Kirjoittaja Aihe: Kokoontumisajoja muistellessa..  (Luettu 41767 kertaa)

Marraskuu 23, 2012, 08:57:33 ap
Vastaus #15

kari laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 60
Eagle-meeting
jossain Kokkolan lähellä -75?
Rallilätkässä on kotkan kuva

KL

Marraskuu 23, 2012, 09:12:34 ap
Vastaus #16

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3869
  • V.I.P. jäsen
Eagle-meeting
jossain Kokkolan lähellä -75?
Rallilätkässä on kotkan kuva

KL

Siellä näin ekan Munch Mammutin livenä! :police:

Erikoista oli se, että ralli järjestettiin Suomen Matkailuliiton alaisuudessa, ei siis Moottoriliiton.
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Marraskuu 23, 2012, 10:00:49 ap
Vastaus #17

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5297
  • Tulin nain ja voitin
Kattoralli
tuli käytyä jossain Virroilla kerran 70-luvun puolivälissä? Rallilätkässä on se 120-nopeusrajoitusmerkki. Oliko tapahtuma monta vuotta hengissä? 
Onko moottoripyörän ajoneuvokohtainen 120 max nopeus vielä jossain pykälissä olemassa?

KL

Olin Katto-Rallissa ja se oli Ähtärissä.
Yksi järjestäjistä oli muuten Topi Sorsakoski!
 :police:

Niin muuten olin minäkin !  Tultiin sinne kemistä Ahvenjärven Esan violetti/valkoisella Suzuki GT 750 Vesipyssyllä, muistan sen rallin oikein hyvin, naapuriteltan kavereilla oli ihkauusi "työnsininen" Ural sivuvaunulla, sitä siinä porukalla ihmeteltiin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2012, 11:40:04 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Marraskuu 23, 2012, 10:30:51 ap
Vastaus #18

kari kallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 478
Löyhästi aiheesta: Lähdössä Kontsikaan vuonna 1971, huomaa takaroiskeläppä, alaspäin käännetty stonga ja megafoni!
terv The Bmw man kk

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2012, 10:33:06 ap kirjoittanut kari kallio »

Marraskuu 23, 2012, 10:56:53 ap
Vastaus #19

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5297
  • Tulin nain ja voitin
Löyhästi aiheesta: Lähdössä Kontsikaan vuonna 1971, huomaa takaroiskeläppä, alaspäin käännetty stonga ja megafoni!
terv The Bmw man kk

Hieno pyörä ja hieno kuski...

Oliko se Kontioralli -71 Ranuan Simojärvellä ?
Minä kun kävin siellä simojärven kontiossa 250 cc suzukillani, mutta en muista oliko vuosi -71  vai   72 ?
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Marraskuu 23, 2012, 11:17:31 ap
Vastaus #20

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2002
  • naavaparta
Kontiorallista vuonna -74 lähti minun rallivaellus.
Alla oli -61 Simson. Itäsäksan lahja moottoripyöräilylle.
Silloin oli jo etelän miehillä hienot Tuutit ja Guzzit. Menomatkalla ne puhalsivat kättä nostaen ohi.
Minulla ei sellaisiin ollut varaa, hyvä että sai jallupullon ja bensarahat simppaan.

Mutta hauskaa oli, niinkuin videoista näkyy. Bongasin sieltä itsenikin ja hauskan saksalaisen ukkelin.
Tämä ukkeli kävi joka kesä täällä lapissa ja suomen kontioralleissa.
Minulla oli ainoana perhokalastusvehkeet mukana ja kalaa saatiinkin tosi hyvin lähellä olevasta Naimakkaluspasta.
Kalavehkeet olivat koko ajan käytössä. Sain 58 senttisen Harrin. Sellaista en ole sen jälkeen koskaan saanut.
Paluumatkalla kalasteltiin saksalaisen kanssa vielä kahtena päivänä Pättikässä ja Kaaresuvannon väkeväkorvassa ja kunnarinkorvassa. Siinä tuli tyhjennettyä myös kaikki Fritzin konjakkipullotkin.

Tuossa video:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kontioralli_1974_32898.html#media=32907

Katso myös muut videot. Lähtö Lahdesta, Suomussalmi, Kemijärvi ja Kaaresuvanto

Marraskuu 23, 2012, 14:53:04 ip
Vastaus #21

juha leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 195
Hienoja muistoja. Vai on kk ollut caferacer ja bemumieskin.. Silloin kun itse ajelin Simsonilla (eka pyöräni ja myöskin-61) ralleihin, niin ei ollut mitään mahdollisuuksia ostaa noita hienoja rallilätkiä. Jälkikäteen olen joistakin ralleista niitä ostellut ja laittanut ralliliiviin. (eli bensaan ja pieneen rommipulloon meni rahat siihen aikaan. Ja samaan menee nykyäänkin..merkit vaan on vaihtuneet!)
Hidashan se Simson oli mutta kun ajoi mutkat, risteykset ym. lujaa eikä pitänyt paljoa taukoja  niin pysyi Tridenttien, tuuttien ym. kanssa samassa matkassa. Kerran Ilveksestä tullessa ajoin täysillä pitkällä suoralla autosta ohi. Heti kun olin päässyt takaisin omalle kaistalle niin Simson leikkasi kiinni. Takapyörä piirsi mustaa viivan. Aika villiä!
Pyysin muita jatkamaan ja jäähdyttelin koneen niin se irtosi ja sain porukat vielä heinolassa kiinni!

Eagle-rallista olen joskus kuullut, (Vesa kyllä olet erikoisen pyörän siellä bongannut! )
Kattoralli oli kokonaan tuntematon minulle. Höytiäinen on loppunut; järjestääkö em. kerho nykyään jonkin nykyralleista?
Monien vanhojen mooottorikerhojen sivuilla on usein pätkä heidän historiaa mutta onko suomen kokoontumisajojen historiasta tehty mitään julkaisua tms.? (pitänee tutkia tuo perinnekeruupuoli..) Mikkelissä toimiessani erosimme moottorikerhosta kun se keskittyi enemmän kilpailutoimintaan ja perustimme MC Roadrats:n joka järjestää Rottarallin. T juise

Marraskuu 23, 2012, 15:49:34 ip
Vastaus #22

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3869
  • V.I.P. jäsen

Eagle-rallista olen joskus kuullut, (Vesa kyllä olet erikoisen pyörän siellä bongannut! )


Juu, siellä oli jostan syystä paljonkin saksalaisia paikalla ja yksi tuli harmaalla Munch:llä. :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Marraskuu 23, 2012, 16:29:01 ip
Vastaus #23

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1497
Jälleen kerran menee off-topic'iksi, mutta en malta olla kertomatta bonganneeni Münch Mammuth'in ekan kerran '73 Imatralla. Vaikka ei siitä paljon nähnyt... Oli meinaan sen verran väkeä haavi auki sen ympärillä!  ;D

Somerolaiset järjestivät ainakin vielä 90-luvulla Ressu-meetinkiä, sitä ei oo vielä mainittu.
Muistini mukaan ainakin '94 oli jossain Forssan kupeessa "Syyspärinät" tai jotain, karavaanareiden ja motoristien yhteinen kokoontuminen!  ::)
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Marraskuu 23, 2012, 17:28:51 ip
Vastaus #24

ARI JUMPPANEN

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1596
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
P-K MK ei järjestä enää varsinaisia kokoontumisajoja, mikäli Pielisen ympäriajoa ei sellaiseksi
lasketa. Järjestäjänä nykyisin Kaks speed kanttarit. Ajettu jo 41 kertaa. Aika legendaarinen tapahtuma.
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Marraskuu 25, 2012, 11:04:29 ap
Vastaus #25

juha leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 195
Noista tapahtumista että karavaanarit ja motoristit samalla alueella on jäänyt mieleen Karvion kanavan leirintä-alueella järjestetty kokoontuminen jossa kävin muutamia kertoja aikoinaan. Olikohan se nimeltään Karvion kokoontuminen vai mikä lie? ja järjestäjinä todella pienen mutta sitäkin legendaarisemman Nestori-rallin tavoin Heinäveden motoristit?
Se on jäänyt mieleen että ei ole hyvä laittaa karavaanareita ja reipasotteisia (lue äänekkäitä) motoristeja samalle alueelle!

Tuo pielisen ympäriajo on sitten jo todella vanha tapahtuma. Se ei välillä tainnut olla missään rallitiedotuksissa (nyt on tainnut olla jo pidemmän aikaa rallikalentereissakin) kun ei ole ole varsinainen kokoontumisajo tai ei ainakaan ole sellaisena aina mainostettu. Luulen että muutoin olisi siellä tullut varmaan käytyä.
 "MC ja Biker" kokoontumisissa ja tapahtumissa tuli käytyä aikoinaan paljonkin mutta rajaan niiden muistelun toisaalle.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2012, 09:47:02 ap kirjoittanut juha leskinen »

Joulukuu 08, 2012, 09:45:03 ap
Vastaus #26

Tuomo Ruohonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 39
Kävin tarkastamassa vanhasta nahkatakistani Höytiäisrallin merkin. Se on kankainen hihamerkki vuodelta 1972. Kuitenkin Arin metallisessa merkissä on teksti Höytiäsajo. Paikkahan oli sama kuin Kontiorallissa vuosina 1967-1970. 1970 olin itsekin paikalla ensimmäisessä kokoontumisajossani. Höytiäisralliin tullessamme kaverin Awosta paloi venttiili. Hänellä oli varaventtiili mukana, mutta sen varsi oli hieman paksu.Hän otti öljyisen rätin, siihen hienoa Höytiäisjärven pohjahiekkaa ja hionta käyntiin.Koko lauantai siihen miltei meni, mutta Awo tuli kuntoon ja ajamalla Lievestuoreelle. Itse olin liikkeellä Norton 350:llä. Samoilla pyörillä käytiin samana kesänä Kontiorallissa Ranuan Simojärvellä. Sieltä Norton tuli ajamalla,mutta Awo junalla, mutta se on toinen tarina.
Karvion kanavalla olin itse 90-luvun loppupuolella Tukkilaisajo-nimisessä kokoontumisessa, jonka järjestivät Heinäveden Nestoripyöräilijät.

Vanharusto

Joulukuu 08, 2012, 13:53:37 ip
Vastaus #27

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3869
  • V.I.P. jäsen
Sitten laatikosta löytyi Muurat-Meeting rallimerkki myös.
Olin ainakin kerran Ruuhimäellä Muurat-Meetingissä 70-luvulla.
Sinne oli sellainen lähestymisajo tehtävärasteineen.
Voitin sivuvaunusarjan.  :P

Oliko paikalla muita foorumilaisia?
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Joulukuu 09, 2012, 10:24:05 ap
Vastaus #28

juha leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 195
Kiitos Tuomo, se Karvion ralli oli todellakin nimeltään Tukkilaisajo.
T Juise
Köyhä rallista jäi mieleen se kun rallitarrana oli pätkä maalarinteippiä johon sai itse järjestäjän kynällä kirjoittaa että käyhä ja vuosiluvun!!
Jonain vuonna (olisiko ollut joku juhlimisen aihe vai poikeuksellisen äveriäs järjestäjä?) niin oli kuulemma saanut itse valaa tinasta jonkinlaisen merkin?

Onko kellään tiedossa onko suomen kokoontumisajo historiaa koottuna yhteen? Googlettamalla ei paljoa löytynyt kuin moottorikerhokohtaisia juttuja.
Meinaan kun ei pian ole enää monia jäljellä jotka kertoisivat ensimmäisista kokoontumisista.

Mielestäni tälläinen ja paikallisen vanhan mp historian tallentamisella olisi enemmän kiire kuin tehdä historiikkia siitä miten on juuri menneiden lähi parinkymmenen vuoden aikana vanhoja pyöriä aluekerhoissa harrasteltu.
Aika hajatietoja saa jos kysyy että kellä ja mitä pyöriä oli menneillä vuosikymmenillä esim. viisikymmenluvulla sillä ja sillä paikkakunnalla. (ne jotka kilpailivat saattavat näkyä joissain lähtöluetteloissa, ja rekisteröinti tilastoja on onneksi joskus huimapyörässä julkaistu) Mitä mieltä muut olette?

Joulukuu 09, 2012, 13:39:33 ip
Vastaus #29

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3869
  • V.I.P. jäsen
Alavudella oli markka-aikaan "Kymppi-Ralli", siellä sait 10 markkaa käteen, kun saavuit. ;)

Paikka oli Aulavan Huvikeskus.  :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!