Kirjoittaja Aihe: Köning 2T- RR-moottori?  (Luettu 11370 kertaa)

Marraskuu 27, 2024, 09:29:05 ap
Luettu 11370 kertaa

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
Vanhoja valokuvia taas katselin. Uusi-Seelantilainen Kim Newcombe ajoi 500 luokassa pyörällä jossa oli voimanlähteenä veneen moottorina paremmin tunnettuna Köning.  Kuvista voi päätellä että oli vähintään yhtä monmutkainen viritys kuin oli Nurmen V8.

Marraskuu 27, 2024, 10:15:56 ap
Vastaus #1

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4552
Moro

Ellen kovasti muista väärin niin joko Imatralla tai Pyynikillä olisi ollut myös joku kuski jolla olisi ollut pyörässä könig moottori,tarkastakoon jolla parempi muisti tai jopa lähtöluettelot tallella.

PS:Oli tosiaan Imatralla 1973 ja oli viissatasissa 4..

Tuolla juttua      https://www.odd-bike.com/2013/04/konig-500-gp-outboard-powered-underdog.html
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2024, 10:29:52 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Marraskuu 27, 2024, 11:20:16 ap
Vastaus #2

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
  • Kyä tää tästä...
https://www.youtube.com/watch?v=FCXWd9H2ePc
...mulla kans omassani tuollainen lämpötilamittari, joka näyttää etu- ja takasylinteriryhmän lämmöt erikseen.
..mutta lopussa huomaatte, että kyl nuo Paton GP500:setkin kulkee, imussa tulee.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2024, 11:22:34 ap kirjoittanut Ismo Hakamäki »

Marraskuu 28, 2024, 13:17:44 ip
Vastaus #3

Anssi Krank

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 398
 Imatralla oli 1972 3 Königiä 1973 5kpl 1974 1kpl 1975 1 kpl
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2024, 10:32:43 ap kirjoittanut Anssi Krank »

Joulukuu 08, 2024, 11:49:11 ap
Vastaus #4

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 126
terve,joku vuosi sitten  oli imatran näytösajossa 1 sivarissa oli königinkone, mut ei poijjaat suaha sitä tulille? :) .   ja sit toinen juttu jatkos  pääseekö mihinkää luokkaa ajamaan  tämmösellä hirmulla ja saako konekorttia?  eli suzuki t 370 2t 1972 tehty ns kisapeliksi?,  piäsis sit 3 lähtöö +tasuri  huh huh :) , jos ukko no kunnos,ens kaudella.  yst terv aku koo iisalmi.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2024, 14:28:53 ip kirjoittanut Kainulainen Ari »

Joulukuu 10, 2024, 00:49:54 ap
Vastaus #5

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
Terve Aku! Soittelin Sunnan Sakarille Anttolaan. Kyselin tästä Köningistä. Sakke kun on nykyään enemmän perämoottorimiehiä. Kertoi ettei Köningin 2T-perämoottoria enää valmisteta. Voi olla vaikea saada osiakin. Moottorihan oli kaksitahtinen nelisylinterinen vesijäähdytteinen kilpamoottori. Sitä käytettiin yksipaikkaisissa kilpaveneissä, ns. hydroplaaneissa. Nimitys on vanha - varmaan 1950-luvulta. En tiedä mikä tuo luokka nykyään on nimeltään. Sen kuitenkin perun että Newcomben viritys olisi yhtä monimutkainen kuin on Nurmen V8. Ei se ole. Ei edes lähes. Köning erillisine vaihteistoineen, kytkimineen ja ensiövetoineen moottoripyörän moottoriksi muutettunakin on aika simppeli. Ainakin verrattuna kahdeksansylinteriseen, kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettuun nelitahtiseen.Että tällaista tänä yönä. Gu nat.

Joulukuu 10, 2024, 09:24:06 ap
Vastaus #6

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 943
  • Kawasaki A 1 R
     Valmistus siirtynyt Tsekkeihin  tekee  500  ja 700 koneita  myy myös osia. Nyk. nimi  KONNY motor
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2024, 10:47:02 ap kirjoittanut erkki kuparinen »

Joulukuu 10, 2024, 18:31:03 ip
Vastaus #7

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
Moro! Pitää korjata sen verran että Nurmen V8-moottorissahan oli oikeasti 16 nokka-akselia kun jokaiselle sylinterille oli oman kansi. Aikamoiset vierintävastukset jo nokka-akselien pyörittämiseen. Köningissä ei tarvinnut käyttää voimaa jakopään pyörittämiseen. Köning-moottorin tehoksi on jossain artikkeleissa kerrottu 90 hv. Olisko vähän yläkantissa?

Joulukuu 10, 2024, 20:24:56 ip
Vastaus #8

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
  • Kyä tää tästä...
Alakantissa, jollei pitäydytä Newcomben pyörässä.  Steinhausen sivari Königissä oli 118 heppaa (tämä oli bensiinimoottori) vuonna 1977, mutta luotettavuus kärsi jo niin pahasti lämpöongelmista, että kolmas maailmanmestaruus jäi haaveeksi. Konny-Motorsin 500 cc kone antaa 165 bhp metanolilla nyt ja 700 cc kone 185 bhp...

Joulukuu 10, 2024, 20:38:06 ip
Vastaus #9

Michael Djupsjöbacka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
Rudi Kurth ajoi 500 Monarch  pyörällä jossa oli ehkä 75 heppaa ja paino alle 100 kiloa 70 luvun alussa. Ulkoa näytti 50 kuutioiselta mutta vauhti taisi olla  kovaa - silloin kun kulki. Olisiko toiminut Crescentin venemoottorilla.

Joulukuu 10, 2024, 21:09:04 ip
Vastaus #10

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
Moro! Oli se Cresentin kolmisylinterinen vesijäähdyttinen. Vehkeellä ajoi joku paikallinen nimimies, ruotsalainen. Saattoi olla Bo Granath.  Mulla on jossain kuvakin laitteesta. Koetan löytää lehden, MC-Nyt jostain 1970-luvun alusta.Vielä Köningistä sen verran että muistelen ainakin perämoottorikäytössä siinä olleen megafoonit. Ääni oli sellainen kimeä kiljuva. Ainakin silloin joskus kun Lahden Jalkarannan venesatamassa järjestettiin moottorivenekilpailuja. Kilpailivat mm. Leon Basilier ja Leo Romppanen. Romppasen moottorina oli tietysti JAP, maaratamies kun oli.   

Joulukuu 10, 2024, 22:03:02 ip
Vastaus #11

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 156
Morgan Rådberg ajoi ensin putkirunkoisella Crescentillä. Sitten taisi olla Kurth joka rakensi sen matalan dragsterin, jota Mick Grant koitti Anderstorpissa. Ajokelvoton, ja viimeinen pisara oli kun harjoituksissa kytkinkeskiö (muistaakseni) lensi huis ...uun ja melkein osui Chas Mortimeriin.

Joulukuu 10, 2024, 22:48:56 ip
Vastaus #12

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
No ei ollut Bo Granath joka ajoi Cresentillä vaan Billy Andersson. (Mc Nyt 7/69 sivut 24-26) Billy oli jo ikämies, taisi olla 48 vuotias. Pyörä oli hienon näköinen. Omatekoiseksi! Omituiset lyhyet ja leveät pakoputket näyttävät erikoisilta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2024, 23:02:20 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Joulukuu 11, 2024, 12:31:01 ip
Vastaus #13

Anssi Krank

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 398
 Imatralla ajoi Cresentillä Billy Andersson 1969 kesk.3 kierroksella  ja sivuvaunuissa Rudi Kurth-Dane Rowe 1972 9 sija


Joulukuu 11, 2024, 13:31:50 ip
Vastaus #14

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
Moi. Mitä sanot Anssi jos avataan toinen ketju Cresent/Monark/Penta/Volvo-moottorisille kilpakoneille? Mielenkiintoa tuntuu riittävän ja sanottavaakin.