Kirjoittaja Aihe: honda cb 500 four 72  (Luettu 1291 kertaa)

Toukokuu 15, 2021, 08:55:35 ap
Luettu 1291 kertaa

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
Moi kuka tietää? ongelman ratkaisun vaihteen valitsin ,eli vapaa menee yli,  ja vaihdevipu ei palaudu keskiasentoon, vaik jouset on kunnos  kytkinpuolella ?,katsoin kuvaa on 2 vaihtoehtoa, koneen päällä ns kuulajuosi systeemi, mut toinen ei ollenkaan juosta vaan semmonen lieriöhela ja "mutikka" päällä?? ne uskaltanut laittaa jousta ja kuulaa sen vaihderummupäälle ettei vaan putoa ajaissa koneen sisälle ,soissain konessa on se  jousi ja kuula kiinni siinä "mutikassa" miten lie puuttuuko siitä minun koneesta  oikea osa? noh niin asain tuntiat  ,asiajallista neuvoja kaipaan   kiitos ::) .
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2021, 09:47:43 ap kirjoittanut Kainulainen Ari »

Toukokuu 15, 2021, 11:29:19 ap
Vastaus #1

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1243
sinänsä en tunne tuota konetta mutta tietäjiä ehkä kiinnostaa onko tullut omistukseen toimivana ja sitten antautunut vai onko tullut valmiiksi toimimattomana esim. edeltäjältä keskenjääneen remontin jälkeen ?

Toukokuu 15, 2021, 20:25:20 ip
Vastaus #2

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
joo kiitos, oli ollu ns varatossa n10v ihellä kaverilla ja halus luopua , vikanaisena oli yms sähköissä sekaannusta  mut sain toimimaan ja käymään  pyöritin lämpimäs ja puotin vanhat ölyjt pois puhtaaseen astiaan mut ei mitään ylimääräistä tullut? ja ei suodattimen ns haitarissa. muuten pyörä toimii hyvin. en kehtais ainakaan viel aukasta konetta  jos saa korjattua muuten, pärjään kyllä tolaisena ku on joutunu kaikenlaisilla reimulla ajamaan  , oishan se mukava joka neuvois oikotien onneen??.

Toukokuu 16, 2021, 10:55:29 ap
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1508
Lukittuvatko vaihteet päälle kunnolla. Jos tuossa lukituksessa on jotakin häikkää, en ajaisi.
Ota se koneen päällä oleva tulppa auki ja ongi magneetilla reiästä palikat näkyviin, niin selviää malli ja vika.
Vapaan kohdalla on yleensä pienempi kolo kuin vaihteilla, joten voi olla, että jousi on ajan saatossa kuoleentunut.

Toukokuu 16, 2021, 12:39:00 ip
Vastaus #4

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 248
Olisiko siirtäjä vääntynyt? Sitä tapahtuu. Kaatuu sopivasti vasemmalle kyljelle, niin siirtäjä voi vääntyä just sen verran ettei aski enää pelaa kuin ennen. Vääntynyt siirtäjä myös kanittaa, ei liiku enää kunnolla eli esim. palaudu. Sitten sieltä voi lähteä esim. se siirtäjäakselin lukitussokka irti, jos siirtäjäakseliin on kohdistunut jonkinlainen voima. Se sokka nousee urastaan yllättävän helposti liukumaan pitkin akselia. Esim omassa CB250RS-Hondassa oli käynyt juuri näin ja kävi helposti uudelleen jos siirtäjä osui johonkin. Tämmöistä arvailua.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Toukokuu 16, 2021, 14:25:05 ip
Vastaus #5

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
jo kiitos tiedosta, joo eli kone pois yms ja halkasta, pitää ottaa paremmalla aikaa auki ku nokin  kisat pitää ajaa ensin . varmaankin kuluttaa säärtäjän haarukat yms semmosta hiontatuhoa.  veilä tiijätkö siitä koneen päällä olevasta kuula systeemistä ,onko siinä kahenlaista systeemiä? eli hela kiinni siinä mutikassa ,ja toinen kuula jousi systeemi,. mut kiitos tedosta viel ,ter aku koo  Iisalmi   :) .
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2021, 14:28:33 ip kirjoittanut Kainulainen Ari »

Toukokuu 16, 2021, 16:15:17 ip
Vastaus #6

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2331
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2021, 16:16:54 ip kirjoittanut Tapsa Leskinen »

Toukokuu 16, 2021, 20:10:45 ip
Vastaus #7

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
terve, niin sitähän minä tarkoitin  että kuvassa on 2 vaihtoehtoa , ku aukasin mutikan ni tuli tuo  oikeanpoleinenkuvan systeemi. tuntus et tuo on parempi tuo vasen kuva sysyteemi.mut en tiijjä uskaltaako mennä laittamaa tuota ,putoaa koneensisään?  kummajuttu että tuo oikean puolenen pystyy mitenkään  löytämään vapaan kohtaa. se on ku raata raatoo vasten ,kumma systeemi?.

Toukokuu 17, 2021, 09:45:01 ap
Vastaus #8

Tomi Silvo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 131
Moro


Liittysköhän nuo kaksi viivalla kuvasta erotettua systeemiä toisiinsa?
Eli jos on vasemman alakulman mukainen rakenne niin sitten olis tuo oikean yläkulman rakenne ?

Toukokuu 17, 2021, 11:20:20 ap
Vastaus #9

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
niin mietin sitä itekin, mut se mutikka ei oo minunpyörässä  ns ontto eli jousi ei pääse menemään sen sisälle  en tiijä melikosta arvailua? kaikenlaisia vehkeitä oon rassanu mut aina sitä jottain uutta tullee etteen , noh pittää vuntsailla eeköhän siitä seleviä kässiin,ku aekoopannaan :) . kiitos nyt kumminkin asiasta kiinnostuille.

Toukokuu 25, 2021, 11:21:58 ap
Vastaus #10

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 763
Tommonen kuva viissatasen workshop manuaalissa.
Onko mitään apuja?

Toukokuu 25, 2021, 17:14:07 ip
Vastaus #11

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
joo kiitos ,tuo kuva on jo parempi ,kokeilen tuota ,mut mittaan ensin ettei kuula pääse lohkonväilistä putoamaan ,varmaankin kuula pysyy tuon lieriönsisällä joku 8-10mm?? mut jämäkkä lieriön sisään   . kiitos vielä paremmasta kuvasta  ,yst ter aku koo :) .

Kesäkuu 15, 2021, 07:36:27 ap
Vastaus #12

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
moi ,onkohan kellee jääny  tuomosta  käydellistä  honda cb 500 voi olla muissakin sama?, Juha Pohjamon lähettäm kuva mukaista ns ,jousi-kuula -mutteri systeemiä  ,ostasin jos joltakin löytyy ?? ,0500 171907  aku koo   :) .