Kirjoittaja Aihe: Köning 2T- RR-moottori?  (Luettu 11403 kertaa)

Joulukuu 11, 2024, 15:29:05 ip
Vastaus #15

Anssi Krank

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 398
< Löytyy joitakin kuviakin Cresentistä kun vaan löytäisin ne lehdet niitä on pitkälti toista tuhatta
(ei varmaankaan mielenkiinto riitä uuteen sivuun)

Joulukuu 16, 2024, 11:55:08 ap
Vastaus #16

Anssi Krank

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 398
 Königillä ajoivat sivuvaunuissa 1973 Ketola/Saksa ja 1975 Moskari/Sigvart


Joulukuu 16, 2024, 21:53:20 ip
Vastaus #17

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 156
Svensk Racing -tulosarkistosta löytyi Crescentillä ajaneita


Billy Andersson 1969-71
Agne Carlsson 1969, samoissa kisoissa kuin Andersson eli Crescenttejä tuolloin kaksi
Morgan Rådberg 1971-72, ilmoitettu Monarkiksi, oli -71 Ruotsin GP:ssä 7., tosin vain 10 maaliin päässyttä
Esso Gunnarsson 1972, ainakin yhdessä kisassa


Ja tuo Grantin yritys Kurth-Monarkilla oli -73, harjoituksissa 21., takana Janos Drapal ja Ante Koivuniemi ja kymmenisen kansallista ja muuta onetimeria. Ketään ei karsittu mutta Grant ei kisaan lähtenyt. Sen koommin ei laite ilmeisesti radoilla käynyt mutta kuvia näkyy kovasti netissä olevan.

Joulukuu 17, 2024, 14:48:29 ip
Vastaus #18

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Moro,


tulinpa surffanneeksi netissä lumitöiden välissä.


Erikoisia moottoreita on valmistettu, onpa eksynyt BMW moottoripyöräänkin, youtube video valitettavasti saksan kielinen:


https://cas-krage.de/en/facts/history-facts

https://www.youtube.com/watch?v=87Ac5KT7HfI

YT
Timo S




Joulukuu 17, 2024, 19:29:15 ip
Vastaus #19

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
No nyt löytyi kuva ja vähän tekstiäkin. Vauhdin Maailma-lehti vuodelta 1973. Kannet hävineet, joten numerosta ei tietoa. Joku loppuvuoden numero kuitenkin. Sivu 26, kuva 4. kuvan alla teksti: Naapurimaamme Monark kehitti 500-kuutioisiin erikoisen ajokin, joka paperilla lupasi paljon. Käytäntö kuitenkin osoitti pyörän olevan vaikea ajettava. Bruno Kneubuhler kertoi oudoksuvansa myös äärimmäisen matalaa ajoasentoa.Pyörä on lievästi erikoisen näköinen. Pitkä ja matala. Futuristinen.

Joulukuu 17, 2024, 19:47:47 ip
Vastaus #20

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112

Joulukuu 17, 2024, 20:14:24 ip
Vastaus #21

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
  • Kyä tää tästä...
Vuosi tai kaks sitten Classic Racer-lehdessä oli vertailu "testi" Könärin ja Monark-Cresentin kesken. Voipi olla jo kolmekin vuotta....

Joulukuu 17, 2024, 20:59:24 ip
Vastaus #22

Anssi Krank

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 398
MC-Nyt numero 5 1973 juttu Monarkista tehotietoineen lehti tallessa

Joulukuu 18, 2024, 17:09:22 ip
Vastaus #23

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
Vielä löytyi yksi Crecent-moottorinen hirmu lisää. MU-lehden numero 7/1968 sivu 12. Tämän pyörän on rakentanut Peter Humber, nimestä päätellen britti. Eroaa Anderssonin pyörästä ainakin pakoputken osalta. Billyn moottorissa on joka sylinterille oma pakoputki, tässä lähtee yksi putki sylinteriryhmän päästä. Aika ruovin näköinen suora putki. Ehkä britti nelitahtimiehenä ei ymmärtänyt kaksitahtisen sielunelämää.  Kuvatekstissä on myös virheitä. Esim. vesipumpun väitetään olevan bensapumppu.  Moottorin tehoksi kerrotaan 64 hv. Sillä ei ole paljon jakoa esim. Köningin kanssa. Liekö pärjännyt edes Manxille?

Joulukuu 20, 2024, 14:32:10 ip
Vastaus #24

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 156
Googlaus 'Peter Humber Crescent' tuotti sivukaupalla roskaa mutta myös kaksi osumaa: Cycle World-lehden artikkelissa -68 Man-saaren TT:stä kertoi Humberin Crescentin kuolleen lämpöhalvaukseen 10 mailin jälkeen, ja vuodelta -11 olevan keskustelun Crescent-koneisista sivuvaunuista. Siinä mainittiin Mistral Engineering -nimisen pajan rakentaneen -67 kolme Crescent-koneista sooloa, yhden Humberille ja muut pajan omistajalle John Carpenterille ja Willy Ryanille. Siis ruotsalaiset, tai Kurth, eivät olleetkaan ensimmäisiä asialla?

Joulukuu 22, 2024, 10:46:57 ap
Vastaus #25

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 907
Ei liity moottoripyöriin mutta ostin viime vuonna 3-sylinterisen Königin tähtimoottorin Veteramasta.
Näistä on tehty Racing-sahoja Saksassa. Sellaista itsekin mietin mutta taitaa ikä loppua kaiken keskeneräisen valmiiksi saamiseksi.
Olisi kiinnostava tietää kuinka yksi kampikammio ehtii jakaa joka sylinterille seoksen niin että kone toimii moitteetta ?
Olen nähnyt myös 4-sylinterisen samalla periaatteella.

Joulukuu 25, 2024, 17:41:38 ip
Vastaus #26

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
Vielä löytyi lisää erikoisia TT-pyörä ratkaisuja. HM 500 Helsingborgista. Mc Nyt 2/1970 sivut 38 ja 39. Vesijäähdytteinen, kaksitahtinen, 500 kuutiota.. V2-moottori, rotation valve (ruots. roterande slider)ja  omituinen putkirunko. Kaikenkaikkiaan varsin persoonallisen näköinen ilman katteita.
Tehoksi väitetään 59 hv 9000 kier/m.