Kirjoittaja Aihe: Reino Forstenin kilpapyörä BMW  (Luettu 3682 kertaa)

Toukokuu 13, 2014, 09:10:57 ap
Luettu 3682 kertaa

Sirkku Forsten

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Reino (Repa) Forstén, Matti Branderin kanssa, 1953
Hei sinä joka kirjoitit siitä Reino Forstenin kuvista ja moottoripyörästä. Olisin kovin kiinnostunut saamaan kuvia Isäni kilpapyörästä ja häntä koskevaa tietoa. Minulle ei ole edes isän kypärää jäljellä, on vain ne hanskat millä hän ajoi Ruissalon kilpailut kerran. Olen kiinnostunut kuvista mitkä kertoo Isäni Reino Forstènin historiaa ja tarinoita.

Se BMW TT pyörä oli suomen ensimmäinen TT pyörä ja isä oli itse sen rakentamassa Hannoverissä Saksassa, ajoi siihen aikaan läpi Tanskan ja Ruotsin ja Haaparannan kautta Poriin. Mutta onneksi isäni hurjapää vaihtoi TT siis polkupyörään. Minulla on kuva tästä BMW pyörästä, harmi kun en voi tätä liittää tähän mailiin.

Jos olisi kuvia Reino Forsténista ja muitakin tietoa niin olisi kiva saada niitä. Olisin kiitollinen muistoista. Isäni nukahti pois 2004 että tästä on jo pian 10 vuotta elokuussa. Veljeni Kari on vielä Porissa ja on seurannut isäni jälkiä näissä Tivolihommissa./Sirkku Forstén.

Toukokuu 13, 2014, 13:09:32 ip
Vastaus #1

Pertti Sorvari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • SVKMK#371 VMPK#4155
-pertsa-

Toukokuu 13, 2014, 13:11:04 ip
Vastaus #2

Pertti Sorvari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Jep Veli Pekonen oli hän :)

Hyvinkään Vauhtiajot 1952 - yksinäinen Bemaristi?
« : Joulukuu 18, 2013, 22:57:22 ip »
Vastaa lainaten
Mahtaisikohan kenelläkään olla johtolankaa, mistä voisi saada lisätietoa  Hyvinkään Vauhtiajoista. Vuoden 1952 kilpailussa oli Hyvinkäällä 500 ksm kilpakoneissa mukana Forsten niminen BMW-kuljettaja. Ilmeisesti Reino Forsten. Olisikohan kenelläkään tiedossa jotain arkisto- tai tietolähdettä, mistä ko. Hyvinkäällä kilpailleesta kaverista ja pyörästä löytyisi jotain tietoa?

Valtaosa Hyvinkään vauhtiajoissa kilpailleista kuljettajista ja pyöristä on pystytty tunnistamaan, muutama kuski tosin on jäänyt pelkän sukunimen varaan. Tämä Forsten on omalla tavallaan kiinnostava, kun BMW ei ollut yleinen kilpapyörä tuohon aikaan. Muita BMW-pyöriä ei Hyvinkään kilpailuissa ollut koko ajojen historian aikana.

Onkohan noista vuosisadan puolivälin BMW-kilpailijoista kertynyt tietolähteitä?
-pertsa-

Toukokuu 23, 2014, 19:52:09 ip
Vastaus #3

Juhani Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei Sirkku,

Ohessa Suomen Moottoriurheilu-kirjasta 1972 skannattu tieto isästäsi. Mainintasi Suomen ensimmäisestä TT-pyörästä tuskin pitää paikkaansa, koska niitä oli härmäläiskuskeilla jo 20-luvulta lähtien. Vapaasti tulkiten kyseessä oli laite, jollaisella pystyi osallistumaan (ainakin teoriassa) Man-saaren ajoihin.

Isäsi pyörästä olen kuullut, kun Raine Lampisen BMW:tä koskevia asioita käsiteltiin. Silloin minulle soitti mies Länsirannikolta ja kertoi itsellään olevan tämän pyörän entistämistyön kohteena. Pyörän tuonnista Suomeen hänellä oli versiostasi huomattavasti poikkeava näkemys, mutta siitä ei tällä estradilla sen enempää.

Terveisin Lennu Jr.

[ylläpito on poistanut liitteen]