though he never won an AMA Superbike race, he scored five-career podium finishes. This during a time when riders like Wayne Rainey, Fred Merkel, Kevin Schwantz, Doug Polen and John Kocinski were in the series. Here in the ’87 Mid-Ohio race he finished third behind Schwantz and Rainey."
Alumiinirunko? 750? 1987?
(http://i218.photobucket.com/albums/cc320/ilmo70/Filice-Mid-Ohio-1987.jpg)
-
No tuohan on ihan tuikitavallinen katu Yamaha jollaisia on ollut ja on vieläkin Suomessa. Sellaiset oli mm. Jari Suhosella ja
Juha Suur-Inkeroisella, tuttavallisemmin Tirellä. Ei tuo alurunko sitä sen autuáammaksi tehnyt, no tietty Suhosen taidoilla kulki peli kuin peli lujaa mutta kyllä 750 ärrä antoi ihan samat kyydit. Noita näkee sillointällöin myynnissä mm. Hollannissa, eihän se toki ole niin yleinen kuin isoveljensä.
-
Tässäpä sitten rautaraamilla :-) Näitä kuvia löytyy tältä sivulta sieltä seasta: http://www.theriderfiles.com/?cat=9 (http://www.theriderfiles.com/?cat=9)
(http://i218.photobucket.com/albums/cc320/ilmo70/Johnston-Ralph-Grattan-1986.jpg)
-
Täältähän se löytyy, ja halavalla. Ei kun siittä vaan toteuttaa unelmansa, pyörä on kuin uusi.
Yamaha FZ 750 (http://www.nettimoto.com/yamaha/fz/1377735#yritys=motormanoulu)
(http://image.nettix.fi/extra/bikeimg/1377701_1377800/1377735_b_c3a1facf1d26a932.jpg)
-
Täältähän se löytyy, ja halavalla. Ei kun siittä vaan toteuttaa unelmansa, pyörä on kuin uusi.
Yamaha FZ 750 (http://www.nettimoto.com/yamaha/fz/1377735#yritys=motormanoulu)
(http://image.nettix.fi/extra/bikeimg/1377701_1377800/1377735_b_c3a1facf1d26a932.jpg)
Hieno Jammu! Halvallahan noita aihioita saa....mutta. Painavat kuin synti=armotonta kevennysduunia, jarrut uusittava täysin, putkisto, jousitus uusiksi, renkaat+vanteet,katteet...jne,jne. Tai sitten huristelee noine hyvineen lisättyinä kilvanajon vaatima varustus :-)
-
Toi taitaa mahtua joka maan ja maanosan TT-Formula sääntöihin, ainakin vielä ;)
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/ecr-racing/23112012239.jpg)
keke #409
-
Onkohan nuo puupalikat varmasti sääntöjen mukaiset?
Onko sallittua rakentaa 4tahti vekoitinta samassa tallissa, missä säilytetään 2tahti kilpuria?
Tulen tekemään asiasta reklameissonin, jota kukaan ei ota huomioon missään! ;D
Mieli tekis karkeloihin mukaan, mutta säännöt kyllä sais olla selkeämmät.
Ei voi olla eri "tulkintoja", kun kuitenkin iso osa kisoista on ulkomailla.
Köyhälle kuitenkin iso satsaus kalustoon, jos leikkiin lähtee...
-
Hyvä että huomasit nuo palikat! Etummainen väärältä aikakaudelta, mutta takimmainen todistettavasti painekyllästettyä vudelta 1982 ;)
-
Taitaa Ilmosen poika nyt pistellä ihan omiaan noista rautaraameista ja niiden painoista. Totta on että Yamaha kyllä painaa, mutta ettei selittely vie joiltakin intoa, ne jotka rakentaa moista FZ:aa, kerrotaan nyt kuitenkin että Yamahalla on voitettu Eddie Lawsonin toimesta
Daytona 200 vuonna -86. Takana tuli sitten noita "ultrakevyitä" ärriä sun muita vempeleitä. Hivenen takavuosia tuijottamalla paljastuu
muitakin jotka ovat päässeet noilla pianotehtaan "matkapyörillä" kovaa, ihan lähimpänä vaikka Suhosen Jallu, Tolosen Pena jne...
Mitä tulee vanteiden, pakoputkistojen, katteiden jne.. vaihtoon, ne tulee tehdä kaikkiin muihinkiin pyöriin, mikäli aikoo saada sopivat renkaat
taakse ja säästää orkkismuovit.
Älkää nyt hyvä pojat pilatko harrastusta kilpavarustelulla ja uskallan väittää että sieltä tulee jollain aikavälillä FZ 750 jota ohjastaa Ari Lampinen
Imatralta ja saattaa olla pesemätön, ainakin jos ärrä miehiltä repeilee rungot, mistähän tuokin väite on lähtenyt liikkeelle?
Rautaa ranteisiin ja jarrut iskuun.
Runsaista yhteydenotoista johtuen uskon että tässä luokassa on ensi suvena kuhinaa.
-
Toivotaan että on sutinaa ensi kesänä.
Pitäähän sitä vanhoilla miehillä jotain puuhasteltavaa talven pimeinä iltoina.
Vai mitä Harri :)
Minäkin olen aina ihaillut 70- luvun sinivalkoisia Suzukeja. Nyt hurahdin ja totesin että kylläpä
punamusta Suzukikin näyttää tyylikkäälle :)
Ohessa tavoite ensi kesäksi:
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
(http://i218.photobucket.com/albums/cc320/ilmo70/Filice-Mid-Ohio-1987.jpg)
Eli 1987 oli tuon näköistä haarukkaa ( näyttää ihan exupin haarukalta ) ja 17" vannetta ?
t: Petri
-
Onko kukaan teistä tilaamassa airtechiltä jenkeistä jotain kuitukamaa. Jos, niin voin osallistua talkoisiin rahdin hinnassa sillä tarviisin tilata sieltä katteen ja satulan H1R kilpuriin ja lähempää ei saa?
soittele 0415 832 650 tai yv:tä.
-
Onko kukaan teistä tilaamassa airtechiltä jenkeistä jotain kuitukamaa. Jos, niin voin osallistua talkoisiin rahdin hinnassa sillä tarviisin tilata sieltä katteen ja satulan H1R kilpuriin ja lähempää ei saa?
soittele 0415 832 650 tai yv:tä.
Moro Harri,
Ootko kysynyt tuolta: http://www.harrievanderkruijs.nl/interest.htm (http://www.harrievanderkruijs.nl/interest.htm)
Jouko
-
terve jouko
olemme tuoneet harrien kamoja maahan jo vuosia, mutta sillä ei ole tuohon katetta. Komullekin tomitettiin vanhan mallin kamat tankkeineen päivineen, kyseessä on uudempi vuosikerta eli mallia -74.
-
Hello,
Kovin on hiljaista "Formula-foorumilla", toivottavasti talleissa ja verstailla vähän enemmän toimintaa.
Kotkan suunnalta on kovaa vauhtia valmistumassa kilpailukäyttöön pari GSX-R:ää. Mun tekeleestä otettu jo konekorttikuvatkin ja hakemusta laitettu vireille... saas nähä kuin äijän käy ???
Suzuki GSX-R 750 -85 #409:
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/ecr-racing/vasen_gsxr.jpg)
Keke#409
ps. Päivitettiin vähän selkeämpi kuva kun pyörällä nyt on konekortti, vuosimalli siinä oli -87
-
Jottei olisi liian hiljaista niin kysyisin että mitä pyörään jäi 1985 mallista? ("Suzuki GSX-R 750 -85 #409")
(lienee niin helpompi sanoa kuin että mitä on vaihdettu?)
Kyseleepi Juise,
(italia, britti, jenkki, jopa tsekki pyöriä harrastava jolla kuitenkin -85 orggis R ,parit ylimääräiset koneet ja osia tallissa ja asiat kiinnostaa..)
-
Tere,
Pyörä ei ole sattuneesta syystä rakennettu normi kaavan mukaan, eli valot piiloon ja numerot kupeeseen. Jouduin hankkimaan tyhjän -85 rungon johon oli unohtunut kiinni ainoastaan tankin alle tulevat kumit. Kaikki muu on jouduttu hankkimaan / sovittamaan / tekemään itse. Takahaarukka + linkku ja tankki ovat jostakin aikaväliltä -85-87. Kaikki muu sitten on jotain vähemmän alkuperäistä, mutta aikakauden mukaista.... ;)
keke #409
-
Näin vähän arvelinkin. Noin etenisin minäkin jos tosissan kilvanajoon lähtisi, kun kerta säännöt antaa myöden.
Ei ihan liity suoraan kilvanajoon (tai itse asiassa liittyy aika paljonkin kun suurimmalla osalla ensimmäisen vuosimallin GSX 750R:iä ajettiin kilpaa)mutta onko kellään tietoa / veikkausta montako 1985 mallista alkuperäistä GSX 750 R:ää on suomessa?
(oma veikkaukseni on alle kymmenen kappaletta jos kriteerinä on alkuperäiskatteiset ja määrä tippuu muutamiin jos kriteereihin lisätään myös alkuperäispakoputkisto).
T: Juise
JK. Osaako Harri R tai joku muu sanoa montako kasivitosta ärrää tuotiin maahan?
-
Juisella on ilmeisesti ja muistaakseni itsellä tuollainen ärrä. Ei se Juise ihan niin ultraharvinainen sentään ole, tosin monta niitä on tuhoutunutkin, kalpea aavistus voisi olla että tuotu on aikanaan n. 20. Unohtaa ei sovi että Ruotsissa niitä on ollut paljon ja blocketista on useampikin kandidaatti löytänyt sen orkkisputkisen ja -katteisen lemmikin. Suomesta voi kylläkin olla jo aika vaikeeta löytää sellainen orkkis pyöreillä reijillä oleva änkkärin suojuksellinen putkisto, mutta ruotsissa, italiassa, hollannissa niitä myydään kaiken aikaa ja hinta on edelleen siedettävä. Niin siihen putkistoon kuuluu silloin koko pyörä. Terkut Savonlinnaan, odotammekin vieläkö Rolssilla tarjotaan kyyti hotelliin?
-
Moi Harri, parikymmentä alunperin suomeen tuotua lienee lähellä, kiitos tiedosta.
Kuten aiemmassa viestissä kirjoittelinkin niin on minulla tuolainen ärrä tallissa tilaa viemässä/ odottamassa aikaa parempaa, (ostotarjouksen siitä muutama viikko sitten sain, sinne se vielä kuitenkin jäi..).
Ei se ultraharvinainen missään nimessä ole mutta niistä alunperin tuoduista kisatouhu ja normi poistuma vei osan ja bombers villitys miltei loput. Ruotsista ja muualta on sitten kantaa täydennetty, tosin useimmat tuoduista R:stä ei taida olla -85:sia.
Terkut vaan sinnekin, ei varmaankaan järjestäjien puolesta savonlinnassa välttämättä Rolls kyytiä tarjota mutta Sinun ja muiden kavereiden kanssa sellaisella tavataan kyllä ajella! (onneksi tuo vaatimattomuus ei rasita, sehän saattaisi estää luovuutta!).
T. Juise
-
Juiselle vielä. Niistä aidoista -85 mallisista on karsiutunut tottatoki noihin hömpötyksiin jokunen mutta myös tuhoutuneet katteet turvalleen menossa on vaihtaneet tuolloin helpommin saatavissa olleet ja siiihen aikaan nätimmän mallisen -86 katteeseen. Putkiitarina nyt vaan on se että jos ei ollut Yoshimuran putkea - et ollut mitään ja katu-uskottavuus oli mennyttä, myös radalla. Mikä olisi ollut -80 luvun lopulla turhempaa roinaa kuin vanhan ärrän orkkisputki? Voi hemmetti tätä elämää.
-
Muutama kuva ilma/öljy Race Suzukeista:
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?p=5877254 (http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?p=5877254)
keke#409
-
Hello,
Kovin on hiljaista "Formula-foorumilla", toivottavasti talleissa ja verstailla vähän enemmän toimintaa.
Kotkan suunnalta on kovaa vauhtia valmistumassa kilpailukäyttöön pari GSX-R:ää. Mun tekeleestä otettu jo konekorttikuvatkin ja hakemusta laitettu vireille... saas nähä kuin äijän käy ???
Suzuki GSX-R 750 -85 #409:
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/ecr-racing/vasen_gsxr.jpg)
Keke#409
ps. Päivitettiin vähän selkeämpi kuva kun pyörällä nyt on konekortti, vuosimalli siinä oli -87
Hienoa jälkeä Kiik (niinkuin Timo T.A. Mikkonen lausuu Keken)! Nopeasti olet niputtanut hienon laitteen, sulla taitaa olla luppoaikaa askarteluun paskarteluun :D Mikä takaiskari ja linkku? Vakiolinkutko? R1/R6 iskari? Mullakin olisi tuollainen joutilas takakate jonka kuusen juurelta pelastin, pirun painavaa ja paksua lasikuitua...
-
Morjentes,
Kuvahan valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa, vai miten se meni... ajettavaksi sitä tehdään. Oli tuon konekortti asian suhteen pieni kiire jostain syystä, ei pyörä vielä valmis ole mutta savut otettu kuitenkin. Joulukuussa valmistuin työttömäksi engineeriksi, eli muutama kuukausi ollut luppoaikaa ja sitä olen yrittänyt hyödyntää tehokkaasti. Iskari tosiaan on RN12 vakio pumppu ja linkku on -85-87 750 vakio. Iskarin alapään joutuu kaventamaan ja rungon yläkiinnike rakennettu uusiksi.Tämä siksi koska Iskari on liian pitkä ja halusin jonkunlaisen korkeussäädön. Uudemmasta R6:ta sattuisi pituus aika hyvin, mutta jousi turhan heavy.
keke#409
joo, ja samaista luppoaikaa olen tuhonnut ECR Racingin uusiin webbi sivustoihin: www.ecr-racing.net (http://www.ecr-racing.net)
-
Äläs nyt ala vaatimattomaksi. Mullakin eksyi tallin nurkkaan -86 mallin sevenfifty ja näkisit sen! Suht orkkis ja kaikki palikat mutta pesty ei ole varmaan sitten 80-luvun, iskarit sökönä kaikki, kaasarit vuotaa läpi...kyllä kannatti köyhän laittaa viimeiset roponsa taas tuollaiseen, huhhuh. Etukatteita jos teidän jengillä olisi niin se on ainakin paskana... Se -88:kin vielä löytyy vaikka myynnissä ja halavalla :( Tai saishan siitä hyviä osia vanhempaan....
-
No hyvä että aihio löytyy! Lainaa siitä 88:ta keula, jarrut, kaasarit ja vanteet, enää ei tartte kun takaiskarin ja vahan pintaan ;).Kaveri on teettämässä muotteja, siltä saa mahdollisesti katteita jossain vaiheessa kevättä. Hinnasta en tiedä mitään ... Mulle tulee ne -88 kuidut kun sellaset tuli ostettua. Olkoon sitten vaikka -87 tehdaspyörän replika siltä osin, tai jotain.
keke
-
Moro! Ilmoitelkaahan noista katteista jotain kautta, hukkasin nääs sun säpo-osoitteen matkan varrella :-) Siis jos ne 85-87 mallisia eikä uudemman muotoisia, muumiotauti iskenyt nääs. Tekisi mieli tehdä "production racer" tyylinen omilla vihannesleikkurivanteilla tyyliin laput kylkiin. Käytätkö itse noita 36millisiä ilman putsarikoteloa? Hankalan mallinen se perä kun on ovaali, ei saa oikein irtofiltteriä kiinni...kumiletkusukkaviritys? Nuo alkuperäiset 29mm näyttäisivät olevan hyvässä kunnossa, tiedä sitten tekeekö niillä mitään?
samiilmonen@netti.fi
-
terve jouko
olemme tuoneet harrien kamoja maahan jo vuosia, mutta sillä ei ole tuohon katetta. Komullekin tomitettiin vanhan mallin kamat tankkeineen päivineen, kyseessä on uudempi vuosikerta eli mallia -74.
Mitä tuo "kuip" muuten tarkoittaa tuolla sivustolla? Onko siinä siis kisakatteet poislukien takakate, vaiko kaikki?
-
Kuip on kate hollanniksi. Tuli vähän opiskeltua tuon Kreidler-projektin aikana ;D.
-
Niin itsekin päättelin mutta tuleeko siinä siis vain etukuuppa tuohon hintaan, ei takaosaa?
-
kuip siis kate ja satula on zit, siis pelkkä kate. jos tulee kisakäyttöön kannattaa kertoa harrielle ettei halua lampunreikiä.
-
Jurvan PM-kisojen osallistujalistaa katselessa tuli mieleeni että, mikähän mahtaa olla menettely näiden 88-89 750 gsx-r runkoisten kilpureiden kanssa? Varsinkin jos on jotkut sattuneet saamaan virheellisesti konekortin 1100 koneelle ;) Ei sillä että se minua haittaa, mutta saattaahan se ihmetystä herättää tämän keskustelun jäljiltä.
keke#409
-
Tuollanen siitä nyt sitten tuli, kai sillä ajaa voi... selvinnee Jurvassa ???
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/ecr-racing/oik_zps9b86af76.jpg) (http://s710.photobucket.com/user/ecr-racing/media/oik_zps9b86af76.jpg.html)
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/ecr-racing/vas_zps7b33ba15.jpg) (http://s710.photobucket.com/user/ecr-racing/media/vas_zps7b33ba15.jpg.html)
keke#409
-
Hieno :P
-
Tämmönen tälle kaudelle, ensikaudelle jos saisi ne kaikki ratakateet aikaiseksi.
Petri
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
sekä fazeri ja gixxeri ovat hienoja.
Sit tälläinen heitto, et hd center konkurssipesäs on gsx-r 750 tai 1100 generation 1 yläkate. tuommoisen näin lauantai riihimäellä. Jos on tarvetta niin pikaisesti yhteyttä konkussipesän hoitajaan yhteystiedot löytyy huutokaupat.com sivustolta. Sieltä voi myös löytää muutakin mielenkiintoista..
-
Hello,
Kausi taputeltu päätökseen ja aika herätellä pientä jutunjuurta syysiltojen iloksi ;)
Formula sääntöjen mutkikkaaseen ja ah' niin hämmentävään viidakkoon tuli taas uutta maustetta ajokauden päätöstapahtumassa.
Allekirjoittaneelle selvisi, että nämä suomalaisten toimesta kielletyt -87 tehdaskilpurireplikat Suzuki gsx-r 750:et olisi pitänyt kieltää jo tällä kaudella PM-kisoissa! Jurvassa näitä laitteita oli kuitenkin viivalla kaksi kappaletta ja varustettuna 1100 cc moottoreilla! ( ei muuten, mutta aika-ajoissa kumpakin oli mun edellä :D ).
Ja sitten toinen kummajainen, nämä upo-uudetkaan säännöt eivät kelpaa suomalaisille toimijoille! Nyt pitää saada Honda RC30 hyväksytyksi, kun sellainen yhdestä "oikeasta"tallista löytyy.
Sääntölainaus:
VFR 750 model years 1986, 87 and 88 is allowed.
VFR 750 R (RC 30) is prohibited.
Sinänsä p****kaan väliä minulle, mutta alkaa v****ttaa tää pelleily näiden "sääntöjen" kanssa!
keke#409
-
No Keijo, saathan tulkita Räyskälässä sanomaani kuten tahdot, mutta mua alkaa *****taan yks toinen asia, arvaa mikä?
Yleensä en keskeneräisiä asioita halua kommentoida, mutta nyt on kai pakko avautua.
Lainaus Danskien proposalista ens viikonlopun Norjan kokoukseen, koskien luokkaa Formula 1 ja 2:
"To make a more equal competition, similar to the one that actually took place on the late 80-ties.
Would also be nice not to have all the “not allowed” back on the tracks. If a Honda RC 30 really
got to start in a Nordic grand Prix it would be a nice event.
Top keep the “fair play spirit” it would also be nice to have a clean cut – parts that was not on
the actual bike in 1987 should not be allowed. (this to keep modern front forks and other parts
from later bikes, away from the class)."
Tätä kannatan satasella
Viime syksynä tarjosin Teille Formula ajajille/kiinnostuneille kehitystehtävää, jolla saatais luokan asioihin ryhtiä ja ajattamisiin kisoissa myös.
Jos Teillä on jokin ehdotus tulossa, voitko kertoa mistä suunnasta se/ne minua lähestyvät, voin lähteä vaikka fillarilla vastaan. Varmaan on jo uupunut, kun on niin kauan ollut matkalla?
-
Ei taida semmoisia sääntöjä ollakaan mistä ei joku nokkela porsaanreikiä keksisi :-)
Tuntuu että että tuolla muissa pohjoismaissa nämä säännöt elävät vähän sen mukaan mitä pyöriä kavereilla sattuu olemaan ja kiinnostamaan.
Joka kylällä vähän omat säännöt. Mutta minkäs teet?
Tuo Hondan RC30 on kyllä vähän epäreilu laite, ainakin köyhille :-) Hienohan sekin tietysti olisi nähdä tositoimissa. Mutta sitten pitäisi päästää -88 Suzukit ja ZXR Kawatkin kapinoihin.
Mun miälestä takaiskarit saisi olla nykytuotantoa ja etuhaarukoihin maksimi liukuputkenhalkaisija ja normaalipäintoiminto, ei muuta väliä.
Kyllähän mutkissa ja jarruissa mies ratkaisee, suorilla puhuu sitten voima...
-
Hep,
Ismolle:
Jaa, mun mielestä taas on aika turhaa naputtaa jo päätetyistä asioista, keskeneräisten kommentointi sensijaan saattaa ( ainakin teoriassa ) vaikuttaa johonkin. Lupauduin tosiaan tarvittaessa antamaan mielipiteitäni formula juttuihin, muttei kukaan niitä koskaan kysellyt. Teamin vetäjään otin myöhemmin kyllä itse yhteyttä, mutta asian tiimoilta ei ollut mitään vireillä.
Mitä tuohon hondaan ja esitykseen muutenkin tulee, niin onhan siinä sellainen köyhät kyykkyyn fiilis.
Uudemmilla osilla saa tehtyä ajettavan ja suht turvallisen laitteen kohtuu hintaan. Esim. vanhasta -85 suzukin keulasta saa tehtyä paremman mikä mulla on pyörässä kiinni. Se vaan maksaa kun kaiken kuluvan joutuu uusimaan ja vaihtamaan sisäkälut esim. Race Techin tuotteisiin, niin ja ehkä vielä teettämään sen työn jollakin...( vaikka aloitteen puuhamiehellä ? ;) ? )
Mitähän tuosta RC30 jutusta sitten poikii, ensimmäisenä ainakin takavanne vaiihtuu 17-tuumaiseen. Sitten varmaan joku keksii rakentaa RC36:ta replican, koska replikathan ovat sallittuja ... jne
Sinänsä tietysti laitteet joilla on oikeasti silloin ajettu pitäisi olla sallittuja, mutta ei noita sääntöjä minusta voi kokoajan veivata. Tuleeko seuraavalle vuodelle sitten listalle +/-1000 kuutioisten poisto, kun RC30:en kyyti ei niille riitä ;)
keke#409
-
Esim. vanhasta -85 suzukin keulasta saa tehtyä paremman mikä mulla on pyörässä kiinni. Se vaan maksaa kun kaiken kuluvan joutuu uusimaan ja vaihtamaan sisäkälut esim. Race Techin tuotteisiin, niin ja ehkä vielä teettämään sen työn jollakin...( vaikka aloitteen puuhamiehellä ? ;) ? )
keke#409
Jos tästä Formula aloitteesta on kyse, tässä tiedossa oleva yhteystieto:
"...wed” back on the tracks. If a Honda RC 30 really
got to start in a Nordic grand Prix it would be a nice event.
Top keep the “fair play spirit” it would also be nice to have a clean cut – parts that was not on
the actual bike in 1987 should not be allowed. (this to keep modern front forks and other parts
from later bikes, away from the class).
05.09.2013 Søren Holm"
-------------------------------------------------------------
-
Juu, ymmärsinpä sitten väärin tuon esityksen jättäjän. Tuossa siis vaan kompataan tätä suomalaisten RC30 juttua ja myötäillään täältäpäin taannoin lähtenyttä esitystä, ehkä... en tiedä mutta arvailen sujuvasti ;)
Edelleen sitä mieltä että köyhiä kyykytetään, mutta niinhän se menee joka paikassa !
Ei muuta kun ebaysta RC30:set hakuun, ja Jaappanista racepalikkaa tilaukseen...
keke#409
-
Pakko vielä kommentoida että onhan se kurjaa jos joka kevät säännöt muuttuu. Toki huviajelijaa ei haittaa mutta jos haluaa voitosta ajaa niin laihemmalla kukkarolla varustetulla voi tehdä tiukkaa hommata aina uusi kilpailukykyinen pyörä joka kaudelle ;D
Laittakaa vuoden 1987 fim formula tai superbike säännöt ja dads it! Pienemmät pyörät sallien mukaan periodilta...ja...ja...ja...ja...
-
Terve.
Säännöt voisivat samat mitkä ovat aikaisemminkin olleet.
Aikakauden mukaiset osat kävisivät:
Jarrujen parantaminen
onnistuisi kunhan eivät ole radiaalit.
Keula muuten vapaa kunhan ei ole upsidedown.
Vanteet voisi vaihtaa niin saisi parempia renkaita.
Takaiskarin voisi vaihtaa uudempaan.
Suurin osa näistä luultavasti parantaisi turvallisuutta
sekä mitä selvemmät säännöt sen helpompi olisi uusien
kuljettajien tulla mukaan.
F1 ja F2 on ehkä edullisin luokka aloittaa kilpaileminen.
Mitä enemmän väkeä viivalla sen paremmat väännöt sekä tulevaisuudessa
ehkä jopa enemmän ajoaikaa/kisa.
Jos halutaan pitää kalusto rungoiltaan/moottoriltaan sääntöjen
mukaisina niin olisiko katsastuksessa mahdollista tarkastaa
rungon/moottorin numerot ?
Miksi ei perusteta Superbike luokkaa jossa voisi ajaa 88-93 pyörillä
niin ei tarvitsisi sekoittaa Rc30:stä F1:een ?
Varikolla ainakin kuulee että ko. luokkaan olisi jonkinverran ajajia tulossa.
Näistä sääntöasioista olen jokusen kuskin kanssa
keskustellut ja tämä pääpiirteittäin on kysellyn porukan mielipide.
Petri #433
-
Nykyiset säännöt minustakin ihan hyvät, kunhan niitä ei vain hämmennettäisi :-) Tuo superbike 88-93 luokka olisi hieno kanssa mutta eikös näillä voi ajaa tuossa "jokamies" luokassa, vai mikä se on? Niinkuin moni ajaa näillä formula-pyörilläkin siellä. Ei tuo enää ainakaan classic-nimen alle kuulu eikä SVKMK:n alaisuuteen...