Kirjoittaja Aihe: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit  (Luettu 4020 kertaa)

Syyskuu 30, 2023, 11:28:48 ap
Luettu 4020 kertaa

Ile Patokoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Aloitteleva koneenkorjaaja ihmettelee...


Rata-Hondassa on virinokat, joissa perusympyrää on pienennetty. Nokkien mukana tulleessa lapussa lukee, että pakoventtiilit standard, imuventtiilit +0.2- 0.7mm. Eli mun ymmärtääkseni näitä venuja on jatkettu jotenkin ja ilmeisen huonolla menestyksellä, koska keinuvipu on hakannut venttiilin pään terskamaiseksi.


Eli... Onko arvauksia, miten tuo pidennys tuohon venttiilin on tehty? Toisekseen ilmeisen pilalla nuo venttiilit on. Katkaisenko varren tylysti lautasen puolelta, että saan ne kannesta pois?


-Ile-

Syyskuu 30, 2023, 11:56:42 ap
Vastaus #1

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
  • Kyä tää tästä...
En usko, että venoja varsinaisesti jatkettu, mutta päähän on voitu hitsata tai juottaa (stelliittiä) lisää ainetta. Yleensä venttiilin pää onkin kovempaa (hard tipped) kuin varsinainen varsi, mutta jos venttiilit on tehty ns. blanco-varsilla olevista "aihioista" joudutaan usein käyttämään karkaistua kuppia varren päässä.Voithan hioa lerssin vex vaikka dremelillä niin että varsinainen pituus on vielä mitattavissa. Sököt ne on kuitenkin...

Lokakuu 01, 2023, 15:52:59 ip
Vastaus #2

Ile Patokoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Ogay.


Dremeli kivipäällä oli hyvä työkalu. Terska pois ja venttiili ulos. Mistä lie tämä venttiili on sitte tehty? Vasemmalla ihan orginaali imuventtiili ja oikealla high-performance venttiili, johon on jollain (dremelillä?) tehty tuo hoikennus lautasen yläpuolelle. Joku tarkoitus kai silläkin on mutta mikä?


Ja jos nyt päätän elvyttää tämän koneen niin mistä tuommosen venttiiliaihion löytää vai voiko Hondan orkkis venuista tehtä vastaavat? Näitä orginaliventtiileitä mulla on varastossa riittävästi. Mitat menivät, että orkkisvenu 75.2 ja pisin viriventtiili 76.6mm




« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2023, 15:56:09 ip kirjoittanut Ile Patokoski »

Lokakuu 01, 2023, 16:14:33 ip
Vastaus #3

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4309
Venttiilin vartta on ohennettu kanavan alueelta, jotta virtaisi paremmin.
Antaa ehkä ihan vähän lisää tehoa, mutta venttiiilin ikä lyhenee dramaattisesti, koska tuommoiset venttiilit tuppavat venymään.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 01, 2023, 16:31:58 ip
Vastaus #4

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 675
Venttiilin vartta on ohennettu kanavan alueelta, jotta virtaisi paremmin.
Antaa ehkä ihan vähän lisää tehoa, mutta venttiiilin ikä lyhenee dramaattisesti, koska tuommoiset venttiilit tuppavat venymään.

Tai katkeamaan...
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Lokakuu 01, 2023, 16:49:10 ip
Vastaus #5

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 675
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Lokakuu 14, 2024, 13:55:18 ip
Vastaus #6

ilmari lohjansalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Aihetta sivuten
Honda PC19/23 venttiilien titaaniset retainerit
Onks tiatoo löytyykö sopivaa mistään vai pitääkö teettää?

Ankara Kookletus ei tuota tuloksia.

Lokakuu 14, 2024, 21:17:13 ip
Vastaus #7

vesa vuorela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 531
  • Master of sparks
Saatko Ilmari mittoja/kuvaa retainereista? Joitain pienihalkaisisia Lautasia löytyy,samoin kiiloja niihin.  T:Vesku

Lokakuu 15, 2024, 09:24:41 ap
Vastaus #8

Ile Patokoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Sen verran tietämättömyyttä... Miksi nuo retainerit pitää olla titaania?


No sitte unohtunut päivittää tämä venttiilihomma. Eli vuosi sitte noihin venttiilin päihin hitsattiin stelliittiä ja koneistaja teki niistä oikean mittaiset. Paha nyt tässä vaiheessa mennä sanomaan, että kuin hyvä tai huono tuosta tuli. Menneenä kesänä pyörällä ajettiin neljä kisaviikonloppua + treenipäivät päälle. Kauden päätteeksi välykset tarkistettu ja oliko niin, että kolmessa venttiilissä oli minimaalinen säätötarve.


Ens kesää taas odotellessa!


-I-

Lokakuu 15, 2024, 09:44:40 ap
Vastaus #9

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4553
Moro


Lainaus
Sen verran tietämättömyyttä... Miksi nuo retainerit pitää olla titaania?

Oliskoo ihan keveyden takia,jakopää tykkää kierrätettäessä edestakaisin menevien osien keveydestä ja ettei tarvitse käyttää jäykkiä venttiilinjousia.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 15, 2024, 09:56:45 ap
Vastaus #10

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 248
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Ja itse asiassa löysät venttiilinjouset olis parhaat tehohäviöiden minimoimiseksi mutta kun ne sitten sekoaa jos on sangen korkeat kierrokset. Siksi tavallaan kompromissi, ettei sekoa kovilla kierroksilla muttei liian jäykät ettei tehoa kulu puristumiseen liikaa on optimi.

Lokakuu 15, 2024, 11:08:09 ap
Vastaus #11

jukka örn

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 89
Löytyisikö tuolta abuso racing sivuilta.

Lokakuu 15, 2024, 12:42:18 ip
Vastaus #12

ilmari lohjansalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Löytyisikö tuolta abuso racing sivuilta.

Googlettamalla on kulutettu aikaa ja sähköä. On etsitty englanniksi ja saksaksi.
Kiinassa tai intiassa voisi kyllä teettää suurempia määriä. (materiaali ja laatu?)

Ferrea racing :lla voi teettää venttiileitä mittojen mukaan.
Victory performase :lla retainerit mitoilla, kysytty on, ei ole vielä tullut vastausta.

Titaanista venttiiliä ja retaineria löytyy PC25->
PC19/23 :een löytyy viritysosia muutenkin huonosti.