Kirjoittaja Aihe: Eläintarhan "Special Bullet"  (Luettu 8947 kertaa)

Marraskuu 25, 2013, 12:41:47 ip
Luettu 8947 kertaa

Stefan Holmström

  • Vieras
Kävin Helsingin kaupunginmuseossa, siellä on näytteillä 50-luvun valokuvia, prätkäkuviakin ja vähän elokuvaa (yks hieno ja ilmeisesti uusi Messerschmittkin esiintyy filmillä kauan).

Royalistina kuitenkin yllätyin Eläintarhakuvasta, jossa lähdössä on "Special Bullet".

Kenen laite se oli? Runkoonkin pistetty plunger-perä, jousitusmalli jota Royal Enfield ei käyttänyt kuin pikku-2-tahtisissa. Risukeula viittaa 40-lukuun, tankki on omatekoinen mallia "alas roikkuva", mutta mistäköhän nuo pitkät plungerit ovat?

Onko kellään tietoa että kuka mitä täh?  :o

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2013, 12:44:45 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Marraskuu 25, 2013, 21:09:03 ip
Vastaus #1

Jarmo Oksanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 650
  • Jäsen 9229
Olisiko vuodelta 1954 ja Seppo Vaahtokari?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2013, 22:08:00 ip kirjoittanut Jarmo Oksanen »

Marraskuu 25, 2013, 21:59:09 ip
Vastaus #2

Stefan Holmström

  • Vieras
Kiitos, google antoikin sitten paljon kiinnostavaa tietoa hepusta, niin Suomessa kuin muuallakin.

Kova rakentelija ja ajaja, hänen persutama mp-liikekin on vielä aktiivinen, Englannissa.

Marraskuu 26, 2013, 11:23:15 ap
Vastaus #3

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Moottoriurheilu vuodelta 1955/5

"Myydään hyvässä kunnossa oleva 350 ksm:n Special Bullet TT -kilpakone. Runko  DKW/ -39 , moottori Royal Enfield -54. Paino vain 120 kg. Seppo Vaahtokari, Turku"
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2013, 11:25:45 ap kirjoittanut Pertti Sorvari »
-pertsa-

Marraskuu 26, 2013, 11:40:12 ap
Vastaus #4

Stefan Holmström

  • Vieras
Hieno tieto, ja Dekarin takajousitus siinä näyttää olevan  8)

Eli täten Vaahtokari eikä Dudley Ward.



« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2013, 11:43:13 ap kirjoittanut Stefan Holmström »

Marraskuu 26, 2013, 17:12:19 ip
Vastaus #5

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 889
Eikös tuon roippeet ole nykyään Porvoon suunnalla ?
 


Joulukuu 09, 2013, 15:08:38 ip
Vastaus #7

thorolf priester

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 474
Nuo Ginmanin dekarin jäänteet ovat jo jonkin aikaa majailleet Itäisellä Uudellamaalla ja vähän idemmässäkin. Laite on siis rakennettu entisen 1939 SS250 DKW:n ympärille ja oli tuossa vaiheessa vastikään saanut Roitsun koneen 2-tahtikoneensa tilalle. Lauantaina Porvoolainen tuttun kertoi kuulleensa että alkuperäinen mylly olisi vaihdettu tähän Suomessa viritettyyn Bulletin koneeseen sen takia, ettei vanhalla päässyt kisaa ajamaan (ilmeisesti luokitus oli hankalaa). Muutaman vuoden päästä tämä laite oli jopa saatu rekisteriin mutta 60-luvulle tultaessa pyörä alkoi pikkuhiljaa ränsistyä ja 60-luvun lopulla se oli muuntautunut brittipyörien osakokoelmaksi jossa ei muuta dekarin osaa enää ollut kuin laatikko ja haarukka, kenties pyörätlkin. Viimeksi koko paketti rakennettiin Roitsun J2 häkkiin. Joku rungoista sitten annettiin romukuormaan 70-luvun alussa, hieman epäselvää on mikä runko. Alkuperäinen kone on suurelta yleisöltä ollut näkymättömissä jo 50-luvun puolesta välistä lähtien. Omistajia on ollut koneella vuosien varrella yli 10 ja ihme on että alkuperäisestä kisapyörästä enää mitään on jäljellä. Koko kasa majailee tallissani odottamassa runkopiirustusten valmistumista.
 
TP
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2013, 15:14:23 ip kirjoittanut thorolf priester »
Tallissa muutama Ariel

Joulukuu 09, 2013, 20:12:54 ip
Vastaus #8

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Tälläinen se oli kait, kun Curt Ginman sen sai käsiinsä?

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pertsa-

Joulukuu 09, 2013, 21:16:30 ip
Vastaus #9

Stefan Holmström

  • Vieras
Tässä aussi-Dekari (vm 1936.)




DKW1936

Joulukuu 10, 2013, 08:41:59 ap
Vastaus #10

thorolf priester

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 474
Tuollainen oranssin-musta replika se on ollut - kyllä. Niitä myytiin valituille, suosituksen saaneille kuskeille. Tehdaskoneet olivat hopean värisiä mutta tuiotantokilpurit mustia.
Lönnforsin SS350 oli alkujaan musta sekin. Kolmaskin pyörä oli 1939 täällä vieraileella tehdasteamilla mukanaan myyntiä silmälläpitäen mutta kallis pyörä ei löytänyt ostajaa ja
vietiin takaisin Sachseniin.   
Tallissa muutama Ariel

Joulukuu 10, 2013, 09:31:16 ap
Vastaus #11

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Moi Turkka!

Jos se kone alkaa käydä ylipääsemättömäksi jutuksi-niin voisi tuo
laite olla aika maukas myös tuossa Rojal-konelookissa...Vankka
kisahistoria silläkin ja koneet ainakin helpompia saada?

Mutta olisihan Ladepumppu kumminkin sentään jotain....

t. Markku

Joulukuu 11, 2013, 13:00:56 ip
Vastaus #12

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
  • SVKMK#371 VMPK#4155
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2013, 13:02:33 ip kirjoittanut Pertti Sorvari »
-pertsa-