Kirjoittaja Aihe: R.I.P Pentti Pohjamo  (Luettu 2942 kertaa)

Joulukuu 14, 2024, 17:00:32 ip
Luettu 2942 kertaa

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Isäni Pentti "Pena" Pohjamo menehtyi hiljattain lyhyen sairastamisen jälkeen täytettyään 82v.

Pena rakenteli 60-luvun lopulla TT-pyörän vakio 250cc Yamahasta.
Kisoihin matkustettiin Fiat 600 "pompannapilla" ja jammu kulki Fiatin perässä hinauksessa.
TT-harrastus loppui 1971 Pyynikin ajoihin kun minä olin ilmoitellut halustani putkahtaa maailmaan.
Samaan aikaan loppui kuulemma tupakointi kertapäätöksellä

Ohessa muutama kuva niiltä vuosilta.
Penan velipoika Olli toimi mekaanikkona ja hoiti kuuleman mukaan supliikkipuolen varikolla.

Rakkaan isäni muistoa kunnioittaen
Juha Pohjamo

Joulukuu 14, 2024, 18:37:34 ip
Vastaus #1

Ismo Hakamäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kyä tää tästä...
Osanottoni.
Olen nähnyt nuo kuvat joskus 15 vee sitten ja varsinkin sarja Ahveniston varikolta oli hieno....

Joulukuu 14, 2024, 20:05:51 ip
Vastaus #2

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
osanottoni myös täältä, keskimmäisessä kuvassa komia takalokari lienee mallia "vain hinauskäyttöön" hyvin muistaa 70 luvulta loputtomat keskustelut aiheesta virkavallan kanssa

Joulukuu 14, 2024, 21:01:56 ip
Vastaus #3

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos osanotoista.

Tuosta hinauspuskurista ei valitettavasti ole lähikuvaa mutta tässä vielä yksi kauempaa otettu.

Joulukuu 14, 2024, 21:19:34 ip
Vastaus #4

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Läheisen poismeno on aina koskettava hetki.
Jaksamista läheisille ja muille poisnukkuneen tunteneille.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 14, 2024, 21:49:24 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Omien vanhempien poismenossa on se, että menetetään jotain, mikä on aina ollut olemassa.  Lämmin osanotto täältäkin.

Joitain moottoripyöräkilpailuja kävin katsomassa noihin aikoihin.  On sellainen hämärä muistikuva, että olisinko jossain nähnyt tuon vähän erikoisemman kilpurin kuljetustavan?  Tai sitten on joku muu sen niin seikkaperäisesti kertonut, että on nuppi vääntänyt ajan saatossa itse koetuksi.  Esimerkki kuitenkin siitä, että kun on olemassa tarve, eikä välttämättä kaikkia mahdollisia hankintaresursseja käytössä, mutta sen sijaan osaavat kädet ja toimiva ajatus, niin aina ratkaisu löytyy!

Oiskohan jaavan etulokari joutunut töihin siirtymätaipaleille tuossa?  Ja autokin kaappariovilla vielä!  Nuo kuvat ovat arvokkaita, tietysti lähipiirille, mutta myös muille harrastajille ja yleisenä ajankuvanakin.

Jaakko Latvanen
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2024, 21:53:38 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 15, 2024, 16:10:03 ip
Vastaus #6

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Arvostan itsekin isänä, mainittua lopettamispäätöstä kilpailun lopettamisesta kun jälkikasvua oli tulossa. Tupakoinnin lopettaminen kuuluu samaan turvallisuus ja terveys ennen kaikkea. Kukapa haluaisi vaarantaa lapsensa. Tai rahaakin lapset vie että sekin lie aina yksi näkökohta lopettamiseen.Tosin meidän ukko ei lopettanut tupakointia eikä paljon muutakaan vaikka minä synnyin muttei siitä sen enempää. Omat vanhemmat suht samaa ikäluokkaa tosin tekivät minut nuorena joten olen vähän vanhempi kuin sinä. Osanotto. Sama lie edessä minulla, jos ei itelle satu jotain ennen sitä.

600 oli -63 saakka muistaakseni kaappariovet. Lie siis fiat vanhempi. Kusiaisella minut laitokselta haettiin. Burt munro hinas worlds fastest indiania nopeuskilpailuihin samalla tavalla etupää puskurissa kiiinni ilman eturengasta. Sopii hyvin linjaan, ite tehty TT-pyörä ja kuka sitä kallista kärryä, kun halvemmallakin selviää.

Joulukuu 15, 2024, 16:40:01 ip
Vastaus #7

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nämä surulliset mutta sinänsä luonnolliset asiat muistuttavat meitä nuoremman sukupolven edustajia elämän rajallisuudesta.
Vaikka isän kohdalla kuolema tulikin yllättäen niin ikä ja rapistuva kunto huomoiden isä eli kuitenkin täyden elämän ja täysillä alusta loppuun.

Täällä foorumilla kun on ainakin aiemmin ollut isän vanhoja tuttuja ja "kilpakumppaneita" niin siksi ajattelin laittaa pienen muistokirjoituksen.