Kirjoittaja Aihe: Motorverkstaden Drott  (Luettu 1357 kertaa)

Maaliskuu 07, 2023, 22:17:07 ip
Luettu 1357 kertaa

Erkki Rautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 373
Käsiini osui vanha ruotsalainen kerholehti MCHK-tidningen, jossa on artikkeli kerhon (vuonna 1994) edesmenneestä kunniajäsenestä Berthold Ericssonista. Mies jätti jälkensä Ruotsin moottoripyöräilyn historiaan rakennettuaan Einar Stormarckin kanssa REX sivuvaunupyörän, jossa myös etupyörä oli vetävä. JAPin moottorilla varustettu pyörä valmistui vuonna 1935 ja sillä jopa voitettiin joitain kilpailuja, vaikka pyörä oli painava ja vaikea ajettava. Pyörä purettiin jo vuonna 1936, mutta keskeiset osat säilytettiin ja niinpä Tukholman Teknisessä museossa on esillä tuo erikoisuus uudelleen konstruoituna.

Maaliskuu 07, 2023, 22:24:18 ip
Vastaus #1

Erkki Rautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 373
Berthold Ericssonin korjaamon (nimeltään Motorverkstaden Drott) kehittämä jää- ja maaratakäytössä menestyksekäs Drott-vaihteisto on meilläkin tunnettu. Ericsson tilasi vaihteiston suunnittelutyön SRM-moottorin parissa työskennelleeltä Gunnar Hagströmiltä. Vaihteiston akselit ja rattaat olivat krominikkeliterästä ja pieni, vain 4,5 kiloa painanut laatikko muodostui legendaksi, jota kopioitiin myöhemmin niin Ruotsissa (Torsten Arrgård) kuin Suomessa (Oiva Metsämäki).

Maaliskuu 07, 2023, 22:31:03 ip
Vastaus #2

Erkki Rautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 373
Vuosina 1941 ja 1942 Motorverkstaden Drott rakensi 3-pyöräisiä sähkötoimisia invalidiajoneuvoja sekä pari pienipyöräistä sähkömoottoripyörää. Viimeksimainituista on toinen säilynyt.

Maaliskuu 08, 2023, 10:23:01 ap
Vastaus #3

Pekka Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 545
  • vpkorte
Maarata Japissani on tuo Drott vaihdelaatikko. Myös Siuron Drotti oli 70-luvulla maarata Weslakessani, hyviä laatikoita on molemmat.

Maaliskuu 22, 2023, 08:41:58 ap
Vastaus #4

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1794
Ryssäläiset on vissiin nähny unta 2-vetoisesta

Maaliskuu 22, 2023, 11:50:07 ap
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1241
On tuo uni nähty muuallakin; kun laittaa kuukkeliin hakuun vaikka  - Yamaha 2 wheel drive motorcycle - niin saattaa tulla ketjuvetosta rossipyörää, hydraulivetosta enduroa tai muuta jännää vastaan!  Kisakäyttösessä maastopyörässä ei kuitenkaan koettu olevan etua etuvedosta; tuop paljon painoa ja hankalaan paikkaan, eikä etukaan oo sama kuin autoissa, kun osaava kuski voip tarvittaessa siirtää kaiken painon yhellekkii vetävälle pyörälle.  Mutta kokeiluja ja toimivia toteutuksia on tehty myöhemminkin.